Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tonsil Renkforce membrana

YamuzA 28 Lis 2015 14:06 1509 39
  • Megger
  • Pomocny post
    #2 28 Lis 2015 14:17
    krisxxl
    Poziom 26  

    Witam

    Wymontuj głośnik niskotonowy, uprzednio demontując plastikowy pierścień. Na magnesie znajdziesz oznaczenie typu GDN i liczba. Znając tę informację udaj się na stronę firmy Umifon i znajdź niezbędne części. Jeśli sam nie poradzisz z regeneracją, to oddaj do nich.

    Pozdrawiam

    Krystian

  • Pomocny post
    #3 28 Lis 2015 15:08
    wkj
    Poziom 34  

    To GDN 20/xx nie wymieniaj całej membrany, ta ze zdjęcia wygląda na całkiem dobrą, wymień tylko samo zawieszenie górne!
    Porada jak to się robi jest na elektrodzie.

  • #4 28 Lis 2015 15:47
    YamuzA
    Poziom 2  

    Zgadza się, dokładniej 20/35/1 jedna membrana wygląda dobrze, ale ta z drugiego głośnika trochę wyblakła i ma leciutko wgniętą kopułkę, czy to normalne, jeśli przy ruszaniu jej na boki słuchać delikatne stukanie?

  • Pomocny post
    #5 28 Lis 2015 15:49
    wkj
    Poziom 34  

    Głośniki są uszkodzone, wymienia się tylko uszkodzone części - zawieszenia górne, ewentualnie kopułki.
    Na chwile obecną trzeć może i haczyć, po wklejeniu nowych części nie powinno nic trzeć, ocierać oraz haczyć.

  • #6 29 Lis 2015 13:22
    DjMapet
    Poziom 42  

    Jeśli stwierdzisz, ze sam sobie nie poradzisz z wymianą zawieszeń, to pogadaj z tym fachowcem: 608 829 269.

    Pozdrawiam.

  • #7 29 Lis 2015 19:21
    344979
    Usunięty  
  • #9 30 Lis 2015 16:11
    344979
    Usunięty  
  • Megger
  • #10 30 Lis 2015 16:18
    telecaster1951
    Moderator Akustyka

    s_z_a_m_a_n napisał:
    nie polecam Butaprenu bo nie trzyma dobrze i potem głośniki "pierdzą".
    Trzyma bardzo mocno, pod warunkiem że używa się go poprawnie. Kleju CR czy innych tego podobnych specyfików, nie radzę używać o tej porze roku. Raz przechłodzony poniżej zera, już się do niczego nie nadaje.

  • #11 01 Gru 2015 08:19
    Artur k.
    Admin grupy audio

    s_z_a_m_a_n napisał:
    Usuń stare zawieszenia przy użyciu acetonu zamów nowe i wklej, najlepszy jest klej polimerowy, nie jest to trudne zadanie tylko trzeba sprawdzić czy nie ociera poprzez lekkie dociskanie z wyczuciem.

    Bez sensu.
    Niczego nie należy sprawdzać poprzez dociskanie z wyczuciem, tak się nie naprawia głośników. Na czas klejenia (aż do wyschnięcia kleju) cewkę głośnika należy unieruchomić. Tylko taka metoda gwarantuje poprawną pracę głośnika w całym zakresie Xmax.
    Tutaj jak najbardziej nadaje się klej typu butapren, zresztą właśnie tego typu klejem te głośniki były klejone fabrycznie.

    W przypadku takich głośników znacznie wygodniej jest wymienić całość - membranę wraz z zawieszeniem.

  • #12 01 Gru 2015 08:28
    wkj
    Poziom 34  

    Artur k. napisał:
    Tutaj jak najbardziej nadaje się klej typu butapren, zresztą właśnie tego typu klejem te głośniki były klejone fabrycznie.

    Tych klejów na przełomie produkcji było sporo, większość była dwuskładnikowa z utwardzaczami. (vinacet itp.)

    Artur k. napisał:
    W przypadku takich głośników znacznie wygodniej jest wymienić całość - membranę wraz z zawieszeniem.
    Problem w tym że do niektórych typów przetworników nie ma już membran, a jak są to sporo odbiegające od oryginału (materiałami).

  • Megger
  • #13 01 Gru 2015 08:53
    Artur k.
    Admin grupy audio

    wkj napisał:
    Problem w tym że do niektórych typów przetworników nie ma już membran, a jak są to sporo odbiegające od oryginału (materiałami).

    Jak nie ma membran, to i nie ma zawieszeń. :)
    W Umifonie są membrany dobrej jakości, do praktycznie większości głośników. Zresztą nie wiem czy sam Tonsil nie odżył pod tym względem i nie produkują części zamiennych.
    Ktoś to kupił i teraz mieszczą się kilka ulic dalej od poprzedniej siedziby.

  • #14 01 Gru 2015 10:17
    wkj
    Poziom 34  

    Artur k. napisał:
    W Umifonie są membrany dobrej jakości...
    Oj chyba kolega nie zgłębił tematu do końca, owszem są, ale jakość hmmmmm pozostawia wiele do życzenia.

  • #15 01 Gru 2015 18:41
    YamuzA
    Poziom 2  

    A czy do klejenia zawieszenia nadaje się klej szewski? Ponieważ zostało mi go dość trochę.

  • #16 01 Gru 2015 18:52
    344979
    Usunięty  
  • #17 01 Gru 2015 18:58
    DjMapet
    Poziom 42  

    Jeśli chodzi Ci o klej kontaktowy, typu Butapren, to powinien się nadawać.
    Jak masz taki klej, to przypuszczalnie wiesz w jaki sposób należy go używać, czy się mylę?
    Pokaż ten klej.

    Polecam Pattex moment.

    Pozdrawiam.

  • #18 01 Gru 2015 19:18
    Artur k.
    Admin grupy audio

    wkj napisał:
    Oj chyba kolega nie zgłębił tematu do końca, owszem są, ale jakość hmmmmm pozostawia wiele do życzenia.

    Ja nie mam tym membranom nic do zarzucenia, wstawiłem ich kilkaset. Co według Ciebie jest nie tak z tymi membranami?

    s_z_a_m_a_n napisał:
    Ja znam kogoś kto regeneruje zawieszenia i nie poleca butaprenu do klejenia i z tego co sam robiłem to ma racje.

    A ja sam naprawiam głośniki i akurat takie kleję właśnie butaprenem, większej mocy kleję cyjanoakrylem. Reklamacji nie mam.
    Jednakże butapren butaprenowi nie równy, tak samo jak cyjanoakryl. Poza tym każdym klejem trzeba umieć kleić.

    Odnośnie klejów których używał Tonsil - nie sądzę żeby to były kleje duwskładnikowe, to właśnie wygląda na butapren lub coś podobnego, ponieważ po podgrzaniu robi się ciągnące. Gdyby to był klej dwuskładnikowy, to byłby twardy i nie miękłby aż tak po podgrzaniu. Tymczasem głośniki Tonsila same się rozklejają gdy się je podgrzeje...

  • #19 01 Gru 2015 19:22
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    s_z_a_m_a_n napisał:
    znam kogoś kto regeneruje zawieszenia i nie poleca butaprenu do klejenia i z tego co sam robiłem to ma racje.
    Gdybyś sobie Kolego zadał trud i przeczytał temat z linka:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1797404.html
    ...zapewne byś inaczej uważał.
    Najprościej jest generalizować swoje opinie na podstawie jednej nieudanej próby - prawda?
    Według tego poradnika (link) regenerowałem kilkukrotnie różne głośniki. Jakoś nigdy nie miałem kłopotów, no, ale najwidoczniej moje doświadczenie nie jest tak ważne, jak opinia "kogoś", kto (zapewne w taki sam amatorski sposób) zregenerował jeden lub dwa głośniki i na tej podstawie wydaje "miarodajne" opinie.
    Zanim natrafiłem na ten poradnik miałem podobne doświadczenia. Tyle tylko, że zacząłem szukać rozwiązania; sprawdziłem kilka różnych "butaprenów" i okazało się, ze ten "Patex" polecany jest nie bez powodu.

  • #20 01 Gru 2015 19:39
    344979
    Usunięty  
  • #21 01 Gru 2015 19:44
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Kleić trzeba umieć i tyle. Jak pisałem - ja też kleję butaprenem (nie tylko Patexa) i nie mam żadnych problemów. Reklamacji również nie mam, a trochę tego naprawiam.

  • #22 01 Gru 2015 20:01
    DjMapet
    Poziom 42  

    s_z_a_m_a_n napisał:
    nie polecam Butaprenu bo nie trzyma dobrze

    Hmm, może kolega napisze co to był za butapren i jaka technikę klejenia nim stosował?
    Mnie, jakoś nigdy nic się nie odkleiło, po użyciu butaprenu a tego Pattexa w szczególności.

    Pozdrawiam.

  • #23 01 Gru 2015 20:03
    wkj
    Poziom 34  

    Artur k. napisał:
    Co według Ciebie jest nie tak z tymi membranami?

    Formy mają oryginalne z tonsilu - tego starego, ale mieszankę dają ubogą, czyt. oszczędną. Ja tam od nich nic nie chcę z membran.



    Panowie po co się unosić czym kto klei i jaki klej jest lepszy aaaa i ile setek tysięcy ktoś nakleił się głośników. Każdy niech osądza swoja miarką, którą nie do podważenia jest własne doświadczenie. Dla zasadności - ja nie skleiłem żadnego głośnika w życiu ( i co mi to da?). Śmiesza mnie ogłoszenia dawane przez ówczesnych dwudziestolatków z praktyką ponad 40-letnią w "fachu"(haha).













    ps. z tymi głośnikami to kłamałem, chciałem dowartościować co niektórych tutaj.

  • #24 01 Gru 2015 20:26
    Artur k.
    Admin grupy audio

    wkj napisał:
    Panowie po co się unosić czym kto klei i jaki klej jest lepszy aaaa i ile setek tysięcy ktoś nakleił się głośników. Każdy niech osądza swoja miarką, którą nie do podważenia jest własne doświadczenie.

    Tu nie chodzi o licytowanie się, tylko o prostowanie pewnych mitów, które albo krążą od lat w sieci, albo powstają.
    Takim mitem jest właśnie to, że butapren nie nadaje się do klejenia głośników. Z tego tematu wynika, że nie nadaje się dlatego że... ktoś tak powiedział. I nic więcej, żadnej konkretnej argumentacji.
    Przez wiele lat ludzie kleili głośniki butaprenem i podobnymi klejami, aż tu nagle ktoś powiedział że się nie nadaje i od dziś już się nie nadaje, bo są lepsze kleje ale nie wiadomo jakie (pewnie tajne przez poufne).
    Nie uważasz, że pora z tym skończyć?

    wkj napisał:
    Formy mają oryginalne z tonsilu - tego starego, ale mieszankę dają ubogą, czyt. oszczędną.

    Powiem szczerze że nie zastanawiałem się nigdy nad tym. Trochę tego zamontowałem w głośnikach i nie zauważyłem by coś było nie tak, robiłem nawet czasami pomiary i zawsze się mniej więcej zgadzało z tym co podano w katalogu. Wczoraj dwa GDN 10/30 naprawiałem (to akurat dla siebie) i wyszło wręcz katalogowo - Fs = 72Hz, a więc można wywnioskować że podatność zawieszeń oraz masa membrany odpowiada oryginałowi.

    Jeśli znasz lepsze to pochwal się, chętnie porównam.

  • #25 02 Gru 2015 05:44
    wkj
    Poziom 34  

    Dobrze. Ale wszystko zależy co kleimy i najważniejsze jak kleimy, jak piankę to może się nada. Przy gumie robią się falbanki i mało estetycznie to wygląda (sam kleiłem i byłem załamany). A czasami składałem głośniki na zawieszeniu górnym gumowym.

    Co do pomiarów, niestety nie mam czasu i aparatury, ale do wspomnianych 10/30 mam jeszcze membran z zawieszeniami górnymi ze starego tonsilu.

  • #26 02 Gru 2015 07:59
    Artur k.
    Admin grupy audio

    wkj napisał:
    Dobrze. Ale wszystko zależy co kleimy i najważniejsze jak kleimy, jak piankę to może się nada. Przy gumie robią się falbanki i mało estetycznie to wygląda (sam kleiłem i byłem załamany).

    Oj chyba przesadziłeś. Butapren i pochodne to właśnie jest klej typowo do gumy. :)
    Natomiast falbanki owszem się robią, ale przy nieumiejętnym klejeniu pianki, dlatego że zawarte w butaprenie rozpuszczalniki, rozpuszczają również piankę.
    Dużo zależy od butaprenu, dlatego tak wielu ludzi poleca Pattex-a - po pierwsze ten jest najmniej agresywny, a po drugie ma dobrą konsystencję i wstępną przyczepność. Nie mniej jednak przy umiejętnym klejeniu można użyć każdego i falbanek nie będzie. Osobny problem to konsystencja - niektóre są rzadkie, przez co gorzej się nimi klei, bo spływają kapią, brudzą itp.

    wkj napisał:
    Co do pomiarów, niestety nie mam czasu i aparatury

    Ja mam Clio, ale z równie dobrym efektem można użyć darmowego Speakerworkshop-a i prostego interfejsu do karty dźwiękowej komputera. Pomiar to kilkadziesiąt sekund (o ile ma się włączony komputer).
    Warto spróbować.

  • #27 02 Gru 2015 10:27
    DjMapet
    Poziom 42  

    Artur k. napisał:
    owszem się robią, ale przy nieumiejętnym klejeniu

    Forumowy klasyk, ubrał to mniej-więcej w te słowa: "najmocniej trzyma, jak go prawie ni ma" :-)
    Cieniutka warstwa butaprenu, powoduje minimalne marszczenie się gumy/pianki, ale po odparowaniu rozpuszczalników, falbanki w znacznym stopniu zanikają. Smarujemy cieniutko oba klejone elementy i łączymy je z sobą po wyschnięciu kleju na nich.
    Dodam jeszcze, że Pattex bez problemu łapie, nawet po kilku godzinach od momentu naniesienia go, na klejone elementy.
    Sprawdzone wczoraj. Posmarowałem i zapomniałem przed wyjściem z domu połączyć klejone elementy. Zazwyczaj łączę je po ok. 15 min od momentu naniesienia kleju. Wczoraj bez problemu skleiły się po 6-ciu godzinach. :-)
    Nie każdy klej kontaktowy, to potrafi. :-)

    Pozdrawiam.

  • #28 02 Gru 2015 11:05
    wkj
    Poziom 34  

    Artur k. napisał:

    Oj chyba przesadziłeś.

    Nie przesadziłem, mówię co mi się robiło, przy piance nie mam falbanek nawet budaprenem. Te niuanse nas różnią iż każdy ma jakieś swoje wypracowane metody.

  • #29 02 Gru 2015 11:31
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Wszystko zawiera się w zdaniu:
    "Kleić trzeba umieć".
    A, że trzeba też umieć odróżnić Butapren od "butaprenu" to już zupełnie inna historia.
    W latach 60 tych, gdy po raz pierwszy pokazał się w sklepach BUTAPREN OBT III miałem okazję sprawdzić co on potrafi. Był dostępny tylko w puszkach (chyba 400 gramowych), a że zostało około połowy Bratu, który kleił nim laminat do blatu kuchennego (na marginesie - blat został zdemontowany na wiosnę tego roku - oglądałem - trzymało nadal i nie można było rozłączyć od płyty), więc jako młody modelarz zacząłem nim kleić modele, a później wszystko co miałem pod ręką. Dość szybko poznałem jego niesamowite możliwości - cienka warstwa rozsmarowana na odklejonej gumowej podeszwie i cholewce, chwil kilka aż wyschnie (ciężko było się przekonać do tego, że klej klei dopiero jak jest suchy ;) ) dociśnięcie... I diabeł nie rozerwie.
    Po kilku latach zniknął ze sklepów (dostępny był, ale w hurtowniach), pojawiły się natomiast tubki z takim samym napisem (Butapren OBT III) - kupiłem i... inny kolor, inna konsystencja, i całkiem inne właściwości - nawet nie dorównywał w połowie wytrzymałości tego "starego". Następne spotkanie z tym klejem (oryginalnym w puszkach) było już w pracy - kleić trzeba było wiele drobnych elementów Z polistyrenu (!) do wypukłej powierzchni (też plastik). Koledzy kombinowali z różnymi żywicami, polimerami i cholera wie czym jeszcze, aż w końcu któryś nie spróbował ze starym poczciwym OBT II - wszystkie problemy zniknęły. Mało tego - ponieważ klej trzymał tylko na styku (w jednym punkcie) można było źle wklejone elementy oderwać na siłę, ale dało się. I tu niespodzianka: żadnych wżerów (każdy wie jak toluen działa na polistyren), żadnych uszkodzeń, a źle wklejony element, można było wykorzystać ponownie.
    Gdy wkrótce potem nastała konieczność wymiany zawieszeń w głośnikach swoich kolumn - pomyślałem, a może butapren? Próbowałem z różnymi z różnym efektem. Dopiero gdy trafiłem w OBI na PATEX okazało się że można...
    Potem przeczytałem artykuł z linka i okazało się, ze nie tylko ja "odkryłem" tę Amerykę... :)
    A teraz czytam - "falbanki", "nie da się", "nie nadaje się" i mam mieszane uczucia - czy to mnie dopadła pomroczność, czy ktoś inny pisze to co przeczytał, a nie sprawdził? Albo sprawdził na pierwszym z brzegu kleju "butaprenopodobnym" - i od razu ma ukształtowaną opinię na temat wszystkiego o podobnej nazwie.
    Może ktoś mi odpowie - ja mam zwidy, czy ktoś powiela bzdury i niesprawdzone informacje?

    Dodano po 5 [minuty]:

    wkj napisał:
    nawet budaprenem
    I wszytko jasne - BUTAPREN to nie to samo co Budapren, Butapol, czy kilka innych podobnych.
    Kolega najprawdopodobniej nie zauważył różnicy w nazwie, albo producencie - jak jest na rynku od czorta podróbek - od butów po tranzystory aż na słuchawkach (był taka afera kilkanaście lat temu) czy mikrofonach Shure skończywszy; tak jest i z butaprenem - klej ma swoją renomę, więc nic dziwnego, ze każdy "sprytny" przedsiębiorca robi takie numery - jedna literka mniej, lub jedna literka inna, ale nazwa podobna - potem ktoś kupi i sieje takie opinie publicznie.

  • #30 02 Gru 2015 13:16
    DjMapet
    Poziom 42  

    398216 Usunięty napisał:
    BUTAPREN OBT III

    Używałem do klejenia modeli z Małego Modelarza. :-) był niezastąpiony, bo.... jedyny w swojej klasie. :-)
    Zniknął ze sklepów detalicznych, bo co niektórzy używali go akurat nie do klejenia. :-)
    Długo był jeszcze dostępny w małych słoiczkach w Składnicy Harcerskiej.

    Pozdrawiam.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME