Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Zafira b - Chłodzenie silnika

29 Lis 2015 08:20 4914 8
  • Poziom 17  
    Witam

    Moim problemem jest układ chłodzenia w mojej Zafirze B (2008r Z18XER 1.8). Obecnie mam już trzecią awarię związaną z nieszczelnością układu chłodzenia - zawsze w innym miejscu.
    Pytanie, czy może to być już uszczelka pod głowicą? Auto ma przejechane ~ 200 tys. km.
    Dodatkowe objawy:
    1. wymieniłem zbiorniczek wyrównawczy bo już nie widziałem w nim płynu - na początku było OK teraz mi znów ciemnieje.
    2. przy wymianie płynu w układzie pozostawiłem otwarty zbiorniczek wyrównawczy i załączyłem silnik. Po kilku minutach wystrzeliła fontanna na ok. pół metra.
    Silnik pracuje w zakresie 100-105 stopni Celsjusza.
    3. Oleju dolewam co jakiś czas - ubywa. Kolor oleju jest ciemny - taki jaki chyba powinien być.
    Czy jeżeli okaże się, że to jednak uszczelka to jaki jest orientacyjny koszt wymiany? Czy lepiej wymienić w ASO czy w innym warsztacie? Mam do wymiany koła zmiennych faz rozrządu więc zakładam, że trochę mnie "szarpnie".

    Proszę o opinie na powyższe.
    [3.12.2020, webinar] Zagadnienia pomiarowe w nowoczesnej inżynierii materiałowej. Zarejestruj się
  • Moderator Samochody
    bogsie napisał:
    2. przy wymianie płynu w układzie pozostawiłem otwarty zbiorniczek wyrównawczy i załączyłem silnik. Po kilku minutach wystrzeliła fontanna na ok. pół metra.
    Silnik pracuje w zakresie 100-105 stopni Celsjusza.

    Możesz wyjaśnić po co to zrobiłeś? Czy w instrukcji nie napisali wyraźnie że korek ma być zawsze zakręcony na rozgrzanym silniku?
  • Poziom 17  
    Witam

    Dziękuję za odpowiedzi.
    Dlaczego odkręciłem korek? Wymieniałem płyn i gdzieś wyczytałem, że trzeba pozostawić na chwilę pracujący silnik aby układ się odpowietrzył - należało obserwować, czy w zbiorniczku są bąbelki powietrza. Może ktoś takim sposobem wprowadził mnie w błąd.
    Jeśli chodzi o tester - boję się, że wyskoczy ze zbiorniczka jak powtórzy się ta sytuacja z fontanną, bo wtedy też korka nie ma, a w jego miejsce wkłada się dosyć luźno tester.
    Niepokoi mnie również temperatura pracy silnika - do 105 stopni nawet w mroźne dni jak teraz, no i te ciągłe awarie przewodów z płynem.

    Jutro będzie diagnoza - oddaję go do ASO.

  • Moderator Zabezpieczeń Pojazdów
    bogsie napisał:
    temperatura pracy silnika - do 105 stopni

    Skąd wiesz jaka temperatura ?
    Info z ekranu po włączeniu ukrytego menu serwisowego, tzw. tryb TestMode, ?
    Podłączony Tech2 ?

    Sprawdź czy i kiedy "węże gumowe" dochodzące do termostatu są ciepłe.
    Jest możliwe, że termostat się nie otwiera i masz stale włączony "mały obieg" cieczy chłodzącej.
  • Poziom 17  
    Mam podłączony na stałe interfejs pod złącze OBD w wersji bluetooth. Mam temperaturę wyświetlaną na komórce.
    Termostat na pewno jest ok. dlatego, że jest wymieniony na nowy, oryginalny GM. Temperatura rośnie do 105 stopni a później w ciągu ok. 1 minuty spada do ~ 100 i znowu w górę i tak w kółko. Wentylator się nie załącza ( w sensie, że nie ma potrzeby, bo sam jest sprawny - czasami jak zejdzie mi za dużo płynu to się załączy)

  • Moderator Zabezpieczeń Pojazdów
    bogsie napisał:
    Wentylator się nie załącza

    Wentylator chłodnicy powinien się włączyć: 1 bieg - ok. 100 stopni, 2 bieg- ok. 105 stopni.
  • Poziom 17  
    No niestety moje przypuszczenia się sprawdziły - uszczelka i koła ZFR do wymiany. Chcieli w ASO zrobić test na zawartość CO2 w płynie ale płyn wywalał jak w fontannie.
    Teraz myślę, co zrobić dalej bo koszty są masakryczne.......