Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa własnego prostownika automatycznego

29 Nov 2015 13:41 2817 14
  • Level 10  
    Otrzymałem wczoraj prostownik który miał spalony mostek prostowniczy, po jego wymianie prostownik zadziałał. No niby miał te swoje 11,5v... ale jako że jestem ciekawski to dołożyłem na wyjściu kondensator, napięcie wzrosło do 27v. Ogólnie budowa prostownika jest taka że strach cokolwiek do niego podłączyć. Przed transformatorem jest układ oparty na tranzystorze BT136 (w google jest napisane że to triak), który działa jak chce..

    Postanowiłem wiec zbudować własny automatyczny prostownik, problem jednak tkwi w transformatorze ma on 2x14AC przez co nie mogę znaleźć żadnego schematu. Mógł by mi ktoś podesłać jakiś, który był by wstanie działać z tym transformatorem? A następnie odpowiedzieć na kilka moich pytań?


    Bardzo podoba mi się prostownik z załącznika lecz nie wiem czy zadziała on z moim transformatorem. Po za tym mam wątpliwości co do działania wyłącznika, jest tam napisane:
    "Po naładowaniu
    akumulatora, kiedy napięcie na nim
    wyniesie około 16 V prosty układ elektroniczny
    wyłączy ładowanie"

    Moim zdaniem to nie zadziała, ponieważ mój akumulator nawet w pełni naładowany ma maksymalnie 13,5v. Wolał bym coś działającego na nieco innej zasadzie. (No chyba że czegoś tutaj nie zrozumiałem, co jest bardzo możliwe).

    Z góry dziękuje za wszelką pomoc.
  • Level 30  
    Więc na elektrodzie jest mnóstwo pomysłów na prostownik do ładowania akumulatorów, musisz tylko wybrać odpowiedni dla siebie.
  • Level 10  
    Wiem że jest wiele takich tematów, jednak nie znalazłem odpowiedniego wiec proszę o pomoc. Zresztą schemat który podesłałem też znalazłem na elektrodzie.
  • Level 29  
    Quote:
    Po naładowaniu
    akumulatora, kiedy napięcie na nim
    wyniesie około 16 V
    to zawysoko jak dla akumulatora 14,4v jest właściwe
  • Level 10  
    Tak właśnie pomyślałem. Szukam od rana i nie jestem w stanie nic znaleźć. Jest tu wiele ciekawych projektów lecz większość wymaga wyższego napięcia z transformatora... Tak się zastanawiam powoli czy nie zrobić tego tak jak było oryginalnie, i sprzedać za 50zł.. :_:
  • Level 32  
    Proszę trochę poczytać na temat ogniw ołowiowych , wtedy takie napięcia jak 16,5V,14,4V i
    10,5V nie będą tajemnicą ,a to że kol. akumulator w pełni naładowany ma 13,5V nie będzie dziwić.Na elektrodzie są dziesiątki różnego rodzaju ładowarek i myślę że kol.wśród nich na pewno coś wybierze. A najlepszym pomysłem będzie naprawa starej elektroniki.
  • Level 10  
    [url=]http://grylewicz.pl/automatyczny-prostownik-diy/[/url] Dobra, znalazłem coś takiego. Powie mi ktoś Czy wszystko jest z nim w porządku? Jeśli tak to zabieram się za budowę.
  • Helpful post
    Tube devices specialist
    Jeśli ci podoba się schemat z twojego zalacznika to w czym problem? Zamień diodę zenera D3 z napięciem stabilizowania 12V na diodę z napięciem stabilizowania 10-11V i potencjometrem P1 ustal napięcie wylaczenia prądu ładowania.
  • Level 32  
    Z tego co pamiętam to kol.aksakal miał kilka dobrych projektów prostowników automatycznych z tyrystorami w roli elementów wykonawczych,szczerze mówiąc bardziej mi one odpowiadają niż te z MOSFETami.
  • Level 10  
    @aksakal właśnie o taką odpowiedz mi chodziło, wielkie dzięki! Powiesz mi jeszcze czy trudne jest zrealizowanie wspomagania rozruchu w takim prostowniku? Jeśli schemat był by dość prosty do zrozumienia dla przeciętnego amatora, z chęcią dorzucił bym jeszcze jeden transformator i dodał taką opcję. Niestety po za czytaniem schematów, nie potrafię stworzyć zbyt wielu rzeczy sam, ale wszystko jeszcze przede mną. :P
  • Helpful post
    Level 32  
    Do wspomagania rozruchu potrzebny jest transformator od 3-5kW najlepiej trójfazowy z prądem na stronie wtórnej od 100-400A a to jest dosyć trudne nie tylko dla przeciętnego amatora.
  • Tube devices specialist
    Dla realizacji funkcji rozruchu potrzebny transformator wtórne uzwojenie którego może zabezpieczyć prąd, co najmniej, 40-50A i prostownicze diody na odpowiedni prąd. To znacznie zwiększa koszt realizacji projektu. Praktyka pokazuje, że przy rozładowanym akumulatorze ma sens włączyć jego do reżimu ładowania na 40-60 minut prądem 0,2-0,3С. Napięcie akumulatora powiększy się do 13,5-14,2V, a otrzymanej pojemności wystarcza dla 2-3 rozruchów silnika. A po rozruchu silnika funkcję ładowania muszą zabezpieczyć generator i alternator. Na zdjęciu schemat prostego prostownika dla rozruchu silnika . Wtórne uzwojenie transformatora 11-12V, zdolna zabezpieczyć prąd niemniej 40А, diody na prąd 50-100A.Wyjście prostownika włącza się na wyprowadzenia akumulatora na czas rozruchu silnika. Należy pamiętać, że w moment włączenia rozrusznik samochodu zużywa prąd do 200-250A, toż prostownik bez akumulatora nie może zabezpieczyć rozruch. Żeby zabezpieczyć rozruch silnika bez akumulatora potrzebny prostownik moc którego będzie nie mniej 12V x 200A = 2,4 kW. Budowa własnego prostownika automatycznego
  • Level 10  
    Daruję to sobie do czasu zdobycia większego doświadczenia. Mam jeszcze jedno pytanie, znam odpowiedz, ale wolę się upewnić. Na schemacie są 3 wyprowadzenia z transformatora to znaczy że 2 z nich są po prostu połączone w jedno tak?
  • Helpful post
    Level 32  
    Są to dwa połączone szeregowo uzwojenia do pracy z prostownikiem pełno okresowym z dwiema diodami,znaczy to że 2 końcówki są połączone i wyprowadzone jako jedna.
  • Tube devices specialist
    Dla kolegi SKORPION - SKO1! Użycie transformatora,wtórne uzwojenie którego ma średnie wyprowadzenie ma swoje plusy i minusy. Plus - 2 diody w zamian 4 ( zmniejsza się spadek napięcia ), średnica drutu wtórnego uzwojenia może być do 2 razy mniej. Minus - do 2 razy więcej zwojew.