Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wiertarko-wkrętarka 12V, czy można zasilać z akumulatora samochodowego ?

Glosa 02 Gru 2015 13:11 1770 26
  • #1 02 Gru 2015 13:11
    Glosa
    Poziom 7  

    Witam otóż mam pytanie czy gdybym podłączył swoją wiertarko wkrętarkę do samochodowego akumulatora przez zapalniczkę działała by nadal ?
    I czy jest ryzyko spalenia ?

  • #2 02 Gru 2015 13:27
    Enterek
    Poziom 17  

    Jeśli akumulator we wkrętarce też ma napięcie 12 V to wszystko zadziała. Ale jeśli akumulator jest na niższe napięcie to możesz uszkodzić wkrętarkę.

  • #3 02 Gru 2015 13:33
    bearq
    Poziom 35  

    Taka wkrętarka potrafi pociągnąć i 40A przy mocnym obciążeniu, raczej nie ryzykował bym podłączania jej pod 15A gniazdo zapalniczki.

  • #4 02 Gru 2015 13:40
    Enterek
    Poziom 17  

    40 A przy 12 V daje prawie 500 W! Nie znam wkrętarki akumulatorowej o takiej mocy, zwłaszcza że pojemność większości akumulatorów tam stosowanych nie przekracza 3 Ah, więc długo by nie popracowały. Ale nawet gdyby kolega takową jakimś cudem posiadał to w najgorszym wypadku po prostu spali się bezpiecznik od gniazda zapalniczki.

  • #5 02 Gru 2015 13:41
    Adam-T
    Poziom 37  

    A w czym tu ryzyko? Chyba tylko w spaleniu się bezpiecznika.

  • #6 02 Gru 2015 14:26
    robokop
    Moderator Samochody

    bearq napisał:
    Taka wkrętarka potrafi pociągnąć i 40A przy mocnym obciążeniu, raczej nie ryzykował bym podłączania jej pod 15A gniazdo zapalniczki.
    Szczególnie że we większości z nich elementem czynnym regulatora jest darlington TIP122 ew. podobny.

  • #7 02 Gru 2015 14:27
    bearq
    Poziom 35  

    Enterek napisał:
    40 A przy 12 V daje prawie 500 W! Nie znam wkrętarki akumulatorowej o takiej mocy, zwłaszcza że pojemność większości akumulatorów tam stosowanych nie przekracza 3 Ah, więc długo by nie popracowały. Ale nawet gdyby kolega takową jakimś cudem posiadał to w najgorszym wypadku po prostu spali się bezpiecznik od gniazda zapalniczki.

    Więc podłącz amperomierz i sprawdź pobór prądu przy mocnym obciążeniu, silniki od popularnych wkrętarek potrafią pociągnąć maksymalnie 51A, był temat tutaj na forum o tym. Pojemność baterii tutaj nie ma za dużo do gadania.
    Adam-T napisał:
    A w czym tu ryzyko? Chyba tylko w spaleniu się bezpiecznika.

    Pod warunkiem że taki bezpiecznik jest i nie jest zwatowany/wsadzony za duży.

  • #8 02 Gru 2015 14:34
    Glosa
    Poziom 7  

    Akumulator ma koło 72 ah
    na bateriach od wkrętarki jest napisane 12v dc 1300mah ni cd Wkrętarka marki dexter ic120bs

  • #9 02 Gru 2015 14:45
    Enterek
    Poziom 17  

    bearq napisał:
    silniki od popularnych wkrętarek potrafią pociągnąć maksymalnie 51A

    Sam silnik może i tak ale tylko w momencie startu. I właśnie po to montuje się tam elektronikę ograniczającą prąd i zapewniającą miękki start. Więc od strony akumulatora już tak drastycznie to wcale nie wygląda.

    robokop napisał:
    Szczególnie że we większości z nich elementem czynnym regulatora jest darlington TIP122 ew. podobny.

    ... który ma maksymalny dopuszczalny prąd kolektora na poziomie 5 A ;)

    bearq napisał:
    Pod warunkiem że taki bezpiecznik jest i nie jest zwatowany/wsadzony za duży.

    O takich idiotycznych praktykach, jak watowanie czy wymiana na większe to nawet nie powinno się wspominać! Zwłaszcza w samochodzie przy zasilaniu akumulatorowym. Wszak to najszybsza droga do pożaru samochodu!

    Dodano po 3 [minuty]:

    Glosa napisał:
    Akumulator ma koło 72 ah
    na bateriach od wkrętarki jest napisane 12v dc 1300mah ni cd Wkrętarka marki dexter ic120bs

    W takim układzie śmiało możesz podłączać. W najgorszym wypadku po prostu spalisz bezpiecznik od zapalniczki ale nic innego się nie uszkodzi. Na wszelki wypadek sprawdź tylko czy bezpiecznik od zapalniczki jest właściwy i zgodny z instrukcją samochodu ;)

  • #11 02 Gru 2015 16:38
    strikexp
    Poziom 27  

    Enterek napisał:
    40 A przy 12 V daje prawie 500 W! Nie znam wkrętarki akumulatorowej o takiej mocy...


    Charakterystyki silnika DC też kolego zapewne nie znasz :D Prąd jest znacznie większy przy rozruchu.

  • #12 02 Gru 2015 16:44
    Enterek
    Poziom 17  

    strikexp napisał:
    Charakterystyki silnika DC też kolego zapewne nie znasz :D

    Owszem, nie znam. Nie zajmuję się silnikami ;) Choć kolega chyba przegapił mojego posta, w którym pisałem, że silnik pobiera większy prąd tylko podczas rozruchu. Ale pytanie autora postu nie było o charakterystyki silników czy najmocniejsze wkrętarki na świecie tylko o to czy może podłączyć swoją wkrętarkę pod akumulator samochodowy!
    I na to pytanie już odpowiedzieliśmy wyczerpująco ale rozumiem, że chcecie sobie jeszcze punktów ponabijać :P

  • #13 02 Gru 2015 16:48
    strikexp
    Poziom 27  

    To żeby była jasność to podam przykład, bo i mi już głupoty do postów się wkradają.

    Oto charakterystyka silnika z magnesami trwałymi, o prądzie nominalnym 250mA. Jak widać przy obrotach bliskich zeru pobiera on ponad 600mA.

    Wiertarko-wkrętarka 12V, czy można zasilać z akumulatora samochodowego ?

  • #14 02 Gru 2015 18:41
    Glosa
    Poziom 7  

    To jak ludzie mogę czy nie ?
    Chyba że powiecie mi jak podłączyć poprawnie dwa akumulatory wiertarko wkrętarki tak aby napięcie było i tak 12v bo chciałbym aby moja wkrętarko wiertarka działała dłużej

  • #15 02 Gru 2015 18:43
    strikexp
    Poziom 27  

    Możesz podłączyć do jednego 12V akumulatora, ale nie do gniazda zapalniczki bo je możesz spalić.

  • #16 02 Gru 2015 18:59
    Enterek
    Poziom 17  

    A w jaki sposób niby miałby spalić gniazdo zapalniczki? Przecież po to jest właśnie bezpiecznik aby temu zapobiec w przypadku przekroczenia dopuszczalnego prądu gniazda!
    Więc, jak już pisałem podłączyć możesz bez ryzyka uszkodzenia wkrętarki lub gniazda. Najwyżej przepali się bezpiecznik, jeśli Twoja wkrętarka okaże się tak mocna, jak koledzy twierdzili. Nowy bezpiecznik kosztuje 30 groszy i wymienisz go w minutę albo krócej jeśli masz dobry dostęp do skrzynki bezpieczników.
    Ryzyko żadne a są duże szanse, że wszystko zadziała bez problemów.

  • #17 02 Gru 2015 19:01
    Rafikusa
    Poziom 13  

    Podłączyć można. Jednak większość wtyczek do gniazda na zapalniczkę nie poradzi sobie z natężeniem prądu. Tutaj należy wybrać coś solidnego.
    Pozostaje pytanie: jakim przewodem chciałbyś to podłączyć? I jaki długi ma być ten przewód?

    I może jeszcze jedno: przez zapalniczkę lepiej tego nie podłączaj, kup odpowiednią wtyczkę i włóż do gniazda.

  • Pomocny post
    #18 02 Gru 2015 22:32
    L_M
    Poziom 32  

    Jeśli we wkrętarce w środku są jakieś akumulatory to możesz be problemu podłączyć do gniazda zapalniczki.

  • #19 31 Mar 2016 23:34
    Glosa
    Poziom 7  

    Odświeżam temat :) otóż udało mi się starą baterię tej wiertarko wkrętarki podłączyć z zasilaczem komputerowym 400w :) wiertarko wkrętarka się jeszcze nie spaliła czy w samochodzie jest większa moc ?

  • #20 01 Kwi 2016 18:45
    L_M
    Poziom 32  

    Glosa napisał:
    czy w samochodzie jest większa moc ?

    Gdybyś podłączył bezpośrednio do akumulatora to mógłbyś pobrać gdyby to oczywiście było w przypadku wkrętarki możliwe ,prąd rozruchowy 300-600A ,czyli taki sam jak rozrusznik w samochodzie, czyli przez chwilę moc 3600-7200W

  • #21 01 Kwi 2016 22:50
    strikexp
    Poziom 27  

    Jak w zasilaczu masz 12V to i w samochodzie masz podobnie. Chociaż nie do końca bo na naładowanym akumulatorze bedzie ponad 14V. Jak nie jest to droga wkrętarka, to podłączaj śmiało. Oby tylko bezpośrednio do akumulatora a nie przez wtyczke zapalniczki bo np spalisz bezpiecznik :P

  • #22 01 Kwi 2016 23:04
    elektryku5
    Poziom 37  

    Enterek napisał:
    40 A przy 12 V daje prawie 500 W! Nie znam wkrętarki akumulatorowej o takiej mocy, zwłaszcza że pojemność większości akumulatorów tam stosowanych nie przekracza 3 Ah, więc długo by nie popracowały. Ale nawet gdyby kolega takową jakimś cudem posiadał to w najgorszym wypadku po prostu spali się bezpiecznik od gniazda zapalniczki.


    Starczy poczytać datasheety silników stosowanych we wkrętarkach.
    Mi udało się upalić blaszki w pakiecie Li-ion podczas zatrzymania...
    http://www.electronics-online.com/media/mconnect_uploadfiles/HC785LP-012/HC785LP-012.pdf

    robokop napisał:
    bearq napisał:
    Taka wkrętarka potrafi pociągnąć i 40A przy mocnym obciążeniu, raczej nie ryzykował bym podłączania jej pod 15A gniazdo zapalniczki.
    Szczególnie że we większości z nich elementem czynnym regulatora jest darlington TIP122 ew. podobny.


    Ja miałem we (śmiesznie taniej) wkrętarce no name mosfeta z Id 60A, a podczas testów brakowało zakresu 20A we mierniku...

  • #23 13 Lut 2017 13:56
    adam2358
    Poziom 7  

    strikexp napisał:
    Jak w zasilaczu masz 12V to i w samochodzie masz podobnie. Chociaż nie do końca bo na naładowanym akumulatorze bedzie ponad 14V. Jak nie jest to droga wkrętarka, to podłączaj śmiało. Oby tylko bezpośrednio do akumulatora a nie przez wtyczke zapalniczki bo np spalisz bezpiecznik :P


    Z całym szacunkiem, radziłbym wstrzymać się z takimi poradami. Proszę sobie wyobrazić co może się stać podłączając taką zwykłą, z pozoru niegroźną wkrętarkę 12V-oltową, bezpośrednio pod akumulator samochodowy... Prosty przykład, kolega Glosa będzie na przykład taką wkrętarką wiercił (sprzęgło wkrętarki ustawione na wiercenie), nagle zaklinuje mu się wiertło - wkrętarka pobierze maksymalny prąd z owego akumulatora.

    Efekt:
    1. W najlepszym przypadku stopi się izolacja na kablach połączeniowych lub stopi się sama wkrętarka - kolega Glosa najwyżej się poparzy.

    2. W najgorszym przypadku - POŻAR...

    Pozdrawiam

  • #24 13 Lut 2017 14:23
    robokop
    Moderator Samochody

    @adam2358 Większej bredni w życiu nie czytałem. Wynikało by z tego, ze przy zablokowaniu silnika, wkrętarka wybuchnie, bo oryginalny akumulatorek tez ma kilkadziesiąt A prądu zwarcia?

  • #25 13 Lut 2017 16:48
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Ludzie! Jakie kilkaset A prądu? Przecież w typowej wkrętarce 12V jest silniczek wielkości takiego od wycieraczek! Jak się taka wycieraczka zablokuje (mamy zimę, więc może przymarznąć) to co? Też wybuchnie? Instalacja się spali?
    W życiu i długo jeszcze nie...

  • #26 13 Lut 2017 20:28
    kierbedz4
    Poziom 33  

    Wiertarkę zasil bezpośrednio z akumulatora montując na przewodzie który wyprowadzisz z wiertarki dwa krokodylki.Na przewodzie plusowym zamontuj gniazdo bezpiecznikowe samochodowe z bezpiecznikiem 10 lub 16A. bez potrzeby ingerowania w gniazdo zapalniczki.

  • #27 14 Lut 2017 08:54
    adam2358
    Poziom 7  

    robokop napisał:
    @adam2358 Większej bredni w życiu nie czytałem. Wynikało by z tego, ze przy zablokowaniu silnika, wkrętarka wybuchnie, bo oryginalny akumulatorek tez ma kilkadziesiąt A prądu zwarcia?


    Proszę sobie porównać prąd zwarcia akumulatora wkrętarki np. 1,2Ah a akumulatora samochodowego 72Ah. Czy ja pisałem, że coś wybuchnie? Ostrzegałem tylko, że podłączanie wkrętarki bezpośrednio, bez zabezpieczenia nadprądowego, jest niebezpieczne.

    398216 Usunięty napisał:
    Ludzie! Jakie kilkaset A prądu? Przecież w typowej wkrętarce 12V jest silniczek wielkości takiego od wycieraczek! Jak się taka wycieraczka zablokuje (mamy zimę, więc może przymarznąć) to co? Też wybuchnie? Instalacja się spali?
    W życiu i długo jeszcze nie...


    No przecież po to są bezpieczniki w instalacji samochodu...

    Pozdrawiam

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson