Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

passat b5 - Co ile wymiana oleju w skrzyni

łoś1905 02 Gru 2015 18:42 8082 35
  • #1 02 Gru 2015 18:42
    łoś1905
    Poziom 8  

    Dzień dobry. Panowie szwagier 8 lat temu wymieniał olej w skrzyni w swoim passacie. Skrzynia oczywiście manualna. Teraz przy okazji wymiany oleju w silniku chce znów wymienić olej w skrzyni. na oryginalnym przejechał 180tys km a na tym wymienionym 140tys km. Jest wiele opinii które mówią że oleju w skrzyni biegów się nie wymienia i że oleje w skrzyni biegów się nie zużywają tak szybko jak silnikowe. Może i jest w tym ziarnko prawdy ale przecież każdy olej się starzeje i traci swoje właściwości. Proszę mi powiedzieć co jaki czas powinno się w skrzyni manualnej wymienić olej? Niestety nigdzie nie ma ani podanego przebiegu ani okresu w latach.

    0 29
  • #2 02 Gru 2015 19:23
    domex32
    Moderator na urlopie...

    łoś1905 napisał:
    Niestety nigdzie nie ma ani podanego przebiegu ani okresu w latach.


    Dlatego iż się nie wymienia.

    Odkręć korek i sprawdź jaki jest kolor i klarowność oleju, jeśli nie odbiega od normy, nie jest ołówkowy, ani czarny, myślę że nie ma potrzeby wymieniać.

    0
  • #3 02 Gru 2015 19:43
    łoś1905
    Poziom 8  

    domex32 napisał:
    Dlatego iż się nie wymienia.


    No ale dla czego się nie wymienia? Dlatego by mechanicy mieli co robić gdy padnie skrzynia? Każdy olej traci swoje właściwości podczas pracy mechanizmu, gdy ma kontakt z powietrzem itp.
    Olej w skrzyni oczywiście nie pracuje w tak ekstremalnych warunkach jak olej silnikowy ale czy się nie starzeje i nie traci swoich właściwości?
    Niby producenci samochodów twierdzą że oleju się nie wymienia ale może nie przypuszczali że niektórzy jeżdżą samochodem dłużej niż 5 lat czy 200tys km.

    0
  • #4 02 Gru 2015 20:01
    Karaczan
    Poziom 39  

    Jak chce to dla świętego spokoju niech sobie wymieni. Problem.
    Nie wymienia się bo nie ma takiej potrzeby. Te oleje się tak nie starzeją.
    Jeśli tak domex32 mówi, klarowność i kolor jest ok to można zostawić, inaczej to zbędne wydawanie pieniędzy. Dla spokoju można spuścić i zobaczyć co siedzi na magnesie na korku, jakieś opiłki na pewno będą. Gorzej jak się znajdzie tam coś większego.
    Jak olej się błyszczy metalicznie, na srebrno czy złoto to prędzej czy później skrzynia do remontu ;)

    0
  • #5 02 Gru 2015 21:06
    łoś1905
    Poziom 8  

    Rozumiem. Nurtuje mnie jednak jedna rzecz. Nawet ty napisałeś że te oleje się tak nie starzeją. Niestety nigdzie nie jest napisane jak one się starzeją. Czy ich właściwości po 5,10, 15 latach są zbliżone do tych jakie miały te oleje po wlaniu do skrzyni. Nawet producenci olejów tego nie podają co jest trochę dziwne gdyż przecież mają na tym niezły biznes.
    Podobno olej silnikowy po otwarciu opakowania nadaje się do użytku przez rok. A przekładniowy może mieć kontakt z powietrzem przez kilka lat i nic mu się nie dzieje?

    1
  • #7 03 Gru 2015 06:26
    łoś1905
    Poziom 8  

    No tak ale nie jest to środowisko całkowicie zamknięte i kontakt z powietrzem ma choćby przez odpowietrzniki. Ale mniejsza z tym. Czy jest gdzieś podana informacja po jakim czasie (latach) taki olej się starzeje. Nie wiem czy jest to jakaś tajna informacja że producenci tego nie podają?

    2
  • #8 03 Gru 2015 07:22
    domex32
    Moderator na urlopie...

    Ja osobiście nie spotkałem się z podaniem czasookresu wymiany dla tego auta.

    0
  • #9 03 Gru 2015 07:33
    łoś1905
    Poziom 8  

    Ja tylko znalazłem informację dotyczącą ogólnie skrzyń mechanicznych i w jednym źródle pisało co 80 tys km a w drugim 80-120tys km. Lata nigdzie nie były podane. No nic szwagier zdecyduje czy zmieniać czy nie. Koszt niby nie taki straszny bo 110zł za 3 litry mobila.

    0
  • #10 03 Gru 2015 20:53
    Karaczan
    Poziom 39  

    Generalnie sprawa jest prosta.
    Chce niech zmieni. Nie chce niech nie zmieni. Wyjdzie na to samo.
    Jeśli olej jest syfny to czy zmieni czy nie zmieni, wyjdzie na to samo, czeka go remont skrzyni, i nowy olej tu nic nie zmieni ;)
    Chyba że skrzynia była zalana niewłaściwym olejem. Bywa że leją np ATF tam gdzie nie powinni. Szczególnie handlarze.
    Jednak też nie zmienia się klasy oleju tak po prostu. Jak ktoś zmienił to albo był głupi, albo wiedział co robi, bo skrzynia jest trup.

    0
  • #11 03 Gru 2015 21:02
    łoś1905
    Poziom 8  

    W sumie tak ale wymieniany co jakiś czas olej raczej odwlecze remont.

    0
  • #13 03 Gru 2015 21:24
    łoś1905
    Poziom 8  

    Czyli przyjmując twój tok myślenia mając dwie identyczne skrzynie jednak w jednej zmieniamy olej co kilka lat lub 100tys km a w drugiej wogóle go nie ruszamy to te dwie skrzynie będą w identycznej kondycji? Oczywiście styl jazdy taki sam dla obu.

    0
  • #14 03 Gru 2015 21:42
    domex32
    Moderator na urlopie...

    Może ujmijmy to inaczej.

    Olej raz zmieniony należało by zmieniać co x tys km.

    Dlaczego?

    Olej na aftermarket nigdy nie bedzie takiej jakości ja olej OEM.

    A mało kogo będzie stać na zmianę oleju w 10 15 czy 20 letnim aucie na OEM, bo choćby w moim przypadku, gdzie wchodzi 3 litry oleju do skrzyni, a każdy litr to nieco ponad 100 zł, co daje mi koszt drugiej używanej skrzyni, a olej z castrola czy innego zamiennika wychodzi nieco ponad 40 zł za litr, rachunek jest prosty. Jedyny wyznacznik zużycia oleju w skrzyni jak i samej skrzyni to kolor i konsystencja, takie jest moje zdanie.

    0
  • #15 04 Gru 2015 00:08
    Karaczan
    Poziom 39  

    @domex32
    OEM, ciekawe zagadnienie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi nigdzie, w przypadku każdej z marek.
    Czy OEM faktycznie jest wysokiej jakości, stąd cena, czy cena wynika z rebrandu innego produktu i nowego opakowania, więc płaci się za "markę"?

    Jest to otwarta dyskusja, ale nie róbmy OT.
    Z OEM to mierzalnie akumulatory są faktycznie dużo lepszej jakości niż inne. >6lat dla nich to nie problem. Albo padnie na gwarancji, albo jest długowieczny ;)

    0
  • #16 12 Gru 2015 19:57
    łoś1905
    Poziom 8  

    Jeszcze jedno pytanie co do wymiany. Szwagier jednak zdecydował że olej wymieni ale jest mały problem z korkiem kontrolnym z boku skrzyni. Jest on na klucz imbusowy i niestety jest obrobiony. Widocznie podczas poprzedniej wymiany mechanik ją tak wymęczył. Nie da się jej odkręcić.
    Czy jeśli nalejemy olej od góry skrzyni przez odpowietrznik to wszytko będzie ok?

    0
  • #17 12 Gru 2015 20:25
    Jarosx9
    Poziom 35  

    Będzie ok, którąkolwiek drogę wlania wybierzesz, ale jednak ktoś coś ruszał w tej skrzyni, obyś tam wcześniej nie miał jakiegoś Hipolu albo czegoś.

    Moim zdaniem ja bym zmieniał w skrzyni, nawet jeśli producent nie przewiduje. Przykład: Jakoś wymiany łańcucha np. w skodzie fabii też nie przywidywał a jednak padają za często...

    0
  • #18 12 Gru 2015 21:56
    łoś1905
    Poziom 8  

    Ruszał mechanik który wymieniał kilka lat temu olej. Wymienił wtedy na mobila i szwagier też teraz chce na mobila zmienić. Ok to wlejemy albo przez odpowietrznik albo przez czujnik od wstecznego.

    0
  • #19 12 Gru 2015 22:00
    Jarosx9
    Poziom 35  

    łoś1905 napisał:
    Ruszał mechanik który wymieniał kilka lat temu olej. Wymienił wtedy na mobila i szwagier też teraz chce na mobila zmienić. Ok to wlejemy albo przez odpowietrznik albo przez czujnik od wstecznego.

    Dokładnie tak, otwór to otwór, ale jak chcesz robić przebiegi to lej najlepszy na jaki cię stać.

    0
  • #20 13 Gru 2015 11:52
    łoś1905
    Poziom 8  

    Koledzy wcześniej pisali o kolorze i klarowności oleju. Dzięki temu można stwierdzić czy nadaje się do wymiany czy nie. Ja takich umiejętności nie mam wiec chciałbym wam pokazać próbkę oleju który jest w skrzyni. Czy możecie coś powiedzieć na temat koloru? Przebieg 120tys. Kolor lekko brązowy

    passat b5 - Co ile wymiana oleju w skrzyni [/img]

    0
  • #21 13 Gru 2015 13:11
    domex32
    Moderator na urlopie...

    Porównaj z olejem przekładniowym tej samej klasy, ale nowym, sadzę iż różnicy nie zauważysz.

    Ten olej na prawdę się nie zużywa, brak termiki oraz zanieczyszczeń z paliwa.

    0
  • #22 13 Gru 2015 14:02
    łoś1905
    Poziom 8  

    Nowy olej z tego co pamiętam jest jasno żółty prawie przeźroczy a ten brązowy.

    0
  • #23 13 Gru 2015 14:23
    domex32
    Moderator na urlopie...

    To wymień olej i będziesz miał przeźroczysty, żółty. :)

    0
  • #24 13 Gru 2015 16:03
    Alfred_92
    Poziom 32  

    domex32 napisał:
    Ten olej na prawdę się nie zużywa, brak termiki .

    A co powiesz na to że samochód można zakopać w piasku czy błocie i olej zwyczajnie przegrzać? Bo niektóre samochody, chłodniczkę oleju z automatu posiadają raczej dla idei i jest symbolicznych rozmiarów.
    Zgodzę się że taki przegrzany olej będzie miał inny kolor, ale nie zmienia to faktu że powinno się przynajmniej kontrolować poziom, konsystencję, kolor i zapach oleju.

    0
  • #25 13 Gru 2015 16:24
    Stanisław Chwalisz
    Spec od samochodów

    Oryginalny korek wlewu imbus 17-tka. Nalać można przez wykręcenie czujnika
    prędkości w górnej części skrzyni. Olej wymieniam co 100 tys. km - kto smaruje
    ten jedzie, stara maksyma.

    1
  • #26 13 Gru 2015 17:07
    domex32
    Moderator na urlopie...

    Alfred_92 napisał:
    domex32 napisał:
    Ten olej na prawdę się nie zużywa, brak termiki .

    A co powiesz na to że samochód można zakopać w piasku czy błocie i olej zwyczajnie przegrzać? Bo niektóre samochody, chłodniczkę oleju z automatu posiadają raczej dla idei i jest symbolicznych rozmiarów.
    Zgodzę się że taki przegrzany olej będzie miał inny kolor, ale nie zmienia to faktu że powinno się przynajmniej kontrolować poziom, konsystencję, kolor i zapach oleju.


    Wydaje mi się, że pierwsze uszkodzisz sprzęgło niż przegrzejesz olej w skrzyni. :-)

    0
  • #27 13 Gru 2015 18:15
    łoś1905
    Poziom 8  

    Szwagier po jeździe odessał troszkę oleju i nie wygląda on już tak dobrze jak na wcześniejszym zdjęciu. Wcześniej samochód stal od wczoraj i olej był czystszy a po jeździe jest ciemno brązowy i co ciekawe widać w nim dużą ilość drobnych bąbelków powietrza. Widać je także na zdjęciu.
    mam jeszcze pytanie co do ilosci oleju. znalazłem informacje że do tej skrzyni (silnik AFN) wchodzi 2,25L oleju. Znów na forum passata czytałem wypowiedzi kilku osób i niektórzy wlali 2,1L inni nawet 2,5L ( oczywiście do korka kontrolnego). Ile w takim razie mamy wlać by nie przesadzić i żeby nie było za mało. korek nie da się odkręcić więc będziemy wlewać przez czujnik prędkościomierza.

    passat b5 - Co ile wymiana oleju w skrzyni

    0
  • #28 13 Gru 2015 18:45
    domex32
    Moderator na urlopie...

    Wlej tyle, ile zleci.

    Nikt Ci nie powie ile tam po "kontach" zostało oleju, najpewniej to odkręcić korek wlewu oleju.

    0
  • #29 15 Gru 2015 15:45
    łoś1905
    Poziom 8  

    Pany szwagier kupił dziś w aso nowy korek. Zastanawiamy się jak odkręcić ten stary. Może macie jakiś patent by go odkręcić i nic nie uszkodzić oprócz starego korka oczywiście. Nie wiem czy przecinakiem próbować odkręcić. Czy może lepiej przyspawać śrubę i wtedy odkręcić. Jakieś propozycje?
    Korek jest tego typu:
    passat b5 - Co ile wymiana oleju w skrzyni

    0
  • #30 15 Gru 2015 18:32
    Jarosx9
    Poziom 35  

    Spawać śrubę z dużym łbem, no chyba że kawałeczek tego gwintu wystaje, min. ze 2 zwoje, to możesz spróbować takim kluczem do rur jak złapie.

    0