Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Junkers ZSB 22-3CE - Przewymiarowany kocioł ?

Corvim 04 Dec 2015 12:35 3039 5
IGE-XAO
  • #1
    Corvim
    Level 11  
    Witam,

    Nadeszła pierwsza zima w moim nowym domu. Za namową instalatora założyłem piec jak w temacie przy zapotrzebowaniu budynku ok 11kW. Tak, zanim ktoś napisze, przyznaje bez bicia że nie miałem projektu.

    Od jakiegoś czasu walczyłem z ustawieniem instalacji i sterownika. Bez wchodzenia w szczegóły uważam że instalacja nie jest do końca wykonana "optymalnie":
    - Parter podłogówka z rozdzielaczem i zaworem trójdrożnym termostatycznym (w tej chwili ustawiony na 26 stopni),
    - Piętro grzejniki
    - Sterownik FW120 na parterze.

    Zacząłem szukać problemu ponieważ przy ustawionej krzywej grzewczej dla grzejników piętro było nie dogrzane. W pierwszym momencie pomyślałem żeby skorygować krzywą ale po obserwacji pieca zauważyłem dziwne zachowanie. Tzn, sterownik pokazuje żądaną temperaturę zasilania np. 42 stopnie a temperaturę wody na zasilaniu 32. Po krótkiej obserwacji widziałem że palnik się załącza, bardzo szybko dogrzewa (ok 1minuty) do tych 42st i się wyłącza. Temperatura wody szybko spada. Po trzech minutach załącza się znowu i to samo. Przy takiej częstotliwości daje to ok 350 załączeń na dobę. Wykończą mnie rachunki za gaz a kocioł padnie za 5 lat.

    Nie wiem czy słusznie ale dochodzę do wniosku że winna jest za duża moc kotła. Sprawdziłem ustawienia: taktowanie 3 minuty, Histereza 5 stopni, rozgrzewanie oszczędne.

    Możecie podpowiedzieć czy można coś przestawić w piecu aby zmniejszyć ilość cykli ? Co można by zrobić ? Zastanawiam się czy zmniejszenie taktowania paradoksalnie nie pomogło by. Po kilku szybkich cyklach woda w instalacji podgrzała by się i załączał by się rzadziej ?

    Dodano po 3 [godziny] 12 [minuty]:

    Dodatkowe pytanie. Czy ograniczenie mocy maksymalnej wpływa na moc minimalną ?
  • IGE-XAO
  • #2
    Bazyl44
    Level 16  
    Jeżeli szybko dogrzewa i szybciutko spada to raczej wyglada na problem z przepływem przez instalacje(ograniczonym przepływem.) Zawory termostatyczne... ustawienie na 3 np. powoduje, że zadajesz temp. ok 20 st. i przy tych 20 zawór przymyka przepływ. Filtr na co warto sprawdzić pomimo a może właśnie dlatego, ze nowa instalacja. Fw120 na dole gdzie masz podłogówkę na rtl? - dziwna konstrukcja. Fw powinien tu być na górze lub przynajmniej wpływ temp. pomieszczenia obniżony. Co do tych zaworów termostatycznych - jeśli to one ograniczają przepływ - można spróbować obniżyć krzywa grzania tak by termostaty nie miały tendencji do zamykania.
    Obniżenie mocy max nie wpływa na moc min.
  • IGE-XAO
  • #3
    Corvim
    Level 11  
    Podłogówka na dole ma rozdzielacz z zaworem trójdrożnym termostatycznym - nie RTL.

    W tej chwili wpływ temperatury pomieszczenia tylko 10%. Ale tam gdzie podłogówka temperatura się trzyma ładnie. Co do umiejscowienia to tez miałem wątpliwości dlatego mam drugi kabel na piętrze - mogę przestawić sterownik.

    Termostaty na grzejnika ustawione (według instrukcji) na temp 24 a temperatura w pokojach nie osiąga nawet 22 więc nie powinny zamykać - ale odkręcę na maksa. W instalacji są dwa łazienkowce i jeden zwykły bez zaworów więc przepływ powinien być.

    Zrobię dzisiaj tak:
    - czyszczenie filtra - zobaczę najpierw czy rurka powrotu się nagrzewa.
    - odkręcę termostaty na grzejnikach
    - ustawię taktowanie z 3 minut na auto to jest chyba 3.A na 01
    - moc maksymalna c.o. na 50%

    I się zgłoszę wieczorem:)

    Czy takie częste załączanie to jakiś problem jakiś dla pieca? Czy może powodować zwiększone spalanie ?

    Pozdrawiam
  • #4
    -west
    Heating systems specialist
    Ustaw wpływ czujnika 100%. Wyczyść filtry.
    Sprawdz pracę kotła a dopiero potem zmieniaj parametry mocy.
  • #5
    Treska
    Level 2  
    -west wrote:
    Ustaw wpływ czujnika 100%. Wyczyść filtry.
    SprawdX pracę kotła a dopiero potem zmieniaj parametry mocy.


    Witam.
    Walczę ze swoim kotłem Junkers Cerapur Smart 14-3C z zasobnikiem 120-5Z i regulatorem FW120. Czujnik pogodowy jest ok 3m nad ziemią w kierunku pn-wsch.
    Ostatnio zżarł 17 m3 gazu przez 21 godzin, poprzednio 20 m3 po 32 godzinach przy temperaturze zewnętrznej minus 9*C.
    Powierzchnia liczona po podłogach i zsumowana daje ok 200 mkw powierzchni ogrzewanej, tzn ok 530 m3.

    Nie mam żadnych innych źródeł ogrzewania, tylko kaloryfery. Purmo 22cv.
    Przez tydzień, mimo wyłączonego ogrzewania i nocnego mrozu od minus 9*C do minus 6*C temperatura w budynku spadła z plus 9+C do plus 6*C. Uważam, że budynek ma dobrą izolację termiczną styropianem grafitowym, a wewnątrz są tylko tynki oraz wylewki.

    Mam problem z ustaleniem, czy "wpływ temp wewn" ustawić bliżej 100% czy bliżej 0%?? Nic nie fałszuje temperatury na sterowniku pokojowym(kominek, duże spotkanie) czyli to pomieszczenie nie ma wpływu-więc 0%?
    A może to należy rozumieć, że w tym pomieszczeniu ma być temperatura 15*C i na to pomieszczenie "przygląda się" regulator i ono ma duże znaczenie, czyli ok 100%....

    Innym kłopotem jest ustawienie c.w.u. tak, aby się nie załączało lub prawie wcale nie włączało się. Instrukcja (dla nas) jest zupełnie niejednoznaczna.
  • #6
    Corvim
    Level 11  
    Bazyl44 wrote:
    Jeżeli szybko dogrzewa i szybciutko spada to raczej wyglada na problem z przepływem przez instalacje(ograniczonym przepływem.) Zawory termostatyczne... ustawienie na 3 np. powoduje, że zadajesz temp. ok 20 st. i przy tych 20 zawór przymyka przepływ. Filtr na co warto sprawdzić pomimo a może właśnie dlatego, ze nowa instalacja. Fw120 na dole gdzie masz podłogówkę na rtl? - dziwna konstrukcja. Fw powinien tu być na górze lub przynajmniej wpływ temp. pomieszczenia obniżony. Co do tych zaworów termostatycznych - jeśli to one ograniczają przepływ - można spróbować obniżyć krzywa grzania tak by termostaty nie miały tendencji do zamykania.
    Obniżenie mocy max nie wpływa na moc min.


    Witam ponownie,

    Minął rok i problem powrócił. W zeszłym roku już nie miałem siły walczyć. Nawet serwisant odpuścił i stwierdził że po prostu za duży piec kupiłem. Ale nowy sezon - nowe siły u dało mi się w końcu ustawić piec tak żeby działał przyzwoicie:

    - Pompa obiegowa w piecu na 3 bieg - minimalna poprawa
    - wyłączyłem blokadę taktowania, ustawiłem sposób nagrzewania z oszczędnego na normalny - nie wiem które ustawienie podziałało ale, po kilku cyklach załączanie pieca, zaczęło działać jak należy. Piec znacznie rzadziej się włączą. Grzeje wodę nie tylko do temperatury żądanej ale zawsze przegrzewa o kilka stopni (histereza). W pomieszczeniach z grzejnikami znacznie poprawił się komfort i możliwość regulacji.

    Jeszcze mnie interesuje ustawienie kumulacji cieplnej budynku. Jaki ma wpływ na pracę kotła? Jaką wartość ustawić ? Mam w tej chwili 50%.

    Za chwilę napiszę o mojej podłogówce. Niestety też nie działa za dobrze :)

    Dodano po 5 [godziny] 46 [minuty]:

    Corvim wrote:

    Za chwilę napiszę o mojej podłogówce. Niestety też nie działa za dobrze :)


    Jak już dałem radę z piecem i grzejnikami to chciałem prosić o radę jak ustawić podłogówkę bo tez mam z nią problem. Na parterze albo gorąco albo zimno.

    Schemat centralnego jak poniżej (w dużym uproszczeniu):
    Junkers ZSB 22-3CE - Przewymiarowany kocioł ?

    Podłogówka zasilana z rozdzielacza z mieszaczem termostatycznym:
    Junkers ZSB 22-3CE - Przewymiarowany kocioł ?

    Jako że instalacja było "projektowana" przez hydraulika to mogę zapomnieć o regulacji przepływu (zresztą rotametry i tak ledwie się ruszają). Rozdzielacz z termostatem działa tak ze jak na polu ciepło to w domu gorąco. Muszę ręcznie skręcać temp zasilania. A jak na polu zimno to muszę lecieć popuszczać termostat bo w domu zimno. Czy uda mi się to zrobić w następujący sposób, ew jakaś pomoc:

    ETAP 1:
    - poczekać aż się zrobi zimno żebym mógł podnieść temperaturę zasilania podłogówki bez potrzeby gotowania się w domu.
    - Podnieść temp zasilania podłogówki tak żeby uzyskać temp podłogi w łazience ok 31 st
    - dławić inne obwody tak żeby uzyskać temp podłogi: salon ok 26st (temp łazianki-5 st), kuchnia ok 28 st (temp łazianki- 3 st), wiatrołap ok 24 st (temp łazianki-7 st)
    - następnie wyregulować temp zasilania tak żeby mieć żądaną temp w salonie.

    ETAP 2:
    -Wymienić rotametry na takie z zakresem do 3l/min
    -Zamienić mieszacz termostatyczny na coś takiego:
    ZAWÓR 3-D 1/2 ESBE VRG131+SIŁOWNIK+TECH ST-431N
    Junkers ZSB 22-3CE - Przewymiarowany kocioł ?
    -wyregulować krzywą w serowniku

    Czy to się uda ?

    Jeszcze pytanie do etapu 2. Czy wymieniając mieszacz z termostatycznego na proporcjonalny nie powinienem dołożyć zabezpieczenia maksymalnej temp na podłogówkę ? RTL na zasilaniu - ew co tam wstawić ?