Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Seagate ST3500320AS FM SD15 - Naprawa z terminalem

belatrix1 09 Dec 2015 16:57 1275 5
  • #1
    belatrix1
    Level 11  
    Dzień dobry

    Dysk bez jakichkolwiek wcześniejszych oznak przestał być widoczny w Biosie.
    Po prostu podczas kolejnego włączenia komputera, już go nie ma. Naczytałem się o "czarnej serii" i już dzisiaj walczyłem z dyskiem przy użyciu terminala.
    Niestety kłopot jest nieco inny od tych, które znalazłem na forum. Mianowicie docieram terminalem aż do komendy N1 i otrzymuję zapętlony komunikat LED:000000CC FAddr:0024E2DB

    Proszę, może ktoś poradzi co z tym robić.
  • #2
    helmud7543
    Level 43  
    Napisz krok po kroku jak to robisz (komendy itp). Upewnij się, że prawidłowo przeprowadzasz procedurę odizolowania HSA.
  • #3
    belatrix1
    Level 11  
    Nie odizolowywałem głowic ponieważ dysk reaguje na polecenia.
    Korzystam dokładnie z tej instrukcji:

    - uruchamiamy komputer ze sprawnym systemem ,
    - podlaczamy terminal
    - instalujemy sterowniki
    - sprawdzamy w menadzeze urzadzen pod jakim COM zostal kabel zainstalowany - uruchamiamy programem typu terminal w Windowsie , putty
    ustawiamy predkosc 38400 naciskamy connect
    - podlaczamy zasilanie do dysku
    powinien pojawic sie jakis komunikat

    naciskamy CTRL+Z i w programie zobaczymy komunikat:
    F3 T>

    Podajemy komendę przejścia na poziom 2
    F3 T>/2
    Jesteśmy na poziomie 2>
    F3 2>
    ( w wiekszosci przypadkow nie trzeba odkrecac srubek , nalezy to zrobic dopiero kiedy dysk nie reaguje na nasze polecania)
    I podajemy komendę zatrzymania silnika
    F3 2>Z
    Otrzymujemy taka odpowiedź dysku :
    Kod:
    Spin Down Complete
    Elapsed Time 1.903 secs
    F3 2>

    Teraz podajemy komendę odpalenia silnika:
    F3 2>U
    Otrzymujemy taka odpowiedź dysku :
    Kod:
    Spin Up Complete
    Elapsed Time 6.407 secs
    F3 2>


    Podajemy komendę przejścia do poziomu 1.
    F3 T>/1
    I znajdujemy się na poziomie 1
    F3 1>
    Z tego poziomu wydajemy komendę N1
    F3 1>N1
    Gdy dysk powróci na poziom 1
    F3 1>
    Wtedy odpinamy zasilanie od dysku i podpinamy ponownie i ponownie wciskamy CTRL+Z i jesteśmy na poziomie F3 T>
    Teraz podajemy komendę przeliczenia translatora.
    F3 T>m0,2,2,0,0,0,0,22

    uzyskamy taka odpowiedz dysku :

    Max Wr Retries = 00, Max Rd Retries = 00, Max ECC T-Level = 00, Max Certify Rewr
    ite Retries = 0000
    User Partition Format Successful - Elapsed Time 0 mins 00 secs
    F3 T>
    odlaczamy zasilanie
    i tyle


    No i jak już pisałem silnik wyłączam, włączam, przechodzę na poziom 1 i po komendzie N1 wywala mi Init SMART fail i zapętlony LED:000000CC FAddr:0024E2DB :

    Init SMART fail
    LED:000000CC FAddr:0024E2DB
    LED:000000CC FAddr:0024E2DB
    LED:000000CC FAddr:0024E2DB
    itd

    szukam od rana i słabo mi idzie :(
    jak odizolowanie głowic może coś dać to oczywiście sprawdzę,
  • #4
    belatrix1
    Level 11  
    Dzisiaj w pierwszej kolejności odizolowałem HSA. Po zatrzymaniu silnika wyjąłem izolator i dokręciłem śrubki (wszystko pod napięciem). Znowu doszedłem do komendy N1 i znowu ten sam komunikat i tak samo zapętlony ale dysk przez dłuższą chwilę jakby wykonywał polecenie i dopiero po tym czasie się wywalił. Poprzednio, bez izolowania głowic wywalało go sekundę po poleceniu N1 a teraz dobre kilkadziesiąt sekund pracował - słychać było wyraźnie miarową / cykliczną pracę. No i tyle. Szukam jakiegoś pomysłu gdzie tylko mogę.

    ... parę prób. Okazało się, że izolując na wstępie HSA, czas pracy od komendy N1 do komunikatu o błędzie jest bardzo różny. Maksymalnie 30sek a najczęściej około 10.
    W tym czasie słychać pracę - a może ciche stuknięcia ? nie wiem już sam
    pomocy !!!
  • #5
    helmud7543
    Level 43  
    Dostępna w sieci procedura dotyczy tylko znanego błędu firmware. Tu masz do czynienia prawdopodobnie z jeszcze innym błędem. Nie mam wiedzy jak Ci pomóc, w sieci raczej też takich informacji nikt nie opublikuje. Może znajdzie się ktoś na forum ale nie wiem.
  • #6
    belatrix1
    Level 11  
    Dokładnie jak mówisz.
    Samodzielna grzebanina nie przyniosła żadnego pozytywnego efektu.
    Co jednak ważne, nie zepsuła dysku.
    Pomoc fachowca - specjalisty dała efekty - dysk sprawny i 99,99% danych odzyskane.
    Dziękuję
    Temat do zamknięcia.