Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Rover 45 benz.1,4 - Błąd P0110 -jaki termistor w czujniku temp. pow. wlotowego

11 Gru 2015 23:33 1158 6
  • Poziom 10  
    Witam, mam problem z pojawiającym się błędem P0110 błąd czujnika temperatury powietrza wlotowego co objawia się podwyższonymi obrotami zimnego silnika po odpaleniu -czyli przez kilka minut są one na poziomie : 1700-1500 obr./min. Czujnik znajduje się z kolektorze dolotowym i wskazuje podciśnienie (typowy MAP sensor) (jego wskazania są właściwe), oraz wskazuje właśnie temperaturę powietrza zasysanego -i tu wskazania są dziwne. Rano zimny silnik : temp. płynu ok. 9 st. C (podobnie czujnik powinien wskazywać temperaturę powietrza) a temperatura powietrza zasysanego pokazuje -40. Chwila obserwacji wyników na laptopie i nagle bez odpalania silnika nastąpił chwilowy skok na - 11, albo + 5 st. C. Po odpaleniu podobnie -40 a czasami nagle +30, +50 a nawet +120 st.C (wszystko tylko chwilowo zmiana sekunda / zmiana).
    Czy jest możliwość ustalić jaki jest tam termistor ? Z instrukcji wynika, że czujnik ma takie parametry jak na załączniku. Cz jest tam termistor np. 2,2 kΩ jak w niektórych FIATACH, a może 5 kΩ lub 10 kΩ jak np. w klimatyzatorze domowym ?
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    borgowy napisał:
    Czy jest możliwość ustalić jaki jest tam termistor ?

    NTC, na 90% 2k2. Masz podgląd w parametry to podstawiaj rezystory i się upewnisz. Na rysunku masz nawet opisane które to piny we wtyczce - NTC i masa.
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Kolego masz opisane na czujniku napięcia względem temperatury , to je pomierz.
    I zobacz czy termistor nie ugnił.
  • Poziom 10  
    Dziękuję (punkciki) - jestem laikiem - dlatego nie krzyczcie, lecz muszę zapytać : jeżeli czujnik odczytuje podciśnienie oraz temperaturę i dane podaje do kompa to czy odczyty napięcia są tylko do temperatury powietrza (jak opisano na rysunku) ? Czyli najprościej do wtyczki włożyć dwa cieniutkie przewody (w piny plus i minus) i odczytać ? Może lepiej wbić igły w przewody ? Napięcie mierzymy wpinając się równolegle (silnik może pracować lub nie) a czy można zmierzyć samo napięcie we wtyczce w trakcie pracy silnika (celem ustalenia czy podawane jest napięcie) ? Dzisiaj ani raz nie zmienił się odczyt nawet gdy silnik był już rozgrzany cały czas -40 temp. pow. wlotowego.

    Aktualizacja 12.12.2015 r.:
    rano zmierzyłem rezystancję :
    Między 2 a 4 - 1,2 k om (stała)
    Między 3 a 4 - 3,9 K om (zmienna -maleje przy wzroście temperatury)
    Między 2 a 3 - 4,6 K om (zmienna -maleje przy wzroście temperatury)
    Oczywiście na laptopie przez Elma327 odczyt -40
    (Kolega z forum rov.... ma prawie identyczne więc czujnik jest raczej OK) ale :

    Przed chwilą (godz. 15:00):
    włożyłem dwa cieniutkie druciki pomierzy (piny 3 i 4) czyli NTC i masę i zmierzyłem napięcie przy unieruchomionym silniku pokazywał coś ok. 2,3 V raz skoczyło na 11 V i wróciło na 2,3V. Podłączyłem Elma (pokazał -40) i zmierzyłem napięcie i szok : 11,8 V uruchomiłem silnik - nadal to samo na Elmie -40 a napięcie 11,8 po chwili 12,01 V.
    Odpiąłem więc wtyczkę i zmierzyłem co podaje kabel i : pomiędzy pinem 2 i 4 (plus i minus) napięcie 5,02 V pomiędzy pinem 3 i 4 (czyli termistor i masa) wynik 11,8 po chwili 12,1 V. Czyli jest jakieś zwarcie ? Chyba nie powinno być tutaj większego napięcia niż 5V - z opisu czujnika wynika , że już przy 4,92 V pokazuje -40.
  • Moderator Samochody
    Tak, tam powinno być 5V. Jak nic nie namieszane w instalacji to niestety ECU uszkodzone.
  • Poziom 10  
    Ponieważ nikt nic nie mieszał w instalacji, mam cichą nadzieję, że to może jednak przewody ... wiązka jest zapakowana dość szczelnie, idą w niej kable od TPSa, silniczka krokowego, czujnika wałków rozrządu, wtryskiwaczy oraz obu cewek.

    Dodano po 3 [godziny] 9 [minuty]:

    Aktualizacja :
    Kostka, która łączy okablowanie kolektora (wtryski, czujnik MAP itp.) także ma napięcie ok. 11,8 V podawane na MAP sensor (czyli okablowanie od kostki na czujnik jest OK -miałem nadzieję, że tu leży problem). Gdy wpiąłem się bezpośrednio w kostkę (wcześniej rozpiętą od ww. wtrysków, MAPa itd.) to napięcie nadal wynosiło ok. 11,8 V. Ruszając wiązką, która wchodzi w kompa z prawej strony (patrząc od przodu auta) napięcie spadało do 10,9, 10,2 a nawet 9,8 V. Pytanie : czy można odpiąć ECU od wszystkich kostek i wyjąć go celem oględzin ? Oczywiście na odpiętym akumulatorze. Pamiętam z lektury forum rov..... , że nasze roverki mają "trwałą" pamięć i brak zasilania nie powoduje jej utraty. Chciałbym wpiąć się bezpośrednio w gniazdo ECU i wówczas odczytać napięcie. Jeżeli będzie dobre - uszkodzenia należy szukać w okablowaniu. Jeżeli jednak będzie złe - ... to i złe mogą być także rokowania co do ECU (jak wyrokował kol. OCIZ

    2015-12-18 Rozwiązanie problemu :
    wczoraj po wyjęciu komputera (dwie śruby musiałem obciąć gdyż były fabrycznie „zaczopowane”) i wypięciu wtyczek, zabrałem się za „demontaż” wiązki przed dużą wtyczką (tutaj widziałem trzy dni temu dymek). Po delikatnym rozwinięciu zewnętrznej osłonki ukazał się widok dwóch stopionych ze sobą przewodów oraz jeszcze dwóch kolejnych z mocno (widoczne pojedyncze żyłki przewodów) nadtopioną izolacją. Po ich naprawie, ponownym zabezpieczeniu wiązki i złożeniu całości - zmierzyłem napięcie przy MAP/IAT czujniku i na pinie NTC nie było już 12V. Ponieważ czujnik miał uwalony termistor, wlutowałem w jego miejsce kupiony wcześniej 2,2 kΩ. Sprawdziłem na ELMie i pokazywał 22 st.C. W sobotę rano (zimny silnik) sprawdzę jeszcze jaką temperaturę będzie odczytywał komputer, powinna ona być taka sama lub bardzo podobna dla : temperatury powietrza wlotowego jak i płynu chłodzącego.
    Według „moich” obliczeń (programik THR) termistor powinien mieć 2 kΩ wówczas będzie miał w 20st.C rezystancję 2,43 kΩ (mieści się w połowie zakresu, który podaje rave), zweryfikuję to właśnie w sobotę.
    Jeżeli rezystancja i napięcie „naprawionego” czujnika będą odpowiednie to z ciekawości go zostawię. Jeżeli będą znacząco odbiegać to zamówię czujnik na alle.... - są niestety bardzo drogie ….. już od 10 zł (słownie : dziesięć zł).

    Aktualizacja :
    W sobotę odczytałem temperaturę płynu oraz powietrza różniła się o 1 st. C - więc wszystko OK. Odczytałem napięcia i rezystancję - także Ok. Pozostawiam więc "naprawiony" czujnik.
  • Poziom 10  
    Sprawa załatwiona - przez usunięcie zwarcia w wiązce i wymianie termistora. Od czterech lat wszystko działa.