Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kontrolka słabej baterii li-ion

13 Gru 2015 16:00 1929 14
  • Poziom 6  
    Cześć, znalazłem na necie taki schemat
    Kontrolka słabej baterii li-ion
    Takie coś przydałoby się do mojej latarki, ponieważ nie ma ona płytki zabezpieczającej przed nadmiernym rozładowaniem.
    Przy jakim napięciu dioda się zapala?
    Dzięki za odpowiedź

    TEN SAM LEPSZY TEMAT]Link[/url]
  • Specjalista elektronik
    #1 - przy 3V; ale jak nie świeci, to układ pobiera około 8mA przy napięciu 3.7V...

    #2 - ten układ ma pobierać 2.5uA przy zasilaniu 9V, kiedy nie alarmuje; nie wiem, ile podczas alarmu.
  • Poziom 43  
    igor1516 napisał:

    Porada jest bez sensu i szkodliwa.
    Nie doczytał kolega, że minimalne napięcie pracy układu to 4,5V, dopiero po przeróbkach 3V.
    Akumulatory Li-Io są rozładowane dopiero przy 2,7V.
  • Specjalista elektronik
    Akumulatory Li-ion zwykle pracują w zakresie napięć 4.10 (albo i ciut więcej, np. 4.15) do 3.6V - wolno je rozładować pewnie do 2.7V i to nie powinno ich zniszczyć, ale one prawie cały ładunek oddają powyżej 3.6V, więc nie ma sensu rozładowywanie ich poniżej tego napięcia. Natomiast problemem jest to, że usunięcie migającego LED-a spowoduje, że sygnał będzie ciągły (i zużywanie rozładowanej baterii też) - trzeba by pomyśleć nad przeróbką, może sprzężenie zwrotne, które zamieni układ T2+T3 w generator o małym wypełnieniu?
  • Poziom 43  
    No nie dokładnie tak jest jak piszesz. Napięcie 4.2V to napięcie ładowania.
    Napięcie pracy to 3.6V (lub 3.7V zależy od producenta).
    Zobacz charakterystyki w linku nr 3.
    Link LG
    Link Samsung
    Link Panasonic
  • Poziom 6  
    Układ zamontuje za wyłącznikiem żeby dioda stanu zapaliła sie po zapaleniu lampek ( 7 malych diod(odzysk ze starej latarki z giełdy) raczej nie obciąża mocno baterii (zakładając że jedna dioda pobiera 20mA całość pobiera 140mA). Bateria z odzysku od xperii e1 a ładuje ją ładowarką tp4056.) Moglibyscie przerobić ten uklad aby zapaliła się dioda przy 3.2v?

    Edit; jakby komuś się chciało bo nie jest to w 100% konieczne ale bylo by miło:)

    Edit2; jakby ktoś miał pisać, że bateria ta ma w sobie płytkę zabezpieczającą to ta bateria jest obrana ze "skórki" (sama aluminiowa obudowa) bateria koledze w fonie nie działała, rozbierał ją z koszulki + płytkę z zabezpieczeniem wywalił a ja wziąłem ją od niego, przyłożyłem na chwilę kabelkami do 18650 i ożyła (fascynująca historia)

    Zdjęcie latarki w załączniku (na zdj rozładowana dlatego tak słabo świeci, normalnie mocno i długo trzyma)
  • Specjalista elektronik
    :arrow: #6 Napięcie pracy to 3.6V (lub 3.7V zależy od producenta).
    Akurat aparat fotograficzny sygnalizował mi, że bateria (Li-ion) jest rozładowana. Wyjąłem, zmierzyłem napięcie - było 3.82V.

    :arrow: #7 - Chodzi o ten układ podany na początku? Jeśli 4.7k wymienisz na większy, to dioda powinna zaświecić przy wyższym napięciu. Ale z czerwonym LED-em będzie problem, bo ma za niskie napięcie przewodzenia, będzie świecić cały czas, tylko przy napięciu powyżej progu będzie świecić słabiej - żeby tak nie było, należałoby użyć żółtego. I może dobrym pomysłem byłoby zrobienie układu, który nie pobiera 8mA? Do poprawnego działania TL431 wystarczy 1mA, więc zamiast 240 może być 1k, LED mógłby być czerwony, jak dodasz tranzystor (NPN, emiter do LED-a, baza do C TL431, kolektor przez opornik do +zasilania.
  • Specjalista elektronik
    Z tych linków, co podałeś, tylko w ostatnim widzę wykres rozładowania, przy napięciu około 3.5V zaczyna się zagięcie w dół, przy 3.2V (oba napięcia dla obciążenia 0.2C) akumulator zawiera już tylko kilka % ładunku i wykorzystanie tej resztki wymaga dużego obniżenia napięcia - a zakres zmian napięcia wpływa na trwałość akumulatora. Ja mierzyłem bez obciążenia.
  • Specjalista elektronik
    Myślę, że sygnalizował jak najbardziej prawidłowo - ciekawe, jakie napięcie miał ten akumulator pod obciążeniem. Akumulator pod koniec rozładowania ma zwiększony opór wewnętrzny.
  • Poziom 28  
    _jta_ napisał:
    Ale z czerwonym LED-em będzie problem, bo ma za niskie napięcie przewodzenia, będzie świecić cały czas, tylko przy napięciu powyżej progu będzie świecić słabiej - żeby tak nie było, należałoby użyć żółtego. I może dobrym pomysłem byłoby zrobienie układu, który nie pobiera 8mA? Do poprawnego działania TL431 wystarczy 1mA, więc zamiast 240 może być 1k, LED mógłby być czerwony, jak dodasz tranzystor (NPN, emiter do LED-a, baza do C TL431, kolektor przez opornik do +zasilania.

    Jaki problem rezystory zwiększyć, a w szereg z LED dołożyć zwykłą diodę Si (i masz nad progiem)?
  • Specjalista elektronik
    Taki, że prąd, który ma popłynąć przez LED-a, gdy akumulator będzie słaby, płynie wcześniej przez TL431 - czyli, jak zechcemy, żeby przez LED-a płynęły 2mA, kiedy sygnalizuje za niskie napięcie, to przy wyższym napięciu przez opornik i TL431 popłynie ze 3mA, albo i więcej. A konkretniej: powiedzmy, że LED+dioda potrzebują 2.3V i przy napięciu akumulatora 3.5V przez LED-a płyną 2mA, a 0.4mA przez TL431; na oporniku zasilającym LED-a jest 1.2V, więc to powinien być 500R; przy 4V na akumulatorze na TL431 będzie 1.8V, więc przez ten opornik popłynie 4.4mA. Stosując tranzystor i opornik 1k można zmniejszyć ten prąd do 2.2mA.

    Poza tym ma jakiś sens przerywane zasilanie takiej kontrolki - żeby zużywała mniej prądu na świecenie LED-a (i na działanie TL431, kiedy LED nie świeci), a to świecenie dzięki miganiu LED-a może być łatwiejsze do zauważenia.

    Kiedyś tranzystory były drogie - cena tranzystora krzemowego małej mocy to było pół dniówki murarza, albo prawie dwie dniówki nauczyciela - ale dziś za dniówkę nauczyciela można kupić ponad tysiąc tranzystorów, więc może nie należy ich aż tak oszczędzać, lepiej pomyśleć o układzie, który oszczędza energię - cena baterii wyrażona w dniówkach nie zmalała...
  • Poziom 28  
    Nie ma sensu robić dyskoteki z układu który ma sygnalizować konieczność wyłączenia.