Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
CControls
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

phanick 14 Gru 2015 19:00 35817 19
  • Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!
    Przedstawiam opis konstrukcji konsoli Pegasus z 4 procesorami – PAL/NTSC do wyboru, gniazdami na kardridże 60 pin (Pegasus) oraz 72 pin (NES), gniazdami na dżojstiki wąskie (9 pin), szerokie (15 pin), rozszerzeń (15 pin) oraz NESowe. A to wszystko z krystalicznym dźwiękiem i obrazem.
    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!






    Wstęp i motywacja
    Budowa własnej konsoli PEGASus chodziła za mną od dłuższego czasu. W oryginalnych konsolach mamy procesor CPU (UA6527P) oraz PPU (UA6538) napędzane kwarcem 26.601712 MHz i generujących obraz w systemie wideo PAL. Są jednak gry, których szybkość dostosowana jest do innego systemu – NTSC, a są też gry, które w ogóle nie działają w NTSC lub odwrotnie (np. Asterix). W większości dobrych emulatorów NESa mamy nawet do wyboru jeden z dwóch trybów wideo. Kiedyś kupując układy scalone, dostałem UA6527 zamiast UA6527P. Długo zastanawiałem się, czym on się różni od UA6527P, aż w końcu wyszukałem, że to procesor CPU do wersji NTSC. Napędzany standardowym kwarcem od Pegasusa (26.601712 MHz) nadawał dźwięk o oktawę wyższy. W międzyczasie trafiłem na taki schemat:

    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    I wyjaśniło się, że do pary jest także UA6538, który jest procesorem graficznym dla NTSC. Całość napędzana powinna być kwarcem 21.57727 MHz.

    W międzyczasie jeszcze zauważyłem, że chińczyki sprzedają coś takiego jak UA6528P – jest to podobno wersja PAL na 60 Hz – jak w Brazylii/Argentynie (PAL/M). Jak kiedyś kupię, to będziemy testować.
    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    Potem wpadłem na pomysł, aby do konsoli dodać dwa gniazda kardridży – Pegasusowe (60 pin) oraz NESowe (72 pin), aby można było grać we wszystkie gry bez adapterów.

    Podobny pomysł przyszedł mi do głowy w sprawie joysticków – połowa padów ma gniazda 9-pinowe, druga połowa 15-pinowe, są też joysticki NESowe – wszystko to sprawiło, że w konsoli powinny się znaleźć wszystkie możliwe kombinacje. I tak też się stało!

    Początki budowy
    Generalnie, cala konsola składa się z:
    * CPU PAL (UA6527P) i PPU PAL (UA6538) napędzanych kwarcem 26.601712 MHz (4.43361875 MHz – częstotliwość nośna PAL , 26.601712 Mhz / 4.43361875 MHz = 6)
    * CPU NTSC (UA6527) i PPU NTSC(UA6528), napędzanych kwarcem 21.67727 MHz. (3.579545 MHz – częstotliwość nośna NTSC, 21.57727 MHz / 3.579545 MHz = 6)
    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!
    Mój schemat budowy (rysunki wyżej) jest identyczny, jak na krążącym po sieci schemacie Famicona, więc całości nie będe opisywał, powiem jedynie, że:
    * jako pamięć wewnętrzną RAM dla CPU/PPU zastosowałem SRAM 62256 – bo taką akurat miałem),
    * zmieniłem trochę połączenia do zatrzasku 74HC373, aby uprościć prowadzenie ścieżek,
    * jest możliwość podpięcia mikrofonu (jak w padach od Famicona!),
    * gniazda od NESa posiadają połączone wszystkie piny, w tym 4016_RD_D4/D3 oraz 4017_RD_D4/D3, umożliwia to więc połączenie bez problemu adaptera od NESa dla czterech graczy (NES 4-score).

    Więcej uwagi wymaga natomiast opis przełącznika CPU PAL/NTSC oraz PPU PAL/NTSC. Jest to pierwsza tego typu konstrukcja na świecie, więc musiałem przetrzeć szlaki.
    Początkowo oba procesory CPU były połączone równolegle (tj. wszystkie ich wejścia/wyjścia, z wyjątkiem: CLK, SOUND1, SOUND2, !RESET) połączone ze sobą, natomiast przełącznik CPU PAL/NTSC podawał na pin !RESET wybranego procesora stan wysoki, natomiast procesor nieaktywny miał linię !RESET aktywną. Przełącznik też przekazywał dźwięk z wybranego procesora na wyjście.
    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    Podobnie zresztą połączone były procesory PPU – tutaj przełącznik oprócz podawania !RESETU, przekazywał sygnał wideo na wyjście z wybranego procesora.
    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    To rozwiązanie oczywiście miałoby szansę działać poprawnie (bez zwarć) tylko, gdyby oba procesory zachowywało się „ładnie”, tj. w czasie resetu miały wszystkie wyjścia w stanie wysokiej impedancji (odcięte). Jak było naprawdę?

    Pierwsze uruchomienie
    Płytka drukowana (dwuwarstwowa), którą wykonałem była największą do tej pory stworzoną i wytrawioną przeze mnie, zarówno jeśli chodzi o rozmiar, skomplikowanie (ilość układów), jak i ilość przelotek.

    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    Pierwsze uruchomienie oczywiście nie obyło się bez problemów. Dopiero po usunięciu kilkunastu minizwarć wynikłych albo z niedotrawień, albo powstałych już podczas lutowania oraz kilku niedolutowanych połączeń, coś tam działało. Początkowo testowałem na jednym CPU i jednym PPU i funkcjonowało. Na dwóch CPU i jednym PPU także działało, ale przy dwóch PPU konsola przestała generować obraz. Dopiero potem po zbadaniu przebiegów okazało się, że PPU wcale nie zachowuje się tak ładnie jak myślałem – podczas resetu jego magistrala adresowa, danych, sygnały sterujące wcale nie są w stanie wysokiej impedancji.

    Już chciałem wszystko rzucić w kąt, bo wymagałoby to pewnie zaprojektowania i stworzenia płytki od nowa, ale w końcu.. Wpadłem na pomysł, że mogę stworzyć adapter, który będzie można wetknąć w miejsce oryginalnych dwóch PPU, sam zaś będzie posiadał bufory (po dwa na każdy PPU), które będą przekazywać dalej sygnały z magistrali tylko tego wybranego PPU! Przekazywane by były sygnały !RD, !WE, AD0-AD7, A8-A13, ALE. Sygnałów jest 17 (sic) a standardowy bufor (74XX245) przekazuje do 8 sygnałów, więc trzebaby dać po 3 bufory na PPU. Do tego jeszcze potrzeba negatora. Ale wpadłem na pomysł, że oprócz dwóch buforów (74XX245), ostatni z sygnałów będzie przekazywany mniejszym buforem (74XX125), który też może pełnić rolę negatora! To wszystko doprowadziło do powstania takiego fajnego-adapterka:

    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    Wykonanie tego było sporą mordęgą, bo należało dostosować rozstaw, aby wszedł w oryginalne podstawki (goldpiny), dodatkowo należało zmieścić gniazdo na dwa PPU oraz dwa bufory pod nimi. W efekcie straciłem na tym cały dzień, bo do zwykłych podstawek DIL musiałem dolutowywać druciki, aby przedłużyć ich nóżki. W ramach taniości zastosowałem wylutowane z jakiejś starej płyty głównej układy 74F245. Układy musiały być gęsto obok siebie ułożone, więc musiałem delikatnie zeszlifować obudowę z boku. Efekt był taki, że wszystko i tak nie działało, ale nie wiedziałem dlaczego.

    Dopiero potem mnie olśniło, a późniejszy eksperyment to potwierdził. Zastosowane układy 74F245 są z rodziny F, czyli bipolarne (szybkie LS). Układy pobierają znaczny prąd swoimi wejściami (a nie jak w CMOSach – prawie zerowy). Jedno z wejść układu było na masie, ale nie stałej, tylko przez rezystor ściągający 10k do masy (tak to zaprojektowałem). Wejście takiego układu pobiera prąd ok. 0.38mA, zgodnie z notą katalogową. Przepływ takiego prądu przez rezystor 10k spowoduje odłożenie na nim 3.8V, co sprawia, że ze stanu niskiego robi się stan wysoki!

    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    Potem zamieniłem układy F na HCT, ale nadal nie działało. Dopiero potem zorientowałem się, że podstawka do zamontowania w konsoli została zamieniona z podstawką do zamontowania układu. Ze złości wywaliłem całość i zaprojektowałem adapter od nowa, zwiększając odstępy między scalakami oraz przesuwając je do góry – teraz wszystko mieści się idealnie pod podstawką DIL40 (środkową poprzeczkę zostawiam, aby trzymała sztywność, a dwie skrajne wyłamuje):

    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!
    Takie cudo wymaga specjalnej kolejności lutowania, bo jak najpierw przylutuje goldpiny, to już potem nie dostane się z lutownicą do środka, aby przylutować podstawki!

    Tym razem po wmontowaniu działało, ale.. jakoś dziwnie. Po włożeniu obu PPU, na jednym CPU działało, na drugim nie. Zacząłem oglądać pod analizatorem logicznym, długo siedziałem i patrzyłem, aż zobaczyłem, że.. PPU na magistrali, która łączy go z CPU także zachowuje się brzydko: gdy jest w stanie resetu, ale jest wybrany - PPU_CS=0 (pin13), to wtedy wystawia on na magistralę danych same zera. Znowu byłem zły i nie wiedziałem, jak to rozwiązać: lutować kolejny trzeci bufor dla każdego PPU? To wymagałoby projektowania kolejnego adaptera.. W końcu następnego dnia wpadłem na ciekawy pomysł. Jeśli PPU jest w stanie resetu, ale PPU_CS=1, to PPU nam na magistrali nie bruździ. Wystarczy więc, aby gdy PPU jest w stanie resetu, zawsze mu ustawiać PPU_CS = 1.
    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    Nie chciałem lutować kolejnych scalaków, które by tą funkcję logiczną realizowały. Przypomniałem sobie, że na PCB mam wlutowany cztery bramki NAND, z których tylko jedna jest użyta (jako inwerter), pozostałe są wolne. Zacząłem sobie przypominać z pierwszego roku studiów jak realizowało się funkcje logiczne na bramkach i po kilku minutach miałem już gotowy przepis:

    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!
    I akurat do jego realizacji potrzeba trzech bramek NAND! Wystarczy przeciąć dwie ścieżki na PCB, kilka połączeń kynarem i.. może zadziała.

    Po kilkunastu minutach – włączam konsolę i sprawdzam. Efekt? Wreszcie po kilkunastu dniach wszystko działa!

    Efekt końcowy:

    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!


    Ciekawostki:
    Do gniazd kardridży Pegasusa (60 pin) można wykorzystać gniazdo ISA z płyty głównej (8 bit) – nadmierną parę pinów należy wyciąć.
    Do gniazd kardridży NESa (72 piny) też można wykorzystać gniazdo ISA z płyty głównej (16 bit) – należy odciąć niepotrzebną część z podziałką w środku, a gniazdo pod kardridż złożyć z dwóch kawałków:
    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    Jako bolce do gniazd na pady od NESa można wykorzystać bolce z wtyków D-SUB montowanych na kabel:

    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    Gry w PAL mają na moim telewizorze czarny pasek na górze i dole:

    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    Podczas gdy gry w NTSC zajmują pięknie cały ekran:

    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!


    Ponadto gry w NTSC mają troszkę bardziej stonowane kolory:

    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    niż w PAL:

    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    Dużo bardziej widać to np. w Fantastic Adventures of Dizzy (BLUE) gdy na NTSC kolory są ciepłe, a gra działa bez żadnych artefaktów graficznych:

    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    a w PAL - trupio-sinio-zimne, przy scrollbarze widać artefakty:

    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    Z kolei procesor graficzny w NTSC ma chyba jakiś problem ze stabilnością (albo mój telewizor, albo kwarc jest niestabilny) w kilku górnych liniach obrazu pionowe linie "gną" - widać to na liniach drzewa. W kolejnych liniach ekranu telewizor się "dosynchronizowuje":

    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!


    Zapraszam do oglądania filmu:

    Link


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • CControls
  • #2 15 Gru 2015 00:27
    Freddy
    Poziom 43  

    phanick napisał:
    Ponadto gry w NTSC mają troszkę bardziej stonowane kolory:

    :D Nie wiem, czy wiesz co znaczy NTSC :D
    Jak to amerykanie sami określali "Never The Same Color", albo "Never Twice the Same Color", albo bardziej złośliwi "Never Tested Since Christ". Dlatego system ten miał dodatkowa regulacje równowagi kolorów.

    Sam układ bardzo mi się podoba, wykonanie rewelacyjne.

  • #3 16 Gru 2015 18:03
    andrzejlisek
    Poziom 28  

    Bardzo zaciekawił mnie ten projekt. Jest to najbardziej uniwersalna konsola NES/Famicom, jaką widziałem.

    Czy procesory pozyskiwałeś ze starych konsol NES, czy Pegasus? Czy myślałeś o konsolach NES, które można spotkać na znanym portalu aukcyjnym? Podobno procesory graficzne konsol NES mają taką konstrukcję, że można wyprowadzić sygnał RGB przez złącze Scart i teoretycznie w obu systemach powinieneś mieć bardzo dobre kolory i ostry obraz.

    Co do dźwięku to ja kiedyś miałem mało znaną konsolę, jakąś podróbę Pegasusa (takich podrób było bardzo dużo i miały różne nazwy) i pamiętam dobrze, że odtwarzała gry w systemie PAL, ale wysokość dźwięku generowana przez tą konsole i przez emulator NES pracujący w trybie NTSC były takie same, tylko, że gra na konsoli była spowolniona. W takim razie skąd zmiana wysokości dźwięku w Twojej konsoli i w innych konsolach?

    Ponadto, w przypadku NTSC przyjmuje się, że nie ma pierwszych i ostatnich ośmiu linii obrazu. Czy te linie rzeczywiście nie są wyświetlane, czy jednak są wyświetlane wszystkie, ale telewizor, tak, jak większość telewizorów CRT, obcina obraz i te linie są poza widocznym obszarem obrazu?

  • #4 17 Gru 2015 11:28
    RomanWorkshop
    Poziom 10  

    andrzejlisek napisał:
    Podobno procesory graficzne konsol NES mają taką konstrukcję, że można wyprowadzić sygnał RGB przez złącze Scart i teoretycznie w obu systemach powinieneś mieć bardzo dobre kolory i ostry obraz.

    Też kiedyś nad tym myślałem, ale niestety nie jest to takie proste (widziałem jedynie rozwiązania oparte o FPGA) w przypadku większości konsol NES/Famicom i ich klonów, ponieważ umieszczony w nich PPU generuje sygnał wideo tylko za pomocą jednej linii VOUT (pin 21).

  • #5 17 Gru 2015 21:30
    Adaś Niezgódka
    Poziom 11  

    Kiedyś za tę pracę dostał byś walizkę złota i żył jak lord. Być może ludzi w dużych miastach stać na takie hobby, w małych na pewno nie, zastanawiam się tylko czy jesteś jednym z tych którym udało się bawić i żyć z elektroniki?

  • #6 17 Gru 2015 22:24
    phanick
    Poziom 28  

    Bardzo dziękuje za spore zainteresowanie tematem. Jest to da mnie ogromna motywacja do tworzenia kolejnych nowatorskich projektów w przyszłości i dzielenia się nimi z Wami! Z tego też powodu lubie swoje konstrukcje opisywać na łamach elektrody, gdzie zawsze może wywiązać się żywiołowa dyskusja wśród użytkowników prowadząca do ciekawych wniosków, przemyśleń, sugestii...

    Ktoś wcześniej pytał skąd można pozyskać te scalaki (6502 i procesor graficzny). Przez wiele lat szukałem ich usilnie w Polsce, bezskutecznie. A można je dostać na aliexpress za grosze. Nie wiem skąd oni je mają. Prawdopodobnie z demontażu z konsol, a może jakieś leżaki magazynowe. Układy wyglądają na nielutowane, ale nie nowe (drobne rysy), więc prawdopodobnie wyjęte z podstawek.
    Na scalakach jest data produkcji:
    * od 89 roku do 91 roku (pierwszy kwartał) -> tzw. rewizja 1, z pewnymi błędami,
    * od roku 91 (drugi kwartał) do roku 93 -> tzw. rewizja 2

    Co do uzyskania obrazu w jakości RGB. Są na to co najmniej 4 sposoby:
    1. Użycie procesora graficznego (PPU) - model RP2C03B z Playchoice 10. Playchoice 10 to seria automatów do gier, w których można było grać w większość Pegasusowych i NES-owych gier. Wbrew pozorom, we francuskiej wersji NESa, który na wyjściu ma obraz RGB, w środku siedzi zwykły procesor z wyjściem composite, który to sygnał jest potem konwertowany do RGB przez zewnętrzny konwerter, nie dostajemy więc de facto pieknęgo i ostrego obrazu.
    Zalety:
    + najprostsze, nie wymaga praktycznie żadnej przeróbki konsoli, jedynie sygnały RGB pojawiają się na pinach, które domyślnie w Pegasusie są podpięte do masy, trzeba odgiąć 3 piny.
    Wady:
    - Koszt ok 100-300$ dolarów
    - Ten procesor inaczej wyświetla pewne kolory, przez co grafika w niektórych grach może być przekłamana

    2. Zaimplementowanie w FPGA całego procesora PPU od początku i wmontowanie go w miejsce oryginalnego.
    Zalety:
    + kod procesora w języku VHDL jest dostępny w sieci
    + jedynie koszt układu FPGA
    + przy odpowiednim projekcie PCB z procesorem, może w ogóle nie być konieczności przeróbki oryginalnej konsoli
    Wady:
    - konieczność projektu

    3. Odszumienie sygnału composite video i usunięcie z niego artefaktów, a następnie konwersja do RGB
    Zalety:
    + lepszy obraz niż Composite
    Wady:
    - pewne detale po konwersji do sygnału Composite sę bezpowrotnie tracone, których to nie da się odzyskać w ten sposób

    4. Wygenerowanie obrazu w RGB na podstawie danych pobieranych przez procesor.
    To rozwiązanie jest dość ciekawe. Procesor PPU w konsoli może współpracowac drugim takim samym procesorem graficznym, więc projektanci przewidzieli możliwość wystawienia przez niego na specjalnych pinach numerów kafelków (elementów budulcowych, z których każdy obiekt graficzny w grze powstaje). Analizując te numery oraz paletę kolorów, można odzyskać lub poprawić w sygnale wideo composite pewne bezpowrotnie stracone informacje i wygenerować taki obraz w RGB.

    Co do samego hobby - nie jest to bardzo droga zabawa, jednym z elementów tej "zabawy" jest szukanie w sklepach układów w atrakcyjnych cenach, śledzenie aukcji/olx w celu trafienia na rzadkie scalaki. Koszt budowy powyższej konsoli wcale nie był drogi, dużo większy byłby koszt (po przeliczeniu na złotówki) nakładu pracy nad jej projektem, budową i testowaniem.


    Szybkość odtwarzania muzyki zależy od sygnału zegarowego procesora graficznego (!) gdyż to ten procesor co 50 lub 60 razy na sekundę pobudza procesor główny (CPU) do odtwarzania kolejnych nut muzyki.

    Natomiast wysokość dźwięku zależy od sygnału zegarowego procesora głównego, gdyż ten procesor generuję dźwięk i jeśli zmienimy mu kwarc, to np. częstotliwość fal prostokątnych na wyjściu dźwięku ulegnie zmianie.

    Co do obrazu NTSC - mój telewizor nie pokazuje górnych i dolnych linii, więc ciężko mi powiedzieć, czy to on je ucina, czy konsola ich w ogóle nie generuję.
    Pozwolę sobie zrobić jednak pewien eksperyment - mam Video Grabber na USB, który pozwala obraz composite/s-video wyświetlać na komputerze. Podłącze do niego konsolę w NTSC i zobaczymy, co on wyświetli. Od razu mówię, że obrazu PAL z konsoli w ogóle nie jest w stanie ten graber wyświetlić - podobnie jak obrazu z magnetowidu podczas przewijania po taśmie.

    NTSC na telewizorze:
    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    NTSC w emulatorze:
    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    NTSC na grabberze:
    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    PAL na telewizorze:
    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    PAL w emulatorze:
    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    Wniosek chyba prosty - na grabberze obraz na dole i na góze nie jest ucięty - wygląda jak w PAL - czyli procesor w konsoli generuje wszystkie linie, to TV je ucina :)

  • CControls
  • #7 18 Gru 2015 08:39
    Adamstar1
    Poziom 25  

    Kawał dobrej roboty. Może warto się zastanowić nad drugą wersją konsoli i spróbować stworzyć parę sztuk dla pasjonatów. Oczywiście o ile masz dostęp do większej ilości CPU/PPU.

  • #8 20 Gru 2015 19:25
    marti_944
    Poziom 28  

    Witam!

    Łał! Niesamowity projekt, wykonanie godne największego podziwu, w moim pojęciu. Jedyne czego mi brakło to może jakaś obudowa stylizowana na konsole tamtych lat, ale to już kompletny detal i rzecz do zrobienia, jeśli tylko Autor wyraziłby taką wolę i chęć. Cudo, zwłaszcza dla pasjonatów retro. Parafrazując słynne ostatnio internetowe porzekadło - 11/10. ;)

    Pytanie teraz do Ciebie, Drogi phanicku - czy jesteś w stanie skonfrontować działanie tego urządzenia z Twoją nagrywarką do kartridży? Przyszło mi to do głowy, gdy przed chwilą obejrzałem program poświęcony grze "Wonderland Dizzy" na kanale arhn.eu (nawiasem mówiąc, bardzo polecam kanał): https://www.youtube.com/watch?v=1r0werv_xoY
    Jest tam wzmianka o możliwości pobrania za darmo gry wymienionej powyżej. I tu moje pytanie: byłbyś w stanie nagrać ten ROM i sprawdzić jego działanie na konsoli? ;) W imię nauki!

    Pozdrawiam i raz jeszcze gratuluję wykonania i pomysłu! \m/

    A tu link bezpośredni do ROMu gry:
    http://yolkfolk.com/flash/wldfinal.nes

  • #10 21 Gru 2015 19:55
    marti_944
    Poziom 28  

    W odniesieniu do podziękowań za uwagę, to ja dziękuję za ten test! :) Ciekawa sprawa, o tyle, że gra została przepisana w 2015 roku z oryginalnego kodu i uzupełniona przez polskiego programistę, Łukasza Kura, na życzenie autorów gry. Wszystko zresztą jest w podlinkowanym filmie, ale jako kompletnego amatora, nie potrafiącego napisać prostego pliku bat, zaskoczyło mnie tak sprawne uruchomienie tego zaginionego tytułu. :) Dzięki raz jeszcze! Szkoda, że Twój projekt nie "wisi" sobie gdzieś za oceanem, bo zyskałbyś z pewnością większą popularność - to jest forma pionierstwa.

    Pozdrawiam i wesołych świąt! \m/

  • #11 07 Sty 2016 12:41
    biglolo94
    Poziom 16  

    Bardzo fajne konstrukcja <3 sam mam ostatnio fioła na punkcie pegasusów.

    Ostatnio znalazłem Super COM SP-72 - konsola na NES i FAMICOM. Wlutowałem gniazdo na pegasusowskie kartridże ale po włożeniu karta dioda gaśnie tak jakby było gdzieś zwarcie.
    Załączę zdjęcie płytki może ktoś pomoże mi w poszukiwaniu scalaków xd

    Na czerwono zaznaczone scalaki które są dostępne na rynku. Na niebiesko te których nie mogę znaleźć - może ktoś pomoże, a na żółto scalaki które mam zamiar dziś wylutować bo z tego co wyczytałem to są pamięci z wbudowanymi grami które mogą robić zwarcie. Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

  • #12 13 Sty 2016 00:48
    phanick
    Poziom 28  

    W międzyczasie wziąłem się za naprawę uszkodzonego mini-telewizorka, który kiedyś kupiłem za grosze (konieczna była wymiana scalaka który grzał się lepiej niż niejeden grzejnik).

    Telewizorek pięknie wyświetla obraz i dobrze współpracuję z konsolą. Można go też przeznaczyć na wyświetlanie obrazu z innego urządzenia (np. SNES, NES, Atari, Amiga, Commodore) - ma wejście Audio L + Audio R + Video Chinch.

    Jednak drugi telewizorek, który też kupiłem razem z nim, mimo że był sprawny, ma ogromny problem z synchronizacją obrazu z konsoli (z wyjściem z TV działa OK): https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=3061248&highlight=

    Zapraszam do obejrzenia filmu:

    Link

  • #14 14 Maj 2016 11:40
    phanick
    Poziom 28  

    Ponieważ dość uciążliwym była konieczność ciągłego podłączania do telewizora, aby można było sobie pograć w ulubione tytuły, postanowiłem zintegrować krzysiokonsolę z mini-telewizorkiem. Powstała więc przenośna wersja Krzysiokonsola-pocket, ze składanym ekranikiem. Całość do szczęścia potrzebuje jedynie zasilacza 12V 1.4A min.

    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    Z ciekawości zmierzyłem też pobierany prąd. Ekran: 400mA, Konsola: 700mA. Całość: 1100 mA. Przy czym konsola korzysta jedynie z 5 V, wytwarzanego przez stratny stabilizator 7805, którego radiator dość mocno parzy. W kolejnym etapie zamienię stabilizator na przetwornicę. Być może uda się zejść z pobieranym prądem samej konsoli z 700 mA do np. 300 mA. Wtedy całość byłaby naprawdę ekonomiczna i kuszącym byłoby podłączenie jako źródła zasilania akumulatorka z wkrętarki. Wtedy byłaby możliwość grania nawet w terenie :)

    Sporo osób tu i na youtube pytało o możliwość zakupu. Na chwilę obecną jest to egzemplarz prototypowy, ale myślę o was i być może niedługo zrobię kilka sztuk na sprzedaż. Będzie to oczywiście wersja gotowa do włączenia i zabawy: Konsola z ekranem + krzysiokardridż + zasilacz + dżojstik.

    Przy okazji tylko zapowiem następny projekt - przenośny ZS Spectrum:
    Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży! Mega-Krzysio-Konsola Pegasus z 4 procesorami, 2 gniazda kartridży!

    Załączam też dla zainteresowanych bibliotekę do Eagla z procesorem:

  • #15 15 Cze 2016 19:33
    medeis_jar
    Poziom 10  

    Świetny projekt !!!!!
    Z niecierpliwością czekam na możliwość zakupu !!!!

  • #16 08 Lip 2016 09:35
    ryhawa
    Poziom 10  

    jestem pełen podziwu za sam pomysł, jako raczkującego amatora zrobiło to na mnie wielkie wrażenie. Druga sprawa że jak zaczniesz sprzedawać takie konsolki od razu ustawie się w kolejce.

  • #17 08 Lip 2016 14:01
    xSzwagier
    Poziom 22  

    Z kolorkami problem jest w telewizorze - z tego co widzę masz Panasonica Quintrixa z ~2003r., ja też, tylko że 32 calowego, i tam też występują różne błędy z PAL, szczególnie po podpięciu PS2/PS3.

    PS. Czekam na możliwość zakupu, ale bez karta 999999999999999 in 1 ani rusz. :)

  • #18 19 Paź 2016 00:29
    atlantycki
    Poziom 18  

    Skoro wciąż można nabyć CPU i PPU fajnie jakby ktoś stworzył płytkę zamiennik która pasowała by do najpopularniejszych Pegasusów. Szczególnie tych opartych na "glucie" gdzie takiej konsoli nie da się już naprawić, pewnie wiele obudów się kurzy w które można by wsadzić gotową sprawną płytkę. Miało by to nieco większy sens komercyjny.

  • #20 27 Paź 2016 15:14
    cezar91
    Poziom 11  

    Gratulacje ze wystąpienie na hackaday.com ;-)