Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Akumulator wymaga naładowania - dioda zapala się

15 Gru 2015 08:46 1272 13
  • Poziom 6  
    Witam!
    Sprawa ma się tak. Zostałem poproszony o wykonanie czegoś co sygnalizowałoby, że akumulatory w Melex-się zostały rozładowane. Jest ich 6 każdy z nich ma 6 V i są połączone szeregowo. Wykładowca zaproponował, aby było coś banalnego (żadnych wskazówek czy cuś). Ma to być dioda, która zapali się gdy akumulatory dalej melexa nie pociągną. Voltomierz czy amperomierz w gre nie wchodzi. Ja raczej widzę to jako 10 diod, które gasną wraz ze spadkiem napięcia co równą wartość. Wtedy przygotujemy coś typu gdy świeci się 3 diody dalej nie pojedziesz. Tylko jak to zrobić? Jakieś pomysły? Lub jak zrobić jakiś inny prosty i tani miernik. (od razu informuje, że zapalniczka w melexie obsługiwana jest przez odrębny akumulator),
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 6  
    Niestety sosarek ma racje zły zakres. Z tego, co przeglądałem do tej pory ten problem wymaga indywidualnego układu. I nie ukrywam, że liczę na pomoc.

    Dodano po 25 [minuty]:

    ja w sieci natrafiłem na coś takiego http://elektro--hobby.blogspot.com/2015/08/prosty-wskaznik-naadowania-akumulatora_1.html Co w teorii powinno się sprawdzić. Tylko jak określić tą wartość skrajną bez rozładowywania akumulatorów. A następnie jakie elementy dobrać

    Dodano po 23 [minuty]:

    Przez skrajną wartość rozumiem taką przy da się jeszcze uruchomić silnik.

    Tu podsyłam dane techniczne wynalezione w necie.

    Napęd silnikiem szeregowym prądu stałego typu WGB-31 o danych znamionowych 2.1 HP czyli 2.1 KM czyli 1.6 kW, 36 V, 57 A, 2800 obr/min, 29 kg, sprawność 76%.
    Maksymalna prędkość obrotowa silnika WGB-31 nie powinna przekraczać 3400 obr/min. Prąd przeciążenia jest równy 8-krotnej wartości prądu znamionowego. Rezystancja uzwojenia wirnika silnika wynosi 0.015 Ohm, uzwojenia stojana 0.019 Ohm. Silnik WGB-31 jest jednostronnie ułożyskowany, drugie łożysko jest umieszczone w moście napędowym
    Początkowo zasilany był z sześciu baterii trakcyjnych typu 3ME180 firmy SIAP o łącznym napięciu 36V. Potem zostały wymienione akumulatory na amerykańskie TROJAN typu T-105.
    Sterowanie prędkością silnika Melexa odbywa się za pomocą trójstopniowego rezystora. Zasilanie oświetlenia napięciem 12V z odczepu akumulatorów.
    Przekładnia w tylnim moście jest dobrana przez producenta tak, że prędkość pojazdu ograniczona nie powinna przekraczać 23 km/h, aby według przepisów melex był zakwalifikowany jako pojazd wolnobieżny. Dzięki temu nie wymaga rejestracji i badań technicznych.
    Przy prędkości znamionowej silnika 2800 obr/min koła kręcą się z prędkością 2800/12=233 obr/min (przełożenie w moście napędowym jest 1:12,25) co przy obwodzie koła 138 cm daje prędkość pojazdu 233*1.38*60/1000=19.3 km/h. Większe prędkości przy zastosowaniu oryginalnego napędu można uzyskać jedynie jadąc z górki ale powyżej 40 km/h jazda tym maleńkim pojazdem staje się już niebezpieczna dla kierowcy i silnika (silnik ma wtedy prawie 6000 obr/min).
  • Poziom 43  
    Smar131 napisał:
    Ja raczej widzę to jako 10 diod,
    Po co? Jeżeli to ma być wskaźnik rozładowania a nie wskaźnik napięcia to wystarczą maksymalnie trzy np.
    - zielona (można jeździć)
    - żółta (pojedzie ale po kilkuminutowej jeździe obowiązkowe ładowanie)
    - czerwona (nie ruszy albo stanie po przejechaniu kilkunastu metrów)

    Mogą też być dwie lub jedna (dwukolorowa) :)
  • Poziom 6  
    Już sobie odpowiedziałem na temat kiedy akumulatory są rozładowane. Informacja od producenta:
    Akumulator wymaga naładowania - dioda zapala się

    Dodano po 5 [minuty]:

    vodiczka napisał:
    Smar131 napisał:
    Ja raczej widzę to jako 10 diod,
    Po co? Jeżeli to ma być wskaźnik rozładowania a nie wskaźnik napięcia to wystarczą maksymalnie trzy np.
    - zielona (można jeździć)
    - żółta (pojedzie ale po kilkuminutowej jeździe obowiązkowe ładowanie)
    - czerwona (nie ruszy albo stanie po przejechaniu kilkunastu metrów)

    Mogą też być dwie lub jedna (dwukolorowa) :)


    Ok Tylko cały czas pytanie jak to zrobić? (Schemat)
  • Poziom 42  
    Tylko że taki wskaźnik nie zawsze pokaże prawdę. Starczy to że światła zasilane są z 12v odczepu a to już sugeruje niesymetrię rozładowania szeregu baterii. Do tego raczej nie mają jednakowej pojemności - rozrzut parametrów, zużycie. Należało by dać przynajmniej 6 diod pokazujących stan poszczególnych akumulatorów.
  • Poziom 22  
    Czesc, a nie mozesz uzyc zwyklego komparatora? Lm393 np? Z noty aplikacyjnej wystarczy?
  • Moderator Projektowanie
    Koledzy, sprawa nie jest tak prosta, aby dało się tu zastosować zwykły wskaźnik/komparator mierzący chwilową wartość napięcia.
    Ta tabelka w poście nr 6 to tylko teoria. Napięcie na akumulatorach będzie się mocno zmieniać z obciążeniem i to sporo poniżej tych wartości z tabelki, poza tym będą różnice między poszczególnymi akumulatorami i to tym większe im bardziej wyładowane akumulatory, a zwłaszcza im starsze (spadek pojemności/zasiarczenie/wzrost rezystancji wewn.).
    Np. okaże się, że sumaryczne U=38V bez obciążenia, pod obciążeniem to spadnie do 32V (przykład - to zależy od poboru prądu). Ustawiając wskaźnik na np. 33V diody czerwona-zielona będą zapalać się naprzemiennie podczas jazdy i po częstości błysków czerwonej można by oceniać stan akumulatorów.
    Można też zastosować wykrywanie długości czasu trwania takich spadków poniżej minimum, np. start wózka powoduje krótki i spory spadek napięcia, tak aby ich diody nie sygnalizowały - w prostym układzie RC.
    Czytaj https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2769638.html
    Tu trzeba wykryć że napięcie spadło poniżej minimum np. 36V
  • Poziom 22  
    Trymer01 ma rację. Nie pomyślałem o tym. Pytam bo nie wiem: a nie wystrczyłoby rzucić okiem na wskaźnik w momencie kiedy pojazd stoi? Wtedy akumulatory nie są obciążone i może tyle wystarczy?
    6 diod LED, 6 komparatorów = 6 wskaźników napięcia akumulatora. Wtedy nawet jak ten od świateł się rozładuje to i tak już będziemy wiedzieli.
    A dodatkowo do całości może dałoby się jeszcze linijkę świetlną na LM3914? Ale teraz to juz tylko swobodne dywagacje.
  • Poziom 6  
    Cytat:
    Można też zastosować wykrywanie długości czasu trwania takich spadków poniżej minimum, np. start wózka powoduje krótki i spory spadek napięcia, tak aby ich diody nie sygnalizowały - w prostym układzie RC.
    Czytaj https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2769638.html
    Tu trzeba wykryć że napięcie spadło poniżej minimum np. 36V


    Ciekawa opcja. Z racji że pojawiają się coraz ciekawsze pomysły nie zamykam tematu. Może ktoś nas jeszcze czymś zaskoczy.
  • Poziom 6  
    Akumulator wymaga naładowania - dioda zapala się
    Trochę kombinacji i wyszło. Jeżeli ktoś chce poznanać legende do schematu pisać na priv (przekaże wszystkie informacje odnośnie wykożystanych elementów).