Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Chrysler Voyager 2003 - świeci ABS po przeróbce świateł Europa

waldez1 16 Dec 2015 22:20 1935 9
  • #1
    waldez1
    Level 14  
    Witam.

    Chrysler Voyager 2003 2,5 CRD.
    Miał wiele usterek, ale najpoważniejsza, to brak świateł pozycyjnych przód i tył, i głównych stopów.
    Okazało się, że światła były przerobione na wersję europejską za pomocą jakiegoś modułu: 3 Przekaźniki na jednej płytce, 2 tranzystorki, dioda lub dwie i kilka oporników, zamontowany do przewodów od IPM (Integrated Power Module, czyli skrzyki bezpieczników).
    Układ częściowo spalony częściowo zeżarty.
    Byłem zmuszony zdemontować i powrócić do stanu fabrycznego.
    Efekt: pozycje przód po amerykańsku z kierunkami, pozycje tył są ok, i stopy główne są.
    Ale teraz świecą kontrolki ABS i od hamulców.



    Pytania:
    1. Czy ktoś wie gdzie można kupić taki moduł do przeróbki świateł, bo podejrzewam, że nie było to zrobione w Polsce, lub ma schemacik tych trzech przekaźników plus elementy płytki.

    2. Skoro stopy zachowują się po europejsku, to pewnie ktoś zrobił klasycznie, tzn. odciął kabelek przy włączniku stop i puścił kable na tył. Jak można "oszukać" prawdopodobnie FCM (Front Control Module), żeby ABS nie świecił.

    Sorki za żargon, ale pytania raczej do osób znających sprawę, więc chciałem jak najdokładniej opisać sytuację i problem.

    Pozdrawiam wszystkich.
    Waldek.
  • #2
    waldez1
    Level 14  
    Nikt nie chce pomóc?
    To może przeformułuję problem.
    Niestety nie zapisałem które kabelki gdzie szły do skrzynki bezpieczników. Niektóre były przyłączone równlolegle, a niektóre wpięte szeregowo. Kabelków z modułu wychodzi 11 (z tego 2 nie używane). Na płytce 3 przekaźniki, takie małe, do druku, 4 oporniczki, 2 diody prostownicze, i 2 tranzystory C33725.
    Na początek chciałbym wyłączyć lampę ABS, aha i jeszcze świeci TRACK OFF pod licznikiem kilometrów. Przypomniałem sobie, że jeden przewód z modułu szedł w dół pod skrzynkę, więc najprawdopodobniej do ABS. Więc pytanie takie:

    Jaki sygnał idzie z włącznika stop i IPM do ABS bez wciśniętego hamulca a jaki z wciśniętym? Masa, 12 V, jakiś sygnał odniesienia, 5V, jakaś warość oporu???
    Mam instrukcje serwisowe do Vojagerów 96, 98, 2001, 2003, mogę podesłać skany stron z włącznikeim stop i ABS-em, może ktoś mi powie co podac na ABS aby zaemulować włącznik stop.

    Druga sprawa, to chęć rekonstrukcji tego modułu. To by mogło nam znacznie przyśpieszyć w przyszłości przeróbkę świateł usa na europę.
    Na razie zidentyfikowałem liczbę części. Potem to rozlutuję, spróbuję zobaczyć ścieżki i typ przekaźników.

    Przypuszczam, że moduł działał mniej więcej tak.
    1. Separował przednie pozycje i kierunki.
    W położeniu "pozycyjne" zaświecał tylko włókna od pozycyjnych, w położeniu św.
    mijania wyłączał pozycje, żeby boczki nie świeciły na pomarańczowo a drugie włókno działało tylko jako kierunek.
    2. Separował na tył kierunki i stopy, choć to może nie prawda, bo go
    wyrzuciłem i kierunki i stopy są osobno, więc może to "klasyczna przeróbka" z dodatkowymi przewodami.
    3. Podawał jakieś 2 stany do ABS na stałe jeden, a drugi po
    naciśnięciu hamulca.

    Spróbujmy odtworzyć ten moduł, na pewno byłby użyteczny.
    Fachowcy nie martwcie się, amator sam nie będzie tworzył takiego modułu i wpinał go do IPM.
  • #3
    DJ ANNUS
    Level 31  
    Najprawdopodobniej rozcięty gdzieś jest obwód ABS , jego diagnoza komputerem szybciutko by naprowadziła na feler.

    Po drugie nie pchaj się w takie dzikie przeróbki świateł, zrób to normalnie jak biały człowiek.
  • #4
    waldez1
    Level 14  
    Oczywiście, że jest obcięty, żeby odseparować stop od kierunków.
    Pisałem, że z tego modułu jeden przewód szedł do ABS.
    Wymontowując moduł odciąłem ten sygnał do ABS.

    I komputer powie mi który kabelek przecięty i jakie tam powinny być sygnały?

    Ja się nie pcham w przeróbki, wręcz przeciwnie. Wyrzucając ten moduł, o którym pisałem wróciłem "prawie" do stanu fabrycznego. To ktoś inny to przerabiał, a ja chcę dojść do tego jak to przerabiał.

    A co oznacza "normalnie jak biały człowiek"?
    Światła, pozycje, kierunki, stopy działaja normalnie.
    Co podać na ABS , żeby działał.
    Włacznik stop pełni kilka funkcji:
    1. Włącza światła stop (oczywiste).
    2. Wyłącza tempomat.
    3. Daje sygnał do ABS, że hamujemy.
    4. Daje sygnał do skrzyni, że hamujemy, ale tu jest manual, to możemy to pominąć.
  • #5
    DJ ANNUS
    Level 31  
    Kolego wróć do orginału to i abs przestanie świecić po przejechaniu kilku metrów.
  • #6
    waldez1
    Level 14  
    Powrót do oryginału oznacza miganie stopu razem z kierunkami, a to Misie zaraz potraktują zabraniem dowodu rejestracyjnego.

    Jutro przeanalizuję schematy.
    Na pierwszy rzut oka idzie tam albo 12V albo 0.

    Zadając pytanie o sygnały miałem nadzieję, że ktoś powie "podaj normalnie masę, a po naciśnięciu stop 12V", lub odwrotnie ;-)

    Niektóre przeróbki USA wymagały tylko separacji stop i kierunków, a niektóre dodatowo "oszukania komputerów". Tu jest właśnie ten drugi przypadek.
    Jak ktoś robił przeróbkę Voyagera i wie jak oszukać kompuer, to to jest całe rozwiązanie.
  • #7
    DJ ANNUS
    Level 31  
    waldez1 wrote:
    Zadając pytanie o sygnały miałem nadzieję, że ktoś powie "podaj normalnie masę, a po naciśnięciu stop 12V", lub odwrotnie


    Jak naprawisz abs , to będziesz sobie mógł do woli przerabiać.

    Kolego to nie masz zmienionych lamp na europe? Masz czerwone kierunkowskazy?
  • #8
    waldez1
    Level 14  
    Nie. Klosze tylne są europejskie, przednie amerykańskie.
    Z tyłu pozycje są na 2-włoknowej żarówce razem ze stop.
    Stop świeci normalnie, czyli nie miga z kierunkami.
    Kierunki w białej części z pomarańczową żarówką.

    Ale to wszystko jest nie waże.
    Jest przy pedale hamulca włącznik. Z niego w oryginale szły jakieś sygnały do ABS. Inny przy nienaciśniętym pedale a inny przy naciśniętym.
    I tylko o to mi teraz chodzi. 0V, 12V, masa, opór jakiś... itd.
    Nie przerabiałeś - nie wiesz jak oszukać komputer.
    Przerabiałeś - podaj wartości sygnałów, napięć, oporów...
    I tyle.
  • #9
    DJ ANNUS
    Level 31  
    Wysteruj sobie przekaźnik poprzez tranzystor sygnałem pedału z hamulca tak jak piszesz.
  • #10
    waldez1
    Level 14  
    To chyba zbyt skomplikowany przypadek. Chciałem załatwić kilka wątków na raz.
    Na razie nie mam auta, ale decyzja jest taka.
    Ktoś to kiedyś przerobił za pomocą wspomnianego modułu.
    Skoro wyrzuciłem ten moduł, to stop i kierunki nie powinny działać po europejsku.
    Znaczy przerobił coś jeszcze. Więc trzeba to znaleźć, wrócić do stanu fabrycznego, jak radził kolega powyżej, a potem przerobić "po naszemu" bez ingerencji we włącznik stop.

    Jakie sygnały i gdzie idą i tak chcę rozpracować z ciekawości.
    A jak się uda, to również z ciekawości budowę i rolę tego modułu, bo lubię przekaźniki bardziej niż mikroprocesory. Pierwszy komputer Eniac był zbudowany na lampach i przekaźnikach właśnie.