Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przeróbka prostownika samochodowego 12V

jgx 18 Gru 2015 09:05 1866 10
  • #1 18 Gru 2015 09:05
    jgx
    Poziom 12  

    Witam
    wpadł mi w łapy stary prostownik DIY, ma przełącznik 6/12V i gniazdo 24. Ja potrzebuje go na doładowanie w awaryjne (rozładowany aku) na 05-1h żeby podładować i odpalić aku ok. 70-80Ah (ok.600A) czyli żeby dawał rzeczywiste jakieś 7A. Postanowiłem odłączyć zaczepy na 6V gniazdo 24 - ma to być prosta pod ładowarka na 12V. Po rozebraniu pomierzyłem napięcia i na jednej parze odczepów (trafo ma dwie pary) miałem 16,7V - pomyślałem że to za dużo na moje potrzeby i odwinąłem troszkę teraz mam 14,1 diody to D22-10R-09 sprawne.
    1- dobrze zrobiłem z tym odwinięciem (jeśli tak ile powinienem mieć na tym odczepie bez obciążenia dla moich potrzeb chyba że zrobiłem głupio odwijając?
    2 - co proponujecie z tym co mam zrobić - planuje z tych 4 diod połączyć mostek i wyprowadzić na krokodylki - wtedy sprawdzę jak to ląduje, później przyjdzie czas na ew. jaką rozbudowę (zabezpieczenia regulacja)
    3 - czy jest sens wogóle to robic czy waszym zdaniem nie - wywalić i kupić coś innego?
    Przeróbka prostownika samochodowego 12V Przeróbka prostownika samochodowego 12V

    0 10
  • #2 18 Gru 2015 10:06
    bearq
    Poziom 36  

    Źle zrobiłeś odwijajac bo nie doliczyles spadku napięcia na diodach prostowniczych czyli mostku. Układ regulacji też będzie miał mały zakres z takim napięciem

    0
  • #3 18 Gru 2015 10:46
    vodiczka
    Poziom 43  

    Dowiń to co odwinąłeś i zrób odczepy tak by mieć na wtórnym bez obciążenia 14,1 - 14,9 - 15,7 - 16,5 V
    Przełączając odczepy będziesz miał regulację prądu ładowania. Koniecznie wstaw amperomierz aby kontrolować ten prąd.
    Jakiej mocy był ten prostownik, transformator nie wygląda na duży. Jeżeli nie znasz mocy to podaj przekrój środkowej kolumny transformatora.
    Do szybkiego ładowania awaryjnego twojego akumulatora 10A nie będzie za dużo. Można ładować prądem o wartości liczbowej nie większej niż 0,2 pojemności znamionowej.

    0
  • #4 18 Gru 2015 11:42
    jgx
    Poziom 12  

    vodiczka napisał:
    Dowiń to co odwinąłeś

    w jaki sposób moge to teraz dowinąć - trzeba cały nowy drut dać czy można to jakoś połatać to co odciołem (dolutować???)
    obecnie na jednej parze odczepów mam jak pisałem 14V ale na drugiej mam 17-17,1 więc może to 14 zaślepić a wykorzystać do mostka te 17 poprostu, tym bardziej że regulacja prądu przez przełączanie odczepów mnie raczej nie interesuje raczej jeśli już to jakiś układ regulujący (ale to w przyszłości). Cy 17 przed mostkiem (diody jak w opisie) będzie OK? Aha wymiary kolumny to 11x4,7

    Dodano po 12 [minuty]:

    jgx napisał:
    zrób odczepy tak by mieć na wtórnym bez obciążenia 14,1 - 14,9 - 15,7 - 16,5 V

    chodzi Ci żeby na jednej parze odczepów było 14,1-14.9 a na drugiej 15,7-16,5 tak? No to teraz mniej więcej tak mam na jedne 14 a na drugiej 17 może być czy nusze odwinąć z tej 17? W sumie to może masz dobry pomysł przełączając te odczepy miał bym na większy i mniejszy aku - dobrze to rozumie?

    0
  • #5 18 Gru 2015 12:28
    vodiczka
    Poziom 43  

    jgx napisał:
    ale na drugiej mam 17-17,
    Jakim cudem? Czy twój prostownik był dwupołówkowy? Jak były połączone diody zanim go rozebrałeś? Rozrysowałeś pierwotne połączenia czy radośnie wziąłeś się za demontaż bez upewnienia się co właściwie rozbierasz?

    Jeżeli to był prostownik dwupołówkowy to z jednego uzwojenia nie pociągniesz dużego prądu.
    Odpowiedz na moje pytanie o moc, ewentualnie przekrój kolumny transformatora czyli tę część na której jest karkas z uzwojeniem. Podaj też średnicę drutu na wtórnym.
    jgx napisał:
    W sumie to może masz dobry pomysł przełączając te odczepy miał bym na większy i mniejszy aku - dobrze to rozumie?
    Źle rozumiesz, podstawową rola odczepów nie jest możliwość ładowania akumulatorów o różnej pojemności. W czasie ładowania rośnie napięcie akumulatora i zmiana napięcia prostownika poprzez przełączanie odczepów utrzymuje prąd w odpowiednich granicach. Jeżeli podłączasz np. odczep 14,9V to prąd ładowania może wynieść przykładowo 3A albo 6A zależnie od stopnia naładowania akumulatora. To wszystko jest opisane na Elektrodzie i w Google. Poszukaj wpisując hasło prostownik z odczepami na wtórnym

    0
  • #6 18 Gru 2015 13:19
    jgx
    Poziom 12  

    vodiczka napisał:
    Jakim cudem? Czy twój prostownik był dwupołówkowy? Jak były połączone diody zanim go rozebrałeś? Rozrysowałeś pierwotne połączenia czy radośnie wziąłeś się za demontaż bez upewnienia się co właściwie rozbierasz?

    No niestety nie rozrysowałem tylko radośnie wszystko rozpiąłem, ale on był częściowo porozpinany więc... Ale przyjmijmy że mam trafo jakie mam i 4 diody - chce zrobić prostownik. Może i on był dwupołówkowy, niestety nie znam się na tyle na tym. Na zdjęciach pokazuje jakie mam te napięcia - ja te 17V uzyskałem kombinacją poszczególnych przewodów w zaczepach - zaczynam się domyślać że to nie dopuszczalne?
    Przeróbka prostownika samochodowego 12V Przeróbka prostownika samochodowego 12V Przeróbka prostownika samochodowego 12V Przeróbka prostownika samochodowego 12V Przeróbka prostownika samochodowego 12V

    vodiczka napisał:
    Odpowiedz na moje pytanie o moc, ewentualnie przekrój kolumny transformatora czyli tę część na której jest karkas z uzwojeniem. Podaj też średnicę drutu na wtórnym.

    Wymiary tej kolumny to 30x45 drut 2mm.

    Przeróbka prostownika samochodowego 12V Przeróbka prostownika samochodowego 12V

    0
  • #7 18 Gru 2015 16:05
    WędkarzStoLica
    Poziom 30  

    jgx napisał:
    w jaki sposób moge to teraz dowinąć - trzeba cały nowy drut dać czy można to jakoś połatać to co odciołem (dolutować???)
    Obskorbać izolację i skręcić, łączenie możesz zostawiasz na zewnątrz.

    0
  • #8 18 Gru 2015 17:16
    vodiczka
    Poziom 43  

    Przekrój kolumny 3,0 x 4,5 = 13,5 cm2 odpowiada mocy 100-110 W czyli przy 14V pozwoli na pobranie 7- 8A.
    Drut 2 to przekrój czy średnica? Jeżeli średnica to OK, jeżeli przekrój to nie powinieneś brać więcej niż 4-5A.

    jgx napisał:
    ja te 17 uzyskałem kombinacją poszczególnych przewodów w zaczepach - zaczynam sie domyślać że to nie dopuszczalne?
    Jeżeli wszystkie przewody są wyprowadzeniami drutu nawojowego o tym samym przekroju to takie łączenie jest poprawne. Jeżeli nie, to też można tak łączyć ale maksymalny prąd jest ograniczony najcieńszym przewodem.

    0
  • #9 18 Gru 2015 18:47
    jgx
    Poziom 12  

    vodiczka napisał:
    Drut 2 to przekrój czy średnica? Jeżeli średnica to OK, jeżeli przekrój to nie powinieneś brać więcej niż 4-5A.

    średnica (mierzone suwmiarką)
    vodiczka napisał:
    Jeżeli wszystkie przewody są wyprowadzeniami drutu nawojowego o tym samym przekroju to takie łączenie jest poprawne. Jeżeli nie, to też można tak łączyć ale maksymalny prąd jest ograniczony najcieńszym przewodem.

    Więc tak - z trafa wychodzą 4 przewody - dwa grube (2mm) i dwa cieńsze. I tu pytanie pierwsze - czy to znaczy że to transformator dwupołówkowy czy nie świadczy to o niczym?
    Napięcia na przewodach w różnych kombinacjach układają się tak:
    gruby - gruby 24,2V
    cienki - cienki 7V
    gruby1 cienki1 - 17,1V
    gruby2( tu odwinąłem trochę drutu bo oryginalnie było ok. 16,7V) - cienki2 14,1V
    proszę o wskazanie jak to wykorzystać aby otrzymać te 8A na krokodylkach

    0
  • #10 18 Gru 2015 19:47
    vodiczka
    Poziom 43  

    Pisałeś wcześniej, że nie chcesz odczepów tylko regulator więc tak jak radziłem poczytaj, wybierz rozwiązanie z konkretnym regulatorem i wtedy odwiniesz z grubego 24V tyle ile trzeba.
    Z drutu o średnicy 2mm (przekrój ok. 3mm²) spokojnie pobierzesz 8A.

    0
  • #11 18 Gru 2015 20:05
    jgx
    Poziom 12  

    vodiczka napisał:
    Pisałeś wcześniej, że nie chcesz odczepów tylko regulator więc tak jak radziłem poczytaj, wybierz rozwiązanie z konkretnym regulatorem i wtedy odwiniesz z grubego 24V tyle ile trzeba.
    Z drutu o średnicy 2mm (przekrój ok. 3mm) spokojnie pobierzesz 8A.

    Dzięki za pomoc - będę się bawił później a teraz jak bym chciał na razie na szybko, bez regulacji i odczepów to dla tych 8A mogę wziąć z tych dwóch cienkich te 17 czy lepiej dowinąć ten gruby z cienkim do tego co było czyli 16,7? Czy nie ma to znaczenia i obojętne z czego wezmę?

    Kolego nie realizujesz poleceń

    Moderator; Krzysztof Reszka

    0