Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obróbka stali nierdzewnej

19 Gru 2015 03:46 2706 34
  • Poziom 9  
    Witam
    Jakiemu procesowi należy poddać krążek ze stali nierdzewnej grubości 2, 3, 4 mm średnicy od 100 do 150 mm aby uzyskać równą płaszczyznę bez bicia osiowego
  • Poziom 17  
    Pytanie z jakiego konkretnie materiału ma być wykonany ten krążek?
    Dobór sposobu obróbki zależy do wielu czynników, głównie: od twardości materiału, jego właściwości sprężystych i wymaganej dokładności obróbki.
    Do czego mają służyć te krążki , przy jakich prędkościach obrotowych będą pracować?
    Można rozważyć wykorzystanie technologii analogicznej jak przy obróbce i wyważaniu tarcz hamulcowych.
  • Poziom 27  
    IMO jeśli tak cieńki krąźek, po jego wycięciu, bije osiowo, to nic już nie da się zrobić. Jeśli nie bił, a zaczął bić w wyniku odkształcenia mechanicznego, to też się go nie wyprostuje.
  • Poziom 21  
    Trzeba się za to zabrać od innej strony. Nie jak bije to prostować, tylko tak wykonać żeby nie bił.
  • Poziom 27  
    wowka napisał:
    Wytoczyć z wałka
    Toczenie z wałka może nie dać dobrego wyniku, - jakby nie było to obróbka w której nie da się uniknąć naprężeń, choćby temperaturowych. Problemem może też być wyszukanie firmy posiadającej wymagany materiał i chętnej do wykonania usługi. Myślę, że najtańszym i najprostszym sposobem jest jednak wycięcie krążka z blachy, a technologią - cięcie wodą. Taki krążek kosztował będzie dosłownie grosze, więc można sobie pozwolić na wykonanie kilku sztuk i z nich wybrać te, które nie będą biły. Koniecznie należy objaśniając wykonawcy cel i spodziewany efekt pracy.

    Pozdrawiam
  • Poziom 28  
    Możesz też wyciąć trochę większy krążek z blachy i wyrównać go na tokarce. Tylko przy cięciu trzeba uważać żeby go za mocno nie nagrzać. Pozatym bez tokarki raczej się nie obejdzie bo jak chcesz wywiercić otwór idealnie na środku ?
  • Poziom 17  
    Użycie blachy może być problematyczne ze względu na anizotropie właściwości mechanicznych wyrobów walcowanych. Blacha ma różne właściwości mechaniczne w wzdłuż kierunku walcowania i prostopadle do niego, co może powodować problemy z odkształceniami w trakcie obróbki.
    Ponadto w tym konkretnym przypadku przy dużej prędkości obrotowej niejednorodności materiału mogą wpływać na nierównomierne odkształcenia sprężyste dysku i wzbudzanie drgań.
  • Poziom 42  
    30000 obrotów jak to mówią nie w kij pierdział. Przy tak cienkim materiale żadne toczenie. Może udało by się pogadać z ludźmi od samochodów. Najpierw wyciąć większy krążek wodą, wraz z otworem. Później dać do przeszlifowania, zarówno średnicy jak i grubości. To już da sporą dokładność. Ale na koniec wypadałoby wyważyc cały układ wirujący.
  • Poziom 28  
    Wydaje mi się że ta dyskusja i tak nie ma sensu, no chyba że autor tematu najpierw powie skąd weźmie źródło napędu 30000 obr/min. Zaraz się okaże, że ta tarcza z blachy to najmniejszy problem w całej tej zabawie.

    A może by wykorzystać napęd dysku twardego z tarczą ? Wg wikipedii są takie do 10 000 obr/min
  • Poziom 17  
    wowka napisał:
    Wydaje mi się że ta dyskusja i tak nie ma sensu, no chyba że autor tematu najpierw powie skąd weźmie źródło napędu 30000 obr/min.
    wowka napisał:
    A może by wykorzystać napęd dysku twardego z tarczą ? Wg wikipedii są takie do 10 000 obr/min
    .
    Akurat z napędem najmniejszy problem będzie przeciętne szlifierki trzpieniowe mają po 30 000-35 000 obr./min. a istnieją i bynajmniej nie są to prototypy silniki elektryczne pracujące z jeszcze większymi prędkościami obrotowymi.
  • Poziom 27  
    Jar-Woj napisał:
    ...przeciętne szlifierki trzpieniowe mają po 30 000-35 000 obr./min. a istnieją i bynajmniej nie się to prototypy silniki elektryczne pracujące z jeszcze większymi prędkościami obrotowymi.
    Uzupełniam tylko: 30 tyś obrotów maiły wiertarki stomatologiczne już przed II wojną światową. Cytowane szlifierki trzpieniowe choćby popularny Dremel mają ww. prędkość obrotową nie z tego powodu, iż większej mieć nie mogą, - że istnieje jakaś techniczna granica, ale jest to maksymalna (optymalna) prędkość dla obróbki tym narzędziem.

    Pozdrawiam

    Dodano po 4 [minuty]:

    wowka napisał:
    Pozatym bez tokarki raczej się nie obejdzie bo jak chcesz wywiercić otwór idealnie na środku ?
    Oczywiście tak jak cały krążek - wodą. Środek krążka jest otworem bazowym - niezależnie od techniki wykonania.
  • Poziom 9  
    Dziękuje za podpowiedzi, turbiny Tesli są wysokoobrotowe prędkości podobno mogą dochodzić do 100000 obr/min może nie uda mi się takiej uzyskać więc podałem niższą. Prędkość chcę uzyskać z sprężonej pary lub gazów wydechowych z samochodu
  • Poziom 31  
    taxmar napisał:
    Prędkość chcę uzyskać z sprężonej pary lub gazów wydechowych z samochodu


    Spaliny od dawna napędzają turbiny w samochodach, tylko nie wiem po co stal nierdzewna, a co z łopatkami to trudniej wyważyć.
  • Poziom 27  
    kortyleski napisał:
    To przerób turbosprężarkę z samochodu. Masz komplet ; łopatki, wał i możliwość napędu.
    To co piszesz, jest niedorzeczne. Nie widzisz różnicy konstrukcyjnej między turbiną łopatkową jaką jest turbosprężarką samochodowa, a turbiną Tesli?
  • Poziom 31  
    Ależ nie ma problemu kupić turbiną gazową czy inną nawet z samolotu odrzutowego.
    Widziałem ostatnio na allegro.
  • Poziom 27  
    DJ ANNUS napisał:
    Ależ nie ma problemu kupić turbiną gazową czy inną nawet z samolotu odrzutowego.
    Widziałem ostatnio na allegro.
    Czy kolega taxmar pyta, czy i gdzie można kupić turbinę gazową?
  • Poziom 31  
    Tak ale obróbka według ww. założeń to potrafi kilka fabryk w Europie. To nie pospawanie krzesła czy wytoczenie koła pasowego fi 8.
  • Poziom 42  
    Była mowa o 30000 obrotów na minutę. Po drodze wspomniano o 100000... A autor pyta jak stal obrabiać... Zakrawa to na żart. Dowolną masę rozkręcić do 100000 obrotów to trzeba posiadać wiedzę. Nie tylko z zakresu obróbki metali. Ludzie którzy takową wiedzę posiadają nie pytają na forum o podstawy.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 27  
    kortyleski napisał:
    Była mowa o 30000 obrotów na minutę. Po drodze wspomniano o 100000... A autor pyta jak stal obrabiać... Zakrawa to na żart. Dowolną masę rozkręcić do 100000 obrotów to trzeba posiadać wiedzę. Nie tylko z zakresu obróbki metali. Ludzie którzy takową wiedzę posiadają nie pytają na forum o podstawy.
    A ludzie którzy takiej wiedzy nie posiadają, winni forum czytać, a nie wtrącać się do dyskusji. Piszesz bzdury - turbina wiertarki dentystycznej osiąga 0,5 mln obrotów w na minutę, zabawkowa, - napędzana odkurzaczem turbinka blisko 50 tyś, a model do ćwiczeń laboratoryjnych blisko 200 tyś. Kilkanaście złożonych płyt CD wiruje jako turbina Tesli swobodnie z prędkością do 10000. I co z tego wynika? Nic. Gdybyś miał elementarną wiedzę, to byś to wiedział. Pisałem już w jednym poście: jedyną informacją jakiej oczekuje autor w tym wątku jest technologia wytworzenia blaszanego krążka nie posiadającego wady bicia osiowego.
    Wiesz jak to zrobić, to napisz; nie, - to sobie odpuść.
  • Poziom 31  
    101pawel napisał:
    jedyną informacją jakiej oczekuje autor w tym wątku jest technologia wytworzenia blaszanego krążka nie posiadającego wady bicia osiowego.


    Ale nawet nie napisał jaką obróbkę wykonuje czy toczony czy szlifowany, jak wyważany, jak mocowany.

    Abstrakcja.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 27  
    prosbot napisał:
    Chcesz rozkręcić dysk fi 150 mm x 2mm do prędkości 100000rpm ? Ze stali kwasoodpornej, austenitycznej ? Wiesz z jakimi naprężeniami się to wiąże wynikającymi tylko z faktu, że dysk się obraca ?

    1. Czytając to co do tej pory napisałeś w wątku wychodzi mi, że nie jesteś tak dobry jak próbujesz się tu pokazać. Zróbmy tak: ja piszę, że nie wiem - odpowiadając na Twoje pytanie zadane w powyższym cytacie, a następnie mówię: sprawdzam. Ty jako spec wyliczysz to dla czytających ten wątek. Podasz wynikową liczbę albo ich kilka, tak, byśmy mogli mieć wyobrażenie "z jakimi naprężeniami wiąże się obracanie się dysku fi 150 mm x 2mm ze stali kwasoodpornej z prędkością 100000rpm".

    prosbot napisał:
    PS. Po za tym gdzie ty w odkurzaczu widziałeś turbinę to ja nie wiem, co najwyżej dmuchawę promieniową. Trzymaj się nazewnictwa na poziomie inżynierskim, a nie sklepikarskim...

    2. Jeśli nie wskażesz w którym poście napisałem, że w jakimś odkurzaczu zainstalowano turbinę, to oczekuję, że zrobisz: hau, hau, hau. OK?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 8  
    Jak widzisz nie łatwo dostać tu sensowną odpowiedz.
    Ze swojej strony sugerował bym użycie blachy tytanowej, ale stal typu 410 z płyty, nie z blachy tez da radę.
  • Poziom 43  
    W grę wchodzi chyba tylko szlifowanie takie od razu po całości powierzchni.
    Są inne metody o dużej dokładności (EDM, a nawet toczenie) ale one mają dużą dokładność punktową. Bo obróbka jest punktowa. Uzyskasz odpowiedni wymiar w jednym punkcie, ale obróbka przesunie się na drugi punkt zabierając trochę materiału, i naprężenia wewnętrzne w materiale wygną cały krążek wraz z dopiero co obrobionym precyzyjnie punktem.
    Więc obróbkę należało by wykonywać wielokrotnie z coraz to mniejszym naddatkiem. A dowolnie nisko przy toczeniu z naddatkiem zejść nie można.
    Przy szlifowaniu miejscowym wystąpi taki sam efekt. Dopiero szlifowanie po całości pozwoli uzyskać wysoką precyzję. Bo materiał będzie obrabiany można powiedzieć w całości*. Czyli podczas obróbki będzie się na bieżąco wyginał aż do momentu gdy uzyskany kształt będzie jednocześnie płaski i nie będzie już naprężeń zginających.
    Ale nawet to to mało, bo materiał może później i tak popłynąć z powodu starzenia.
    Więc do obróbki trzeba użyć materiału ustabilizowanego, odpuszczonego a najlepiej wysezonowanego dość długo (stare wałki ze złomu mogą być dobre (inna sprawa czy tam znajdzie wałki nierdzewne)).

    *Widziałem gdzieś filmik z maszyną co w taki sposób szlifuje, ale teraz nie mogę znaleźć. Chodzi o taką szlifierkę szlifującą czołem kamienia. Kamień ma pionową oś obrotu i jeżdżą po nim szlifowane przedmioty (żeby co chwila były w innym miejscu i pod innym kątem do kierunku obrotu tarczy).
  • Poziom 27  
    [quote="prosbot"]
    101pawel napisał:
    Odnośnie punktu 1. Patrz: załącznik....
    Z załącznika kompletnie nic nie wynika. Von Mises stress z załączonego pdf'a nie robi na mnie wrażenia, mało tego, oczekiwałem - bo o takie było zadanie, obliczeń mających przekonać mnie i czytających ten wątek, z których wyniknie, że przy takich to a takich obrotach ulegnie destrukcji krążek stalowy o wymiarach... itd. Takie dane się wylicza albo na piechotę, albo softwarem, który jak się domyślam posiadasz, skoro potrafisz przedstawić graficznie pokolorowane kółko z rozkładem naprężeń. Może ten załącznik zawiera oprócz jednostronicowej grafiki jakieś dodatkowe dane, ale ich nie widzę. W każdym razie miałeś dobre chęci. Z mojej strony EOT, bo podobna dyskusja nie wnosi niczego nowego, a autor wątku też już chyba odpuścił.