Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Re: Stołowa pilarka (krajzega) z przekładnią mechaniczną ETZ -czy będzie bezpiec

norbi1200 21 Gru 2015 16:56 1005 9
  • #1 21 Gru 2015 16:56
    norbi1200
    Poziom 9  

    Witam!
    Zastanawiam się nad przebudową stołowej pilarki tarczowej z pasa transmisyjnego na:
    połączenie: silnik elektryczny 3 fazowy około 4.5 kW ze skrzynia przekładniową etz250 (5 stopniowa), na wałek zdawczy skrzyni odpowiedniej wielkości koło pasowe , pasek klinowy i koło pasowe na wałek piły.
    Prędkość obrotowa silnika to około 1430 obr/min, maxymalne obroty piły jakie bym chciał uzyskać to nie całe 3000 obr/min - piła max. 500 mm (narazie 400), fi wałka piły to około 24 mm...o 6 mm za mało wg pdf jednego...

    Czy zastosowanie skrzyni przekładniowej silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym w tej sytuacji może zostać wykonane jako mechanizm działający sprawnie i bezpiecznie? (wytrzymałość zębów , wałków które są mniejszej średnicy aniżeli wałek w silniku..)

    Czy przy tej średnicy wałka lepiej jednak trzymać się pdf`a ,cienka piła maksymalnie 400 mm?


    Pozdrawiam

  • #2 21 Gru 2015 20:51
    2700066
    Usunięty  
  • #3 21 Gru 2015 21:24
    norbi1200
    Poziom 9  

    Tak, do zmiany obrotów od około 1400 do nie całe 3 tys....aczkolwiek patrząc na to chyba zastosuje po dwie pary kół pasowych o różnych średnicach, ewentualnie do tego jakiś naciąg sprężynowy na rolce napinającej z jakiegoś samochodu lub dźwignia stała...wtępnie jednak chciałem wiedzieć czy rozruch tego (momenty sił) nie zerwie czegoś ... dziękuje za odpowiedź: )

  • #4 21 Gru 2015 21:30
    marekhab
    Poziom 31  

    Jestem stolarzem,pierwszy raz słyszałem żeby napędzać wałek pilarki przez skrzynię biegów, jeśli bardzo zależy Ci na regulacji obrotów to poszukaj koło pasowe choinkowe bądź też koło pasowe stopniowane.
    Jeśli chodzi o napędzanie wałków w maszynach stolarskich skrawających ( pilarki heblarki frezarki itd) to stosuje się przekładnie pasowe bądź na paski klinowe.
    Przekładnie łańcuchowe i zębate ( Twoja skrzynia biegów)nadają się tylko jako napęd posuwu a nie narzędzi skrawających.

  • #5 21 Gru 2015 21:47
    DJ ANNUS
    Poziom 31  

    marekhab napisał:
    Przekładnie łańcuchowe i zębate ( Twoja skrzynia biegów)nadają się tylko jako napęd posuwu a nie narzędzi skrawających.

    A skąd , skrzynie biegów to najtańsze przekładnie zębate.
    Skrzynia etz znosi 15kW spokojnie.

    Skrzynie samochodowe spokojnie przyjmują 200-350Nm i obroty wejściowe 6000obr/m .
    Takie przekładnie jednostopniowe już kosztują fortune a tu masz 5 stopniową.

  • #6 21 Gru 2015 22:09
    marekhab
    Poziom 31  

    Nie wyobrażam sobie pracować na takiej pilarce.
    Odpowiedz sam sobie dlaczego nie stosuję się np przekładni łańcuchowej czy zębatek, przecież o wiele więcej wytrzymają niż paski klinowe.
    Podpowiem tylko że obróbka skrawaniem nie jest jednostajna jeśli dobrze się wyraziłem, po prostu jeśli masz w heblarce 3 lub 4 noże to one nie obciążają równomiernie wału napędowego, tylko każde zagłębia nie się noża w drewno powoduje chwilowe obciążenie do momentu aż narzędzie skrawające wyjdzie z materiały. Ciężko będzie to wytłumaczyć, ale dla heblarki powiedzmy z 3 nożami przy 5000 obr/nim wałek z nożami tych szarpnięć będzie miał 15000, pasek klinowy czy pas transmisyjny potrafi te szarpnięcia złagodzić choćby przez poślizg, w przypadku pilarki tarczowej też występuje to zjawisko tylko z większą częstotliwością i mniejszą intensywnością (więcej zębów przez co wzrasta szybkość skrawania).

  • #7 21 Gru 2015 22:41
    DJ ANNUS
    Poziom 31  

    marekhab napisał:
    Odpowiedz sam sobie dlaczego nie stosuję się np przekładni łańcuchowej czy zębatek

    Bo po pierwsze są drogie , po drugie potrzebują smarowania, po trzecie łańcuchy z zasady nie są wysokoobrotowe.
    W dzisiejszych maszynach stosuje się już pasy zębate.

    Po 37-me w ręcznych piłach stosuje się przekładnie zębate więc nie wprowadzaj w błąd milionów czytelników.
    W maszynach przemysłowych w ogóle nie ma przekładni po prostu silnik poprzez sprzęgło napędza multipiłę.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Sam mam w planach łuparkę opartą o skrzynie reno scenic 1,9 dci.

  • #8 23 Gru 2015 08:48
    101pawel
    Poziom 24  

    DJ ANNUS napisał:
    marekhab napisał:
    Odpowiedz sam sobie dlaczego nie stosuję się np przekładni łańcuchowej czy zębatek

    Bo po pierwsze są drogie , po drugie potrzebują smarowania, po trzecie łańcuchy z zasady nie są wysokoobrotowe. W dzisiejszych maszynach stosuje się już pasy zębate.
    Po 37-me w ręcznych piłach stosuje się przekładnie zębate więc nie wprowadzaj w błąd milionów czytelników.
    W maszynach przemysłowych w ogóle nie ma przekładni po prostu silnik poprzez sprzęgło napędza multipiłę.
    Dodano po 3 [minuty]:
    Sam mam w planach łuparkę opartą o skrzynie reno scenic 1,9 dci.

    Skoro doszedłeś już do 37 punktu Twoich racji, to niestety dyskusja z Tobą jest raczej niemożliwa. Powinieneś zejść do punktu 0 (zero) i choćby nieco poczytać o sposobach przenoszenia napędu i powodach stosowania takiego a nie innego w maszynach - tu: obrabiarkach. Wierz mi, to jest cała nauka, chociaż krajzega wydaje się przykładem elementarnym. Jeśli to, że zamierzasz zrobić łuparkę do drewna wykorzystując samochodową skrzynie biegów, ma być argumentem na rzecz stosowania przekładni zębatej w pile tarczowej, to znaczy, że nie powinieneś doradzać w temacie. A Ty się wymądrzasz.

  • #9 23 Gru 2015 10:45
    2700066
    Usunięty  
  • #10 23 Gru 2015 12:04
    saskia
    Poziom 38  

    W maszynach tego typu należy unikać przekładni zębatych.
    Nie są one dobrym rozwiązaniem z wielu powodów, takich jak hałas, sztywność, brak poślizgu i możliwość gwałtownego zablokowania, powodujacego odkrecenie mocowania tarczy itp.
    Jak wspomniiał jeden z kolegów drgania narzedzia sa dość wysokiej częstotliwości, a dodajac do tego drgania na każdej parze zębatek skrzyni zwielokrotnia częstotliwość drgan, co w rezultacie może doprowadzić do szybkiego uszkodzeniia elementow maszyny poprzez przyspieszone zmęczenie materiału, lub rezonans.
    Nie wspominając o słuchu operatora.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME