Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kondensator na wyjściu zasilacza- funkcja i dobieranie.

21 Gru 2015 20:01 2364 13
  • Poziom 6  
    Witam, jestem początkujący w dziedzinie elektroniki analogowej i chciał bym dzisiaj zapytać was o funkcję kondensatora na wyjściu zasilacza, właściwie to na wyjściu stabilizatora.

Tak wiem chodzi o ograniczenie tętnień na wyjściu i z tego punktu widzenia im większa pojemność kondensatora tym lepiej ale ostatnio czytałem gdzieś albo ktoś wspomniał na yt że nie możemy sobie dobrać dowolnej pojemności kondensatora bo układy cyfrowe albo mikroprocesorowe miały by z tym problem.

Czy mogli byście przybliżyć te zagadnienie?

Z góry dziękuję za każdą pomoc.
  • Poziom 31  
    Im większa pojemność kondensatora tym większym prądem się on ładuje, układy mikroprocesorowe zazwyczaj pracują przy małych prądach = wolne ładowanie kondensatora elektrolitycznego przez co bywają problemy.

W zasilaczach zazwyczaj dobieram 1000uf na 1A prądu.
  • Poziom 43  
    Na wyjściu zasilacza, czy też stabilizatora kondensator służy głównie "filtracji napięcia" i zapobiega niepotrzebnym ewentualnym zakłóceniom pasożytniczym.
    Na wyjściu stabilizatora scalonego jest wymagany przez większość producentów, co jest zwykle opisane w datasheet danego stabilizatora.
    Zwykle taki kondensator ma pojemność 100nF i dodatkowo do niego równolegle kilka do kilkadziesiąt µF.
    Cytat:
    CI is required if regulator is located an appreciable distance from power supply filter.
    CO improves stability and transient response.

co mozna w skrócie przetłumaczyć jako:
    Cytat:
    CI jest wymagane, gdy regulator znajduje się dużej odległości od filtra zasilającego (chodzi o długość ścieżek)
    CO poprawia stabilność

Nie ma reguły odnośnie wielkości pojemności dodatkowych kondensatorów.