Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Suzuki Samurai 1,9D (F8Q) - Sterowanie wentylatorem chłodnicy z ECU

Iowczy 22 Dec 2015 08:56 3756 7
  • #1
    Iowczy
    Level 2  
    Dzień dobry,

    Koledzy, mam problem ze sterowaniem wentylatora chłodnicy w Suzuki Samurai 1,9D (silnik F8Q Renault). Chłodnica oryginalna - bez termowłącznika w niej, w bloku silnika też nie znalazłem termowłącznika. Wygląda na to, że silnik wentylatora sterowany jest z komputera z ECU, który dostaje sygnał na podstawie odczytu z 4 pionowego czujnika temperatury, który instalowany jest w termostacie.
    Znalazłem wiązkę na której jest przekaźnik od silnika chłodnicy z 4 stykami (na pierwszym +12V obecne, drugi przekazuje je do silnika chłodnicy po załączeniu przekaźnika). Problem jednak w tym, że dwa pozostałe styki do sterowania przekaźnikiem są obcięte. Pomóżcie, gdzie znaleźć sterowanie do tego przekaźnika.

    Krzysiek
  • #2
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Po swapie pompy wtryskowej na mechaniczną mam sterowanie wentylatora z nowego czujnika temperatury. Może tą drogą pójdziesz?
  • #3
    Iowczy
    Level 2  
    jarekstryszawa wrote:
    ... z nowego czujnika temperatury.
    ten nowy czujnik temperatury to rozumiem, że na wężu od chłodnicy? Jak nie uda mi się wysterować z tego 4 pionowego czujnika to właśnie tak zrobię jak napisałeś. Poprzedni właściciel jakąś rzeźbę zrobił i teraz zagadkę mam :evil:
  • #4
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Tutaj sobie luknij Link- zobaczysz czujnik na górnym wężu (foty trochę chaotycznie poukładane bo to pokłosie zmagań z pompą).
    Ty masz jeszcze oryginalnego EPIC-a?
  • #5
    Iowczy
    Level 2  
    jarekstryszawa wrote:
    Ty masz jeszcze oryginalnego EPIC-a?


    Jarek! Bingo! Wygląda na to, że poprzedni właściciel wymienił pompę na Boscha, tylko nie doprowadził do ładu sterowania wentylatorem. Sterowanie wentylatora z dodatkowego czujnika to jedyne rozwiązanie po zamianie pompy?

    Dodano po 2 [godziny] 10 [minuty]:

    W międzyczasie pogrzebałem na formach i okazuje się, że wentylatorem steruje sygnał PWM, co ma zaletę bo uwzględnia temperaturę silnika i przy jej zwiększeniu sygnał się zmienia i wiatrak kręci się odpowiednio szybciej. To bardzo dobre rozwiązanie dla tego konkretnego silnika w Samuraju bo on stosunkowo szybko się grzeje (wystarczy jazda jedynka, dwójka przez kilkaset metrów polną drogą).

    Z kolei rozwiązanie z drugim czujnikiem temperatury to rozwiązanie nieskomplikowane ale posiadające wg. mnie wadę ponieważ po osiągnięciu temperatury wiatrak od razu będzie kręcił się z maksymalną prędkością. Będzie to irytujące, bo tak jak wspomniałem, ten szybko się grzeje i wiatrak ciągle będzie pracował na maksymalnych obrotach.

    Mając na uwadze, że moim celem jest stopniowe rozkręcanie wiatraka aż do jego maksymalnej prędkości, to co proponujecie? W Samuraju została wymieniona pompa wtryskowa na Boscha i nie wiem przy okazji jaka rzeźba została zrobiona przy sterowaniu tym wiatrakiem dlatego powrót to oryginalnej konfiguracji może być ciężka, a bez Waszej pomocy na pewno nie możliwa.
  • #6
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Na to wygląda. U mnie został też przy tym wypruty immobilizer. Pokaż jakieś foty tej konwersji.
  • #7
    Iowczy
    Level 2  
    Zdjęcie poglądowe całości komory silnika
    Suzuki Samurai 1,9D (F8Q) - Sterowanie wentylatorem chłodnicy z ECU

    Poprzedni właściciel odstawił niezłą lipę. Choć ktoś musiał się znać bo udało mu się zrobić obejście Cobry, wymienić pompę na Boscha, to jednak jakość wykonania woła o pomstę do nieba. Odnoszę wrażenie, że jego narzędziami roboczymi były: nóż, izolacja i sprawne palce do skręcania przewodów… Tutaj dla przykładu rzeźba przy komputerze
    Suzuki Samurai 1,9D (F8Q) - Sterowanie wentylatorem chłodnicy z ECU
    Wg. mnie to sterowanie świecami żarowymi (za komputerem schowany jest przekaźnik).

    Wracając do sterownia wentylatorem chłodnicy, to oryginalnie (przy założeniu, że ta wiązka jest oryginalna) wiązka z przewodami do przekaźnika załączającego wentylator chłodnicy zawierała:
    1. czerwony (gruby przewód)
    2. czerwono-biały (gruby przewód)
    3. pomarańczowy
    4. czarno-biały

    Suzuki Samurai 1,9D (F8Q) - Sterowanie wentylatorem chłodnicy z ECU

    Jak były one umieszczone pierwotnie w kostce z przekaźnikiem, tego nie wiem bo zostało to zmodyfikowane. Pomarańczowy został całkowicie odcięty i aktualnie jest nieużywany. Biało czarny jest używany, a zamiast pomarańczowego został pociągnięty przewód bezpośrednio z czujnika 4 pionowego (myślę, że jego kolor –biało-zielony jest zupełnie przypadkowy, widocznie taki był pod ręką). Taka konfiguracja powoduje, że po załączeniu zapłonu wiatrak od razu startuje na najszybszym biegu i nie wyłącza się, bez względu na temperaturę silnika. Więc jeżdżę bez przekaźnika.
    Wiatrak na chłodnicy to VALEO EM1048 861483N 123 T wchodzą do niego 3 przewody: czarny, czerwony, biały. Co ciekawe do wtyczki podłączone są tylko dwa – czerwony i czarny – kolejna rzeźba.

    Suzuki Samurai 1,9D (F8Q) - Sterowanie wentylatorem chłodnicy z ECU

    I jak to dojść do ładu z tym całym bałaganem?
  • #8
    jarekstryszawa
    Level 22  
    U mnie swap pompy robił spec od diesli, elektrykę zostawił zaprzyjaźnionemu warsztatowi, który robi tylko z tym. Wyszło to nieźle, niemniej wiatrak chyba od razu startuje na najwyższym biegu (choć nie jestem pewien, sprawdzę).
    Problem był jednak gdy chciałem się dowiedzieć co było zrobione, bo nie chcieli w biurze dać telefonu bezpośrednio do mechanika tylko żądali postawienia wozu. W końcu sam doszedłem jak dorobić manualne dogrzewanie świec żarowych i teraz wszystko działa OK. W przyszłości może dla wygody dołożę jakąś czasówkę do świec przy zimnym starcie.