Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wielofunkcyjny licznik do motocykla

jaclew 22 Dec 2015 17:13 13995 25
Altium Designer Computer Controls
  • Głównym powodem wykonania takiego licznika była chęć rezygnacji z mechanicznego napędu klasyczną linką starego prędkościomierza/drogomierza.
    Linka ta niestety była dosyć zawodna - zrywała się, pękała osłona, poza tym była opornie prowadzona wzdłuż amortyzatora - naprężenia jakie powodowała urywały z czasem plastykowe obejmy.

    Postanowiłem wyeliminować uprzykrzające życie elementy; teraz obroty koła zbiera czujnik Hall'a i przekazuje do elektronicznego licznika, który tutaj opiszę.

    Zaprojektowałem i zrobiłem urządzenie, które ma funkcje starego licznika oraz dodatkowe:
    - prędkość chwilowa
    - dystans całkowity (niekasowalny)
    - dystans dzienny
    - zegar czasu rzeczywistego
    - zegar czasu jazdy
    - prędkość średnia
    - prędkość maksymalna
    - temperatura otoczenia
    - napięcia akumulatora
    - temperatura oleju

    Zapewne niektórzy z Was powiedzą, że prawie wszystkie te funkcje ma prawie każdy rowerowy licznik z marketu.
    Fakt - część motocyklistów tak robi upychając takie wynalazki na kierownicy, ale wg mnie nie wygląda to za dobrze. Już nie wspominam, że takie liczniki przeważanie nie mają podświetlenia, a gdy je posiadają to żywot bateryjki zasilającej jest wtedy bardzo krótki.

    Mój projekt zakłada, że elektronika znajdzie się w oryginalnej obudowie starego licznika po usunięciu mechanicznego środka.
    Zasilanie +12V "po stacyjce", zegar czasu rzeczywistego ma swoją baterię i nie gubi ustawionego czasu po odłączeniu 12V.

    Zastosowałem dwa mikrokontrolery Atmega 328p-au (wersja SMD w obudowie TQFP-32), programowanie w Arduino IDE 1.6.5
    PCB główne jednostronne, wymiary 66x66 mm z przycięciami rogów pod istniejącą oryginalną obudowę.
    Drugie PCB jest pod linijkę 10xLED i dwa przyciski do zmiany ustawień. Ta płytka kontaktuje się z główną poprzez precyzyjne złącze gold-pin i skręcana jest po bokach dwiema śrubami M2.
    Tak wyglądała dopiero co wytrawiona PCB:
    Wielofunkcyjny licznik do motocykla

    Drugi kontroler był konieczny ponieważ na jednym zabrakło wyjść aby wysterować linijkę 10xLED.
    Na nim działa czujnik temperatury oleju w silniku. Tutaj celowo zrezygnowałem ze wskazywania cyfrowego bo taka prezentacja jest mniej istotna; ważne jest aby łatwo było zauważyć przegrzewanie się silnika.
    Linijka LED jest czterokolorowa, dwie ostatnie diody są czerwone i zapalą się gdy temperatura oleju przekroczy 130 i 150 st. C.
    Wielofunkcyjny licznik do motocykla Wielofunkcyjny licznik do motocykla

    Z braku miejsca na powierzchni jednej płytki musiałem zastosować konstrukcję "piętrową". I tak w tym celu użyłem dwóch gotowych modułów:
    - zegara RTC na dokładnym układzie DS3231 z małą bateryjką litową "na pokładzie"
    - przetwornicy DC/DC step-down na układzie MP1584
    Wielofunkcyjny licznik do motocykla

    Wyświetlacz LCD 12x4 negatywowy z podświetlaniem RGB i tak też jest wykorzystany.
    Osadzony jest na płytkę główną poprzez złącze gold-pin i skręcony w narożnikach czterema śrubami M2,5.
    Wielofunkcyjny licznik do motocykla

    Ponieważ prędkość chwilowa jest bardzo ważnym parametrem jazdy, postanowiłem że bedzie ona pokazywana większą czcionką.
    Ma ona wysokość dwóch wierszy i cyfry składają się z segmentów.
    Pogląd na mierzone parametry podzielony jest na cztery ekrany:
    Wielofunkcyjny licznik do motocykla

    1.
    - prędkość chwilowa: zakres do 999 km/h, pomiar co 1 sekundę
    - dystans całkowity, zakres do 99 999 km, po przekroczeniu zeruje się. Po odłączeniu 12V dana zapisywana jest do pamięci EEPROM mikrokontrolera. Skasować można tylko przez programator.
    - zegar czasu rzeczywistego, dokładność +/- 1 minuta na rok. Korekcję godzin i minut dokonuje się dwoma przyciskami.

    2.
    - temperatura otoczenia, a ściślej biorąc - wnętrza licznika, bo mierzy ją układ zegara RTC. Tu dałem także dużą czcionkę chociaż to parametr mało ważny; po prostu taka estetyka.
    - napięcie akumulatora z tzw. bar-grafem, który reaguje od 12 do 15 V (na foto widać jeszcze niedostosowany).
    Maksymalne mierzone napięcie to +20 V. Po jego przekroczeniu zadziała transil i ma to palić bezpiecznik w instalacji zasilającej (1A)
    Gdy napięcie spadnie poniżej 11V to pojawi się komunikat o niskim poziomie napięcia akumulatora.

    3.
    - drogomierz dzienny (odometr), zakres do 999,9 km, po przekroczeniu zeruje się. Dana ta jest kasowalna przyciskiem głównym (o jego funkcjach
    napiszę dalej). Podobnie jak dystans całkowity, odometr jest zapamiętywany w EEPROM do odłączeniu 12V.
    - czas jazdy, zakres do 99 godzin 59 minut po czym zeruje się. Zaczyna odliczać czas gdy prędkość jest większa od zera.
    Na foto widać dokładność do sekund, ale ostatecznie zmienię to do minut bo tak raczej wystarczy. Kasowalność i zapamiętywanie - jak wyżej.

    4.
    - prędkość średnia, zakres do 99,9 km/h. Program zaczyna ją obliczać gdy czas jazdy będzie większy od 1 minuty. Kasowalność i zapamiętywanie - jak wyżej.
    - prędkość maksymalna, zakres oczywiście tak jak chwilowej do 999 km/h
    Kasowalność i zapamiętywanie - jak wyżej.

    Wyborem ekranu dokonuje się za pomocą przycisku głównego, który mam zamiar umieścić blisko manetki.
    Przycisk ten jest 3-funkcyjny:
    - jedno krótkie naciśniecie - przewija ekrany danych
    - długie przyciśnięcie (powyżej 2 sekund) - kasuje dane: odometr, czas jazdy oraz prędkości średnią i maksymalną.
    - dwa szybkie naciśnięcia - zmienia kolor podświetlenia LCD w sekwencji: zielony -> czerwony -> niebieski...

    Dwa przyciski obok linijki LED służą do korekcji czasu oraz do zmiany średnicy koła. Założyłem, że licznik w miarę możliwości musi mieć uniwersalny charakter. Np. po zmianie opony, przestawiam przyciskiem parametr w menu i dane będą liczone prawidłowo.
    Wielofunkcyjny licznik do motocykla Wielofunkcyjny licznik do motocykla

    Naciśnięcie któregokolwiek przycisku sygnalizowane jest piknięciem buzera.
    Zmiany zegara, średnicy koła oraz kasowanie statystyk możliwe są tylko gdy motocykl nie jedzie (to dla bezpieczeństwa)

    Obecnie tego jeszcze nie ma, ale pracuję nad funkcją, która włączy automatycznie podświetlenia LCD gdy się ściemni.
    W każdym razie, miejsce pod fotorezystor jest już na PCB przewidziane.
    Wielofunkcyjny licznik do motocykla Wielofunkcyjny licznik do motocykla

    Kody mają objętość 16,5 KB i 1,7 KB.

    Szacunkowy koszt części to około 130 zł

    Cool? Ranking DIY
    Do you have a problem with Arduino? Ask question. Visit our forum Arduino.
    About Author
    jaclew
    Level 17  
    Offline 
    jaclew wrote 198 posts with rating 204, helped 25 times. Live in city Rzeszów. Been with us since 2011 year.
  • Altium Designer Computer Controls
  • #2
    hazet
    Level 26  
    Dokumentację udostępnisz czy to wyrób komercyjny.
  • #3
    aftys6
    Level 19  
    Układ bardzo fajny.
    Każdy kto ma motocykl z lat 90tych często narzeka na brak tych funkcji.
    A czy była by opcja przystosować układ tak żeby współpracował z innym wyświetlaczem??
    Od siebie dodał bym jeszcze dystans z odliczaniem wstecznym.
    Czyli np wbijamy 100 km i liczy nam do zera.
    czy do pomiaru można by zastosować tarcze od ABSu uzbrojoną o dodatkowy miernik ??
  • #4
    andrzej55
    Level 36  
    Czy ten licznik testowałeś już praktycznie? Ciekawi mnie jak się przedstawia czytelność takiego wyświetlacza w pełnym słońcu/po zmroku, oraz odporność wskazań na zakłócenia od układu zapłonowego(prędkość, droga).
  • #5
    sk700
    Level 31  
    Witam
    Układ wykonany bardzo starannie jednak ciekaw jestem wytrzymałości takiej ilości wszelakich złącz na wibracje i wilgoć które to są nieuniknione w tego typu konstrukcjach. Wielu z nich można było uniknąć poprzez chociażby wlutowaniu na stałe rtc i przetwornicy. Szkoda byłoby uszkodzić tak dopracowaną konstrukcję w tak prozaiczny sposób. Myślałeś nad zabezpieczeniem PCB lakierem? Masz jakąś koncepcję obudowy?
    I popraw "odometr" na "odometer" albo najlepiej "przebieg" :wink:. Pozdrawiam
  • #6
    jaclew
    Level 17  
    aftys6 wrote:
    A czy była by opcja przystosować układ tak żeby współpracował z innym wyświetlaczem??

    dopasować inny wyświetlacz można pod warunkiem, że znana będzie jego dokumentacja i dostępny sterownik.
    Myślę, że tarcza od ABSu będzie ok, pozostanie kwestia doboru czujnika impulsów i trzeba przeliczyć ile ich wygeneruje na jeden obrót koła.

    andrzej55 wrote:
    Czy ten licznik testowałeś już praktycznie? Ciekawi mnie jak się przedstawia czytelność takiego wyświetlacza w pełnym słońcu/po zmroku, oraz odporność wskazań na zakłócenia od układu zapłonowego(prędkość, droga).


    prototyp wykonany na płytce stykowej, co prawda z użyciem modułów Arduino Pro-mini, zadziałał poprawnie, wymagało to kilku zmian ale ostatecznie przy pracującym silniku wszystkie wskazania były poprawne i czytelne (żadnych "krzaków" na LCD)
    Odporność na słońce - to okaże się podczas jazdy w letnie słoneczne dni...

    sk700 wrote:
    ciekaw jestem wytrzymałości takiej ilości wszelakich złącz na wibracje i wilgoć które to są nieuniknione w tego typu konstrukcjac...
    Myślałeś nad zabezpieczeniem PCB lakierem? Masz jakąś koncepcję obudowy?

    RTC i przetwornicę wlutuję na stałe, obecnie tak jest na pinach ponieważ układ jest pierwowzorem testowo-koncepcyjnym przygotowanym do umieszczenia w obudowie docelowej.
    Miedz na PCB jest cynowana, nie myślę nad lakierowaniem.
    O obudowie już pisałem - przeczytaj dokładnie mój opis.


    sk700 wrote:
    I popraw "odometr" na "odometer" albo najlepiej "przebieg"

    a czy po polsku piszemy "termometer" czy "multimeter" ?


    Dla dociekliwych przedstawiam schemat:
    Wielofunkcyjny licznik do motocykla
  • Altium Designer Computer Controls
  • #7
    sk700
    Level 31  
    jaclew wrote:

    Miedz na PCB jest cynowana, nie myślę nad lakierowaniem.
    O obudowie już pisałem - przeczytaj dokładnie mój opis.

    Co do obudowy - zwracam honor. Umknęło mi to zdanie. :D
    Cyna załatwia problem korozji miedzi jednak nie rozwiązuje zwarć i elektrolizy pod wpływem chociażby skroplonej pary. Zauważ, że w samochodach lakieruje się nawet pcb pokryte soldermaską. Dużo nie kosztuje a może zaoszczędzić wiele problemów. :D
    jaclew wrote:

    a czy po polsku piszemy "termometer" czy "multimeter" ?


    Słowo "odometr" nie występuje w języku polskim. Polskim odpowiednikiem jest przebieg a jeśli takowy istnieje i reszta komunikatów jest po polsku nie ma sensu używać wersji angielskiej a już tym bardziej "na siłę" spolszczonej.
  • #8
    MarekS6
    Level 16  
    bardzo fajny projekt - sam chciałem zrobić coś podobnego do swojego chińskiego quada.

    Ze swojej strony proponuję dodać funkcję która przy każdej zmianie pokazywanych parametrów na LCD zmienia kolor podświetlenia na inny. Podczas jazdy kątem oka widać wtedy kiedy wyświetlacz pokazuje to co trzeba a dopiero później można na niego zerknąć dokładniej. Wyglądało by to podobnie jak na zdjęciu, ale np zamiast 2 kolorów zielonych można włączyć wszystkie 3 kolory uzyskując przy tym podświetlenie koloru białego :-)
  • #9
    Anonymous
    Anonymous  
  • #10
    shoko_gora
    Level 12  
    Ogólnie bardzo fajne wykonanie, estetyczne. Jeśli planujesz przyszłe wersje, a szczególnie komercję pomyśl opcji bluetooth. Dzięki temu, jeśli ktoś dzwoni, będziesz mógł wyświetlić info kontatku oraz moduł mogłby automatycznie odp smsem, że prowadzisz motor. To przydatne dla zamężnych facetów;) Poza tym dzięki bluetooth możesz stworzyć łatwo apkę w Android Studio lub QT5 do ustawień mogułu oraz bajerów. Moduł bluetooth jako port szeregowy daje opcję zdalnego programowanie jako BOOTLOADER.


    Pozdro
  • #11
    Hoptymista
    Level 14  
    Płytka była lutowana ręcznie? Bardzo ładnie :)
  • #12
    tzok
    Moderator of Cars
    jaclew wrote:
    drogomierz dzienny (odometr), zakres do 999,9 km
    Praktykujesz terminy z którymi walczę... po pierwsze odometer to licznik przebiegu całkowitego, przebieg dzienny to trip (distance). Po drugie nie ma takiego słowa jak odometr (spotkałem także hodometr). Więc albo zrobiłbym drogomierz i licznik dzienny albo zostawił angielskie odometer i trip distance.

    Moja druga uwaga - popracowałbym nad krojem czcionki prędkościomierza. Jako upgrade można by pomyśleć nad wyświetlaczem OLED.

    Na wyświetlaczu jest dość miejsca by jednocześnie wyświetlać prędkość, przebieg, temperaturę i godzinę (nie ma potrzeby wyświetlać sekundnika). Trochę miejsca można oszczędzić projektując znaki "km" i "/h".
       __  __  __
      |  ||  ||  |km
      |__||__||__|/h
    20*C     12568km
         14:53
    albo nawet
       __  __  __
      |  ||  ||  |km
      |__||__||__|/h
    20*C     12568km
    14,3V      14:53


    Poza tym projekt bardzo fajny i estetycznie wykonany.

    jaclew wrote:
    Fakt - część motocyklistów tak robi upychając takie wynalazki na kierownicy, ale wg mnie nie wygląda to za dobrze.
    Rowerowe mierzą do 60-70km/h, sam mam dołożony Sigma MC-10 (dedykowany do motocykli).

    R-MIK wrote:
    Dwa procki? Wystarczyło dać w większej obudowie np atmega16/32.
    Nie analizowałem schematu ale to ma sens o ile jedno CPU zajmuje się wyłącznie pomiarami, a drugie odpowiada za interfejs użytkownika. To powszechnie stosowane rozwiązanie.
  • #13
    jaclew
    Level 17  
    shoko_gora wrote:
    Moduł bluetooth jako port szeregowy daje opcję zdalnego programowanie jako BOOTLOADER.


    Super opcja, nie wiedzialem ze bedzie z BT mozna zaprogramowac kontroler. Skorzystam z tego na pewno ale juz w kolejnym projekcie. Tu zabraknie mi fizycznego miejsca na to.

    Hoptymista wrote:
    Płytka była lutowana ręcznie?


    tak, PCB lutowane recznie. Dzieki za uznanie estetyki, ktora jest dla mnie rownie wazna jak dzialanie urzadzenia.

    tzok wrote:
    Moja druga uwaga - popracowałbym nad krojem czcionki prędkościomierza. Jako upgrade można by pomyśleć nad wyświetlaczem OLED.


    a co takiego jest zlego w tej czcionce? OLED bedzie w przyszlym projekcie. Przejsciowo zrobilem wersje na plytce stykowej z LCD od Nokii 5510. Czytelnosc byla super nawet w duzym sloncu, zaleta tez taka, ze definowalem wlasne znaki. Wada - jednak 1,5" to za malo. Z OLED mysle nad duzym graficznym, przeraza mnie jak na razie jego koszt.

    tzok wrote:
    Na wyświetlaczu jest dość miejsca by jednocześnie wyświetlać prędkość, przebieg, temperaturę i godzinę


    masz racje, ze miejce mozna by wygospodarowac. Myslalem nad tym, doszedlem do wniosku ze do normalnej jazdy ekran glowny ma miec tylko najbardziej potrzebne informacje, stad predkosc chwilowa, dystans i zegar. Reszte przenioslem do kolejnych ekranow. Za duzo danych w jednym miejscu to wg mnie zasmiecanie pogladu sytuacji.

    tzok wrote:
    Rowerowe mierzą do 60-70km/h

    nie wszystkie

    A co do slowa "odometr" to dlugo wahalem sie nad jego wprowadzeniem. Przewazyla mysl, ze to slowo nalezy w koncu spolszczyc. Nie ma ono rodowodu angielskiego lecz pochodzi z greki i doslownie znaczy "miara drogi" Sprawa umowna jest czy ma pokazywac dystans dzienny czy calkowity. Gdybym zaoferowal komus moj licznik do nabycia, z pewnoscia uzyl bym ogolnie przyjetej teminologii.

    PS.
    pisze bez polskich znakow ponieaz mam chwilowo obca klawiature.
  • #14
    tzok
    Moderator of Cars
    Z drogomierzem mogę się zgodzić, ale właśnie w licznikach rowerowych przyjęło się oznaczać jako ODO dystans całkowity, a TRP lub DST dzienny. Z dwojga złego: odometr/drogomierz, wolę ten drugi.

    Proponowany układ wcale nie wyświetla więcej informacji na ekranie, tylko zamiast wyświetlania etykiety wyświetla jeszcze jedną informację. Podczas jazdy raczej nikt nie będzie przełączał trybu, a jeden czy dwa parametry więcej na głównym ekranie nie powinny być problemem. Za to zlikwidowałbym sekundnik zegara, w/g mnie tylko niepotrzebnie rozprasza.

    jaclew wrote:
    a co takiego jest zlego w tej czcionce?
    Nie pasuje mi ta pozioma kreska, zwłaszcza cyfra 2 mi się nie podoba.
  • #15
    vwpassat
    Level 14  
    Witam. Świetna konstrukcja. Jeszcze tylko opracować jakąś uniwersalną obudowę, dopracować szczegóły i wprowadzić do produkcji. Na rynku brakuje porządnych liczników motocyklowych. Co do elementów stykowych to wystarczy je dobrze zabezpieczyć. Rozbierałem liczniki firmy Koso i tam dwie płytki są łączone za pomocą goldpinów. Od siebie dodałbym prędkościomierz analogowy, wiem że to nie takie proste ale dobry efekt dałaby wskazówka bez widocznej osi, tak jak w nowych samochodach.
  • #16
    jaclew
    Level 17  
    Stad do oferty jeszcze dluga droga, na razie przedstawilem swoje "dzielo" i zbieram opinie. Byc moze kiedys tak dopracuje projekt, ze zaoferowac go komus drugiemu nie bedzie wstydem.
    Prawda, ze fabryczne liczniki czesto skladaja sie z kilku plytek ktore sa laczone na gold-pinach i krzywda konstrukcji sie nie dzieje.
    Predkosciomierz analogowy? teraz jest trend odchodzenia od niego na rzecz cyfrowego pozostawiajac analogowy obrotomierz. Obecnie pracuje nad takim, ktory ma naped air-core, rzecz jasna sterowany mikrokontrolerem.
    A czy oska ma byc widoczna czy nie to juz inna "piesn przyszlosci".
    Dziekuje wszystkim za dotychczasowe opinie.
  • #17
    tzok
    Moderator of Cars
    Do sterowania analogowego wskaźnika można użyć serwomechanizmu. Nie wiem czy ustrój air-core będzie wystarczająco stabilny do motocykla.
  • #18
    Anonymous
    Anonymous  
  • #19
    aftys6
    Level 19  
    Tak sobie myślałem że jeżeli licznik zbierał by impulsy z tarczy na wzór czujnika ABSu to musiała by być także możliwość zmiany obwodu opony.
    Przyjmijmy że jeden obrót to 50 impulsów z tarczy - a obwód opony 21 cali to 200 cm. Przy zmianie opony na inny profil np niższy o 2 cm ulega nam zmiana obwodu o 6 cm.
    Przyjmując że na 1 km potrzeba nam około 500 obrotów koła to na dystansie 1000 metrów mamy błąd rzędu 30 m. Niby nie dużo, ale wielu motocyklistów robi trasy liczące kilkaset km więc różnica pomiaru nam wychodzi spora.
    O ile w motocyklach sportowych, sportowo - turystycznych mamy praktycznie zbliżone obwody opon bez względu na markę to już w turystycznych enduro rozrzut może być spory w zależności czy założymy oponę szosa-szuter czy klasyczną kostkę czy też "kartoflaka"
  • #20
    Freddy
    Level 43  
    aftys6 wrote:
    a obwód opony 21 cali to 200 cm
    Zastanawiam się skąd wziąłeś wzory do obliczeń.
    Opona 21" to obwód wynosi 53,54*3,14= ~168cm
  • #21
    eurotips
    Level 39  
    jaclew wrote:

    Obecnie tego jeszcze nie ma, ale pracuję nad funkcją, która włączy automatycznie podświetlenia LCD gdy się ściemni.


    PoRD stanowi inaczej, podświetlenie ma się włączyć w momencie włączenia świateł pozycyjnych.
    Wyrób komercyjny? wybij to sobie z głowy, Ursus nie potrafi przeskoczyć tych wszystkich homologacji i certyfikatów dopuszczających a sprzedawać bez tego to samobójstwo w tej branży.

    Ja bym jeszcze dodał do tego czujnik taki jak w poduszkach w autach po przekroczeniu przeciążenia 20G komp niech zapisze datę, godzinę i aktualną prędkość... po co? no chyba nie trudno się domyślić.
  • #22
    aftys6
    Level 19  
    Freddy wrote:
    aftys6 wrote:
    a obwód opony 21 cali to 200 cm
    Zastanawiam się skąd wziąłeś wzory do obliczeń.
    Opona 21" to obwód wynosi 53,54*3,14= ~168cm

    Przepraszam, miałem na myśli rozmiar felgi.
    Mając więc elgę 21 cali (ok 53 mm ) o rozmiarze 70/100 czyli 100 mm szerokości, a wysokość opony 70% x 100mm więc daje nam w sumie :
    530 mm + 2 x 70 mm= 670
    670x3.14 ~ nawet 2100 mm - czyli ponad 2 metry

    Opony szosowe zazwyczaj są sporo niższe niż opony do terenu.
    A znaczna część motocyklistów jeździ na turystycznych enduro i stosuje opony takie i takie.
  • #23
    krzy5iek1991
    Level 10  
    a gdyby to samo zrobić, tylko zamiast czujnika Halla dać akcelerometr? Jak by to się miało w praktyce? Mamy dwa procki, więc z całkowaniem by nie było problemu. Pozdrawiam
  • #24
    tzok
    Moderator of Cars
    aftys6 wrote:
    Tak sobie myślałem że jeżeli licznik zbierał by impulsy z tarczy na wzór czujnika ABSu to musiała by być także możliwość zmiany obwodu opony.
    Przecież jest taka możliwość i autor o tym pisał w pierwszym poście. Każdy licznik tak działa, mechaniczne też (ale tam nie ma możliwości korekty średnicy koła). Zresztą wpływ na pomiar prędkości ma to marginalny, gorzej z drogomierzem.

    krzy5iek1991 wrote:
    a gdyby to samo zrobić, tylko zamiast czujnika Halla dać akcelerometr?
    Co byś chciał mierzyć akcelerometrem? Prędkość - teoretycznie wykonalne, ale bardzo niedokładnie.
  • #25
    jaclew
    Level 17  
    tzok wrote:
    Nie wiem czy ustrój air-core będzie wystarczająco stabilny do motocykla


    Będzie pod warunkiem zastosowania takiego ze sprężyną powrotną. Już taki wykonałem na bazie analogowego układu CS8190 i spisuje się drugi sezon doskonale w moim motocyklu enduro.

    tzok wrote:
    wcale nie wyświetla więcej informacji na ekranie, tylko zamiast wyświetlania etykiety wyświetla jeszcze jedną informację.

    jedną więcej czyli jednak... więcej
    a poważniej - ekrany podzieliłem logicznie ze względu na rodzaj przekazywanej informacji i dostepność miejsca na LCD:
    1. prędkość, dystans i czas to dla mnie najważniejsze dane podczas jazdy motocyklem
    2. parametry środowiskowe: temperatura otoczenia i napięcie baterii (mało istotne ale są)
    3. i 4. dwa ekrany statystyk jazdy

    Zapewne ile ludzi tyle będzie koncepcji organizacji wyświetlacza i zastosowanych skrótów, etykiet, czcionek itd. Ważne aby dane były logicznie poukładane i czytelne.

    tzok wrote:
    Podczas jazdy raczej nikt nie będzie przełączał trybu,


    nie widzę problemu aby jednym szybkim kliknięciem przycisku przy manetce wykonać zmiany ekranu. Kierujący tą Hondą musi sobie radzić z o wiele większym "polem kontrolnym" :
    Wielofunkcyjny licznik do motocykla

    R-MIK wrote:
    W tym projekcie, dodatkowy procek służy do przysłowiowego migania diodą.

    Zastosowałem dwa MCU bo mam ich sporo w zapasie i była względna łatwość ogranięcia pinologii dla Atmega328 pod Arduino. Dla 16/32 jest więcej z tym "zabawy". Poza tym zasilanie jest rozdzielone na dwa kontrolery - jeden z nich z RTC i LCD pobiera na tyle mały prąd, że do podtrzymania zasilania na czas zapisu do EEPROM wystarczy stosunkowo mały kondensator.
  • #26
    faziil
    Level 15  
    Jaka lutownica została użyta do polutowania płytki? jak wygląda sam proces lutowania u Pana i czy różni się od typowego(na stacji lutowniczej) czymś? Jakie materiały Pan używa (spoiwo ew. topnik).
    Jestem pod ogromnym wrażeniem estetyki i wyglądu połączeń elementów. Jakieś rady na przyszłość aby osiągać podobne rezultaty?