Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulacja prędkości obrotowej silnika z prądnicą tacho.

niziołek 22 Gru 2015 23:15 4767 21
  • #1 22 Gru 2015 23:15
    niziołek
    Poziom 9  

    Dzień dobry
    Mam pytanie, dotyczące schematu.
    Proszę o podpowiedz jakie parametry prądnicy tachometrycznej wymagane są by sterowac silnikiem jednofazowym komutatorowym 350W.
    Silnik od pralki który chcę zasili posiada taką prądnicę. Przy max obrotach n=13 000, napięcie z prądnicy wynosi ok 30V,

    3.1.15. Publikowanie wpisów przedstawiających problem, bez podania wystarczającej liczby informacji umożliwiającej zajęcie merytorycznego stanowiska przez innych Użytkowników forum. Tytuł wpisu powinien zawierać markę, model.
    Moderator ; Krzysztof Reszka

    0 21
  • Pomocny post
    #2 22 Gru 2015 23:36
    DJ ANNUS
    Poziom 31  

    Kolego napisz co konkretnie chcesz osiągnąć.

    1
  • #3 23 Gru 2015 03:24
    niziołek
    Poziom 9  

    Dzień dobry

    Gwoli wyjaśnienia,

    Próbuję skonstruować napęd do wirówki do odwirowania miodu.
    Napęd wirówki stanowi silnik z prądnica tachometryczną od pralki automatycznej Bosh WFA 2070.
    Pierwotnie planowałem do regulacji prędkości obrotowej zastosować typowy sterownik prędkości obrotowej do jednofazowych komutatorowych silników elektrycznych wykonano w oparciu o układ scalony U2008.
    Trafiłem jednak na w/w schemat sterownika zbudowanego w oparciu o układ MAA436. Do sterowania prędkości obrotowej silnika, wykorzystany jest tu w sprzężeniu zwrotnym sygnału z prądnicy tachometrycznej silnika.
    Wydaję mi się, że taki sposób sterowania będzie lepszy przy występującym zmiennym obciążeniu pracy silnika.


    Powyższy schemat znalazłem na stronie:
    http://elektronika_10.republika.pl/regfaz.htm.
    Zgodnie z zamieszczonym opisem:
    „Układ może pracować w zamkniętej pętli regulacji jeżeli do silnika umocujemy prądnicę tachometryczną i sygnał z niej doprowadzimy do wyprowadzeń 10 i 12 układu MAA436. Napięcie zadane potencjometrem P1 będzie wtedy sumowało się z napięciem z prądnicy i będzie stabilizował obroty silnika. Jeżeli sygnał z prądnicy będzie za duży, w celu zmniejszenia go należy posłużyć się dzielnikiem rezystorowym. Na czas trwania i położenia (fazę) impulsów wyjściowych z układu MAA436 przy obciążeniach indukcyjnych mają wpływ elementy zewnętrzne: rezystor R1 a zwłaszcza kondensator C2. Zdarzało się, że po zastosowaniu wartości zalecanej 0,1 µF załączony stycznik nie wyłączał się, dopiero zwiększenie tej wartości do 0,22 µF wyeliminowało tę wadę w sterowaniu.”

    W w/w opisie brak jest informacji na temat napięć z prądnicy tachometrycznej.
    Proszę o pomoc.
    Pozdrawiam

    0
  • #5 23 Gru 2015 07:35
    niziołek
    Poziom 9  

    Niestety nie posiadam sterownika od tej pralki.

    0
  • #6 29 Gru 2015 08:14
    niziołek
    Poziom 9  

    Dzień dobry

    Czy mogę liczyć na podpowiedź dotyczącą wymaganych parametrów napięcia z prądnicy tachometrycznej w tym układzie.
    Czy do sterowania układem scalonym wymagane jest napięcie stałe czy przemienne?
    Przy podaniu zbyt wysokiego napięcia można uszkodzić układ. Prądnica tachometryczna przy moim silniku generuje około 40 V przy maksymalnych obrotach silnika ok 13000 obr/min.

    Pozdrawiam

    0
  • #7 02 Sty 2016 22:10
    niziołek
    Poziom 9  

    Niestety nikt nie podejmuje mojego tematu dotyczącego regulacji prędkości obrotowej silnika z prądnicą tacho, zgodnie z załączonym powyżej schematem z układem MAA436.

    Zatem, pozostaje mi montaż gotowego sterownika COPRECI BYR 891-3, COD 471-814 pochodzącego z pralki BOSH.
    Zakładam, że obroty mojego silnika należy wysterować na zakres około 3000 – 5000 obr.
    Mam do Państwa kolejne pytanie,
    Jak należy zmodyfikować sterownik by płynnie sterowac obrotami silnika w tym zakresie?

    Pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #9 02 Sty 2016 22:26
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    niziołek napisał:
    Niestety nikt nie podejmuje mojego tematu dotyczącego regulacji prędkości obrotowej silnika z prądnicą tacho, zgodnie z załączonym powyżej schematem z układem MAA436.

    Pytałem w dziale AGD, ale też byli bezsilni . Piszą że mało danych.

    0
  • Pomocny post
    #10 02 Sty 2016 22:57
    tos18
    Poziom 38  

    Zadawanie prędkości to rezystory R16,R17,R32,R31 i R29.
    Założył bym zworę w miejsce R33 i podłączył potencjometr (regulowany rezystor) 4,7kΩ między pole 3 a pole 8 modułu.

    Podczas zabawy UWAGA na napięcie sieci - jest wszędzie w układzie.

    MAA436 Jest dość leciwym układem

    0
  • #11 03 Sty 2016 16:19
    niziołek
    Poziom 9  

    Dziękuję serdecznie za szybką odpowiedź.
    Teraz mam już jasność jak się do tego zabrać i właściwie podłączyć sterownik do silnika.
    Jednak mam jeszcze małą wątpliwość dotyczącą wartości zastępczego rezystora regulowanego – 4,7kΩ.
    Czy nie jest za duża?
    Największa wartość rezystorów z : R32; R31;R17;R16 - to 2,7kΩ.
    Pozdrawiam

    0
  • #13 06 Sty 2016 20:59
    radiola
    Poziom 12  

    Nie widzę nigdzie oznaczeń silnika, ale jeśli jest to typowy komutatorowy jednofazowy silnik, to u mnie ładnie chodzi z układem U2008. Nie trzeba kombinować, kit AVT1007 załatwia sprawę z regulacją obrotów od 0 do 12000. Oryginalny sterownik ma zaprogramowany czas
    "kręcenia" silnikiem, co powoduje że po kilkudziesięciu sekundach silnik zatrzymuje się. Sprawdziłem praktycznie :-)
    Natomiast chętnie zainteresowałbym się prądniczką tachometryczną w aspekcie użycia jej do zobrazowania faktycznych obrotów silnika. Mianowicie kusi mnie zbudowanie bądź zaadaptowanie układu z cyfrowym wskaźnikiem prędkości obrotowej.

    0
  • #15 12 Sty 2016 20:53
    niziołek
    Poziom 9  

    Dzień dobry
    Nasuwa się tu wprowadzenie pewnej funkcjonalność.
    Wstawienie w miejsce rezystorów stosownie dobranych potencjometrów i zastosowanie przełącznika obrotowego pozwoliło by wybierać kanałowo nastawione prędkości.
    Zastanawia mnie jednak sprawa tego typu:
    Czy można zastosować sterowanie (prosty i tania sterownik) pozwalające na automatyczne przełączanie pomiędzy zakresami aby uzyskać zmienne obroty silnika. Coś w rodzaju rejestru przesuwnego. Regulacja w stałych interwałach
    - przez pierwszą minutę silnik pracuje na obrotach 4000 obt/min.
    - w drugiej minucie silnik pracuje na obrotach 5000 obt/min.
    - w trzeciej minucie silnik pracuje na obrotach 6000 obt/min i po tym czacie następuje wyłączenie .

    0
  • #16 12 Sty 2016 22:34
    tos18
    Poziom 38  

    NIe ma z tym problemu - rozwiązań jest kilka.
    Począwszy od przekaźników czasowych skończywszy na mechanicznym zegarze z mikrofalówki. Reguła jest taka że sterownik ma mieć na wyjściu styki a nie podawać napięcia. Po przerobieniu układu sterowanie napięciem też jest możliwe.
    Sam sterownik natomiast ma coś takiego jak rampy - więc jeśli chodzi ci o uzyskanie płynnej zmiany prędkości w zakresie 4000 - 6000 w ciągu trzech minut to wykonalne ale trzeba podłubać w sterowniku.

    0
  • #17 31 Sty 2016 21:26
    niziołek
    Poziom 9  

    Potencjometr sterujący 4,7 kΩ wpięty pomiędzy zaciski nr 8 i nr 3 okazał się za mały.
    Dopiero wartośc 58 kΩ pozwolił na wysterowanie modułu i regulację w pełnym zakresie obrotów silnika.

    0
  • #18 03 Lut 2016 02:26
    mamalot
    Poziom 2  

    Czy coś takiego mi zadziała :?: Czy będzie działać regulacja obrotów :?: Moduł i silniczek wytargałem z pralki Bosch WFB2004. Kombinowałem już inne regulacje do tego silnika ale triaki "fyrały" w powietrzu jak pociski więc licżę, że tu się problem rozwiąże.
    Z góry dziękuję za sugestie i pozdrawiam Regulacja prędkości obrotowej silnika z prądnicą tacho.

    0
  • #19 04 Lut 2016 16:22
    niziołek
    Poziom 9  

    Ładnie to rozrysowałeś.
    Korzystam z takiego samego połączenia. U mnie wszystko działa.
    Użyłem nieco mniejszej wartości rezystancji - 58 kΩ.

    1
  • #20 05 Lut 2016 19:04
    mamalot
    Poziom 2  

    Faktycznie Działa ! Wielkie Dziekuję :D
    Dzisiaj podłączyłem to ustrojstwo na pająka, potencjometr dałem 50k (58 nie mieli w sklepiku) i fajnie to chodzi. Teraz muszę sobie wymyślić jak zmieniać kierunek obrotów i jeszcze prośba o radę:
    Czy warto podłączać kondensator ? Został mi jeszcze od tej pralki taki MIFLEX FP-250/16/G 0,5μF X1+680kΩ (5kabli 2brąz 2nieb 1żółto-zielony: 1/2/PE/4/3)
    Nie mam pojęcia jak go "wkomponować" , a może nie warto się męczyć i nie dawać tego kondzia :?:

    0
  • #21 05 Lut 2016 19:13
    tos18
    Poziom 38  

    Zmiana kierunku obrotów - zamienić miejscami przewody stojana.

    Kondensator - jest elementem przeciwzakłóceniowym zazwyczaj włączany od strony zasilania urządzenia.

    niziołek napisał:
    Dopiero wartośc 58 kΩ pozwolił na wysterowanie modułu

    Skąd wytrzasnąłeś taką dziwną wartość ?
    dostępne są są 47k 50k 68k

    0