Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulacja prędkości obrotowej silnika z prądnicą tacho.

22 Gru 2015 23:15 5871 23
  • Poziom 10  
    Dzień dobry
    Mam pytanie, dotyczące schematu.
    Proszę o podpowiedz jakie parametry prądnicy tachometrycznej wymagane są by sterowac silnikiem jednofazowym komutatorowym 350W.
    Silnik od pralki który chcę zasili posiada taką prądnicę. Przy max obrotach n=13 000, napięcie z prądnicy wynosi ok 30V,

    3.1.15. Publikowanie wpisów przedstawiających problem, bez podania wystarczającej liczby informacji umożliwiającej zajęcie merytorycznego stanowiska przez innych Użytkowników forum. Tytuł wpisu powinien zawierać markę, model.
    Moderator ; Krzysztof Reszka
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Kolego napisz co konkretnie chcesz osiągnąć.
  • Poziom 10  
    Dzień dobry

    Gwoli wyjaśnienia,

    Próbuję skonstruować napęd do wirówki do odwirowania miodu.
    Napęd wirówki stanowi silnik z prądnica tachometryczną od pralki automatycznej Bosh WFA 2070.
    Pierwotnie planowałem do regulacji prędkości obrotowej zastosować typowy sterownik prędkości obrotowej do jednofazowych komutatorowych silników elektrycznych wykonano w oparciu o układ scalony U2008.
    Trafiłem jednak na w/w schemat sterownika zbudowanego w oparciu o układ MAA436. Do sterowania prędkości obrotowej silnika, wykorzystany jest tu w sprzężeniu zwrotnym sygnału z prądnicy tachometrycznej silnika.
    Wydaję mi się, że taki sposób sterowania będzie lepszy przy występującym zmiennym obciążeniu pracy silnika.


    Powyższy schemat znalazłem na stronie:
    http://elektronika_10.republika.pl/regfaz.htm.
    Zgodnie z zamieszczonym opisem:
    „Układ może pracować w zamkniętej pętli regulacji jeżeli do silnika umocujemy prądnicę tachometryczną i sygnał z niej doprowadzimy do wyprowadzeń 10 i 12 układu MAA436. Napięcie zadane potencjometrem P1 będzie wtedy sumowało się z napięciem z prądnicy i będzie stabilizował obroty silnika. Jeżeli sygnał z prądnicy będzie za duży, w celu zmniejszenia go należy posłużyć się dzielnikiem rezystorowym. Na czas trwania i położenia (fazę) impulsów wyjściowych z układu MAA436 przy obciążeniach indukcyjnych mają wpływ elementy zewnętrzne: rezystor R1 a zwłaszcza kondensator C2. Zdarzało się, że po zastosowaniu wartości zalecanej 0,1 µF załączony stycznik nie wyłączał się, dopiero zwiększenie tej wartości do 0,22 µF wyeliminowało tę wadę w sterowaniu.”

    W w/w opisie brak jest informacji na temat napięć z prądnicy tachometrycznej.
    Proszę o pomoc.
    Pozdrawiam
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 10  
    Niestety nie posiadam sterownika od tej pralki.
  • Poziom 10  
    Dzień dobry

    Czy mogę liczyć na podpowiedź dotyczącą wymaganych parametrów napięcia z prądnicy tachometrycznej w tym układzie.
    Czy do sterowania układem scalonym wymagane jest napięcie stałe czy przemienne?
    Przy podaniu zbyt wysokiego napięcia można uszkodzić układ. Prądnica tachometryczna przy moim silniku generuje około 40 V przy maksymalnych obrotach silnika ok 13000 obr/min.

    Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Niestety nikt nie podejmuje mojego tematu dotyczącego regulacji prędkości obrotowej silnika z prądnicą tacho, zgodnie z załączonym powyżej schematem z układem MAA436.

    Zatem, pozostaje mi montaż gotowego sterownika COPRECI BYR 891-3, COD 471-814 pochodzącego z pralki BOSH.
    Zakładam, że obroty mojego silnika należy wysterować na zakres około 3000 – 5000 obr.
    Mam do Państwa kolejne pytanie,
    Jak należy zmodyfikować sterownik by płynnie sterowac obrotami silnika w tym zakresie?

    Pozdrawiam
  • Pomocny post
    Moderator Elektrotechnika
    niziołek napisał:
    Niestety nikt nie podejmuje mojego tematu dotyczącego regulacji prędkości obrotowej silnika z prądnicą tacho, zgodnie z załączonym powyżej schematem z układem MAA436.

    Pytałem w dziale AGD, ale też byli bezsilni . Piszą że mało danych.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Zadawanie prędkości to rezystory R16,R17,R32,R31 i R29.
    Założył bym zworę w miejsce R33 i podłączył potencjometr (regulowany rezystor) 4,7kΩ między pole 3 a pole 8 modułu.

    Podczas zabawy UWAGA na napięcie sieci - jest wszędzie w układzie.

    MAA436 Jest dość leciwym układem
  • Poziom 10  
    Dziękuję serdecznie za szybką odpowiedź.
    Teraz mam już jasność jak się do tego zabrać i właściwie podłączyć sterownik do silnika.
    Jednak mam jeszcze małą wątpliwość dotyczącą wartości zastępczego rezystora regulowanego – 4,7kΩ.
    Czy nie jest za duża?
    Największa wartość rezystorów z : R32; R31;R17;R16 - to 2,7kΩ.
    Pozdrawiam
  • Poziom 12  
    Nie widzę nigdzie oznaczeń silnika, ale jeśli jest to typowy komutatorowy jednofazowy silnik, to u mnie ładnie chodzi z układem U2008. Nie trzeba kombinować, kit AVT1007 załatwia sprawę z regulacją obrotów od 0 do 12000. Oryginalny sterownik ma zaprogramowany czas
    "kręcenia" silnikiem, co powoduje że po kilkudziesięciu sekundach silnik zatrzymuje się. Sprawdziłem praktycznie :-)
    Natomiast chętnie zainteresowałbym się prądniczką tachometryczną w aspekcie użycia jej do zobrazowania faktycznych obrotów silnika. Mianowicie kusi mnie zbudowanie bądź zaadaptowanie układu z cyfrowym wskaźnikiem prędkości obrotowej.
  • Poziom 10  
    Dzień dobry
    Nasuwa się tu wprowadzenie pewnej funkcjonalność.
    Wstawienie w miejsce rezystorów stosownie dobranych potencjometrów i zastosowanie przełącznika obrotowego pozwoliło by wybierać kanałowo nastawione prędkości.
    Zastanawia mnie jednak sprawa tego typu:
    Czy można zastosować sterowanie (prosty i tania sterownik) pozwalające na automatyczne przełączanie pomiędzy zakresami aby uzyskać zmienne obroty silnika. Coś w rodzaju rejestru przesuwnego. Regulacja w stałych interwałach
    - przez pierwszą minutę silnik pracuje na obrotach 4000 obt/min.
    - w drugiej minucie silnik pracuje na obrotach 5000 obt/min.
    - w trzeciej minucie silnik pracuje na obrotach 6000 obt/min i po tym czacie następuje wyłączenie .
  • Poziom 39  
    NIe ma z tym problemu - rozwiązań jest kilka.
    Począwszy od przekaźników czasowych skończywszy na mechanicznym zegarze z mikrofalówki. Reguła jest taka że sterownik ma mieć na wyjściu styki a nie podawać napięcia. Po przerobieniu układu sterowanie napięciem też jest możliwe.
    Sam sterownik natomiast ma coś takiego jak rampy - więc jeśli chodzi ci o uzyskanie płynnej zmiany prędkości w zakresie 4000 - 6000 w ciągu trzech minut to wykonalne ale trzeba podłubać w sterowniku.
  • Poziom 10  
    Potencjometr sterujący 4,7 kΩ wpięty pomiędzy zaciski nr 8 i nr 3 okazał się za mały.
    Dopiero wartośc 58 kΩ pozwolił na wysterowanie modułu i regulację w pełnym zakresie obrotów silnika.
  • Poziom 2  
    Czy coś takiego mi zadziała :?: Czy będzie działać regulacja obrotów :?: Moduł i silniczek wytargałem z pralki Bosch WFB2004. Kombinowałem już inne regulacje do tego silnika ale triaki "fyrały" w powietrzu jak pociski więc licżę, że tu się problem rozwiąże.
    Z góry dziękuję za sugestie i pozdrawiam Regulacja prędkości obrotowej silnika z prądnicą tacho.
  • Poziom 10  
    Ładnie to rozrysowałeś.
    Korzystam z takiego samego połączenia. U mnie wszystko działa.
    Użyłem nieco mniejszej wartości rezystancji - 58 kΩ.
  • Poziom 2  
    Faktycznie Działa ! Wielkie Dziekuję :D
    Dzisiaj podłączyłem to ustrojstwo na pająka, potencjometr dałem 50k (58 nie mieli w sklepiku) i fajnie to chodzi. Teraz muszę sobie wymyślić jak zmieniać kierunek obrotów i jeszcze prośba o radę:
    Czy warto podłączać kondensator ? Został mi jeszcze od tej pralki taki MIFLEX FP-250/16/G 0,5μF X1+680kΩ (5kabli 2brąz 2nieb 1żółto-zielony: 1/2/PE/4/3)
    Nie mam pojęcia jak go "wkomponować" , a może nie warto się męczyć i nie dawać tego kondzia :?:
  • Poziom 39  
    Zmiana kierunku obrotów - zamienić miejscami przewody stojana.

    Kondensator - jest elementem przeciwzakłóceniowym zazwyczaj włączany od strony zasilania urządzenia.

    niziołek napisał:
    Dopiero wartośc 58 kΩ pozwolił na wysterowanie modułu

    Skąd wytrzasnąłeś taką dziwną wartość ?
    dostępne są są 47k 50k 68k
  • Poziom 12  
    Filtr przeciwzakłóceniowy zawsze warto dodać. U mnie wiele rzeczy zaczynało wariować, gdy uruchamiałem silnik bez kondensatora. Począwszy od trzeszczącego radia... aż do włączającego się alarmu. Podłączenie go jest banalnie proste. Schemat masz na obudowie. Regulacja prędkości obrotowej silnika z prądnicą tacho.
  • Poziom 10  
    Witam,
    Wykonałem podłączenie silnika jak narysował kolega.
    Silnik obraca się ok 8000 obr/min lecz brak regulacji obrotów
    Prądniczka tacho ok 42ohm, napięcie ok 20v

    Prośba o pomoc
    Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Witam
    Po wymianie TDA 1085C obroty poprawne
    Pralka działa prawidłowo
    Pozdrawiam