Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Akwariowy sterownik oświetlenia z regulacją PH

Szczurster 23 Gru 2015 00:07 5826 8
  • Akwariowy sterownik oświetlenia z regulacją PH

    Witam
    Chciałbym przedstawić własną wersję sterownika akwariowego. Został wykonany w oparciu o podobne projekty także na elektroda.pl, jednak starałem się możliwie mało kopiować a jedynie podglądać gdy w jakimś momencie prace ustawały. Urządzenie wykonane prawie w całości przeze mnie (koncepcja, schemat, projekt płytki w eagle, montaż i kod do mikrokontrolera) jedynie sama płytkę wykonała mi firma. Myślę że na plus dla mnie jest to że urządzenie działa nieprzerwanie od prawie roku a jest to dopiero mój 3 pomysł z wykorzystaniem mikrokontrolera od kiedy zacząłem się nimi bawić. Kod do atmegi8 napisałem w bascomie (gdyż na tym języku moja wiedza puki co się kończy) i nawet go nie pokazuję bo wygląda jak kod pisany przez kogoś kto niedawno nauczył się atmegą migać diodamii w sumie taka jest prawda.

    na schemacie może brakować paru elementów które są widoczne na dalszych zdjęciach płytki doszukałem się właśnie braku jednego bezpiecznika.
    Akwariowy sterownik oświetlenia z regulacją PH
    Może parę słów o tym co to potrafi
    A więc główne zadanie to pomiar PH za pomocą sondy ph (ja używam erh-aq1) sonda przy ph=7 (obojętne) podaje 0V. Zmiana o 1 stopień to zmiana na wyjściu elektrody o ok 58mV Zależnie czy ph wynosi 6 czy 8 otrzymamy +58V bądź -58V. Stąd konieczność zastosowania widocznego na schemacie wzmacniacz operacyjnego, którym napięcie to jest doprowadzone do stanu gdy jest możliwe jego zmierzenie przez atmegę8. Dwa potencjometry na przednim panelu służą do kalibracji elektrody której parametry z czasem się zmieniają i istnieje konieczność regulacji punktu zerowego i pochylenia. Atmega uśrednia pomiar, wykonuje go u mnie paredziesiąt razy potem dzieli przez ilość pomiarów i wyświetla na wyświetlaczu.

    Sterowanie elektrozaworem podającym co2 do akwarium. Steruje nim triak T3 załączany przez atmegę w zależności od zmierzonej wartości PH. Progi załączenia i wyłączenia ustawiamy w menu dotyczącym PH czyli przycisk 3 (widoczne później na wyświetlaczu). jeśli elektrozawór działa zapala się dioda na przednim panelu a na wyświetlaczu obok wartości ph puste kółeczko zmienia się w pełne kółeczko. literka A oznacza tryb pracy automatyczny czyli sterownik steruje elektrozaworem. Przytrzymując 4 przycisk możemy zmienić literkę na R czyli tryb ręczny gdy elektrozawór jest ciągle załączony (chociaż po czasie wolałbym by w tym trybie był zawsze wyłączony).

    Sterowanie oświetleniem. W menu oświetlenia (2przycisk), możemy ustawić czas załączenie, wyłączenia i opóźnienia (widoczne potem w 2 linii wyświetlacza) i aktualną godzinę (1 linia wyświetlacza) . Mamy 2 przekaźniki sterowane przez atmegą gdy ustawiona godzina zgadza się z godziną bieżącą załączany jest najpierw jeden z przekaźników (1 świetlówka) a po czasie opóźnienia dołącza kolejny (kolejne 2 świetlówki). Tak samo się to odbywa przy wyłączeniu (taki prymitywny efekt zmierzchu i świtu). Po zaniku zasilania godzina zawszę się zgadza gdyż odpowiada za to układ pcf8583p podtrzymywany po zaniku napięcia z bateryjki. Zgadzają się też nastawy które przy każdym wyjściu z menu (samoistnie po ustalonym czasie bądź klawiszem 1) są zapisywane do eeprom.
    Na ekranie widać tu takie samo kółeczka jak przy Ph tj każde z nich pokazuje że dany przekaźnik w tym momencie powinien być wysterowany i literka A lub R (przytrzymując klawisz 1 możemy na stałe załączyć oba przekaźniki czyli obie świetlówki). Nie ma opcji wyłączenia oświetlenia na stałe.

    na przednim panelu czerwony przycisk resetu, dioda pokazująca działanie elektrozaworu co2, 2 potencjometry do kalibracji. Na górze ładne metalowe przyciski 4 w jednym. wciskając krótko pierwszy bądź czwarty włączymy na pewien czas podświetlanie wyświetlacza. Przytrzymując pierwszy zmieniamy tryb pracy oświetlenia ręczny/automatyczny. Przytrzymując czwarty to samo ale dotyczy elektrozaworu. Wciskając 2 bądź 3 również załączymy podświetlenie ale jednocześnie wchodzimy w menu ustawień (2 -czasu i oświetlenia, 3-ustawień PH). Duży (4linie wyświetlacz) pozwolił na zrobienie ładnego menu z opisami na samym dole co dany przycisk spowoduje zapisz wstecz itd.

    Tak dla wyjaśnienia układ ICL widoczny na schemacie służy do zasilania wamacniacza TL064p

    Wiem że jest w sieci sporo takich wynalazków jednak do stworzenia swojego skłoniło mnie to, że chciałem mieć tylko te funkcje, które są mi potrzebne. Bez fajerwerków ale spełniające zadanie. Proszę łaskawie się ze mną obejść zawodowo jestem elektrykiem elektroniką bawię się raczej eksperymentuje, a że czasem wyjdzie coś pożytecznego to dobrze. Wiem że sporo elementów jest przesadzonych jak choćby te triaki sterujące przekaźnikami w innych projektach z powodzeniem stosowałem malutkie bc547 ale tu akurat takie miałem więc wsadziłem. Duże radiatory w zasadzie zbędne a przy stabilizatorze 7805 nawet niewskazany wcześniej nie grzał się wcale po daniu radiatora zaczął bo radiator przekazuje ciepło od pobliskiego transformatora. Wiem też że całokształt szpeci brzydka obudowa i brak jakiegoś przedniego panelu z opisami zasłaniającego śrubki.

    Na koniec parę zdjęć również akwarium(teraz już wygląda inaczej) o które sterownik dba. Proszę o opinie.
    Akwariowy sterownik oświetlenia z regulacją PH
    Akwariowy sterownik oświetlenia z regulacją PH
    Akwariowy sterownik oświetlenia z regulacją PH
    Akwariowy sterownik oświetlenia z regulacją PH
    Akwariowy sterownik oświetlenia z regulacją PH

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Szczurster
    Poziom 9  
    Offline 
    Szczurster napisał 11 postów o ocenie 7, pomógł 0 razy. Jest z nami od 2010 roku.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #2
    Kaz K
    Poziom 20  
    Na wstępie gratki za działający projekt. Duży plus za pomiar pH.
    A teraz wady ;-) - zrób jakiś panel przedni z opisem by nie było widać śrubek i było wszystko czytelne. Szkoda że przycisków nie zamontowałeś na przednim panelu tylko na górnej przykrywie sterownika bo kiedyś może zajdzie potrzeba wmontowania w pokrywę lub szafkę i będziesz musiał przebudować całość. Brak mi też termostatu do regulacji temperatury - wiem ,wiem teraz każda grzałka ma wbudowany ale ds 18b20 pozwalałby na precyzyjniejsze ustawianie temp. i histerezy.
    Wywal też te świetlówki i zrób oświetlenie z led (zobacz na ośw. kolegi emi18wawa na yt) będzie jeszcze lepiej wszystko rosło . I nie rób tzw sztucznego świtu jeśli hodujesz rybki to dla nich stres (chyba że to akwarium tylko z roślinkami to nie ma tematu).
    Wstaw może zdjęcie całego akwarium i jeśli możesz wstaw kod lub podeślij na pw (sam też rozpocząłem prace projektowe nad sterownikiem do akwarium dla kumpla więc coś bym podejrzał ;-))
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #3
    Szczurster
    Poziom 9  
    Przyciski już się nie zmieściły na przednim panelu dlatego są od góry (szkoda bo ładne a nie widać) ale zmian już raczej nie będę robił. Sterownik ma być tylko dla mnie ja wiem co do czego jest więc i panel pewnie sobie daruje. Co do zmierzchu/świtu to nie zauważyłem żeby stworzonka jakoś na to reagowały ale mam tam jedynie krewetki i parę otosków (akwa nastawione na rośliny). Oświetlenie led jak najbardziej chciałbym mieć ale w przyszłości postanowiłem puki co jak najmniej pakować w akwarium, filtr kubełkowy świetlówki, butla c02, reduktor, elektrozawór, reaktor co2 no kupa kasy już tam pływa. Przy ledach dałoby radę płynnie zrealizować ten zmierzch i świt i ogólnie same zalety. Kodem nie ma się co chwalić jest prymitywnie napisany, jak jutro znajdę to podeślę na pw muszę poszukać tej ostatecznej wersji bo mam ich sporo znajdę też parę zdjęć akwa i sprzętu około niego.
    Skoro sam tworzysz coś podobnego to przypomniało mi się jeszcze coś czego nie ma u mnie a jest dobre. Sondę trzeba co jakiś czas kalibrować czyli włożyć do płynu kalibracyjnego (najpierw jednego ph=7 potem drugiego np ph=9) o znanym ph i skorygować wskazanie ph metru. U mnie robi się to potencjometrami gdyż jest to najprostsze rozwiązanie a ja wątpiłem w swoje umiejętności. Spotkałem się z konstrukcjami gdzie robi się to programowo. Coś w stylu, że wciskasz kalibracja, wyświetlacz pokazuje włóż sondę do płynu takiego po jakimś czasie do innego i sam zapisuje sobie wartości o jakie trzeba skorygować wskazania sondy przed wyświetleniem. Fajne rozwiązanie przyjazne użytkownikowi ale ja robię tą kalibrację dosyć rzadko więc przeboleję to kręcenie (a tu potrzebna jest precyzja mimo, że potencjometry wieloobrotowe).
    Spotkałem się z opiniami, że phmetr w akwarium jest zły bo glonem zajdzie i już inne wskazania, ruszająca się woda też zaburza działanie itd ale myślę że to laboranci tak sądzą. kalibrowałem 3 razy dwa pierwsze coś zmieniłem ale minimalnie, przy ostatnim razie wykonanym po paru miesiącach nie zmieniłem nic. W akwarium sondę mam umieszczoną w gąszczu roślin gdzie woda nie porusza się zbytnio i wskazania nie skaczą przy dokładności 0,01 (chociaż żeby to uzyskać musiałem dać sporo pomiarów do uśrednienia (gdy robiłem ich mniej ostatnia cyfra mocno się zmieniała). Dlatego myślę że do celów akwarystyki ten sposób pomiaru jest wystarczający pozwala dać rosnąć roślinom nie zabijając żyjątek.

    Co do prośby o program jest kłopot przejrzałem właśnie wszystkie wersje które mi zostały po zmianie komputera. I niestety każda dotyczy tylko obsługi sterowania oświetleniem nie ma całości (końcowej wersji) z obsługą pomiaru ph i menu z tym związane. Za niedługo postaram się na starym komputerze zrobić jakieś odzyskiwanie może się uda uratować bo w razie jakiejś awarii bedzie kicha zostanie pisanie na nowo.
    Zrobiłem za to parę zdjęć średniej jakości. Wiem, że to nie forum akwarystyczne ale kilka sztuk chyba nie zawadzi w końcu są związane z tematem.

    Elektrozawór, i szklany licznik bąbelków (nie ma w nim wody gdyż sterownik wyłącza co2 ja nie muszę już regulować przepływu tak jak kiedyś)
    Akwariowy sterownik oświetlenia z regulacją PH
    Butla i fragment filtra
    Akwariowy sterownik oświetlenia z regulacją PH
    Filtr i reaktor wpięty w wąż od filtra który praktycznie bezstratnie rozpuszcza co2 w wodzie zanim trafi do akwarium.
    Akwariowy sterownik oświetlenia z regulacją PH
    Filtr butla i reaktor znajdują się w sąsiednim pomieszczeniu do pokoju z akwa wchodzą jedynie 2 węże.
    i dwa zdjęcia relaksacyjne
    Akwariowy sterownik oświetlenia z regulacją PH Akwariowy sterownik oświetlenia z regulacją PH
  • #5
    Szczurster
    Poziom 9  
    Jak mówiłem wszystko zaginęło na poprzednim komputerze. I nie zanosi się żebym odzyskał nie chce się przywrócić. Jedyne co ocalało to plik .brd wysyłałem go mailem do firmy robiącej płytki i na mailu się zachował. Zamieszczam go tutaj

    http://www.megawrzuta.pl/download/12d2d31d74c9e9dc6466c03e751685e0.html
  • #6
    danio_ac
    Poziom 11  
    Fajny projekt. Jak sie spisuje u Ciebie reaktor który rozpuszcza Ci CO2?

    P.S. Jakbyś znalazł kod to ja chętnie zbuduję taki sterownik.

    Pozdrawiam
  • #7
    Szczurster
    Poziom 9  
    Przy reaktorze zużywam mniej co2 nie podam konkretnie na ile starcza butla ale czuć różnicę. Wcześniej miałem różne dyfuzory z czasem się przytykały mimo że wtedy podawałem w trybie ciągłym, no i robiły się bąble zamiast tej mgły, która miała być. Teraz mam jedno urządzenie mniej w akwarium no i brak tych bąbelków więc reaktor na plus. Roślinkom raczej obojętnie jakim sposobem im to co2 rozpuszczę ważne żeby było. Reaktor jest Sery z tymi wiatraczkami co się powinny kręcić i teoretycznie lepiej się wtedy rozpuszcza. W praktyce musiałem je zdemontować. Prefiltr z tej takiej ala waty akwarystycznej, który musi być ze względu na krewetki na tyle spowalniał przepływ że wiatraczki stały w miejscu. No i wiadomo słabe połączenia z wężem plastikowe nakrętki pękają przy dokręcaniu i trzeba sobie radzić metalowymi opaskami żeby domu z nie zalać. Ale podobnie działo mi się przy filtrze (unimax150). Kupiłem taki reaktor bo nie chciało mi się kombinować dopasowywać itd
  • #8
    danio_ac
    Poziom 11  
    A powiedz mi czy te wiatraczki w reaktorze nie hałasowały zanim je zdemontowałeś? czy od początku je wywaliłeś ?
  • #9
    Szczurster
    Poziom 9  
    Nic nie słyszałem ale cały osprzęt mam w pomieszczeniu obok za ścianą, także w takiej absolutnej ciszy w nocy to nie wsłuchiwałem się no i miałem je tylko przez parę dni