Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przeróbka kierownicy, jaki potencjometr obrotowy wybrać ?

rec0n 27 Dec 2015 20:09 1911 9
  • #1
    rec0n
    Level 7  
    Dzień dobry
    Postanowiłem przerobić swoją kierownice (apollo RW-3000) obecnie ma ona 180 stopni skrętu, tak żeby zwiększyć minimum do 800 stopni.
    Wiem że muszę wymienić potencjometr na obrotowy i tu zaczynają się schody.
    Mam problem ze znalezieniem/nie jestem pewien czy ten który podałem będzie odpowiedni.
    Możecie mi powiedzieć czy ten się nada ? http://allegro.pl/potencjometr-obrotowy-10k-liniowy-25mm-1szt-851-i5677460497.html (nie jestem pewny końcówki tej osi,nie widać jej niestety dokładnie)
    ew. proszę o podanie linku do jakiegoś sklepu online

    Tak wygląda obecny potencjometr
    Przeróbka kierownicy, jaki potencjometr obrotowy wybrać ?
  • #2
    Elektronik96
    Level 17  
    "Błąd 404: Strona nie została znaleziona"
  • #3
    rec0n
    Level 7  
    Link już działa.
  • #5
    rec0n
    Level 7  
    marcin55246 wrote:
    Tu masz 3 obrotowy jako MODEL 533.
    http://www.cyfronika.com.pl/dok/spec534.pdf

    Obecny potencjometr ma 820k Ω
    a ten który mi podałeś (model 533) ma zakres możliwości od 5Ω do 60k Ω
    Więc chyba się nie będzie nadawał tak ? Czy ja czegoś nie rozumiem ?
  • Helpful post
    #6
    marcin55246
    Level 25  
    Ten model podałem jako przykład, by poszukać o wartości twojego potencjometru.
    Skoro ma 820k to wieloobrotowy będzie trudno znaleźć lub w ogóle nie da rady, przynajmniej ja nie mogę znaleźć.
    Wyższa szkoła jazdy, to dorobić jakąś przekładnie dobraną do twoich potrzeb. Ale to wiąże się z nakładem finansowym.
  • Helpful post
    #7
    WędkarzStoLica
    Level 31  
    Zastosuj przekładnię zmniejszając obroty potencjometru - to chyba jedyne wyjście.
  • #8
    rec0n
    Level 7  
    A gdybym do potencjometru 500k Ω podłączył szeregowo rezystor 300k Ω i 20k Ω
    (straciłbym wtedy co prawda 39% możliwości regulacji) 320/820*100%=39%
    i teraz po zastosowaniu potencjomeru 10 obrotowego tracją ~40% regulacjo wciąż mam 6 obrotów do regulowania co daje mi po 3 na jeden kierunek (prawo,lewo)
    Dobrze kombinuje ? :)
    I teraz finalne pytanie czy istnieją 10 obrotowe potencjometry 500k Ω
  • #9
    marcin55246
    Level 25  
    rec0n wrote:
    A gdybym do potencjometru 500k Ω podłączył szeregowo rezystor 300k Ω i 20k Ω
    (straciłbym wtedy co prawda 39% możliwości regulacji) 320/820*100%=39%
    i teraz po zastosowaniu potencjomeru 10 obrotowego tracją ~40% regulacjo wciąż mam 6 obrotów do regulowania co daje mi po 3 na jeden kierunek (prawo,lewo)

    Kombinatorstwo, chcesz, próbuj... dowiesz się czy to zadziała.


    Jest...
    PM3400S-1-504
    10TURN, 500KOHM DRUTOWY Potencjometr drutowy; Bushing; Liniowość 0,15%; Hermetyczny 10 obrotowy; średnica 1-13/16"; ośka 1/4"=6.35mm; 2.000.000 pełnych obrotów; 5W, tol.rez.3%, IP40

    Ale koszt to kilka twoich kierownic.
  • #10
    WędkarzStoLica
    Level 31  
    marcin55246 wrote:
    Ale koszt to kilka twoich kierownic.


    Dlatego jak kiedyś mój synek chciał żeby mu zrobić tak jak w prawdziwym samochodzie to zrezygnowałem i uznałem że najtaniej będzie zrobić przekładnię.

    Kółko wycięte z drewna i założone na oś potencjometru, a pas napędowy z dętki wycięty. Spisywało się genialnie.
    Kołem napędowym była ośka kierownicy, akurat była na tyle gruba że pasek się nie ślizgał.

    Robiąc przekładnię możesz ilość obrotów zastosować jaką sobie tylko zamarzysz.