Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przegrzewający się silnik krokowy

kris1992is 03 Sty 2016 21:10 2250 39
  • #31 03 Sty 2016 21:10
    TvWidget
    Poziom 32  

    Napięcie zasilania wynosi 12V. Jeśli nawet uzwojenie silnika będzie zwarte to żarówce nic się nie stanie.
    W dokumentacji do silnika powinien być podany maksymalny ciągły prąd ew. dopuszczalna moc strat. Nie znając tych parametrów można jedynie gdybać. Silnik może być na tyle ciepły aby można było go trzymać ręką. Czyli jego temperatura nie powinna przekraczać 70 stopni.
    Szacuję, że taką temperaturę osiągnie on przy mocy strat rzędu 3W. Jest to jednak bardzo zgubny szacunek. Trzeba to sprawdzić doświadczanie
    Na znanym portalu aukcyjnym za kilka zł. można sterowniki na układzie A4988. Mają one impulsową regulację prądu. Użycie czegoś takiego wyeliminuje konieczność stosowania rezystorów/żarówek.

  • #32 04 Sty 2016 00:30
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Przede wszystkim silnik krokowy bipolarny ma dwie cewki, które powinny być niezależne, więc raczej powinny być dwie żarówki (choć może wystarczyć i jedna, na zasilaniu mostka H, albo to da mniejszy moment silnika). Poza tym żarówka 12V 3W nie pozwoli na ciągły przepływ prądu większego, niż 3W/12V=0.25A - pytanie, czy przy takim prądzie silnik daje wystarczający moment trzymający (jeśli są dwie żarówki, i silnik ma się obracać, to moment będzie większy od trzymającego).

    Jeszcze istotne jest, czy układ sterujący daje prąd przez jedną cewkę, czy przez dwie (jak przez jedną, to kolejne fazy są +,0 0,+ -,0 0,-; jak przez dwie, to +,- +,+ -,+ -,-; +,'+', albo '-' oznaczają prąd w jedną, albo w drugą stronę, 0 - brak prądu) - przepływ prądu przez dwie cewki daje kroki połówkowe, przy zatrzymaniu na kroku połówkowym prąd każdej cewki powinien być mniejszy, niż prąd jednej cewki przy przepływie prądu tylko przez jedną, żeby moc tracona była taka sama; ma sens stosowanie 8-fazowego sterowania (z wykorzystaniem kroków połówkowych: +,0 +,+ 0,+ -,+ -,0 -,- 0,- +,-), bo wtedy trudniej o ruch w niewłaściwą stronę.

    Jeśli moc tracona w silniczku na zatrzymaniu, przy przepływie prądu przez jedną cewkę ma być np. 2W, a opór cewki jest 4Ω, to należy ograniczyć prąd do 0.71A - do tego pasowałaby żarówka 12V 9W; z żarówką 12V 10W moc strat może być około 2.5W. W trakcie kręcenia się silniczka moc strat jest na ogół mniejsza.

  • #33 04 Sty 2016 20:44
    kris1992is
    Poziom 6  

    Jeszcze tak spytam z ciekawości bo jutro z samego rana będę decydował co dalej robić z tym faktem, ponieważ jadę do sklepu elektronicznego.A ostatnio czytając pewną stronę opisującą silniki krokowe i metodę choppera, przeczytałem taką oto informację:"Zazwyczaj zmiana trybu polega na "podwieszeniu" pinu układu scalonego, do 5V lub masy, lub "podwieszeniu w powietrzu" - 2.5V, przez co wybieramy odpowiedni tryb pracy." Hmmm ja mam teraz ten pin podpięty do masy, a czy jakbym zmienił to podpięcie na to "podwieszenie w powietrzu", które autor wypowiedzi miał na myśli na stałe czy to by nie pomogło???


    _jta_ no to miałem 2 żarówki 55 W 12V tylko bezpośrednio za mostkiem, a przed silnikiem i raczej na wiele się one nie zdały.Właśnie ten prąd jaki jest potrzebny silnikowi jest bardzo ważną sprawą, a go nie znam, na ten moment mogę powiedzieć, że silnik działał na ok. 1,2 A na cewce całkiem sprawnie, tylko wtedy sterownik (mostek L293D )strasznie się grzał.Więc jedyne co myślę zrobić to na stałe go ograniczyć właśnie na ok. 1.2A na kanał co daje w sumie 2.4A lub coś koło tego, bo schodzenie w bardzo w dół z prądem może doprowadzić do sytuacji w której silnik nie będzie w ogóle działał.

  • #34 04 Sty 2016 21:10
    landy13
    Poziom 29  

    kris1992is napisał:
    czytając pewną stronę
    Jaką?
    kris1992is napisał:
    zmiana trybu polega na "podwieszeniu" pinu układu scalonego
    Jakiego?
    kris1992is napisał:
    ja mam teraz ten pin podpięty do masy
    Który?

    Może trochę mniej chaosu a więcej konkretów? Jak można się do tego odnieść, jeśli nic nie wiadomo? Czy aby nie chodzi o układ L297 którego nie masz?

  • #35 04 Sty 2016 21:26
    kris1992is
    Poziom 6  

    Link
    Tekst poniżej wykresu do chopper technique.
    Właśnie autor nie precyzuje o jaki pin chodzi.Domyślam się że o pin 1 i 15 (Current sensing A, Current sensing B) z l298n, bo te mam podpięte do masy, a na stronie producenta jest napisane, że to nimi reguluje się prąd.Przepraszam za niedoprecyzowanie.

  • #36 04 Sty 2016 22:05
    landy13
    Poziom 29  

    kris1992is napisał:
    Link
    Tekst poniżej wykresu do chopper technique.
    Właśnie autor nie precyzuje o jaki pin chodzi.
    Ale pisze wyraźnie:
    autor z linka napisał:
    Zazwyczaj gotowe scalone układy
    sterowników silników krokowych mają bardzo interesującą funkcję gaszenia
    prądu w uzwojeniach (standardem jest chopper technique do narastania
    prądu), mogą pracować w trzech trybach gaszenia. Zazwyczaj zmiana trybu
    polega na „podwieszeniu” pinu układu scalonego, do 5V albo do masy, lub
    „podwieszeniu w powietrzu” – 2,5V, przez co wybieramy odpowiedni tryb pracy.
    sterowników. Czyli np. L297 lub innych. A nie mostka jakim jest L298.

    kris1992is napisał:
    Domyślam się że o pin 1 i 15 (Current sensing A, Current sensing B) z l298n, bo te mam podpięte do masy, a na stronie producenta jest napisane, że to nimi reguluje się prąd.
    Źle się domyślasz. I na pewno nie pisze tego producent. Na nich mierzy się prąd. O czym piszę od ubiegłego roku. Link

  • #37 04 Sty 2016 22:25
    TvWidget
    Poziom 32  

    kris1992is napisał:
    co daje w sumie 2.4A lub coś koło tego, bo schodzenie w bardzo w dół z prądem może doprowadzić do sytuacji w której silnik nie będzie w ogóle działał.

    2.4 A *12V=28W
    To jest bardzo duża moc jak na tak mały element. Myślę, że jeśli taka moc rzeczywiście będzie się wydzielała w silniku to po kilkudziesięciu sekundach zacznie się on dymić. Prawdopodobnie coś w układzie znacznie ogranicza płynący prąd. Czy te żarówki jakie podłączałeś świeciły ?

  • #38 04 Sty 2016 23:49
    kris1992is
    Poziom 6  

    Nie, żarówki robiły się ciepłe ale nie świeciły.A podpiąłem je tak:
    Przegrzewający się silnik krokowy

    Gdzie Z1 i Z2 to żarówki.

    Dodano po 1 [godziny] 12 [minuty]:

    Zmierzyłem aktualnie z żarówkami silnik pobiera ok. 0.85-0.9 A stojąc.Tak więc chyba zastosuje jutro dwa rezystory 6 ohmów( to trochę więcej niż opór wyliczony dla żarówek) każdy i mam nadzieję że to już będzie koniec mojej udręki z tym silniczkiem.Teraz tylko jeszcze jedno pytanie czy te oporniki muszą być 25 W, czy wystarczą nie wiem np 15 W??

  • #39 05 Sty 2016 00:45
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Jeśli opornik 6Ω łączysz szeregowo z uzwojeniem, które ma opór 4Ω, i to zasilasz z 12V, to maksymalna moc strat w całości będzie 14.4W, z tego 8.64W na oporniku - wystarczy opornik 9÷10W.

  • #40 05 Sty 2016 20:00
    kris1992is
    Poziom 6  

    Uuufff w końcu. Zakupiłem dzisiaj dwa rezystory cermet 6,8Ω 20W i podpiąłem w taki sam sposób co żarówki uruchomiłem i szok przez pierwsze 7 minut nagrzały się rezystory natomiast silnik miał temperaturę w granicach 30 stopni, po 15 minutach silnik miał dość stabilną temperaturę rzędu 55 stopni i już nie rosło a jeśli już to bardzo bardzo powoli co w zupełności myślę że mi wystarczy do mojej prezentacji :)) .Myślę że gdybym jeszcze trochę zwiększył opór to udałoby mi się zatrzymać na mniejszej temperaturze, ale w każdym poradniku jaki czytałem, było napisane że 70-90 stopni to nie groźne temperatury dla takiego silnika, więc 55 na pewno mu nie zaszkodzi. Dziękuję bardzo wszystkim za pomoc!!!:)

  Szukaj w 5mln produktów