Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik 3 fazowy 2,2kW- jak sprawdzić, uruchomić, buczy i kreci sie powoli

30 Dec 2015 19:14 2631 16
  • Level 16  
    Witam zakupiłem dziś silnik 3fazowy 2,2 kW. Po podłączeniu silnika do napięcia silnik ruszył normalnie lecz po przełączeniu silnika w pozycje 0 i powrót na pozycje "górna" to rusza ale kreci powoli i buczy. Po odłączeniu zasilania i włożeniu wtyczki znów rusza z pełna parą. Co może dolegać temu silniczkowi? 3 przewody czarne podłączyłem do faz, czerwony podłączyłem do przewodu N (niebieski)- przewód czerwony jest podłączony do masy silnika. Czy będzie dobrze jeśli przewód PE podłącze równiez do masy silnika?
    Oporność pomiędzy 3 przyłączami mierząc multimetrem wynosi po 5 omów. Dodaje zdjęcia tabliczki znamionowej oraz kilka fotek. Ktoś może będzie mi coś więcej powiedzieć o tym silniku.
    Silnik 3 fazowy 2,2kW- jak sprawdzić, uruchomić, buczy i kreci sie powoliIMG_201512...133834.jpg Download (2.27 MB) Silnik 3 fazowy 2,2kW- jak sprawdzić, uruchomić, buczy i kreci sie powoliIMG_201512...133856.jpg Download (2.57 MB) Silnik 3 fazowy 2,2kW- jak sprawdzić, uruchomić, buczy i kreci sie powoliIMG_201512...181624.jpg Download (2.27 MB)
    [30.03.2021, webinar elektroda] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Helpful post
    Level 2  
    Musisz sprawdzić czy wyłącznik działa prawidłowo, może mieć słaby styk na jakimś zestyku. Możesz jeszcze zmierzyć rezystancje uzwojeń silnika powinny być w przybliżeniu równe.
  • Level 16  
    Oporność między fazami wynosi 5 omów, każdy z każdym jest taka sama wartość
  • Helpful post
    Moderator of Electrical engineering
    cugi253 wrote:
    podłączyłem do przewodu N (niebieski)- przewód czerwony jest podłączony do masy silnika

    W żadnym wypadku przewodu N nie wolno podłączać do obudowy silnika . Do obudowy podłączamy przewód PE (ochronny) żółto-zielony. Natomiast inną sprawą jest sprawdzenie połączeń zasilania silnika w 3 fazy . Do tego musi kolega użyć multimetra , i sprawdzić w wtyczce zamontowanej na silniku przejście do obwodu silnika . Przy założeniu że obwód zasilania z sieci domowej jest sprawny.
  • Level 16  
    No tak ale silnik jest wyprodukowany w czasach kiedy jeszcze nikt nie stosował instalacji 5 żyłowej. Z silnika wychodzą 4 przewody:3 czarne oraz jeden czerwony( który fabrycznie jest podłaczony do masy). Dlatego podłączyłem fazy do czarnych a przewód N do czerwonego. Jak powinienem podłączyć silnik stosując 5 przewodów? Wtyczke odłączyłem całkowicie bo miała prostokątne piny- nie posiadam takiego gniazda
  • Helpful post
    Moderator of Electrical engineering
    cugi253 wrote:
    ak powinienem podłączyć silnik stosując 5 przewodów?

    Przecież pisałem o 4 przewodach L1L2L3 i PE na obudowę i nic więcej.
  • Level 16  
    Ok rozumiem, czyli przewód niebieski zostawiam w powietrzu? Różnicówka będzie działać wtedy poprawnie w razie czego? Jakie zagrożenie by wsytąpiło gdyby zamiast PE podłączyć N, tak jak było to w starych instalacjach?
    Silnik 3 fazowy 2,2kW- jak sprawdzić, uruchomić, buczy i kreci sie powoli
  • Helpful post
    Refrigeration equipment specialist
    Ja bym zaczął od sprawdzenia wszystkich połączeń elektrycznych. Sprawdź również gdzie jest podłączony ten czerwony przewód czy oby na pewno jest podłączony do obudowy silnika. W instalacji elektrycznej z pięcioma przewodami wykorzystujemy trzy fazy oraz przewód PE(żółto-zielony) jako ochrona. Przewód neutralny niebieski w tym wypadku jest nie potrzebny.
  • Moderator of Electrical engineering
    cugi253 wrote:
    Jakie zagrożenie by wsytąpiło gdyby zamiast PE podłączyć N, tak jak było to w starych instalacjach?

    Duże, ale to nie problem kolegi . Przewód N jest do niczego w silniku nie potrzebny.
  • Level 16  
    A mógł by kolega rozwinąć wątek zagrożenia? Dlaczego tak?
  • Moderator of Electrical engineering
    cugi253 wrote:
    A mógł by kolega rozwinąć wątek zagrożenia? Dlaczego tak?

    Nie nie rozwinę, bo' wiedza tajemna' dla elektryków i nic z tej wiedzy kolega nie zrozumie . A tak poważnie do niczego koledze to nie jest potrzebne . Tylko tyle że do silnika nie podłączamy przewodu N (nigdy nie łączymy przewodu N z PE ) .
  • Level 39  
    Krzysztof Reszka wrote:
    cugi253 napisał:
    Jakie zagrożenie by wsytąpiło gdyby zamiast PE podłączyć N, tak jak było to w starych instalacjach?

    Duże, ale to nie problem kolegi . Przewód N jest do niczego w silniku nie potrzebny.


    cugi253 wrote:
    A mógł by kolega rozwinąć wątek zagrożenia? Dlaczego tak?


    Pomijając zagrożenie silnik długo by nie popracował ponieważ RCD zmierzy upływność przewodu N i wyłączy obwód.
  • Level 33  
    mawerix123 wrote:
    Pomijając zagrożenie silnik długo by nie popracował ponieważ RDC zmierzy upłynność przewodu N i wyłączy obwód.

    Że co???
  • Level 39  
    12pawel wrote:
    mawerix123 napisał:
    Pomijając zagrożenie silnik długo by nie popracował ponieważ RDC zmierzy upłynność przewodu N i wyłączy obwód.

    Że co???


    Nie będę rozwijał tego tematu (niech kolega poszuka w źródłach na temat RCD) bo podejrzewam że wywoła się teoretyczna burza w szklance wody nie mająca nic wspólnego z wątkiem.

    Z jakiego powody jest tak duża niechęć do wyłączników RCD w wiejskich gospodarstwach domowych :?: właśnie przez niewłaściwe podłączanie silników.

    Znam przypadek gdzie gospodarz odizolował maszynę od podłoża bo wyzwalało RCD :D

    Każdy porządny laik (gospodarz) wie że w instalacji czteroprzewodowej przewodem nawet nie N a niebieskim uziemia się silnik bo słyszał od sąsiada a co jest okropnie błędne... po zmianie na instalację pięcioprzewodową taki domorosły elektryk dalej będzie do silnika podłączał L1L2L3 i N "bo tak się podłączało" a PE :?: "kto wie po co to wymyślili....." wystarczy przeczytać pierwszy post.
  • Moderator of Electrical engineering
    mawerix123 wrote:
    Każdy porządny laik (gospodarz) wie że w instalacji czteroprzewodowej przewodem nawet nie N a niebieskim uziemia się silnik bo słyszał od sąsiada a co jest okropnie błędne... po zmianie na instalację pięcioprzewodową taki domorosły elektryk dalej będzie do silnika podłączał L1L2L3 i N "bo tak się podłączało

    Kolega przemyśli to co napisał .
  • Level 33  
    mawerix123 wrote:
    Z jakiego powody jest tak duża niechęć do wyłączników RCD w wiejskich gospodarstwach domowych właśnie przez niewłaściwe podłączanie silników.

    A ja myślę że to nie jest niechęć, a to że są tam jeszcze ciągle sieci TN-C
    mawerix123 wrote:
    Każdy porządny laik (gospodarz) wie że w instalacji czteroprzewodowej przewodem nawet nie N a niebieskim uziemia się silnik bo słyszał od sąsiada a co jest okropnie błędne...

    Taki gospodarz w instalacji czteroprzewodowej podłącza nie N, a PEN i bardzo dobrze że tak robi.
  • Level 21  
    Niech kolega moderator :roll: w końcu wytłumaczy na czym polega różnica ,N,, a ,,PE,, bo jeszcze ten kolega zrobi zagrożenie .

    (nigdy nie łączymy przewodu N z PE ) .
    Moderator ; Krzysztof Reszka

    Moderatorze ja to wiem chodziło o kolegę by nie zrobił zagrożenia