Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik Miele Mrt 35 - 606/2 wyprowadzenia i opis silnika

steffek07 02 Sty 2016 22:43 2151 5
  • #1 02 Sty 2016 22:43
    steffek07
    Poziom 4  

    Dzień dobry.
    Proszę o pomoc w podłączeniu do zasilania silnika z tematu. W necie znalazłem te dwa schematy:
    Silnik Miele Mrt 35 - 606/2 wyprowadzenia i opis silnika Silnik Miele Mrt 35 - 606/2 wyprowadzenia i opis silnika

    Jestem zielony, więc proszę o wyrozumiałość:
    1. Co to jest to po lewej (oba symbole i ten podobny do stycznika i ten czarny prostokąt) na schemacie obok silnika?
    2. Co to jest to po prawej na schemacie obok silnika?
    3. Polaryzacja silnika zależy o jego kierunku obrotów?
    4. Jeżeli nie to jak zmieniać kierunek obrotów silnika?
    5. Silnik ma w jednym kierunku dwa biegi, wolne i szybkie, jak podać napięcie by kręcił wolno a jak szybko?
    Silnik pracował w pralce, elektronika pralki jednak padła. W serwisie jej nie naprawili oraz uznali, że jest ,,nie do naprawy". Silnik jest jednak sprawny i chcę go wykorzystać.
    Proszę o opisanie poszczególnych wyjść względem schematu po lewej, tego większego, każde wyjście ma tam swój numer. Jakie napięcie i na jakie piny podać by silnik kręcił w jednym kierunku, a jak w drugim kierunku. Jaki to jest typ silnika, tzn na napięcie wyprostowane z komutatorem? Czytałem trochę o silnikach z pralek i z tego co wyczytałem zazwyczaj jest tam silnik z dwoma cewkami, przy czym napięcie jednej cewki jest opóźnione kondensatorem względem drugiej. Ale tutaj jest inna sytuacja.
    Teraz napiszę to jak ja to na razie widzę, ale powtarzam jestem zielony!
    Zasilanie silnika podaje na piny 4 i 3 i w zależności od polaryzacji tego podłączenia silnik kręci w lewo-prawo. Układ po prawej od silnika to coś w rodzaju tachometru - prądnicy generującej napięcie w zależności od prędkości obrotowej wału. Generuje napięcie przemienne.
    Piny 8 i 9 to termo-wyłącznik, czyli zabezpieczenie przed spaleniem silnika. Nie wiem co to 5,6 i 7 jakiś dzielnik napięcia?
    Czy obroty takiego silnika można kontrolować PWM-em (mój układ logiki-optiotriaki-silnik). Jaki może być maksymalny prąd przy rozruchu takiego silnika?
    Dziękuje za odpowiedzi z chęcią pomocy, jeżeli popełniłem jakieś rażące błędy to przepraszam ;)

    0 5
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 02 Sty 2016 23:55
    Trull
    Poziom 28  

    Według schematu 5,6,7 stojan silnika. 8, 9 termik zabezpieczający silnik . 3,4 wirnik (szczotki) . 1,2 cewka tachometryczna. Jeśli chcesz mieć regulację na tym silniku trzeba zastosować układ na triaku do wysterowania obrotów.

    0
  • Relpol
  • #3 03 Sty 2016 01:23
    steffek07
    Poziom 4  

    Ok. Wielkie dzięki Trull za szybką odpowiedź.
    Z tego większego schematu wyczytałem z niemieckiego, że:
    10-PE- przewód ochronny
    9-L-230V
    3-N-neutralny
    zmostkować 8 z 7 i 5 z 4,
    Ostatnie zdanie znaczy coś mniej więcej: Z wyjątkiem tacho doprowadza się napięcie sieciowe do motoru(silnika)? Czyli ze do tacho nie doprowadzać napięcia?
    Ale mam jeszcze pytania:

    1.Rozumiem że kierunek kręcenia silnika zależy od napięcia podanego na szczotki. Ale czy to napięcie ma być wyprostowane (mostek prostowniczy) czy normalnie sinusoidalne?
    Myślę, że normalne bo niemcy napisali, żeby zmostkować i git. Ale wolę ot usłyszeć od jakiegoś polskiego specjalisty ;)

    2. Jaki sygnał daje termik po przekroczeniu odpowiedniej temp? Jest to po prostu termorezystor PTC, a może raczej CTC?
    Pytanie pozostawiam chociaż z schematu wnioskuje, że mostek specjalnie jest między 7 i 8 właśnie po to, że termik odłączy napięcie stojana w razie zbytniego nagrzania się.

    3. Rozumiem również, że wolne obroty dostanę po zmostkowaniu 6 i 7, a po zmostkowaniu 5 i 4 (tak jak napisali po niemiecku), pełną moc silnika -> maksymalne obroty?

    0
  • #4 03 Sty 2016 21:04
    steffek07
    Poziom 4  

    Pomyślałem jeszcze i wnioskuje: (tym razem postaram się krócej)
    1. Czy jest to silnik komutatorowy szeregowy?
    2. Czy mogę podać na stojan i szczotki prąd AC przepuszczony przez mostek prostowniczy?

    0
  • Pomocny post
    #5 08 Sty 2016 14:41
    solar744
    Poziom 18  

    Tak to silnik szeregowy i możesz zasilić go napięciem DC przecież producent tak samo to robi patrząc na schemat

    0
  • #6 11 Lut 2016 22:01
    steffek07
    Poziom 4  

    Mam następujące pytanie. Chcę zmieniać kierunek obrotów silnika za pomocą przekaźników CO tak jak na schemacie po prawej. Różnicą jest to że, silnik będzie zasilony ~230 - nie prostowanym (czyli nie dokładnie tak samo jak na schemacie). Jak dobrać odpowiednią moc styków roboczych przekaźnika? Wiem, że P = UJ, tzn, że jeżeli wezmę przekaźnik 250 VAC i 30 A to będzie ok?
    Jaki może być prąd startowy takiego silnika? Przypomnę, że silnik pracował w pralce. Nie jestem pewien, ale wydaje mi się że moc silnika to 723 W. Niemcy na swoich stronach podają taką liczbę i literkę W ;)
    ale P =UJ cos f, a nie znam cos f.


    2. Czy moc takiego silnika byłaby większa po wyprostowaniu zasilania? Dlaczego?

    0