Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Napęd zaworów wężownicy bojlera i sterownik dwuczęściowy pieca.

saly 03 Jan 2016 00:45 11370 24
Automation24
  • Napęd zaworów wężownicy bojlera i sterownik dwuczęściowy pieca.
    Witam
    Chciałem przedstawić mój pomysł na sterowanie grzania bojlera w instalacji CO wraz z sterownikiem dwuczęściowym pieca. Urządzenie powstało już jakieś 3 lata temu, nie zostało ukończone, miał zostać założony jeszcze wentylator, ale z uwagi iż piec dobrze się spisuje bez nawiewu, więc odeszłem od tej idei. Zbudowałem co jedynie przesłonę sterowaną przez elektromagnes, ale tego typu rozwiązanie wymaga zmian w PCB więc nie zostało jeszcze zamontowane. Do tego trzeba zrobić jeszcze zmiany w PCB z uwagi modernizację wprowadzone zamiany podczas uruchamiania i testowania sterownika. Wkrótce powstanie nowa wersja PCB dla sterownika, która uwzględni wszystkie zmiany i pozwoli na porządne wykonanie instalacji, bo w chwili obecnej stan instalacji w szczególności modułu wykonawczego zostawia wiele do życzenia, jest wykonana dosyć chaotycznie. Po czasie dołożyłem też przekaźnik do załączania zasilania transformatora, którego nie uwzględniłem na PCB. W chwili obecnej zasilanie transformatora do silnika napędu zaworów jest załączane tylko w momencie kiedy sam sterownika steruje silnikiem napędu, w pozostałym czasie trafo jest wyłączone.

    Założenia:
    • sterownia dwustopniowe pompy ~230V wykorzystaniem odczepów z oryginalnego przełącznika prędkości w pompce, II stopień prędkości załącza się powyżej 90st.C, przy ewentualnym dużym wzroście temp.
    • Sterownie wentylatorem z silnikiem indukcyjnym ~230V, odeszłem od tego na rzecz przesłony sterowanej elektromagnesem załącz/wyłącz
    • Sterowanie elektrozaworem wężownicy bojlera, elektrozawór bojlera zbudowany z silnika DC6V.
    • Pomiar 4 temperatur PIEC; BOJLER; ZEWNĄTRZ; WEWNĄTRZ, pomiar na czujnikach DS18B20
    • Prezentacja wyników pomiarów na wyświetlaczu 2x16,oraz stanu termostatów za pomocą LED.
    • Funkcja alarmu dźwiękowego przy przekroczeniu 90st. C kotła, oraz manualne włączenie/wyłączenie pompy CO.
    • Klawiatura do obsługi MENU w celu włączania opcji oraz realizacji regulacji nastaw.
    • Dwuczęściowy sterownik:
    o Procesor z wyświetlaczem i klawiaturą zamontowany w części mieszkalnej
    o Moduł wykonawczy z zasilaczem i podłączeniem do urządzeń wykonawczych zamontowany w kotłowni w pobliżu pieca.
    • Ręczne sterowanie sinlika napędu zaworów za pomocą switchy z poziomu modułu wykonawczego w kotłowni.
    • Możliwość rozbudowy o nowe funkcje softwarowo i hardwarowo

    Zastosowane elementy:
    • Mikrokomputer jednoukładowy ATMEGA32 – 1szt.
    • Wyświetlacz HD44780 2x16 – 1szt.
    • Czujniki temperatury 4x DS18b20
    • Rezystory, kondensatory, diody, tranzystory
    • Przekaźniki x 2szt.
    • Triaki BT138-1 oraz optotriaki MOC3031
    • Transformatory sieciowe 2szt. z odzysku
    • Obudowy z tworzywa sztucznego
    • Napęd zaworów bojlera, zawory kulowe 1” 2szt., silnik wycieraczek z przekładnią DC6V z trabanta, blacha stalowa 0,7mm, paski zębate i koła zębate z starej maszyny do pieczenia chleba – odzysk. Koła zaworów posiadają mikroswitche krańcowe z mikrofalówki
    • Zasilacz – odzysk z mikrofalówki.
    Instalacja modułu wykonawczego pozostawia wiele do życzenia oraz montaż mostka Greatza na transformatorze, a także montaż przekaźnika za pomocą HOTGLUE jest również nieprawidłowy, w drugiej wersji wszystkie te niedociągnięcia zostaną usunięte.
    Urządzenie po trzech latach pracy pracuje bez zarzutu, soft został kilka razy zmieniony i dopracowany do moich potrzeb. Zautomatyzowanie zakręcania zaworów wężownicy bojlera pozwala gromadzenie dużej ilości ciepłej wody w bojlerze i niewychładzanie bojlera po wychłodzeniu pieca.
    Urządzenie, wykonanie i pomysł jest całkowicie mojego autorstwa.

    Napęd zaworów wężownicy bojlera i sterownik dwuczęściowy pieca. Napęd zaworów wężownicy bojlera i sterownik dwuczęściowy pieca. Napęd zaworów wężownicy bojlera i sterownik dwuczęściowy pieca. Napęd zaworów wężownicy bojlera i sterownik dwuczęściowy pieca. Napęd zaworów wężownicy bojlera i sterownik dwuczęściowy pieca. Napęd zaworów wężownicy bojlera i sterownik dwuczęściowy pieca. Napęd zaworów wężownicy bojlera i sterownik dwuczęściowy pieca. Napęd zaworów wężownicy bojlera i sterownik dwuczęściowy pieca. Napęd zaworów wężownicy bojlera i sterownik dwuczęściowy pieca. Napęd zaworów wężownicy bojlera i sterownik dwuczęściowy pieca. Napęd zaworów wężownicy bojlera i sterownik dwuczęściowy pieca. Napęd zaworów wężownicy bojlera i sterownik dwuczęściowy pieca.

    Napęd został nałożony na zawory kulowe 1" z zaworów zdemontowano rączki.

    Napęd zaworów wężownicy bojlera i sterownik dwuczęściowy pieca.

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    saly
    Level 32  
    Offline 
    saly wrote 2893 posts with rating 806, helped 87 times. Been with us since 2006 year.
  • Automation24
  • #2
    Supermodurator
    Level 13  
    Zastanawiam się dlaczego zamykasz oba zawory?
    Uważam, że wystarczy sterować tylko górnym..

    pzdr
  • Automation24
  • #3
    michal54_87
    Level 17  
    Witam nie wystarczy jednym ponieważ woda się wychładza .
  • #4
    saly
    Level 32  
    Przez kilka sezonów testowałem, zamykając ręcznie i stwierdziłem że zamykanie obu zaworów powoduje mniejsze wychładzanie bojlera w szczególności jak woda w CO jest już zimna kiedy piec nie grzeje.
  • #5
    drslawek1
    Level 11  
    Nie wiem jaki masz bojler ale jeśli posiada też grzałkę elektryczną . to jeśli zamkniesz oba zawory i włączysz grzałkę to istnieje duże prawdopodobieństwo że uszkodzisz bojler. Pisze tak bo sam miałem taki przypadek.(może bojler już był przerdzewiały i puścił gdzieś w środku na spawach)
    Teraz mam przymknięty na stałe dolny zawór a zamykam tylko ten górny i woda w bojlerze się nie wychładza.
  • #6
    trance123
    Level 21  
    drslawek1 wrote:
    Nie wiem jaki masz bojler ale jeśli posiada też grzałkę elektryczną . to jeśli zamkniesz oba zawory i włączysz grzałkę to istnieje duże prawdopodobieństwo że uszkodzisz bojler..


    Miałeś uszkodzenie wcześniej jedno nie ma nic do drugiego. Możesz grzać elektrycznie przecież jak masz spuszczoną wodę z CO np. podczas awarii.

    Pokarz ten twój bojler bo widzę, że jest "dość dobrze" zabudowany ;]
  • #7
    drslawek1
    Level 11  
    Uszkodzenie było jakieś 2 lata temu.
    a to dlatego ze jeśli zostawisz wodę w obiegu CO bo raczej nikt na lato jej nie spuszcza . zamkniesz zawory . i powiedzmy ze miałeś całkowicie zimną wodę w bojlerze . to jak zacznie grzać grzałka to następuje wzrost ciśnienia w układzie wężownicy. i słaby jej punkt na przykład skorodowany spaw puści i jest wyciek.
  • #8
    saly
    Level 32  
    Ja mam bojler 150 litrów grzanie tylko i wyłącznie z CO.
    Wiadomo jak zamkniesz wodę w wężownicy i ją grzejesz to ciśnienie w wężownicy wzrasta. W takim wypadku powinien być zainstalowany zawór bezpieczeństwa zarówno na bojlerze i na wężownicy, lub obieg otwarty wężownicy.
  • #9
    1985matti
    Level 15  
    Zamykanie dwóch zaworów jest bardzo niewskazane ponieważ mamy bardzo duże skoki ciśnienia w wężownicy. Spowodowane jest to grzaniem i chłodzeniem wody przez zewnętrzne zródło np grzałkę lub solary.
    Zawsze zakręcamy tylko jeden zawór !!!

    To że nie rozerwało wężownicy to zasługa kiepskiej jakości zaworów które mamy na rynku.
    Proszę zamontować zawory np firmy ARCO, INVENA wzmocnione lub podobnej jakości i macie Państwo bojler jak drut do wymiany.
    Nigdy nie powinno się zamykać wężownic z dwóch stron bo to jest niekorzystne i niepotrzebne bo nic nie daje.
    Najbardziej niekorzystne jest to w bojlerach solarnych bo mamy bardzo duże wahania temperatury.Ja jak montuję taki bojler to rączkę z zaworu powrotnego ściągam żeby klienta nie kusiło :)
  • #10
    Anonymous
    Anonymous  
  • #11
    1985matti
    Level 15  
    Quote:
    To że nie rozerwało wężownicy to zasługa kiepskiej jakości zaworów które mamy na rynku.
    Proszę zamontować zawory np firmy ARCO, INVENA wzmocnione lub podobnej jakości i macie Państwo bojler jak drut do wymiany.
    Czyste banialuki.

    Nagwintuj kawałek rury załóż dwa zawory z dwóch stron zalej zimna wodą zakręć zawory podgrzej palnikiem i zobaczysz co się stanie :)

    W żadnej dtr-ce zbiornika nie ma narysowanych zaworów bezpieczeństwa na wężownicy. Nie widziałem nigdy takiego rozwiązania na żywo. Ściągam rączkę ostrzegam klienta o konsekwencjach i tyle. Jak ktoś się uprze to wszystko zepsuje i nic na to nie poradzę a montowanie zaworów bezpieczeństwa na wszystkim bo może się zepsuć i odprowadzanie wody do kanalizacji to też przesada (dodatkowy materiał i robocizna). Może naczynie przeponowe tam zamontować i zawór bezpieczeństwa wtedy nie będzie nam kapać ???
    Zresztą zawory przy bojlerze są do awaryjnego jego wymiany bez spuszczania wody a nie do codziennego kręcenia :)

    Zakręca się ewentualnie jeden zawór i tyle jak już ktoś musi.

    Quote:
    mateuszciupka napisał:
    Najbardziej niekorzystne jest to w bojlerach solarnych bo mamy bardzo duże wahania temperatury.Ja jak montuję taki bojler to rączkę z zaworu powrotnego ściągam żeby klienta nie kusiło :)
    I to jest rozwiązanie ? Zawodowego instalatora :lol: A jak go skusi i np. założy inną rączkę albo użyje płaskoszczypce ?


    A jak wywierci dziurę w bojlerze i bedzie mu leciała woda to też moja wina bo mu nie powiedziałem że takich rzeczy się nie robi i nie ogrodziłem bojlera siatką pod wysokim napięciem żeby się nie zbliżał.
    Nie traktujmy klientów jak idiotów a jak zostanie skuszony to już jego problem :)

    Proszę o zdjęcia instalacji z zaworem bezpieczeństwa na wężownicy bo takich nie widziałem a człowiek całe życie się uczy :)
  • #12
    Freddy
    Level 43  
    mateuszciupka wrote:
    Najbardziej niekorzystne jest to w bojlerach solarnych bo mamy bardzo duże wahania temperatury.Ja jak montuję taki bojler to rączkę z zaworu powrotnego ściągam żeby klienta nie kusiło
    Jakbyś tak montował kolego u mnie w domu, to wyleciałbyś z hukiem!
    Piszesz totalne bzdury, wstyd się przyznać, że jesteś instalatorem, no chyba, że papieru toaletowego, bo te kwalifikacje co posiadasz, tam wystarczą :P.
    mateuszciupka wrote:
    Nie traktujmy klientów jak idiotów a jak zostanie skuszony to już jego problem
    No co Ty nie powiesz, Ty właśnie tak traktujesz klientów.


    EDIT:
    No i co Wam dają koledzy "minusowicze" bezsensowne raporty?
    Prawda jest taka, że minusy wstawia klika młodych gniewnych.
    No i co z tego, niech sobie wstawiają - mniech mają radochę :P.
    Starzy użytkownicy i tak nie zwracają uwagi na "głupie" kawały kliki minusowiczów.
    Wiedzą po prostu, że to radocha dla nich. Niech się cieszą !
  • #13
    1985matti
    Level 15  
    Freddy nie wymyślaj tylko pokaż choć jedna dtr lub projekt z takim zaworem bezpieczeństwa na wężownicy.

    Poczytaj do czego te zawory przy zbiorniku są w dtr tam wszystko jest opisane.

    Nie mówię że twój pomysł jest zły bo jest dobry tylko trzeba ten zawór kupić, zrobić odprowadzenie z niego do kanalizacji (nie zawsze możliwe - brak kanalizacji w tym pomieszczeniu).Dasz tam dodatkową pompę jak nie bedzie kanalizacji ? Chyba wiadra tam nie podstawisz w nowej kotłowni ?

    Pokaż linka do dtr lub projektu z twoim pomysłem to przyjadę z kontenerem piwa :)

    Nie mówię że na wszystkim się znam ale pokaż kto robi Twoim sposobem (zdjęcie, norma, dtr, zalecenie producenta, może jakiś projekt) a serio uwierzę. Poprzyj po prostu Twoja tezę jakimikolwiek faktami.

    Przy normalnej pracy bojlera po prostu tych zaworów się nie rusza i tyle.

    I jeszcze jedno bardzo proszę o nie obrażanie mnie bo serio źle to się czyta.

    Jak klient wymienia koło w samochodzie i dokręci tylko jedna śrubę bo uzna że starczy to też wina producenta ?
    Proszę Cie trochę pokory bo zachowujesz się jakbyś na wszystkim się znał a takich osób nie ma. Poczytaj normy dtr-ki instrukcje montażu i inne materiały a potem się wypowiadaj.
  • #14
    Freddy
    Level 43  
    mateuszciupka wrote:
    I jeszcze jedno bardzo proszę o nie obrażanie mnie bo serio źle to się czyta.
    To nie pisz kolego bzdur, bo to obraża solidnych instalatorów.
  • #15
    1985matti
    Level 15  
    Nikt nie zaleca stosowania w tym miejscu zaworu bezpieczeństwa ani nie wymaga tego, więc o czym to świadczy ? Wszyscy się nie znają tylko kolega Freddy ? Może branże trzeba zmienić ?

    1. Poczytaj do czego te zawory przy wymienniku są. Co producent mówi o ich położeniu w czasie normalnej pracy.
    2. Poczytaj dtr-ki i instrukcje montażu wymienników tam serio można dowiedziec się cikawych rzeczy.
    3. Przestań obrażać jak się kompletnie nie znasz. Trochę pokory.

    Jak już nabędziesz wiedzę z pierwszej lepszej dtrki i rzeczywiście producent wstawi w tym miejscu zawór bezpieczeństwa to zgłoś się do mnie a transport piwa jedzie do Krakowa :)
  • #16
    Freddy
    Level 43  
    mateuszciupka wrote:
    Wszyscy się nie znają tylko kolega Freddy ?
    Kilka osób Ci to napisało, a Ty dalej się upierasz przy swoim.
    mateuszciupka wrote:
    Najbardziej niekorzystne jest to w bojlerach solarnych bo mamy bardzo duże wahania temperatury.Ja jak montuję taki bojler to rączkę z zaworu powrotnego ściągam żeby klienta nie kusiło
    Uważasz, że jest to podejście profesjonalisty, czy partacza?

    To jest tak samo, jakby przyszedł do Ciebie elektryk i potem zaspawał skrzynke z bezpiecznikami, żeby Cie nie kusiło!
  • #17
    tesla97
    Level 14  
    saly wrote:
    Ja mam bojler 150 litrów grzanie tylko i wyłącznie z CO.


    Tutaj kolega napisał wyraźnie, że bojler jest zasilany tylko poprzez CO.

    mateuszciupka wrote:
    Zamykanie dwóch zaworów jest bardzo niewskazane ponieważ mamy bardzo duże skoki ciśnienia w wężownicy. Spowodowane jest to grzaniem i chłodzeniem wody przez zewnętrzne zródło np grzałkę lub solary.


    Więc u autora tematu to nie występuje.

    mateuszciupka wrote:
    Nagwintuj kawałek rury załóż dwa zawory z dwóch stron zalej zimna wodą zakręć zawory podgrzej palnikiem i zobaczysz co się stanie


    A to to już można by podciągnąć do zachęcania do czynów niebezpiecznych co chyba podlega pod pkt 3.1.11 regulaminu forum.
  • #18
    saly
    Level 32  
    Wiem że powinno się zamykać tylko jeden zawór, jestem świadomy że jeśli będę zasilał drugi źródłem bojler to zmienię to i będzie zamykał się tylko jeden zawór, zdemontuje wtedy jeden pasek zębaty.
    PAMIĘTAJMY NIE POWINNO SIĘ ZAKRĘCAĆ OBU ZAWORÓW NA WĘŻOWNICY.
    Idea w moim projekcie jest błędna i wykonałem ją na własną odpowiedzialność.

    Panowie po co tyle nerwów i bicia piany.


    Termostat sterujący napędem zaworów jest typu bistabilnego, otwarte/zamknięte nie ma układu regulacji liniowej.
  • #19
    powa
    Level 16  
    Czy kolega @Freddy oprócz inwektyw jest w stanie napisać coś konstruktywnego? Dołączam się do prośby kolegi @mateuszciupka i również proszę o schematy instalacji w której wężownice wyposażone są w zawory bezpieczeństwa.
  • #20
    andexp
    Level 21  
    Autor pisze o zaworach kulowych. A czy nie powinno się stosować do regulacji przepływu "zasuwki" zamiast zaworu kulowego. U siebie do ew. regulacji mam zamontowana "zasuwkę" 5/4 ', kulowe tylko do odłączenia bojlera od instalacji w celu jego oczyszczenia lub ew. wymiany.
  • #21
    -spioch-
    Level 9  
    Witam. Kilka lat temu wykonałem kilka takich układów regulacji, sobie i znajomym. Problem występował przy piecach miałowych. Podczas wygaszania pieca następowało ochładzanie wody w bojlerze .Napęd jednego zaworu wężownicy bojlera napędzał silniczek od wycieraczek , zamontowane były dwa wyłączniki krańcowe. Elektronika na polskim scalaku UL7523 (termostat różnicowy). Pomiar temp. na piecu i bojlerze . Niektóre układy działają do dzisiaj . W tej chwili posiadam piec z paleniskiem retortowym i nie mam potrzeby stosowania regulacji zaworu w bojlerze. Pozdrawiam
  • #23
    ozon567
    Level 2  
    Dokładnie, według mnie świetny pomysł, tylko przy zamykaniu obu zaworów warto pomyśleć o wyłączeniu grzałki, albo zamontowaniu najlepiej przed dolnym zaworem czegoś w rodzaju zaworu bezpieczeństwa, bo może pojawić się problem, zwłaszcza przy starszych bojerach.
  • #24
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Temat ( moim zdaniem)troche za mocno rozbudowany i skomplikowany,a co za tym idzie awaryjny.
    Od utrzymania stałej temp. na kotle jest proste urządzenie : miarkownik ciagu. Do przełączania grzania CWU, (a także odłaczania po wygaśnięciu w kotle) można z powodzeniem zastosować zawór 3D + głowica z kapilarą. Załączanie dwustanowe pompy CO realizujemy włącznikiem przylgowym. Proste i niezawodne rozwiazania, NIE POBIERAJĄCE ENERGII. Alarmy przegrzania są nic nie warte, gdy nie ma prądu , lub gdy wyszedłeś z domu.Ważniejsze by nie dopuścić do przegrzania.
    Resztę można elektronizować (wskazania temp.) , ale moim zdaniem najlepszym wskażnikiem temp. w kotłowni jest analogowy termometr tarczowy.
  • #25
    saly
    Level 32  
    andrzej lukaszewicz wrote:
    Temat ( moim zdaniem)troche za mocno rozbudowany i skomplikowany,a co za tym idzie awaryjny.
    Od utrzymania stałej temp. na kotle jest proste urządzenie : miarkownik ciagu. Do przełączania grzania CWU, (a także odłaczania po wygaśnięciu w kotle) można z powodzeniem zastosować zawór 3D + głowica z kapilarą. Załączanie dwustanowe pompy CO realizujemy włącznikiem przylgowym. Proste i niezawodne rozwiazania, NIE POBIERAJĄCE ENERGII. Alarmy przegrzania są nic nie warte, gdy nie ma prądu , lub gdy wyszedłeś z domu.Ważniejsze by nie dopuścić do przegrzania.
    Resztę można elektronizować (wskazania temp.) , ale moim zdaniem najlepszym wskaźnikiem temp. w kotłowni jest analogowy termometr tarczowy.


    Też jestem zwolennikiem prostych rozwiązań, ale zależało mi żeby nie ingerować za dużo w instalację hydrauliczną, a po drugie jestem elektronikiem a nie hydraulikiem więc dlatego zdecydowałem się na sterownie elektroniczne.
    Sam sterownik pieca to tak naprawdę zwykły termostat do pompki i termostat różnicowy. Do tego mam odczyt temperatur z poziomu kuchni. Oszczędza mi to wycieczek do piwnicy.
    Napęd zaworów jest skonstruowany jak najprościej się da więc działa bezawaryjnie już od 3 lat. Jego zadaniem jest tylko i wyłącznie zachowanie wyższej temperatury na bojlerze, szczególnie w przypadku kiedy na dworze nie jest zimno i piec chodzi na pół gwizdka i wtedy trudno utrzymać bojler z temperaturą minimum 50st. ciągle biegałem do kotłowni i zamykałem wężownice, teraz ma spokój i małżonka już spokojniejsza jak nie brakuje ciepłej wody do kąpieli.
    Do tego część domowa sterownika pieca informuje mnie optycznie za pomocą stanu diod jaki jest stan pieca, czyli np. świecenie lub miganie diod LED z daleka np. z salonu wiem czy kończy się paliwo czy piec lub bojler osiągnął daną temperaturę.
    Mam stary piec spawany nie ma wyjścia na miernik ciągu dlatego buduje rozwiązanie mechatroniczne, będzie to prosta klapa z siłownikiem bistabilnym.