Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Brama przesuwna Wiśniowski, sterownik ST-2 reaguje ale nie otwiera

wirtualny2010 31 Aug 2019 19:37 19179 55
  • #31
    Mierzyn007
    Level 9  
    szyszkauk Jakie miałeś uszkodzenie w bramie? Czy także mostek Greatza jak jimmy99?

    Dodano po 57 [sekundy]:

    @szyszkauk

    Jakie miałeś uszkodzenie w bramie? Czy także mostek Greatza jak jimmy99?
  • Multimetr Fluke
  • #32
    Mierzyn007
    Level 9  
    Witam ponownie,

    Mając identyczne objawy usterki jak wcześniej koledzy, zdecydowałem się na zakup mostka Gretza oraz dwóch przekaźników. Wymieniłem, od tygodnia pracuje brama bez usterki. Wydaje mi się, że u mnie uszkodzony był tylko jeden przekaźnik, ale nie będąc pewien wymieniłem 3 podejrzewane elementy.
  • #33
    jubiler
    Level 11  
    Mam chyba podobny problem.
    Po zainicjowaniu otwarcia pilotem, słychać w słupku jakby stuk przekaźnika, lampka na slupku miga, jednak brama stoi.
    Ktoś coś?? Od czego zacząć sprawdzenie, zanim wezmę serwis.
    Edit: ściągnąłem obudowę słupka. Po wciśnięciu pilota na wyświetlaczu jest mrugajace "oP". Jak wcisne ponownie na wyświetlaczu jest "oH". Ponowne wciśnięcie pilota- na wyświetlaczu jest "cL".
  • #34
    Mierzyn007
    Level 9  
    Cześć Jubiler,
    Z Twojego krótkiego opisu wynika, że uszkodzeniu uległ przekaźnik.
    Jeśli masz smykałkę majsterkowicza, to bez problemu wymienisz we własnym zakresie, bez konieczności wzywania serwisu.
    W moim przypadku wymieniłem mostek prostowniczy (Gretza) oraz dwa przekaźniki (jeden jest od zamykania bramy, drugi od otwierania), gdyż nie byłem na 100% pewien co było przyczyną, a nie miałem chęci spędzania czasu nad doszukiwaniem się uszkodzonego elementu.
    Mostek - koszt 2zł (dwa złote)
    Przekaźnik - koszt 10zł (dziesięć zł).
    Wymieniłem, brama pracuje poprawnie ponad kwartał po dokonaniu wymiany 3 elementów.
    Jeśli jesteś zainteresowany, mogę Ci podać linki do zakupu powyższych podzespołów oraz fotki ich umiejscowienia na sterowniku ST-2.
  • Multimetr Fluke
  • #35
    jubiler
    Level 11  
    Poproszę zatem o te linki i fotki.
    Może się odwaze na grzebanie.
    Trudno jest wymontowac ten sterownik że słupka??
  • #36
    Mierzyn007
    Level 9  
    cześć,
    Podaj mi swój mail lub prześlij mi wiadomość (mieryzn@op.pl). Wówczas wyślę Ci wszystko co mam.
    Wymontowanie sterownika jest banalne, kilka śrubek.
    Najdłużej mi zeszło z wylutowaniem mostka i dwóch przekaźników.
    Przeznacz sobie jedno popołudnie i spokojnie bez pośpiechu dokonasz naprawy. Mi zajęło około 2h.
  • #37
    jubiler
    Level 11  
    Wysłałem maila.
    Przy okazji, jakie napięcie powinno być podawane na silnik?? 12 VDC??
    Ktoś pisał że sprawdzał na akumulatorze.
  • #38
    Mierzyn007
    Level 9  
    cześć,
    Sterownik jest zasilany 24V AC.
  • #40
    jubiler
    Level 11  
    Mierzyn007 wrote:
    cześć,
    Podaj mi swój mail lub prześlij mi wiadomość (mieryzn@op.pl). Wówczas wyślę Ci wszystko co mam.
    Wymontowanie sterownika jest banalne, kilka śrubek.
    Najdłużej mi zeszło z wylutowaniem mostka i dwóch przekaźników.
    Przeznacz sobie jedno popołudnie i spokojnie bez pośpiechu dokonasz naprawy. Mi zajęło około 2h.


    Dziękuję za wszystkie komentarze, a szczególnie koledze Mierzyn007 za przesłane materiały dotyczące naprawy sterownika ST-2.
    Szczęśliwie brama ruszyła bez rozkręcania i napraw:
    1. na zwolnionej blokadzie (klamka w słupku) przesunąłem ręcznie bramę do połowy jej długości.
    2. zablokowałem napęd
    3. wyzwoliłem ruch z pilota i brama zaczęła się otwierać.
    4. początkowo zachowywała się dziwnie:
    a) otworzyła się z całym impetem bez zwalniania
    b) potem zamknęła się zwalniając prawie na początku ruchu.
    5. Po kilku jazdach tam i z powrotem, brama chyba skalibrowała się, gdyż zaczęła zachowywać się jak pierwotnie.

    Mam nadzieję, że tak już będzie (przynajmniej do wiosny, jak będzie cieplej), chociaż domyślam się, że podobna sytuacja może się powtórzyć.
  • #41
    kuba1961
    Level 13  
    Podobnie jak Wy mam problem z tym sterownikiem nie zawsze zamyka się. Wydaje mi się że problem tkwi w przekaźnikach. Czy ktoś zna typ tych przekaźników lub ma zdjęcie płyty z widocznymi danymi przekaźników.
  • #42
    kuba1961
    Level 13  
    Przekaźniki zamówione czekam.
    Jednak nie do końca jestem przekonany że to one są przyczną mojego problemu. Opiszę go może wycoś wymyślicie.
    Brama otwiera się i po wjeździe samochodu czasami nie zamyka się (nieraz kiedy otworzę ją pilotem to już też bez wjazdu nie mogę jej zamknąć). Kiedy po pewnym czasie próbuję ją zamknąć słyszę tylko chwilową pracę przekaźnika, czasami bram drgnie i to wszystko. Zauważyłem że na wyświetlaczu czasem w takim momencie zapala się Au. Kiedy próbuję ruszyć bramę " pilotem" brak efektu. Próbuję pomóc bramie przy starcie ( może działa przeciążenie) czasem to pomaga. Co dziwne kiedy wjadę to zazwyczaj kiedy brama zacina się nie miga lampa sygnalizująca ruch bramy. Co o tym myślicie, opis trochę chaotyczny ale zachowanie jej nie zawsze jest takie same. Barierę sprawcziłem jest raczej sprawna.
    Czy przed ruchem bramy lampa sygnalizująca zawsze powinna wcześniej zacząć migać ?
  • #43
    Mierzyn007
    Level 9  
    Do: kuba1961

    Zdjęcia przekaźników i mostka.
    Brama przesuwna Wiśniowski, sterownik ST-2 reaguje ale nie otwiera

    Brama przesuwna Wiśniowski, sterownik ST-2 reaguje ale nie otwiera

    FRA2C-S2-DC24 przekaźnik 24V 40A - cena ok 11zł
    MOSTEK prostowniczy 10A 1000V KBPC1010 - cena ok 2zł
  • #44
    kuba1961
    Level 13  
    Musiałem wyjechać na dłuższy czas. A brama od dnia wyjazdu działa bezbłędnie. Jeżeli to te przekaźniki to dadzą znać o sobie. :) Jednak to chyba było coś innego, zobaczymy. Dziękuję za informację.
  • #45
    kkciu1
    Level 9  
    Ja opiszę swoje problemy z Bramą Wiśniowski i sterownikiem st 2.
    Brama bardzo często zatrzymywała się nie pomogła nawet ustawienie przeciążenia na maksimum dopiero po wymianie czterech łożysk sytuacja się poprawiła. Kolejnym problemem była końcówka w momencie całkowitego otwarcia nie można było zamknąć bramy krańcówka cały czas to blokowała w momencie ręcznego przesunięcia bramy o pół metra i naciśnięciu przycisku na pilocie dalej się otwierała kilka razy musiałem poruszyć sprężynką żeby styk puścił po wymianie krańcówki brama otwiera się i zamyka prawidłowo mam jeszcze jeden problem z którym sobie nie poradziłem a mianowicie trzeba podjechać pod samą bramę żeby ją otworzyć tak jakby je odbiornik radiowy był uszkodzony i nie działał z dalszej odległości. Może ma ktoś jakiś pomysł jaki element wymienić w takiej sytuacji z samym lutowaniem sobie poradzę. Z góry dzięki za jakieś pomysły Mam nadzieję że opisane przeze mnie problemy komuś się przydadzą.
  • #46
    kuba1961
    Level 13  
    Złośliwość przedmiotów martwych :). Jak byłem w domu brama działała, tylko wyjeżdżałem brama szwankowała. Wreszcie odkryłem przyczynę uszkodzenia - wyłącznik krańcowy ten z sprężynką. Wymiana i problem zniknął. Polecam jeszcze wszystkim oczyszczenie od dołu ceownika w którym umieszczony jest wózek - ile tam jest piachu. Wymieniłem też zębatkę i nastał błoga cisza podczas przesuwania bramy.
  • #47
    ROWE
    Level 31  
    kkciu1 wrote:
    .... mam jeszcze jeden problem z którym sobie nie poradziłem a mianowicie trzeba podjechać pod samą bramę żeby ją otworzyć tak jakby je odbiornik radiowy był uszkodzony i nie działał z dalszej odległości.

    Sprawdź antenę odbiornika a baterię w pilocie.
  • #48
    Thrall7
    Level 2  
    Witam.
    Mam w sumie bardzo podobny problem do opisywanych powyżej i szukam pomocy :)
    Mianowicie brama Wiśniewskiego ze sterownikiem ST-2, zaczęło się od problemów z otwieraniem, rzadziej występował problem z zamykaniem. Potem pod moją nieobecność ojciec wezwał serwis, coś tam jak to mówi "podregulowali" i pojechali. Przez kilka miesięcy było mniej więcej ok, tzn. problemy występowały jednak dużo rzadziej.
    Teraz, gdy zrobiło się zimno (nie wiem czy to ma większy wpływ) problemy wróciły i to zdwojoną siłą. Brama otwierała się rzadziej i wyraźnie funkcjonowała gorzej przy temp. bliskich zeru lub poniżej, problem z zamykaniem nadal występował lecz jak poprzednio - rzadko.
    Wczoraj nastąpił "przełom" - brama się praktycznie nie zamyka samodzielnie, natomiast bez większych problemów się otwiera...
    Zauważyłem jeszcze, że wcześniej przy tych nieudanych próbach otwarcia lub zamknięcia światło na słupku świeciło dłużej, teraz natomiast gaśnie błyskawicznie, czyli trwa to mniej więcej tak: naciśnięcie pilota, błysk lampy (~1s), słychać przez sekundę czy pół że brama próbuje się otworzyć i koniec.
    Sterownik po próbie otwarcia wyświetla komunikat H1 (zwarcia silnika), poprzednio bywały komunikaty o zabezpieczeniu dynamicznym i statycznym (H3 itp). Po wysprzęgleniu i zamknięciu ręcznym, brama bez większych problemów otwiera się na razie z pilota.
    Próbowałem zwiększyć prąd St i Dn - bez zmian.
    Dodam, że brama jest czysta i na sprzęgle przesuwa się ją z łatwością jednym palcem.
    Z góry dzięki za pomoc.
  • #49
    kuba1961
    Level 13  
    Sprawdź zębatkę na osi silnika. Od dołu oczyść szyny po których poruszają się rolki. Ja myślałem że tam mam czysto a sprężonym powietrzem wydmuchałem dużo towaru :)
  • #50
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Ja bym na początek podpiął silnik na krótko do np akumulatora (przy niższym napięciu zasilnania szybciej wylezie ew usterka) i sprawdził jak kręci pod obciążeniem w obie strony.
    A także zamiast silnika podpiął do centralki żarówkę reflektorową 24V i zobaczył pod jej obciążeniem co na zasilanie silnika wydaje centralka.
  • #51
    Thrall7
    Level 2  
    Dzięki za podpowiedzi, sprawę załatwiłem sam - udało mi się, choć nie ukrywam, że sporo czasu na to straciłem :( Wiązał mnie czas, bo musiałem wyjeżdżać już od rodziców (mieszkam ponad 400km dalej).
    Plusem jest to że udało się usterkę naprawić stosunkowo niewielkim kosztem.
    Opiszę mniej więcej co zrobiłem i co znalazłem - być może komuś się to przyda.
    Jak wcześniej pisałem oryginalny sterownik ST-2 reagował na komendy z pilota, wykonywał zaprogramowane operacje (wyświetlacz pokazywał status aktualny), lecz nie podawał napięcia na silnik. Tzn właściwie podawał, lecz błyskawicznie wyskakiwały błędy (H1, H3, itp) i napięcie znikało.
    Po odłączeniu silnika - to samo.. Założyłem więc że sterownik jest uszkodzony. Zacząłem szukać ST-2 w necie i uświadomiłem sobie jak koszmarnie są drogie (sic!). Udało mi się znaleźć przez znajomego i to od ręki zamiennik eLB7Qk więc zabrałem go aby podmienić bo z tego co posprawdzałem to idealny zamiennik.
    Podłączyłem, zaprogramowałem pilota, nacisnąłem i sukces - brama się otwiera. Chcę zamknąć - nie dzieje się nic... Ruszyłem bramą ręcznie, coś drgnęło i stanęło, przycisk ponownie i jedzie. Zamknęła się, ponownie przycisk - jedzie, ponownie przycisk i nic... i Tak w kółko. Ruszę bramą, drgnie i potem już jedzie. Potem nie chce itd itd itd.
    Miernik, sprawdzam napięcie na silnik wychodzące - 30V ponad lekko, podpiąłem szeregowo drugi miernik, prąd zero.. Puknę lekko w silnik - rusza. Stwierdziłem, że coś nie tak w silniku - najpewniej szczotki lub ich brak. No to demontaż silnika - i tu zaczęły się schody.
    Nie mając żadnego doświadczenia z bramami niestety i niewiele narzędzi nie jest to wbrew pozorom łatwe i szybkie.
    Demontaż koła zębatego - u mnie schowane między dwoma słupkami (!!) beznadziejny dostęp, brak takiego klucza, trochę męka ale się udało.
    Potem demontaż całej płyty stalowej z napędem i sterownikiem ze słupka. W końcu zdjęte i tu kolejne schody, ktoś już napęd kiedyś odkręcał lub ktoś zniszczył je przy montażu - 2 z 3 śrub są tak zajechane, że nie ma możliwości odkręcenia ich, a więc wiertarka, rozwiercanie, czyszczenie gniazd, gwintowanie itp.
    W końcu zrobione, silnik zdemontowany, zdjąłem obudowę, szczotki 50% długości za to zero jakichkolwiek sprężynek, blaszek dociskających - po prostu nic. Nie mam pojęcia jak to działało wcześniej. Nigdzie żadnego śladu po nich.
    Włożyłem sprężynki od długopisów, bo pasowały mi idealnie, przeczyściłem szczotki i komutator i złożyłem silnik. Podłączyłem pod akumulator - kręci ładnie w jedną i drugą stronę. Poskładałem wszystko w całość i włożyłem ponownie w słupek. Zmontowałem i działa. Nie wiem jak długo będzie działać, włożyłem w to całe serce i starałem się jak najstaranniej wszystko wykonać. A że zrobiłem to z tego a nie z innego materiału? cóż - robiłem z tego co miałem pod ręką tak naprawdę. Wykonanie tej naprawy w sylwestra gdzie zakupienie czegokolwiek jest po prostu niemożliwe i tak uważam za mały pozytyw.
    Stary sterownik zabiorę do naprawy, być może uda się go naprawić i będzie na ewentualny zamiennik. Zamiennik razem z płytką połączeniową kosztował mnie 300 PLN.

    Dzięki za chęci pomocy i wszystkiego najlepszego w Nowym Roku :)
  • #52
    Bartek8405
    Level 2  
    Witam
    Mam podobny problem ze sterownikiem ST-2.
    W moim przypadku sterownik otwiera i zamyka bramę lecz brama staje po przejechaniu kilkunastu centymetrów (czasami paru metrów). Zatrzymanie bramy występuje zarówno przy zamykaniu jak i otwieraniu, czasami działa poprawnie i zamyka/otwiera się całkowicie. Gdy wystąpi zatrzymanie bramy przy otwieraniu/zamykaniu na sterowniku widoczny jest kod błędu CH (cH) "Brama zatrzymana podczas zamknięcia za pośrednictwem pilota, przycisku, bariery lub po zaniku zasilania". Tak więc sprawdziłem:
    1. Piloty: wyczyściłem całkowicie pamięć wszystkich pilotów, zaprogramowałem tylko jeden - otwiera/zamyka lecz dalej zatrzymuje się podczas ruchu.
    2. Przycisków nie mam wiec pominąłem
    3. Bariera - fotokomórki odłączyłem i na sztywno połączyłem styki 13/15 kawałkiem kabla - problem nie ustąpił.
    4. Zanik zasilania - napięcie na wejściu do transformatora sprawdzone 240V, na wyjściu z transformatora 26V, sterownik cały czas wyświetla komunikaty, nie zauważyłem żadnej przerwy w zasilaniu.

    Czytając powyższe posty zastanawiam się czy winę może ponosić sterownik, jakiś jego element, płytka łączeniowa. Koszt sterownika jest dosyć wysoki i chciałbym najpierw spróbować innym możliwości. Bardzo proszę o pomoc.
  • #54
    Bartek8405
    Level 2  
    kotbury wrote:
    Wymij sterownik z obudowy i naprawdę DOKŁADNIE go wyczyść. Lewe/losowe odpalenia, zatrzymania i alarmy wskazują na zwarcia na wejściach. IPA, stary dobry pędzel do golenia i płytka do połysku....


    Witam
    Dziękuję bardzo za pomoc.
    Zdemontowałem sterownik i płytkę łączeniową ze słupka i wszystko dokładnie wyczyściłem. Oczyszczony sterownik i płytkę łączeniową zamontowałem z powrotem w słupku. Niestety nie pomogło to w rozwiązaniu problemu. Brama dalej zatrzymuje się przy otwieraniu/zamykaniu w sposób losowy. Zauważyłem także że w trakcie otwierania gdy brama zatrzyma się w połowie cyklu, gdy nacisnę drugi raz przycisk pilota to brama zaczyna się zamykać a nie otwierać do końca. Może to problem z wyłącznikiem krańcowym?
  • #55
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Kolega ma taki zestaw (ale ze starszym ST1) z krańcówkami magnetycznymi - i u niego działa od 10 lat - skorodował przewód od krańcówki i był świr; ale może i to - odepnij oryginalne i zasymuluj krańcówki zwarciami. Ale kontaktrony albo się sklejają albo nie działają. Może coś z przewodami?
  • #56
    Bartek8405
    Level 2  
    kotbury wrote:
    Kolega ma taki zestaw (ale ze starszym ST1) z krańcówkami magnetycznymi - i u niego działa od 10 lat - skorodował przewód od krańcówki i był świr; ale może i to - odepnij oryginalne i zasymuluj krańcówki zwarciami. Ale kontaktrony albo się sklejają albo nie działają. Może coś z przewodami?


    Witam
    Dzięki wielkie za pomoc. Sprawdziłem, krańcówki raczej działają prawidłowo - gdy załączę krańcówkę to na sterowniku jest prawidłowy komunikat albo CL albo OP. W moim przypadku gdy brama staje w połowie widnieje komunikat CH (cH). Sprawdziłem też przewody i są w bardzo dobrym stanie tak samo jak styki przy przekaźnikach. Czy można jeszcze coś sprawdzić czy to raczej sterownik i konieczna będzie jego wymiana?