Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tester oświetlenia przyczepy

electricfish 04 Sty 2016 00:02 7428 11
  • Tester oświetlenia przyczepy
    Witam! Przedstawiam projekt narzędzia warsztatowego do testowania instalacji oświetleniowej przyczepy jak i gniazda w pojeździe holującym. Zawodowo zajmuje się naprawą systemów w pojazdach samochodowych,a w pracy nic bardziej nie wkurza tak jak brak właściwego narzędzia pod ręką. I tak zrodził się pomysł na zbudowanie tego czegoś:)
    Tester jest banalnie prosty, ale posiada trzy funkcji które mogą ułatwić prace i skrócić czas naprawy. W całej operacji testowania i ewentualnej naprawy nie potrzebujemy drugiej osoby, która zazwyczaj była potrzebna do sprawdzenia czy wszystkie „światłą się palą”
    Wiec po kolej...
    Pierwsza funkcja to test gniazda przyczepy w pojeździe holującym. Podłączamy testera do gniazda, ustawiamy go tak aby był widoczny przez otwarte drzwi kierowcy. Włączamy kolejno światła w pojeździe jednocześnie obserwujemy rezultat na światłach testera.

    Druga funkcja to test oświetlenia samej przyczepy do którego nie potrzebujemy już pojazdu. Wystarczy już tylko jakieś źródło energii jak akumulator lub zasilacz sieciowy.
    Podłączamy wtyczkę przyczepy do testera, załączamy za pomocą jedynego przycisku test. Od tej chwili przyrząd w sekwencyjnej pętli załącza zasilanie na oświetlenie przyczepy. Idziemy do tyłu przyczepy sprawdzić rezultat. Kolejność zapalania świateł: pozycyjne lewe, pozycyjne prawe,
    hamowanie, kierunkowskaz lewy, kierunkowskaz prawy, światło przeciw mgielne.

    Trzecia funkcje przyrządu wykorzystamy w momencie gdy w teście któreś światło przyczepy nie działa. Podchodzimy do testera i za pomocą przycisku zatrzymujemy „test oświetlenia” kolejne naduszenia przycisku załączają i wyłączają zasilania które możemy obserwować na diodach.
    W ten sposób załączamy stałe zasilanie na światło które nie dział a jednocześnie ułatwi nam lokalizacje usterki. Po naprawie możemy znów przeprowadzić cały test i sprawdzić czy wszystko jest już OK.

    Układ składa się głównie z sześciu przekaźników sterowanych attina2313 i prostym programem napisanym w bascomie. Gniazda, wtyczki i dwóch lamp przyczepy.
    I to wszystko... ale może kogoś z branży zainteresuje.
    Pozdrawiam!

    https://youtu.be/86s5yj-ukwA
    Tester oświetlenia przyczepy Tester oświetlenia przyczepy Tester oświetlenia przyczepy Tester oświetlenia przyczepy Tester oświetlenia przyczepy


    Fajne!
  • #2 04 Sty 2016 08:56
    Rysiek2
    Poziom 32  

    A jak kolega zabezpieczył tester przed zwarciem w instalacji przyczepy?

    Dodano po 17 [minuty]:

    Proponuję, diody LED wskazujące sekwencje podłączyć równolegle z obwodami badanymi - unikniemy problemu dwuznaczności przy uszkodzeniu ULN280x.
    Wprowadzić elektroniczne bezpieczniki prądowe do obwodów mierzonych - co pozwoli zdiagnozować zwarcie w obwodzie w postaci nie świecenia w łańcuchu sekwencji diody obwodu w którym jest zwarcie (no i nie "wydymi" bezpiecznika głównego) .

  • #3 04 Sty 2016 18:14
    fotomh-s
    Poziom 16  

    A gdzie jest światło przeciwmgłowe?
    Ja tutaj widzę tylko pozycyjne, kierunkowskazy oraz stopy.
    Z tego co słyszałem przeciwmgłowe tylne jest wymagane przez prawo w przyczepach więc powinna być opcja sprawdzenia jego obwodu.
    Autor pisze o możliwości testowania świateł przeciwmgłowych w przyczepie. Jednak możliwości testowania złącza w samochodzie pod kątem działania przeciwmgłowego tylnego jak (nie) widać brakuje.

  • #5 05 Sty 2016 01:49
    gbd.reg
    Poziom 20  

    fotomh-s napisał:
    A gdzie jest światło przeciwmgłowe?


    W jednym ze świateł są 3 czerwone żarówki, jedna jest właśnie od światła przeciwmgłowego. Widać to na końcu podlinkowanego filmu.

  • #6 05 Sty 2016 16:12
    electricfish
    Poziom 11  

    Dokladnie tak, żarówka świata przeciw mgielnego jest zamontowana w lewym kloszu.
    Na drogie to nie wyjedzie wiec homologacji to nie potrzebuje, a w warunkach warsztatowych jest widoczne(w kloszu żarówka PM jest oddzielona ścianką). Montaż dodatkowego klosza nie bardzo mi się komponowal, wiec wybralem takie rozwiązanie.

  • #7 08 Sty 2016 13:25
    fotomh-s
    Poziom 16  

    Cytat:
    a co z testowaniem złącza 13 pin ?

    Może jeszcze dodać testowanie złącz ISO dla ciężarówek oraz test złącza ABS dla naczep?
    A tak na poważnie to po co test złącza 13 pin? U nas nie jest ono popularne w osobówkach.

    Co do przeciwmgłowego to wybacz. Nie wiedziałem że w tych lampach są dodatkowe żarówki. Ja widziałem bardzo podobne (identyczne z zewnątrz) co nie miały przeciwmgłowego.

  • #8 08 Sty 2016 13:41
    Freddy
    Poziom 43  

    fotomh-s napisał:
    Może jeszcze dodać testowanie złącz ISO dla ciężarówek oraz test złącza ABS dla naczep?
    Nie przesadzasz czasem? Zadałem pytanie autorowi, ale mnie olał - tak bywa.
    Cytat:

    A tak na poważnie to po co test złącza 13 pin? U nas nie jest ono popularne w osobówkach.
    No i tu się trochę mylisz. Idź do dobrej wypożyczalni przyczep i zobacz :D.

  • #9 08 Sty 2016 15:04
    fotomh-s
    Poziom 16  

    Cytat:
    No i tu się trochę mylisz. Idź do dobrej wypożyczalni przyczep i zobacz

    Rozumiem że będą tam stać przyczepy ze złączami 13 pin?
    A jeśli tak to pewnie tylko przez to że nie ma wielu samochodów zdolnych ciągnąć te graty ;-)

    Chociaż w sumie to przejściówkę można zrobić i ciągnąć przyczepę na złącze 13 pin mając u siebie 7 pin.
    Gorzej z testowaniem bo wypada wtedy sprawdzić wszystkie 13 pinów osobno. Do tego dochodzi chyba światło wsteczne i jakieś inne "pierdoły". Może nawet sterowanie hamulcami.

  • #10 08 Sty 2016 15:15
    Freddy
    Poziom 43  

    fotomh-s napisał:
    Rozumiem że będą tam stać przyczepy ze złączami 13 pin?
    Są jedne i drugie rodzaje.
    fotomh-s napisał:
    Chociaż w sumie to przejściówkę można zrobić i ciągnąć przyczepę na złącze 13 pin mając u siebie 7 pin.
    Dokładnie tak. Zwłaszcza, że :

    Miałem kiedyś problem, - w aucie mam 7pin, a zostały tylko 2 przyczepy do pożyczenia i obie 13pin :(

  • #11 09 Sty 2016 15:37
    eurotips
    Poziom 33  

    To mi się podoba, nic nie zastąpi żarówki w symulatorze świateł przyczepy. Zimna żarówka ma małą rezystancję włókna i zaśniedziałe styki w gnieździe wykryje dopiero rzeczywiste obciążenie, już nie raz przejechałem się mierząc napięcia na kołkach gniazda, napięcie jest a żarówka nie świeci.
    Miałem kiedyś w Passacie cały moduł do haka, z kontrolą odczepienia przyczepy i dodatkową lampką kierunków, zapalała się tylko wtedy gdy w przyczepce była sprawna żarówka.

  • #12 18 Gru 2016 17:15
    Bogdanbenek
    Poziom 19  

    Witam postanowiłem zrobić prosty tester do świateł i przyczepki 7Pin , Pomysł wyszedł gdy miałem zrobić remont i przełożenie gniazda w pojeździe z powodu uszkodzenia i pomylonych przewodów . Zastosowałem kompletne lampy + buczek jako światło Przeciwmgielne dodatkowo w moim testerze jest możliwości sprawdzenia przyczepy z gniada zapalniczki [ ręczne załączane na kostce przewodem czerwonym na fotkach ] Tester oświetlenia przyczepy Tester oświetlenia przyczepy Tester oświetlenia przyczepy Tester oświetlenia przyczepy Tester oświetlenia przyczepy Tester oświetlenia przyczepy Tester oświetlenia przyczepy Tester oświetlenia przyczepy Tester oświetlenia przyczepy

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo