Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik samochodowy N/N 12V 6A za duże napięcie ładowania

04 Sty 2016 12:27 2064 22
  • Poziom 14  
    Witam.
    Mam problem z prostownikiem z marketu który obiecuje 6A max prądu ładowania (realnie to raczej 4,5A max). Z uwagi na to, że był w plastikowej obudowie z nikłą wentylacją(mocne grzanie trafo) przeniosłem jego wnętrzności do innej obudowy z wentylatorem itp i wtedy zainteresowałem sie napięciem ładowania akumulatora. Z pomiarów wynikło że po podłączeniu rozładowanego czy naładowanego akumulatora do tego prostownika napięcie ładowania wzrasta i po około minucie ustala sie na 16,3V-to skutkuje mocnym gazowaniem co nie jest zbyt zdrowe dla baterii kwasowej(jałowo także jest ponad 16V).
    Moje pytanie jest takie ...jak obniżyć tanio i szybko napięcie ładowania do powiedzmy 14,3V-14,6V. Dodaję, że trafo jest z dwoma odczepami po 13v każdy, a na płytce prostownika są dwie spore diody prostownicze(chyba prostowanie połówkowe), ma on zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem i zwarciem klem. Jak trzeba to dodam zdjęcie wnętrzności.
  • PCBway
  • Poziom 6  
    balcerowicz79 napisał:
    Jak trzeba to dodam zdjęcie wnętrzności.
    Przydało by się.
  • PCBway
  • Poziom 29  
    Taki wzrost napięcia wskazuje na zużyty akumulator. Należałoby sprawdzić jeszcze prąd ładowania.
  • Poziom 14  
    No ładuje takim napięciem starego boscha 45 ah ale i nową Yuasa z motocykla, która na pewno jest ok. Na amperomierzu pokazuje 2A i spada po naładowaniu do 0,5A i mniej. Przy padniętym akumulatorze skoczy i na 4A, ale z czasem także powoli spada czyli ok, ale napięcie 16V ???

    Dodano po 3 [minuty]:

    Prostownik samochodowy N/N 12V 6A za duże napięcie ładowania Prostownik samochodowy N/N 12V 6A za duże napięcie ładowania Prostownik samochodowy N/N 12V 6A za duże napięcie ładowania

    Chciałem dodac do tego prostownika kit AVT2715 celem jego unowocześnienia(ładowanie szpilkami), ale póki co się wstrzymałem.

    Dodano po 4 [godziny] 57 [minuty]:

    Bez obciążenia też pokazuje na krokodylkach 16,25V
  • Poziom 14  
    Dodam tył pcb ale poźniej bo nie mam go pod reką. Zresztą w drugim prostowniku motocyklowym na kicie avt napiecia bez podlączonego akumulatora nie występuje, ale może to po prostu inna budowa sprzętu. A i amperomierz mam wpiety w szereg z minusem przed wyjsciem bez bocznika bo tak było fabrycznie ale nie wiem czy to ma znaczenie. Amperomierz podmieniony na czytelniejszy.
  • Poziom 29  
    Połączenie amperomierza w szereg z minusem czy plusem nie ma znaczenia.
    Bez bocznika zewnętrznego są amperomierze wskazówkowe dwóch rodzajów:
    - które mają bocznik wmontowany w środku i te zewnętrznego bocznika nie mają,
    - magnetoelektryczne (z ruchomym rdzeniem) których cewka stała nawinięta jest grubym drutem nawojowym średnicy około 2 mm.
  • Poziom 30  
    "że po podłączeniu rozładowanego czy naładowanego akumulatora do tego prostownika napięcie ładowania wzrasta i po około minucie ustala sie na 16,3V" - przy takim prostowniku i rozładowanym akumulatorze 45Ah (sprawnym) to niemożliwe.
    Sądząc po parametrach prostownika, to jest przeznaczony do akumulatorów samochodowych, motocyklowe o pojemności kilkunastu Ah może zbyt mocno ładować.
    Te 6A to on jednak ma w wyobraźni konstruktora, dlatego się grzeje.
    Poszukaj schematu najprostszego ściemniacza oświetlenia (triak, diak, kondensator, opornik, potencjometr), złóż choćby i w pająku, zamontuj w szereg z uzwojeniem pierwotnym - będziesz miał prostownik z regulacją.

    UWAGA 1. mam nadzieję że nowa obudowa też jest z tworzywa, a jeśli z metalu - to przewód sieciowy ma trzy żyły i wtyczkę ze stykiem ochronnym]

    UWAGA 2. radiator triaka przymocuj do płytki z tworzywa odpornego na temperaturę, by miał dobrą izolację od elementów metalowych dostępnych użytkownikowi.

    UWAGA 3. potencjometr MUSI być zamontowany na płytce izolacyjnej, jego metalowa obudowa nie może być bliżej niż ok. 4 mm od metalowej obudowy prostownika, pokrętło NIE MOŻE mieć wkręta (wyłącznie na wcisk) i MUSI mieć szeroki kołnierz (nie może być możliwe zbliżenie palca na bliżej niż mniej więcej centymetr do metalowej osi potencjometru) - to wszystko względy bezpieczeństwa, potencjometr nie ma izolacji zapewniającej bezpieczeństwo przy napięciu sieci. Alternatywą jest potencjometr z osią i obudową z tworzywa, ale takie trudno znaleźć.
  • Poziom 14  
    Obudowa metalowa po starym zasilaczu 24V, ale z uziemieniem tak jak to przewidział wytwórca fabrycznie. Bezpieczeństwo ponad wszystko dzięki za zainteresowanie. A tak jak wcześniej pisałem 6A to życzenie producenta ale te 4,5A pociągnie, a dzięki obudowie z metalu ,otworom wentylacyjnym i wentylatorowi trafo mniej się grzeje. A tak przy okazji z racji tego że blok w którym mieszkam stoi przy nowym trafo w gniazdku mam 242V wiec i na wtórnym uzwojeni będzie wyższe napięcie?

    Dodano po 12 [minuty]:

    Prostownik samochodowy N/N 12V 6A za duże napięcie ładowania
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    balcerowicz79 napisał:
    Z pomiarów wynikło że po podłączeniu rozładowanego czy naładowanego akumulatora do tego prostownika napięcie ładowania wzrasta i po około minucie ustala sie na 16,3V-to skutkuje mocnym gazowaniem co nie jest zbyt zdrowe dla baterii kwasowej(jałowo także jest ponad 16V).


    Temu akumulatorowi nic już nie zaszkodzi - jeśli rozładowany akumulator po minucie ładowania osiąga 16V to znaczy że jest zużyty całkowicie.
    Inna sprawa to że prostownik nie ogranicza końcowego napięcia ładowania - nawet ze sprawnym akumulatorem nie możesz go zostawić na ładowaniu - trzeba kontrolować napięcie.

    Schemat prostownika odrysowałeś?

    balcerowicz79 napisał:
    Moje pytanie jest takie ...jak obniżyć tanio i szybko napięcie ładowania do powiedzmy 14,3V-14,6V.


    Dodać układ wylaczający ladowanie po osiągnięciu napięcia końcowego. I ładować sprawne akumulatory a nie złom.
  • Poziom 14  
    A może zamiast kombinować (bo moja wiedza jest raczej słaba z elektroniki) wywalę tą pcb i zastąpię czymś gotowym jakiś kit typu avt 2715 czy coś takiego, pozostawiając tylko trafo z mostkiem prostowniczym. ( nie wykorzystam schematow dostepnych na forum bo nie lubie pająkow a wytrawiac płytek nigdy nie robiłem i nie mam czym) chyba, że ktoś mi to wykona z was oczywiście nie za darmo :D
    A i nie pisałem że rozladowany aku laduje minutę tylko że po podlaczeniu akumulatora po minucie napiecie skacze do 16v a prąd powoli spada aż do 0 ale po np 8 godzinach. Tylko to za wysokie napiecie ladowania....
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    balcerowicz79 napisał:
    A i nie pisałem że rozladowany aku laduje minutę tylko że po podlaczeniu akumulatora po minucie napiecie skacze do 16v a prąd powoli spada aż do 0 ale po np 8 godzinach.


    Sprawny akumulator ładowany rozsądnym (0,1C) prądem daje efekt powolnego wzrostu napięcia. Twój akumulator przez minutę ładujesz, a dalej po osiągnięciu napięcia ponad 14,5..15V już tylko elektrolizujesz jego elektrolit. Akumulator ma szczątkową pojemność.
  • Poziom 14  
    Ok skombinuje sprawny akumulator i zobacze na nim jakie bedzie zachowanie prostownika. Zresztą w te 15 stopniowe mrozy nie mialem zbyt dużych problemow z zapaleniem czyli jeszcze z moim akumulatorem nie jest aż tak źle.

    A tak przy okazji po jakiego czorta trafo ma na wtórnym 2x13v skoro wystarczyło by 1x13v no i na pierwotnym oprócz dwóch przewodów zasilania jeszcze dwa cienkie białe przewody nie wiadomo do czego
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    balcerowicz79 napisał:
    A tak przy okazji po jakiego czorta trafo ma na wtórnym 2x13v skoro wystarczyło by 1x13v


    Jakby miało 1x13V to potrzebny byłby mostek z 4 diod, a przy 2x13V starczą dwie, więc koszty produkcji spadają, dodatkowo spadają o połowę straty mocy i napięcia na prostowniku.

    balcerowicz79 napisał:
    i na pierwotnym oprócz dwóch przewodów zasilania jeszcze dwa cienkie białe przewody nie wiadomo do czego


    Jeśli rzeczywiście są na pierwotnym to prawdopodobnie do regulacji prądu ładowania (dokąd idą?), ale tego sie dowiemy jak przerysujesz schemat.
  • Poziom 14  
    Odgrzewam temat.
    Wymyśliłem że wywalę tą oryginalną pcb prostownika i zastosuję 2 diody prostownicze i pytanko czy mogę ten układ podłączyć do kitu 2715 czy muszę stosować jakiś kondensator itp jak na innych schematach prostowania dwu połówkowego

    http://www.zs3.jaslo.pl/przedmioty/elektrotechnika/badanie%20prost_%20dwupol.htm
    chyba że zastosować mostek Graetza bo akurat mam taki 25a w formie tak modnej ostatnio kostki, ale jak go połączyć z uzwojeniem wtórnym, które jest dzielone to nie mam pojęcia
  • Poziom 29  
    Możesz dołączyć mostek prostowniczy tak:
    ≈ i ≈ mostka tam gdzie były dołączone diody (górne i dolne wyprowadzenie transformatora),
    + mostka wyprowadzić do akumulatora,
    - do akumulatora wyprowadzić ze środka uzwojenia transformatora.
    Zacisk - (minus) na mostku pozostawić nie dołączony, założyć koszulkę izolacyjną.
    Do mostka konieczny jest radiator. Przykręcić mostek do blachy aluminiowej o powierzchni około 100 cm kwadratowych.
  • Poziom 14  
    Woltomierz mam ok nawet sprawdzalem na pożyczonym i to samo...regulacje napiecia po stronie pierwotnej źle znosi trafo buczy i się mocniej grzeje...zresztą ta jak to piszą ludzie w innych postach.
    Jakiś automat wylączający prostownik by się przydał bo na nowym akumulatorze się uspokoił ze skokiem napięcia ale i tak niepoyrzebnie gazuje elektrolit przy końcu ładowania.