Wczoraj po godzinie 22.00 jechałem Toyotą Yaris 1999 r. z Rogoźna do Poznania. Byłem "skazany" na słuchanie zakresów fal długich i średnich (w radiu zakres UKF jest uszkodzony, a podłączony MP3 przestał działać), więc sobie posłuchałem trochę.
W obu zakresach skok jest co 3 kHz, oprócz Warszawy na 225kHz bez większych problemów odbierałem jakieś stacje mówione po rosyjsku, francusku i niemiecku, w całkiem niezłej jakości, po puszczeniu skanowania odbiornik sam się dostrajał do niektórych. Po dojechaniu do domu (mieszkam w bloku z wielkiej płyty) jeszcze przed blokiem radio dobrze odbierało.
W mieszkaniu mam wieżę AIWA XR-EM31, na której próbowałem kontynuować zabawę. Okazało się, że odbiera właściwie tylko Warszawę i ledwo jakąś francuską stację na długich i właściwie nic więcej. Co ciekawe, Jedynka była słyszalna w zakresie od 218kHz do 240kHz (w wieży skok przy zmianie częstotliwości wynosi 1kHz dla LW i 9kHz dla MW) w stopniu pozwalającym rozumieć spikera. Zamiast anteny ferrytowej w wieży jest antena w postaci ramki, na której obwodzie jest nawinięty przewód i oba końce przewodu są podłączone do radia.
Czy to znaczy, że głowice LW i MW mają małą selektywność i czy to właśnie uniemożliwia odbiór stacji, które słyszałem w samochodzie?
W obu zakresach skok jest co 3 kHz, oprócz Warszawy na 225kHz bez większych problemów odbierałem jakieś stacje mówione po rosyjsku, francusku i niemiecku, w całkiem niezłej jakości, po puszczeniu skanowania odbiornik sam się dostrajał do niektórych. Po dojechaniu do domu (mieszkam w bloku z wielkiej płyty) jeszcze przed blokiem radio dobrze odbierało.
W mieszkaniu mam wieżę AIWA XR-EM31, na której próbowałem kontynuować zabawę. Okazało się, że odbiera właściwie tylko Warszawę i ledwo jakąś francuską stację na długich i właściwie nic więcej. Co ciekawe, Jedynka była słyszalna w zakresie od 218kHz do 240kHz (w wieży skok przy zmianie częstotliwości wynosi 1kHz dla LW i 9kHz dla MW) w stopniu pozwalającym rozumieć spikera. Zamiast anteny ferrytowej w wieży jest antena w postaci ramki, na której obwodzie jest nawinięty przewód i oba końce przewodu są podłączone do radia.
Czy to znaczy, że głowice LW i MW mają małą selektywność i czy to właśnie uniemożliwia odbiór stacji, które słyszałem w samochodzie?