Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Re: Proszę o wytłumaczenie mi schematów sterowania.

burneika353 05 Sty 2016 19:45 1878 4
  • #1 05 Sty 2016 19:45
    burneika353
    Poziom 2  

    Prośba o wytłumaczenie mi schematów sterowania np;stycznikiem,silnikiem żebym to zrozumiał bo nic nie kumam.

  • #2 05 Sty 2016 20:46
    Steryd3
    Poziom 31  

    Coś czuję, że to rozpaczliwy krzyk bezsilności przed zbliżającą się kartkówką lub sprawdzianem.
    Ogólnie chyba nie umieściłeś tego posta w dobrym miejscu.
    Umieść schemat, napisz czego nie wiesz ...wtedy na pewno ktoś chętnie Ci pomoże.

  • #3 05 Sty 2016 21:10
    burneika353
    Poziom 2  

    ogólnie nie rozumiem tego całego schematu,co to są te kropki czarne,co to jest to l i jak to ma byc podłoczone po kolei bo nie rozumie jak s11 i potem jak jest Q11 jak to podłaczyć

    [size=9:f2a54163a1]Dodano po 1 [minuty]:[/size:f2a54163a1]

    Re: Proszę o wytłumaczenie mi schematów sterowania.

  • #4 05 Sty 2016 21:26
    Steryd3
    Poziom 31  

    Jakie kropki i jakie kreski?
    Kropką pokazuje się na schemacie, że dane linie mają ze sobą połączenie elektryczne. Gdyby kropki w miejscu przecięcia się linii nie było oznaczało by to, że "kabelki" się tylko krzyżują ale nie mają wspólnego połączenia.
    W punkcie o który pytasz "kabelek" wychodzący z punktu rozdziela się na dwa i wchodzi na odpowiednie styki.Fizycznie pewnie z tego punktu (złącza 22) wyjdą dwa kable.
    Część po prawej realizuje tzw. podtrzymanie.

    Szczerze Ci radzę-znajdź jakiegoś kolegę bo na forum tak trywialnych kwestii nikt nie będzie Ci wyjaśniał a i skuteczność wyjaśnień będzie mizerna. To tak jak byś chciał się nauczyć pisać i czytać na jakimś forum- trudno czytać forum nie umiejąc czytać.

  • Pomocny post
    #5 05 Sty 2016 22:07
    Madrik
    Moderator Robotyka

    A jeśli nie ma kogoś kto wyjaśni trywialne kwestie? Po to jest dział dla początkujących.

    Kolego.
    Czytanie schematów elektrycznych, elektronicznych czy hydraulicznych lub pneumatycznych, a nawet mechanicznych etc. - To jest cały język, którego się trzeba nauczyć. Zatem pytanie jak czytać schemat, to pytanie - jak zrozumieć obcy język. ;)

    Symbole znajdziesz w sieci (symbole elektryczne, symbole styków, przekaźników, łączników, czujników, zabezpieczeń, silników, prądnic, ogniw itd.) lub książkach.

    Reszta to kilka reguł i masa praktyki.

    1 - Schematy elektryczne są ZAWSZE rysowane w stanie beznapięciowym. Czyli tak, jak wygląda układ gdy nie jest podłączony.

    2 - Masz tu dwa schematy. Pierwszy, gdzie jest dużo kresek, to schemat siłowy.
    Czyta się od strony zasilania: L1, L2, L3 (czyli nazwy faz). I idziesz w dół. Najpierw jest wyłącznik silnikowy z zabezpieczeniem termicznym, potem stycznik i coś, co wygląda na kontroler faz zasilania.
    Na końcu jest silnik.

    Obok jest schemat sterowania stycznikiem. Poczynając od zasilania, masz do wyboru rodzaj bezpiecznika - topikowy lub tzw. "eS", styk załączający wyłącznika silnikowego, który odłącza układ przy zadziałaniu (styk NO), Styk tego kontrolera faz, też NO (normal open - normalnie otwarty, bez napięcia), potem zestaw przycisków start - stop i podtrzymanie stycznika.
    Najprostszy możliwy układ sterowania stycznika, za pomocą przycisków i podstawowych zabezpieczeń. Na końcu faza trafia do cewki zasilania stycznika i przez nią do przewodu neutralnego "zera". Numery przy stykach, to numery zacisków na aparatach.

    Jak łączyć? Idziesz przewodem po kreskach. Od punktu do punktu. Czyli np. sterowanie - przewód który ma być podłączony do fazy idzie do pierwszego styku bezpiecznika, potem wychodzi z drugiego styku. trafia na styk 13, wyłącznika silnikowego Q1 i z jego styku 14 wychodzi do styku przekaźnika faz nr 15, wychodzi ze styku 18, idzie na przycisk sterowniczy rozłączny( NC - normalnie zamknięty), z samopowrotem, wchodzi styk nr 21 i wychodzi z jego styku 22. Tu się rozdziela na dwa przewody. Jeden idzie do przycisku załączającego (NO) na styk 13 i wychodzi ze styku 14 do zacisku cewki stycznika Q11, nr A1. Drugi przewód ze styku przycisku nr 22, idzie na styk stycznika Q11 nr 14 i wychodzi ze styku nr 13 i leci ponownie do cewki A1, stycznika Q11, gdzie łączy się z pierwszym przewodem. Ze styku A2, stycznika Q11, ostatni przewód wychodzi na przewód neutralny i zamyka tym samym obwód.

    Działanie. Prąd płynie od fazy L1, przez bezpiecznik "F" (fuse), napotyka styk otwarty Q1. Styk ten jest otwarty, gdy wyłącznik silnikowy Q1 nie jest załączony.
    Po jego załączeniu, styk się zamyka i napięcia płynie dalej, do styku przekaźnika K. ten ponownie jest otwarty. Ale zamyka się sam gdy zostanie zamknięty Q1 i pojawi się napięcia na fazach zasilania silnika, za wyłącznikiem silnikowym.
    Wygląda, że ten przekaźnik porównuje stan faz po jednej i drugiej stronie silnika. jeśli stan na wszystkich fazach jest podobny - zamyka się. A tym samym zamyka styk K. Po zamknięciu styków Q1 i K, napięcie trafia na przycisk wyłączający. ponieważ to styk zamknięty (NC) płynie dalej do przycisku załączającego i do styku NO, stycznika Q1. Tu się zatrzymuje, bo oba są otwarte. Naciśnięcie przycisku załączającego zamyka go i podaje napięcie na cewkę stycznika. Styczni załącza się. Tym samym zamyka swój własny styk NO i mostkuje przycisk załączający. Po puszczeniu przycisku, ten się otwiera, przerywając obwód, ale prąd płynie dalej przez jego własny styk. By go rozłączyć, trzeba przerwać obwód, otwierając dowolny ze styków Q11, K, lub przycisk wyłączający.
    Załączenie stycznika powoduje, że zamykają się też styki siłowe i napięcie zostaje podane na silnik. Przerwanie zasilania stycznika, otwiera te styki i powoduje zatrzymanie silnika.

    Czarne kropki to punkty, gdzie przewody łączą się ze sobą (są zwarte/połączone). Jeśli nie ma czarnej kropki na skrzyżowaniu, to przewody NIE są podłączone.

    Styczniki oznacza się z reguły literą "Q", lub dawniej "S". Przekaźniki "K" lub dawniej "P". Czasem stosuje się oznaczenie skrótowe. Np. "PP" lub "KP" - Przekaźnik Pomocniczy. Jest to wiele reguł, dawnych, nowych, obcojęzycznych itd - i tylko praktyka może tu pomóc.

    Czyli - uczyć się symboli i ćwiczyć czytanie na przykładach.
    A jeszcze lepiej, próbować wykonywać układy wg schematów.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME