Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Czujnik przeciążenia silnika

Filon007 15 Jun 2005 19:07 4689 11
  • #1
    Filon007
    Level 11  
    Nie wiem jak zrobić "czujnik przeciążenia" silnika.
    Mam układ silnik trójfazowy podłączony do prostego falownika zasilanego jedną fazą dającego na wyjściu 3x220V. Potrzebuję układu który mi da sygnał, gdy silnik zostanie "przyhamowany".
    Problem jest w tym, że silnik kręci się z różnymi prędkościami. Zdarza się też, że układ jest różnorodnie obciążony.

    pozdrawiam
  • #2
    krzychol66
    Level 24  
    Filon007 wrote:
    Nie wiem jak zrobić "czujnik przeciążenia" silnika.
    Mam układ silnik trójfazowy podłączony do prostego falownika zasilanego jedną fazą dającego na wyjściu 3x220V. Potrzebuję układu który mi da sygnał, gdy silnik zostanie "przyhamowany".
    Problem jest w tym, że silnik kręci się z różnymi prędkościami. Zdarza się też, że układ jest różnorodnie obciążony.

    pozdrawiam

    Rozumiem, że falownik nie ma zabezpieczenia przeciążeniowego i że nie ingerujesz w jego konstrukcję.
    Masz 2 drogi:
    1. zabezpieczenie silnika typu "termik" między falownikiem a silnikem
    2. czujnik temperatury uzwojeń silnika (sonda termiczna). Z tym, że jeżeli takie zabezpieczenie ma być stosowane, to na ogół kupuje się silnik z fabrycznie wbudowaną sondą...
  • #3
    Filon007
    Level 11  
    Raczej nie o to mi chodzi.
    Może źle napisałem "przeciążenia".
    Ja potrzebuję sygnału, który mogę wykorzystać np. do zmiany kierunku obrotów silnika, gdy silnik "trafi" na opór.
    Dam ci przykład.
    W drzwiach automatycznych gdy się zamykają coś stanie na przeszkodzie to następuje otwarcie tych drzwi. Coś podobnego.

    Pozdrawiam
  • #4
    piter244
    Level 23  
    mysle ze moglbys jakos wykorzystac zwykly amperomierz analogowy.kiedy twój silnik zostanie przyhamowany na amperomierzu skoczy prad.musisz tylko zmusic amperomierz np przy pomocy kontaktronu aby to zasygnalizowal.jak bedziesz juz mial sygnal to mozesz go potem wykorzystac w dowolnym ukladzie sterowania. o ile nie chcesz oczywiscie zakupic sobie oryginalnego urzadzenia :-)
  • #5
    Filon007
    Level 11  
    Na jednym urządzeniu to można by coś takiego zrobić, ale ja szukam czegoś co można stosować na szerszą skalę.
    Myślałem o jakimś regulowanym przekaźniku prądowym albo czymś takim.
    Silnik ma 200W.

    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #6
    krzychol66
    Level 24  
    O ile pamiętam, to to ciężka sprawa jest...
    Silnik indukcyjny, szczególnie takiej małej mocy, ma stosunkowo duże prądy bierne. I zmiana wartości prądu przy gwałtownym obciążeniu nie jest wcale taka duża, jak by się to mogło wydawać.
    Możnaby się pokusić o pomiar mocy czynnej, ale ze względu na falownik mogą być dosyć duże błędy pomiaru.
    Jeżeli falownik byłby z tych "inteligentniejszych" (tzn. wektorowy), to powinien sam sobie policzyć aktualny moment na wale i możnaby z tego wyciągać jakieś wnioski w sterowaniu.
    A tak naprawdę to w miarę niezawodne są stare metody mechaniczne: umieszczenie silnika na jakiejś "pływającej" platformie, sprężyna albo inny mechanizm naciągu i krańcówka badająca, czy platforma nie wychyliła się za bardzo z pozycji spoczynkowej...
  • #7
    Filon007
    Level 11  
    piter244 wrote:
    O ile nie chcesz oczywiscie zakupic sobie oryginalnego urzadzenia

    Co to jest to orginalne urządzenie?


    Krzychol66 teraz to ja stosuję te stare niezawodne metody, ale wygląda to nie za ładnie. Dlatego poszukuję "coś" elektronicznego i zgrabnego.

    Pozdrawiam
  • #8
    robnar
    Level 14  
    jeżeli masz sensowny falownik to pewnie masz w nim parametr w którym ustawiasz zadaną wartość prądu wyjściowego powyżej której falownik wystawia sygnał na którymś z wyjść. nastawa tego tego parametru przeważnie jest w % wyjściowego prądu znamionowego falownika

    ps. przy małej mocy silnika będziesz miał problem bo pobieraja one znaczny prąd bez obciążenia tzn różnica między prądem biegu jałowego a obciążenia jest stosunkowo nieznaczna
  • #9
    WS
    Level 16  
    Jeżeli potrafisz określić zakres prędkosci poniżej którego ma nastąpić zmiana obrotów,to montujesz na osi silnika jakis czujnik (np optyczny, halotron)kawałek jakiejs elektroniki w zależności od użytego czujnika i po problemie.
  • #10
    Filon007
    Level 11  
    WS
    Gdzie można takie czujniki kupić , obejrzeć.
    Znasz jakieś linki.

    Pozdrawiam
  • #11
    gmp
    Level 19  
    Z tego co sie domyslam, do pomiaru obciazenia mozna by wykorzystac poslizg silnika, czyli majac pojedynczy czujnik na wale uklad mierzylby predkosc obrotowa , i jeszcze mierzylby czestotliwosc wyjsciowa falowonika. Majc podane parametry silnika bez problmu mozan zrobic uklad na procku ktory by mierzyl przeciazenie i dawal odpowiedni sygnal.
  • Helpful post
    #12
    WS
    Level 16  
    Myślałem o samodzielnym zrobieniu elektroniki i wykorzystaniu np transoptora szczelinowego lub np. przetwornika uzywanego w samochodach do pomiaru obrotów z czujnikiem halla. Można też złożyć z gotowych klocków np. na wale silnika montujesz krzywkę instalujesz czujnik bezstykowy jakiś prosty PLC i urządzenie gotowe. Trzeba tylko sprawdzić czy przy maksymalnych obrotach nie zostanie przekroczona dopuszczalna częstotliwość czjnika. To samo dotyczy wejścia PLC.A może wystarczy to http://www.sels.com.pl/pdf/induk//PCR15.pdf