Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dla tych co sie znaja na regulcji komp. gazowych

witux 15 Jun 2005 19:48 3078 18
  • #1
    witux
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Czy niepoprawne ustawienie przełączników w mini sterowniku lambda ( złe dobranie sondy ) ma wpływ na duże zużycie gazu ?
    Chodzi o ten mini komputer http://www.lecholpg.pl/pl/minil.html
    Toledo 1.8/8V-jednopkt.
  • Helpful post
    #2
    przemek20
    Level 20  
    Moze miec to wplyw. Dla sondy jednovoltowej tak jak u ciebie patrrząc na spód komputerka i mając przełączniczki po prawej stronie: od lewej dwa do dołu, dwa do góry.Wtedy jest ustawiona sonda jednowoltowa i emulacja sondy przebiegiem prostokątnym. Przy tegotypu "komputerze" zbyt niskiego spalania nie uzyskasz, poza tym ma na to wpływ wiele czynników.
    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #3
    janvsz
    Level 14  
    cześc.
    na pewno ma wpływ na ilości spalania gazu, ma działać tak jak na bęzynie pracować od 0V do 1V. w przeciwnym wypadku skład mieszanki może się zubarzać (mogą falować obroty i gasnąć na jałowym) lub być bogaty (może śmierdzić jajami)
  • #4
    witux
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Właśnie nieraz śmierdzi jajami. Auto nie gaśnie. Ale już kilka razy była ustawiana instalacja i dalej mi pali dużo tzn. Trasa - 11 /100, a jak jeżdże po krótkich odcinkach co dziennie to między 16 - 19 /100.
    I tak sobie pomyślałem że coś musi być nie tak. Obroty na pracy jałowej lekko falują na gazie jak i na benzynie. ale to może być inna przyczyna.
    Toledo GLX rok 1995 lipiec, silnik 1.8i / 8V - wtrysk jednopkt. Instalacja gazowa: minikomp. Lecho, reduktor Lovtec.
  • #5
    szwaga
    Level 12  
    mam podobne pytanie ,ale dotyczy to komputera Landi LES98 - może wie ktoś jak prawidłowo ustawić przełączniki w tej centralce (sonda 0-1V)

    pozdrawiam
    Marek
  • #6
    artus99
    Level 11  
    Ja mam też mini lambdę z Lecho co przy wielopunkcie /Laguna 2,0 1996r/ jest nieporozumieniem ale już takie auto kupilem. A wracając do tematu u mnie jest ustawione "1V z sondy". Auto chodzi naprawdę dobrze tylko spalanie niestetu też duże. Kumpel przy takim samym aucie z lepszą elektroniką spokojnie mieści się w 10l gazu, ja żeby osiągnąc taki wynik muszę jechać 80km/h i zapomiec o klimie . I pytanie do fachowców. Lepiej jest ustawić "1V fala" czy "1V z sondy"??
  • #7
    janvsz
    Level 14  
    artus99 wrote:
    Ja mam też mini lambdę z Lecho co przy wielopunkcie /Laguna 2,0 1996r/ jest nieporozumieniem ale już takie auto kupilem. A wracając do tematu u mnie jest ustawione "1V z sondy". Auto chodzi naprawdę dobrze tylko spalanie niestetu też duże. Kumpel przy takim samym aucie z lepszą elektroniką spokojnie mieści się w 10l gazu, ja żeby osiągnąc taki wynik muszę jechać 80km/h i zapomiec o klimie . I pytanie do fachowców. Lepiej jest ustawić "1V fala" czy "1V z sondy"??


    "1V z sondy" - oczywiście
  • #8
    VIVERO79
    Level 14  
    Witam
    1 V z sondy nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. A do samochodów o których piszecie ten komp. jest rzeczywiście nieporozumieniem. Jednak ustawienia emulacji sondy nie zmienią wam spalania. Mini Lambda jest bardzo wolnym komputerkiem. Jej reakcje na szybsze dodanie gazu jest tragiczna.
  • #9
    przemek20
    Level 20  
    Witam.
    Reakcja jest opóźniona bo do mini lambdy zwykle nie podpina się sygnału z tps, ponieważ mini-lambda potrafi ten sygnał zakłucać (obciążać). Jeżeli chodzi o ustawienie przełączników to myślę że po to w minilambdzie jest emulator sondy aby go używać! I w związku z tym polecam ustawić "1V-fala". Emulacja jest nieprawidłowa dla niektórych modeli samochodów ale dla laguny jest ok. Spalanie możesz zmiejszyć przykręcająć śrubę przy silniku krokowym.
    Proponuję zmianę komputera gazowego.
    Pozdrawiam.
  • #10
    curdeballans
    Level 28  
    Chciałbym dołożyć emulator sondy lambda do jazdy na gazie i nie wiem jaki sygnał powinien być na wyjściu (kształt ,częstotliwość, itp).
  • #11
    janvsz
    Level 14  
    zakładam gaz od około 1,5lat gaz do fiata i nigdy nie zakładałem dodatkowego emulatora sondy lambda do jazdy na gazie. Nie jest to konieczne !!! Należy dobrze wyczyścić przepustnice i mixer, dobrze zaprogramować centralkę (parametry)- obroty dla przełączania około 2400, przejście na gaz przy przyspieszaniu dla 8V a dla 16V przy opóźnianiu CUT-OFF około 40-50, i przy tych parametrach regulować na reduktorze skład mieszanki tak aby sonda chodziła jak na benzynie (od 0 do 1V - najlepiej ustawić troszkę bogatszy(od 0,4 do 1V). na reduktorze zakręcić srubę stałego dolotu na max. i musi być wyczyszczony i mębrana mięka, żeby dobrze pracowała
    samochód chodzi na gazie OK! :)
  • #12
    curdeballans
    Level 28  
    Akurat u mnie to się chyba nie całkiem sprawdza bo 5 rok na gazie , najprostsza instalacja bez komputera lpg i na gazie pracuje dobrze ale po czasie po przejsciu na benzynę się dusi i pomaga tylko reset komputera.
    Dlatego myślę o założeniu emulacji sondy.
    Pojazd z jednopunktowym wtryskiem '91 , 1,8 audi80.
    Znalazłem już przykład sygnału i dołączamzapytanie o schemat emulatora z rysunkiem płytki.
  • #13
    witux
    VIP Meritorious for electroda.pl
    przemek20 wrote:
    Proponuję zmianę komputera gazowego.

    Ok, ale na jaki w przypadku moim (Toledo 1.8 - 8V jednopkt. rocznik 95) ?
  • #14
    bundy81
    Level 11  
    Witam mam pytanie w sprawie Sondy w Toledo 1.8i GLX 94' otuż jak zakładałem gaz to na poczatku pamietam ze sonda na wolnych pracowała z czestotliwoscia okolo 1 sek. gdzy przy 3000-4000 tys. obrotów zapierdzielała jak szalona, po 2 miesiacach sonda na wolnych raz pracuje raz stoi a jak pracuje to bardzo wolno, 1 cykl (bogata-uboga) okolo 5 sek. a na wyskoich 4000tys. obrotów chodzi tak jak wczescniej na wolnych!!!! Co może być przyczyną, czy sonda możę tak zmienić swoje parametry i prędkość pracy ????

    PS. Mam komputer gazowy Bingo-M
  • #15
    VIVERO79
    Level 14  
    curdeballans: Akurat u mnie to się chyba nie całkiem sprawdza bo 5 rok na gazie , najprostsza instalacja bez komputera lpg i na gazie pracuje dobrze ale po czasie po przejsciu na benzynę się dusi i pomaga tylko reset komputera.
    Dlatego myślę o założeniu emulacji sondy.
    Pojazd z jednopunktowym wtryskiem '91 , 1,8 audi80.

    W Twoim wypadku wystarczy jeżeli przekaźnik będzie odcinał sondę po przejściu na gaz. Problem minie jak ręką odjął.

    bundy81:
    Jaki przebieg ma Twoje autko ? Może już przyszedł czas na zmianę sondy.
  • #16
    wszim
    Level 13  
    witux wrote:
    Czy niepoprawne ustawienie przełączników w mini sterowniku lambda ( złe dobranie sondy ) ma wpływ na duże zużycie gazu ?
    Chodzi o ten mini komputer http://www.lecholpg.pl/pl/minil.html
    Toledo 1.8/8V-jednopkt.


    Absolutnie nie ma to wpływu. Sygnał z emulacji ma wpływ na zaczytywanie danych do komputera noPBi złe jej ustawienie ma wyłącznie wpływ na późniejszą jazdę na benzynie. Duże spalanie może wynikac ze złego ustawienia mieszanki na gazie. MiniLambda ma kiepską możliwość regulacji emulacji. Praktycznie jest tylko wybór fala 1V lub 5 V lub masa. Brakuje tutaj możliwości zmiany parametrów czasowych poziomów H i L. No i najcześciej okazuje się że ustawienie emulacji na masę sprawuje się najlepiej. Nowoczesne komputerki do silników często akceptują taki stan i gdy sygnał emulowany jest na masie nie zaczytuje go do mapy tylko korzysta z dotychczasowych danych. Są to rozwiązania albo fabrycznego przystosowania do spalania paliw alternatywnych lub jakaś forma pracy awaryjnej(komp myśli że sonda jest uszkodzona). Źle dobrana emulacja(co nie jest sprawa prostą) zawsze kończy sie problemami z jazdą na benzynie - szarpie, dławi się etc. Najprostszą weryfikacją czy komp. noPB został przez złą emulację rozsynchronizowany jest zresetowanie go lub próba przejechania na noPB kilkudziesięciu km. Jezeli wróci do normy to na pewno wina złej emulacji.
  • #17
    bundy81
    Level 11  
    obecnie ma przejechane okolo 178000 km !!!
  • #18
    artus99
    Level 11  
    W innym temacie na temat Mini lambdy z Lecho jeden z kolegów stwierdził zbyt cienki przewód masy. Sprawdziłem u siebie w LAgunie i było identycznie. nie wiem czy to kable od producenta czy facet od gazu takich użył, ale te zasilające są stanowczo za cienkie. NA multimetrze na wolnych obrotach miałem ujemne wskazania z lambdy /?/ i tak ustawiałem skład mieszanki na registrze przy silniku krokowym, żeby wskazania były takie jak koledzy zalecali. Teraz dołożyłem drugą masę, przeregulowałem i zobaczymy. Nie dość że sterownik kiepski to i kiepska /nieprzemyślana/ jakość wykonanej usługi.
  • #19
    maffia
    Level 12  
    janvsz wrote:

    Należy dobrze wyczyścić przepustnice i mixer, dobrze zaprogramować centralkę (parametry)- obroty dla przełączania około 2400, przejście na gaz przy przyspieszaniu dla 8V a dla 16V przy opóźnianiu


    A jakie jest uzasadnienie ustawienia przejścia na gaz przy 8V przy przyspieszaniu?
    W moim autku występuje nieprzyjemne przydławienie jak gaz sie włącza i chciałem to przestawić na opóźnienie. Dlatego interesuje mnie co takiego strasznego ma sie stać?
    pozdro
    maffia