Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

jednoczesna iskra na dwóch cylindrach

iszczyg 06 Sty 2016 14:23 1821 16
  • #1 06 Sty 2016 14:23
    iszczyg
    Poziom 9  

    Witam,
    Kończę budowę modelu dwucylindrowego silnika spalinowego (jak na załączonym rysunku). Właściwie już go skończyłem, silnik działa, pojawił się jednak problem z układem zapłonowym.
    W silnikach jednocylindrowych stosowałem układy pozyskane z przerobionych elektronicznych zapalniczek do gazu (schemat dla 2 cylindrów w załączeniu). Pomyślałem sobie: dwa cylindry, więc dam dwa niezależne układy generacji wysokiego napięcia i już. Nic prostszego. Tymczasem pojawił się problem: iskra pojawia się na obydwu świecach naraz. Czyli wysokie napięcie w układzie jednego cylindra jakimś cudem wyzwala tyrystor w drugim układzie. Niestety nie da się ich fizycznie rozseparować bo są połączone przez masę silnika:( Próbowałem zasilić układy z osobnych źródeł - cały czas to samo.
    Odkryłem, że przyczyną jest napięcie indukujące się w przewodzie łączącym bramkę tyrystora z kontraktronem. Na schemacie zaznaczyłem go na czerwono. Ten kabel ma ok. 30 cm długości i biegnie obok kabli wysokiego napięcia. Na oscyloskopie pojawia się wyraźny, ostry pik napięcia podczas iskry w cylindrze sąsiednim. Na roboczo spróbowałem kabla ekranowanego, ale bez rezultatu.
    Przy odłączonym kablu iskra generuje się tylko w jednym układzie, ale już przylutowanie 10-cio centymetrowego przewodu do bramki, nawet z drugim końcem wiszącym w powietrzu, powoduje wyzwalanie tyrystora.

    Zwracam się zatem z gorącą prośbą o pomoc bo ten problem mnie przerósł. Czy da się jakoś odseparować te układy?
    Wprawdzie silnik działa (dodatkowa iskra pojawia na początku suwu ssania i nie przeszkadza) ale problem pojawia się przy wyższych obrotach bo układzik nie wyrabia z częstotliwością. No i poza tym sztuka cierpi:)

    Z góry dziękuję za pomoc.

    jednoczesna iskra na dwóch cylindrach jednoczesna iskra na dwóch cylindrach

    0 16
  • Sklep HeluKabel
  • Sklep HeluKabel
  • #3 06 Sty 2016 15:29
    xury
    Poziom 39  

    Bo baza wisi w powietrzu. Daj rezystory pulldown do masy.

    -3
  • #4 06 Sty 2016 23:35
    iszczyg
    Poziom 9  

    Baza tranzystora 8550? Przepraszam za głupie pytanie, ale jestem mechanikiem:) I jakiej wartości (w przybliżeniu) te rezystory?

    -1
  • Pomocny post
    #5 07 Sty 2016 09:46
    coberr
    Poziom 19  

    Przeanalizowalem wstępnie Twoj układ - problemów jest kilka - powiązanych ze sobą oraz łączących się w jedną wspólną całość. JAk juz słusznie zauwazyłeś - problemem są zakłocenia WN powstające na przewodzie podł do kontaktoronu.

    w skrócie:

    1. tyrystory, które zastosowane są w układzie są potwornie czułymi tyrystorami.

    WYzwolenie moze nastąpić już przy prądzie rzędu 40uA. .
    Do tego przy tak stromych zboczach impulsów generowanych w samym przewodzie nietrudno o zaplon tyrystora.

    2. napięcie zasilające sam układ jest bardzo niskie - rzędu 1,5v co sprawia, że konieczne jest zachowanie wysokich impedancji zwarciowych obwodów sterujących.
    To z kolei powoduje znów zmniejszoną odpornośc na zakłócenia.

    3. PRzewody ekranowanie nie na wiele się zdadzą przy takich szpilach "hasających" po układzie. chociaż czasem mogą pomóc

    4. przylutowanie przewodu "zwłaszcza dyndającego w powietrzu" spowoduje zaplon tyrystora. podejrzewam, ze nawet jesli zblizysz palec lub dotkniesz palcem przewodu - tyrystor zacznie się załączać. A co dopiero przy zakłoceniach WN.

    a zatem nalezy zadać pytanie:

    1. czy jest mozliwośc zasilania calego układu wyższym napięciem (np.6V)

    spowoduje to koniecznośc jego lekkiego przeprojektowania ale układ być moze będzie bardziej odporny na zakłócenia.

    2. jakie napięcie daje przetwornica na tranzystorze s8550?

    Przy okazji - bez wzgledu na napięcie zasilające - sugerowałbym obnizenie wartości rezystancji w obwodzie bramki - z 2k do np. 1k. a docelowo nawet przeliczenie zmianę wartości elementów całego dzielnika 470 omów/2k na odpowiednio niższe

    Równiez przy okazji - sugerowalbym wymianę tej nieszczęsnej 1n4007 na jakąś szybką diodę np, fr1007 lub podobną.

    Kolejna sprawa - jesli jest mozliwosc - odsuniecie przewodów bramek od przewodów WN i nie prowadzenie ich równolegle na jakimkolwiek odcinku.

    Na koniec -wykonaj zdjęcia układu i montażu przy silniku - to moze cos pomoże :)

    0
  • #6 07 Sty 2016 09:59
    iszczyg
    Poziom 9  

    Bardzo dziękuję za odpowiedź.
    Elementy w układzie pochodzą w 99% ze wspomnianej zapalniczki. Lekko zmodyfikowałem tylko układ aby wyzwalać go kontaktronem
    1. Oczywiście da się to zrobić. Zamiast jednego akumulatorka 1.2 można dać 5 - miejsca jest dosyć.
    2. około 200V
    A jaki tyrystor sugerowałbyś w miejsce tego oryginalnego?

    Zdjęcia podeślę po południu. Na razie układ leży obok silnika, docelowo ma być zamontowany w podstawie.

    pozdrawiam

    0
  • #7 07 Sty 2016 10:50
    Marian B
    Poziom 35  

    Moje pytane czyto jest silnik dwusuwowy, czy czerosuwowy?
    Jeżeli to silnik czterosuwowy, to nie potrzebne są dwa układy zapłonowe i dwie cewki. Wystarczy jeden uklad zapłonowy i cewka z jednym uzwojeniem wysokonapięciowym ale z wyprowadzonymi dwoma końcami. Iskra występuje jednocześnie w dwóch cylindrach, w jednym w suwie sprężania, a w drugim w suwie wydechu. Dokładnie tak, jak było/jest w naszym popularnym PF126.

    Swego czasu zbudowałem cyfrowy układ zapłonowy do Dacii 1310P z silnikiem czterocylindrowym. Był tam wykorzystany jeden układ zapłonowy sterujący i dwie cewki ze swoimi układami wykonawczymi, pochodzące z PF126.

    0
  • #8 07 Sty 2016 10:59
    hubertbaran
    Poziom 16  

    Nie bardzo rozumiem w czym przeszkadza ci iskra na 2 cylindrach jednocześnie.

    0
  • #10 07 Sty 2016 11:17
    iszczyg
    Poziom 9  

    Tak to jest silnik czterosuwowy. Chciałem dać niezależną regulację kąta wyprzedzenia zapłonu dla każdego cylindra. A dwa układy dlatego, że ten układ z zapalniczki dość szybko przytyka się jeżeli chodzi o częstotliwość. Zastosowanie jednego powoduje, że powinien od pracować co najmniej z dwukrotnie większą częstotliwością (przy kącie między cylindrami 360 stopni OWK). Ze względów wizualnych - jeden tłok w górę, jeden w dół - dałem kąt 180 stopni co powoduje, że układ nie wyrabia już gdzieś przy 1500 obrotów na minutę - wypadają zapłony i silnik się dławi.
    Jeżeli nie wygram z tym problemem to zrobię tak jak w PF126 - kąt między cylindrami 360 OWK i równoczesna iskra. Tyle że muszę muszę zrobić nowy wał korbowy:)



    Marian B napisał:
    Moje pytane czyto jest silnik dwusuwowy, czy czerosuwowy?
    Jeżeli to silnik czterosuwowy, to nie potrzebne są dwa układy zapłonowe i dwie cewki. Wystarczy jeden uklad zapłonowy i cewka z jednym uzwojeniem wysokonapięciowym ale z wyprowadzonymi dwoma końcami. Iskra występuje jednocześnie w dwóch cylindrach, w jednym w suwie sprężania, a w drugim w suwie wydechu. Dokładnie tak, jak było/jest w naszym popularnym PF126.

    Swego czasu zbudowałem cyfrowy układ zapłonowy do Dacii 1310P z silnikiem czterocylindrowym. Był tam wykorzystany jeden układ zapłonowy sterujący i dwie cewki ze swoimi układami wykonawczymi, pochodzące z PF126.


    hubertbaran napisał:
    Nie bardzo rozumiem w czym przeszkadza ci iskra na 2 cylindrach jednocześnie.

    0
  • #11 07 Sty 2016 14:54
    hubertbaran
    Poziom 16  

    Nie musisz zmieniać wału, lepiej zajmij się słabym układem zapłonowym, regulacja miedzy cylindrowa również potrzebna nie jest. Jest dużo przykładów układów CDI znajdziesz tam schemat dobrego i prostego modułu. Czujnik położenia wału według mnie również tam jest dość prosty.

    0
  • #12 07 Sty 2016 15:01
    tos18
    Poziom 37  

    iszczyg napisał:
    A dwa układy dlatego, że ten układ z zapalniczki dość szybko przytyka się jeżeli chodzi o częstotliwość. Zastosowanie jednego powoduje, że powinien od pracować co najmniej z dwukrotnie większą częstotliwością (przy kącie między cylindrami 360 stopni OWK)


    Ponieważ przetwornica ma za małą wydajność prądową
    Może warto by porozglądać się za innym układem zapłonowym lub do tego zbudować mocniejszą przetwornicę. Może wystarczyła by jedna na dwa układy.

    Zerknij tutaj https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1050376.html

    0
  • #13 07 Sty 2016 17:27
    xdiax
    Poziom 22  

    A może zamiast sterować przez tyrystory, podepniesz bezpośrednio przez kontaktrony ? Wypalanie się styków ani iskrzenie nie będzie mieć tam miejsca, ponieważ wewnątrz jest próżnia.

    0
  • #14 07 Sty 2016 17:52
    Marian B
    Poziom 35  

    Kolega xdiax nie pomyślał o tym co napisał. Delikatne styki kontaktronów, nawet jeżeli są w próżni nie mogą bezpośrednio włączać/wyłączać obwodów z pojemnością lub z indukcyjnością. Taki układ zadziałałby może przez jedną "iskrę" i styki kontaktronu uległyby zniszczeniu. W przypadku ukladu "kondensatorowego" tyrystor rozładowuje naładowany kondensator przez pierwotne uzwojenie cewki WN. Jest to równoznaczne ze zwarciem. Przez styki popłynie maksymałny prąd, ograniczony tylko przez bardzo krótki czas indukcyjnością (bardzo małą) pierwotnego uzwojenia.
    Mowa tu o prądzie w "szpilce" co najmniej kilka amperów.

    0
  • #15 07 Sty 2016 18:53
    iszczyg
    Poziom 9  

    To prawda. Takie rozwiązanie przyszło mi do głowy. Kontaktron działa przez jedną czy dwie iskry po czym skleja się i taki sklejony pozostaje. Tak na marginesie mam wątpliwości co do tej próżni: wyraźnie widać przeskakującą iskrę. Wygooglełem takie wysokonapięciowe, ale są drogie (około 50 pln/sztukę)i za duże.




    Marian B napisał:
    Kolega xdiax nie pomyślał o tym co napisał. Delikatne styki kontaktronów, nawet jeżeli są w próżni nie mogą bezpośrednio włączać/wyłączać obwodów z pojemnością lub z indukcyjnością. Taki układ zadziałałby może przez jedną "iskrę" i styki kontaktronu uległyby zniszczeniu. W przypadku ukladu "kondensatorowego" tyrystor rozładowuje naładowany kondensator przez pierwotne uzwojenie cewki WN. Jest to równoznaczne ze zwarciem. Przez styki popłynie maksymałny prąd, ograniczony tylko przez bardzo krótki czas indukcyjnością (bardzo małą) pierwotnego uzwojenia.
    Mowa tu o prądzie w "szpilce" co najmniej kilka amperów.

    0
  • #16 07 Sty 2016 19:15
    hubertbaran
    Poziom 16  

    Generalnie kontaktron to słaby czujnik, nie wiem akurat czemu tak dziwnie budować układ zapłonowy.

    0
  • #17 07 Sty 2016 19:59
    iszczyg
    Poziom 9  

    To jest to! Działa. Kilkaset nF blokuje odpalenie tyrystora, ale już kilkadziesiąt nF działa idealnie i iskra jest tylko na jednej świecy:) Zszedłem do 10nF i taki pozostawiłem.
    Bardzo dziękuję za owocną dyskusję (szczególnie Kolegom tos18 i coberr), bardzo dużo się nauczyłem. I powziąłem postanowienie zbudować lepszy układ zapłonowy, ale to już przy następnym silniku.

    Oczywiście po wykończeniu zamieszczę tu filmik, żeby pokazać jak działa. Została mi jeszcze kosmetyka, ale myślę, że do miesiąca skończę.

    Pozdrawiam wszystkich
    I.S.


    tos18 napisał:
    Spróbuj dołączyć równolegle do rezystorów 2kΩ kondensatory kilkaset nF ceramiczne lub monolityczne - może pomoże.

    0