Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Automatyczne domykanie szyb lub nie w aucie

Xweldog 09 Jan 2016 11:43 13302 31
  • Automatyczne domykanie szyb po zablokowaniu drzwi auta kluczykiem lub pilotem można zrealizować prosto, bardziej skomplikowany jest układ ich zamykania lub nie. Jeśli dane auto ma przyciski manualne w podłokietniku drzwi tam na pewno będzie stałe +12V. Jeśli są gdzie indziej, nie ma elektrycznych lusterek a jedyny "plus" jaki znajdziemy zanika przy uruchamianiu nie trzeba przeciągać dodatkowego przewodu. Można zasilić ze "znikającego" przez diodę ładującą kondensator który będzie "zatykał dziurę" w Uz. Jeśli przewody nie są zakończone łatwo dostępnymi wtykami czy tp. do ustalania co w którym się dzieje można użyć igły. Odnaleźć który uruchamia siłownik czy silnik szyby. Po ustaleniu należy ją opuścić, przeciąć przewód i miernikiem o zakresie min 10A zmierzyć prąd jej podnoszenia. Wynik pozwala wyliczyć małoomowy R bezpiecznika elektronicznego by odkładał się na nim spadek U ok. 0,4V. Nietypowe wartości R łatwo uzyskać łącząc równolegle typowe. Po zastosowaniu któregoś z poniższych układów szyby będą się domykać z kluczyka, pilota i po ruszeniu auta. Zdarzy się to rzadko niczemu nie szkodząc a przeciwdziałać można naciskając dowolny klawisz manualny. Przedstawiam przykłady dla jednej lub dwu szyb które można łatwo rozbudować do czterech.
    Rys. 1 przedstawia układy automatycznego domykania szyb dla siłownika sterowanego "plusem" lub "minusem" a szyb tylko "minusem".
    Automatyczne domykanie szyb lub nie w aucie
    W stanie spoczynku nie pobiera prądu a zasilanie bierze z przełącznik szyb. Pojawiający się na 0,5s impuls blokujący drzwi ładuje przez diodę kondensator w bramce MOS-a który włącza przekaźnik włączający silnik zamykający szybę. W momencie startu bezpiecznik nie zadziała gdyż udar prądu rozruchu pokrywa się z impulsem ładowania 4,7uF a rozładowanie uniemożliwia 1k. Po ustaniu impulsu 4,7uF podtrzyma U na bramce do ok. 5s. Jest to czas wystarczająco długi do zamknięcia szyby opuszczonej maksymalnie praktycznie w każdym aucie. Bezpiecznik ma opóźnienie rzędu setek ms a jego próg zadziałania ustala peerek. Należy ustawić z nadmiarem gdyż z upływem czasu szyny prowadzące szyby mogą stawiać większy opór, silnik będzie pobierać większy prąd który bezpiecznik może potraktować że szyba jest zamknięta.

    Czasem chcemy zamknąć auto z szybami uchylonymi. To robi układ Rys.2 wykorzystujący fakt że większość centralek przechodzi w opcję "szukania auta" m/w 2s po po wysłaniu z pilota polecenia "zablokuj drzwi" i w międzyczasie można wysłać drugi impuls. Musimy sprawdzić czy dany tak robi.
    Automatyczne domykanie szyb lub nie w aucie
    Układ bazuje na podwójnym przerzutniku 4528 / 38 wyzwalanym zboczem opadającym w opcji przedłużania impulsów. Zasilanie bierze z manualnego przełącznika zamykania szyb i w stanie spoczynku pobiera ok. 1mA. Pierwszy impuls ładuje kondensatory 4,7uF i wyzwala jedną połówkę przerzutnika. Ten z nieQ przez diody blokuje bramki MOS-ów a z Q uwalnia drugą połówkę podając Uz na jej CLR. Jeśli po zaniku pierwszego nie przyjdzie drugi impuls, po ok. 4s wróci do stanu spoczynku i uwolni bramki MOS-ów które przez 10M dostaną U z 4,7uF i włączą przekaźniki uruchamiające silniki zamykające szyby. Gdy dana szyba jest domknięta lub po jej zamknięciu skok prądu uruchomi przypisany jej bezpiecznik który w kilka ms rozładuje stosowny kondensator i dany silnik stanie.
    Gdyby któryś z elektronicznych bezpieczników zawiódł silnik i tak zostanie wyłączony gdyż kondensatory 4,7uF są rozładowywane przez równoległe 1M.
    Jeśli po ok. 1s po pierwszym przyjdzie drugi impuls, doładuje 4,7uF, przedłuży czas pierwszego przerzutnika i na ok. 2s wyzwoli się aktywny w tym momencie drugi przerzutnik. Po ustaniu po 0,5s tego drugiego impulsu kondensatory 4,7uF zostaną w kilkanaście ms rozładowane przez nieQ, diody i 2,2k. Bramki MOS-ów nie dostaną żadnego U a szyby pozostaną uchylone.
    Na wejściu jest PNP dzięki czemu bezpieczniki nie potrzebują dwu MOS-P ( patrz Rys.1 ) i taki układ łatwo przerobić dla drzwi sterowanych plusem a szyb minusem. Wystarczy usunąć tego PNP oraz dwa 10k zastępując je rezystorem np. 100Ω, zmienić przerzutnikom konfigurację na zbocza narastające a 100k na wejściu dać do masy.
    Rys.3 przedstawia układ na MOS-ach które są mniejsze, trwalsze i tańsze niż przekaźniki.
    Automatyczne domykanie szyb lub nie w aucie

    Dobrze nadaje się przy braku w drzwiach "stałego plusa". Układ z przekaźnikami w spoczynku pobiera ok. 1mA ale przekaźniki potrzebują z kilkanaście mA przez co do "załatania dziury 0,5s" w Uz potrzeba kondensatora ze 2,2mF. Elementy przełączające MOS-y pobierają ze 2mA i tu wystarczy ze 100uF.

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    Xweldog
    Level 31  
    Offline 
    Has specialization in: analog
    Xweldog wrote 1191 posts with rating 88, helped 165 times. Live in city Wroclaw. Been with us since 2008 year.
  • #2
    mkpl
    Level 37  
    Do jakich samochodów dedykowany jest ten układ? W obecnych autach coś takiego odblokowuje się softem, w nieco starszych prostą modyfikacją modułu komfortu więc chyba samochody z lat 90
  • #3
    Andrzej_B2
    Level 12  
    Opis całkowicie niezrozumiały,naruszone zostały chyba wszystkie zasady pisowni,interpunkcji i budowy zdań w języku polskim a co za tym idzie regulamin forum elektrody.Czytałem ten opis kilka razy bo temat dla mnie ciekawy ale nic nie zrozumiałem.
  • #4
    dvd79
    Level 14  
    mkpl wrote:
    (...) w nieco starszych prostą modyfikacją modułu komfortu więc chyba samochody z lat 90


    Witaj, a czy w Fiacie Marea z 99 roku też można drobną modyfikacją w module?
  • #5
    Xweldog
    Level 31  
    Mkpl, piszesz ciekawe rzeczy. Moje poprzednie autko było z 2009r i nie miało nic z tych rzeczy. Obecne 2 lata i też. W mym modelu są 4 wersje od najtańszej "standard" po "komfort", mam drugą "od dołu". Owszem, każdy może za kilka stów dokupić moduł komfortu ale nie każdy samemu opracować układ, wykonać za 20zł i zamontować. Proszę mnie nie pytać co będzie dobre do jakiegoś konkretnego auta bo tego nie wiem. Ale w każdym otwieranie / zmykanie drzwi i podnoszenie / opuszczanie szyb sprowadza się do podania odpowiedniego bieguna na odpowiedni koniec siłownika / silnika. Te układy nie są dedykowane do żadnego tylko do tematu. I tak jak centralki z pilotami wg potrzeby mogą podawać "masę" lub "plus" można sobie wybrać wariant.
    Pozdro
  • #6
    kojot999
    Level 13  
    Wszystko zależy od elektroniki auta i co to za auto. Od dłuższego już czasu w autach są obecne moduły komfortu, których modyfikacja (często bezkosztowo) daje efekt jaki uzyskał autor. Układy autora na pewno nie nadadzą się do aut gdzie jest pełna magistrala CAN, osobny sterownik w każdych drzwiach i moduł komfortu spinający wszystko magistralą.
  • #7
    Xweldog
    Level 31  
    Odnoszę wrażenie i tu się sądzi że namawiam kogoś kto ma taki moduł by go usunął i zastosował któreś z w/w rozwiązań. Do swego 2 latka też proponowano mi kupić gotowca z wyższej wersji ale wolałem rozwiązać to sam. Gdyż wątpliwości budziła możliwość zostawiania szyb uchylonych. Nie mam dostępu do wyższej wersji i gubię się w poradach "jak opuścisz do końca to trzymaj 5s to się ustawi.." itp. a inny temu zaprzecza. Że tak robił robił i nic.
    Nie wątpię w możliwości upgrade czy tp. jeśli taki moduł jest ale, mógłbyś podać dlaczego twierdzisz że w/w rozwiązania mechanicznie przerywające doprowadzenia fabryczne w sposób nie ingerujący w fabrykę nie nadają się w wymienionych przez ciebie przypadkach? Co ma do tego np. CAN?

    Dodano po 33 [minuty]:

    Konkretnie chodzi mi o to "na pewno nie nadają się do CAN". "Na pewno" to mocne stwierdzenie więc należy założyć że jesteś dobrze zorientowany i wiesz co i dlaczego piszesz. Możesz oświecić mnie i innych dlaczego?
  • #8
    mkpl
    Level 37  
    Kwestia jakie auto. Nowe ople to już na"dzień dobry" maja przyciski po CAN. Jasne, że można się wpiąć w siłownik wprost (o ile też nie jest na CAN) pytanie też jak się zachowa jeśli wymusisz mu jakiś stan?

    Jeśli chodzi Ci o mój poprzedni wpis. Prosta sprawa przykładowa astra H gdzie wystarczy zmienić manetkę odblokować w sofcie i mamy tempomat, lub przestawić ustawienia świateł i działają jak światła dzienne i wiele by wymieniać :).

    Jeśli chodzi o domykanie szyb w mojej astre G to wystarczy dorzucić do sterownika na pająka tranzystor NPN i układ całkujący RC. Na RC podawany jest impuls brany z pinu zamykania centralnego zamka i dobrany jest tak by dopiero drugi impuls ryglowania doładował pojemność wysterował tranzystor, który da sygnał na pin zamykania szyby.

    Działa to tak, że zamykam auto z otwartymi drzwiami a jak nacisnę raz jeszcze dla ryglowania to zamyka wszystkie szyby :)
  • #9
    mancioch
    Level 12  
    Projekt ambitny i ciekawy. W samochodach w których sterownik szyby kontrolowany przez magistrale CAN jest zintegrowany z silnikiem, montaż byłby kłopotliwy. Ponadto takie napędy najczęściej mają tą funkcje, czasami wymaga aktywowania.
    Pozdrawiam.
  • #10
    Xweldog
    Level 31  
    Kiedyś wysiadając w pościechu podczas deszczu zostawiłem auto z uchylonym oknem. Innym razem po powrocie w nocy dopiero rano stwierdziłem że było uchylone na ok. 2cm. Postanowiłem zapobiec tak bym nie musiał o tym pamiętać / sprawdzać, by to się nigdy więcej nie zdarzyło. Na forum swego autka nie znalazłem przydatnych info. Upgrade, dokupić moduł komfortu z wyższego modelu itp. "porady" na zasadzie "słyszałem że... ( czyli, kup / zrób, rozgryź jak zainstalować, czy to rzeczywiście się sprawdzi... i za twoje pieniądze i pracę będę wiedział ja / my)", ktoś chyba zorientowany twierdził że coś tam pomogło ale po zeszłorocznych upałach bardzo mu brakuje zostawiania uchylonych.
    Zrobiłem najprościej jak można, nie muszę o niczym pamiętać, martwić się, szyby zawsze domykają się same. "Pamiętać" muszę gdybym chciał zostawić uchylone.

    Nadal nie rozumiem co do zbocznikowania znajdującego się w każdym aucie przełącznika manualnego ma CAN i czy jakakolwiek inna magistrala? Zapewniasz / zapewniacie że "nie będzie działać". Może mnie oświecicie DLACZEGO NIE?
  • #11
    mkpl
    Level 37  
    W magistrali CAN nie działała sterownik szyb gdy nie ma kluczyka w stacyjce. Więc czy się podłączysz pod siłowniki czy przycisk (po otwarciu i wpięciu się wprost w styki bo chyba o to chodzi) to i tak efektu nie będzie bo nie ma zasilania.
  • #12
    Xweldog
    Level 31  
    No, to jakaś namiastka uzasadnienia dlaczego nie CAN ale i tak w to nie wierzę. Sterownik czy obojętnie jaka magistrala nie mają tu kompletnie żadnego znaczenia. Ważne czy drzwiach będzie "plus" ( np. z lusterek czy tp. ). Na początku tematu pisałem że mogą być problemy z braniem zasilania i jak można sobie poradzić bez kłopotliwego ciągnięcia osobnego przewodu.
    Także, CAN nie dyskwalifikuje tego rozwiązania. Bo w najgorszym przypadku pociągnie się dodatkowy drut.
  • #13
    mkpl
    Level 37  
    Z tym pociągnięciem dodatkowego drutu bym się mocno zastanowił. Wiąże się to z rozwaleniem przelotki/gniazda w aucie i drzwiach. Tam kable nie idą wprost a są wpinane przez specjalne hermetyczne wtyki. Ja wiem, że maniacy car audio to to nawet rozwiercają w nich otworki i ciągną kable ale to chyba nie jest metoda.
  • #15
    kojot999
    Level 13  
    Masz rację. "Nie da się" to mocne słowa. Powiem wiec inaczej niekoniecznie się da wykorzystać Twoje układy. Często manualny przełącznik szyby nie działa tak jak u Ciebie. Często są to mikro przełączniki podłączone bezpośrednio do sterownika drzwi na których jest tylko masa sterująca, bądź np. jakaś drabinka rezystancyjna dająca odpowiedni poziom sterownikowi który to interpretuje, same silniki drzwi są wpięte bezpośrednio w sterownik, bądź mają nawet swój własny zintegrowany moduł. Twoje układy bez problemu zadziałają w starych sprawdzonych konstrukcjach gdzie przełącznik bezpośrednio wpływa na silnik szyby sterując jego biegunowością. W opisanym przeze mnie przypadku te układy nie zadziałają bez modyfikacji. Ingerencja w taką instalację bocznikując cokolwiek w taki sposób w 90% objawi się błędami w sterownikach. W autach z zaawansowaną magistralą CAN praktycznie każdy sygnał jest sprawdzany przez sterownik. W większości przypadków użytkownik nawet by tego nie zauważył.

    Podsumowując. Fabryczne rozwiązania faktycznie nie zawsze są idealne. Twoje układy są dobre i znajdą zastosowanie w wielu autach. Podejrzewam, że wielu forumowiczy z tego skorzysta z takich samych powodów z jakich i TY to skonstruowałeś. Życzę jednak powodzenia w adaptacji tego w bardziej zaawansowane technologicznie instalacje. Konstruktorzy aut naprawdę wymyślają cuda ;)

    Z ciekawości w jakim aucie znalazło to zastosowanie u Ciebie?
  • #16
    Xweldog
    Level 31  
    Nie masz racji. Załóżmy przetnę w drzwiach oba przewody z obu końców silnika od szyb i dam przez styki bierne przekaźnika DPDT. Jaką tu zmianę ma tu "wykryć" jakakolwiek magistrala?
    A do nadania obrotów w pożądanym kierunku na chwilę włączy się przekaźnik, styki się przełączą i wrócą do poprzedniego stanu.
    Ale w wielu przypadkach wystarczy przekaźnik SPDT, tak mi wychodzi z fabrycznej dokumentacji ( ściągniętej z free od ruskich z co im dzięki ) dlatego posiedziałem nad takimi rozwiązaniami.
    Elektronika czy płytka to mały pikuś, największy problem jaki tu może być to z "plusem" i dlatego opis zacząłem właśnie od tego ( miałem więcej, szerzej ale go skróciłem ). Nie uśmiecha mi się przeciąganie dodatkowego przewodu. Najpierw na chybcika bo z każdym dniem robiło się zimniej a nie mam garażu "popełniłem" proste tylko podnoszenie ale po namyśle olałem i płytka leży odłogiem. Założyłem z powrotem boczek i pluję sobie w brodę że teraz już nie jestem pewien co, jak i gdzie było.
    Przedtem nawet nie wiedziałem czego nie wiem ( nie śmiać się z tego, najgorsze w życiu jest nie wiedzieć czego się nie wie bo nawet się nie wie o co pytać ), teraz przynajmniej wiem czego nie wiem. Że należy zacząć czy jest w drzwiach +12V z którego będzie można skorzystać lub go zapewnić.
    Jak dotąd nikt nie zwrócił uwagi że jest coś co stawia po znakiem zapytania sens robienia tego co mnie interesuje najbardziej: DOMYKANIE LUB NIE. Że pilot musi dawać dwa impulsy.
  • #17
    kojot999
    Level 13  
    Cały czas rozważasz przypadek w którym masz bezpośredni dostęp do silnika. W wielu przypadkach będziesz modyfikował sterownik zintegrowany z silnikiem. Ale mniejsza z tym. Tak jak piszesz wszystko da się zrobić jak ktoś chce :) Z tym przekaźnikiem nie byłbym taki pewien czy błąd podczas przełączania się nie pojawi. Zależy od auta.
    Co do drugiego impulsu zamka. Wiele aut ma sterowanie masą i drugi impuls leci np. na ryglowanie, czyli drugie przyciśnięcie pilota. Ja np. często korzystałem z tego impulsu.
  • #18
    Xweldog
    Level 31  
    Rozważam tylko to? A znasz jakiś inny sposób domykania szyb tyczący WSZYSTKICH aut mających elektryczne szyby niż dobrać się wprost do przewodów silniczka?
    BTW. Wiadomo że diabeł tkwi w szczegółach. Infa często sobie przeczą a oba mogą być prawdziwe. Ktoś coś zmierzył, zrobił i twierdzi że tak a inny nie bo mogą mieć różne wersje paneli. O ile dziękuję rosjanom za szczegółową dokumentację to ona daje przybliżony obraz. Niemalże na co drugiej stronie w jednej kwestii są podane dwa niewiele różniące się schematy wersji starszej i nowszej. Nawet gdybym szczegóły ustalił przez VIN to i tak podszedł bym z rezerwą. Np. czeka mnie jeszcze wyprowadzenie z fabrycznego radia USB. Jedni że to proste, podają opis pinów itd. a inni że nie prawda. Tu mi nie pomogą żadne porady. Po prostu muszę radio wydłubać i zobaczyć jakie rzeczywiście jest - starsze czy nowsze z niewykorzystanymi pinami.

    Wracając do tematu. Niezależnie jakie auto i co kto pisze radzę sprawdzić jakie przewody są w drzwiach i co w nich jest z wyjętym kluczykiem.
  • #20
    Marian B
    Level 37  
    Xweldog wrote:
    A znasz jakiś inny sposób domykania szyb tyczący WSZYSTKICH aut mających elektryczne szyby niż dobrać się wprost do przewodów silniczka?

    Jakie by to nie było auto, czy to z CANem, śmanem, itp. zawsze będą przyciski sterujące, co nie jest niczym innym niż dwa styki aktualnie zwarte np. przy zamykaniu. Nic prostszego tylko zrealizować takie domykanie na poziomie przycisków sterujących za pomocą dodatkowych przekażniczków, których styki wykonawcze połączone równolegle do styków przycisku w tym przypadku zamykających. Zabezpieczenie przeciążeniowe (wykrywanie końca zamykania) każdy system elektrycznych szyb to ma (nawet termik wewnątrz silnika).
    Problemem może być napięcie zasilania wyłączane po wyjęciu kluczyka i tu po prostu potrzebny układ czasowy podtrzymujący napięcie zasilania tego układu przez czas kilku/kilkunastu minut po wyjęciu kluczyka. Nie wiem dokładnie, ale chyba w nowych samochodach jest to około 30 minut. Jeżeli napięcie zasilania silników nie znika (otwieranie/zamykanie na postoju) to tego problemu niema.

    Dla zainteresowanych tematem "elektrycznych szyb", szczególnie gdy trzeba to zrobić od podstaw, polecam to rozwiązanie:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=8097059#8097059
    Jest tam wszystko co potrzebne, do samodzielnej budowy/montażu, jest też możliwość domykania przez krótkie naciśnięcie jednego przycisku lub za pomocą krótkiego impulsu (masy) sterowania zewnętrznego. Jest też możliwość uchylenia wszystkich szyb na około 5 cm za pomocą krótkiego naciśnięcia przycisku. Moim zdaniem ta funkcja jest bardziej przydatna w codziennej eksploatacji niż domykanie. W moim przypadku opcji domykania nie wykorzystałem jeszcze, bo mając przycisk zamykania wszystkich szyb uważałem to za nie potrzebne, ale możliwe, że to uzupełnię.
  • #22
    Marian B
    Level 37  
    Można na kilka sposobów. Jeżeli się chce aby szyby zamykały się kolejno pojedyńczo, to schemat jest w tym linku co podałem w poprzednim poście. Co prawda domykanie tam wyszło jako "produkt uboczny", ale tak to powinno działać, a najważniejsze że działa. Krótkie naciśnięcie wyłącznika W1 w stronę zamykania zamyka kolejno wszystkie szyby. Krótkie naciśnięcie w stronę otwierania, otwiera kolejno pojedyńczo wszystkie szyby na odległość 5 cm.
    Automatyczne domykanie szyb lub nie w aucie

    Domykanie sygnałem zewnętrznym (masą) np. z centralnego zamka to doprowadzenie krótkotrwałego sygnału masy do styku 14 gniazda G3 (do przewodu oznaczonego czerwoną cyferką 38).

    Trzeba zwrócić uwagę, że przekażniki włączające poszczególne silniki są włączane bezpośrednio stykami przycisków. Wokół tych przycisków "nabudowana" cała reszta w postaci tranzystorów zwierających "coś tam" w odpowiedniej sekwencji, oraz zabezpieczenie przeciążeniowe. W jednej z wersji rozpatrywałem użycie miniaturowych przekażniczków zamiast tych tranzystorów.
    Jeżeli się chce domykanie wszystkich szyb jednocześnie, układ będzie prostszy, chociaż zasada ta sama, zwieranie odpowiednich przycisków w tym przypadku nie kolejno, ale równocześnie.

    Jeżeli "szyby" działają na postoju (przy wyjętym kluczyku) nie widzę żadnego problemu aby domykane zrealizować z poziomu przycisków bez żadnych dodatkowych komplikacji.

    Schemat wydaje się skomplikowany, ale w rzeczywistości jest bardzo prosty, składa się z czterech jednakowych sekcji Automatyczne domykanie szyb lub nie w aucie
  • #23
    Xweldog
    Level 31  
    Dzięki, ale nie wiele mi to daje bo to temat o automatycznym domykaniu i od początku chodziło mi tylko o to by szyby zawsze robiły to "same". Myślałem że może masz coś prostszego niż przeciąć po jednym drucie do każdego silniczka. Ale, zawsze wszystko można skomplikować...
    Nie zgodzę się że nie jest potrzebny bezpiecznik elektroniczny. BYĆ MOŻE, w niektórych przypadkach, tak. Ale NA PEWNO za pomocą pnp, ze 2R i C na jeden tor ma się święty spokój w KAŻDYM przypadku. To żaden koszt, żaden problem.

    BTW. Mierząc prąd w gnieździe bezpiecznika najwyraźniej trochę przywarły mi krokodylki i wyszedł mniejszy a w konsekwencji w prototypie 0,33Ω. Ale, to historia, dla mnie to nie jest już temat "jak to zrobić?" a "jak to zrobić".
  • #24
    Marian B
    Level 37  
    Ależ w żadnym razie nie neguję rozwiązania Kolegi. Działa i to jest najważniejsze. Chodzi mnie tylko o to, że ten problem można rozwiązać na kilka sposobów. Rozwiązanie z wykorzystaniem "przycisków sterujących", ich zdublowaniem na potrzeby domykania jest tylko jednym ze sposobów, moim zdaniem najłatwiejszy i najprostszy.
    Dałem tylko przykład możliwego rozwiązania na podstawie schematu tych "elektrycznych szyb". Jest to projekt kompleksowy, zakładający budowę od podstaw, od likwidacji "korbek".
    Opracowanie konkretnego schematu domykania, to było by opracowanie nowego projektu. Byłby on na pewno dużo prostszy niż ten schemat, bo chodziło by tylko o domykanie z wykorzystaniem dublowania przycisków.
    W ogólnym zarysie byłyby to cztery miniaturowe przekażniczki uruchamiane krótkim impulsem na czas około 10÷15 sekund. Mogą być też dwa przekażniki o podwójnych stykach, lub nawet jeden o poczwórnych stykach (takie też są, ale już nie miniaturowe). Ich styki wykonawcze podłączone równolegle do styków zamykania, najlepiej w podłokietniku kierowcy lub do wiązki przed wejściem do drzwi.
    Może też być w ten sposób, że styki zamykania każdego przycisku są połączone za pomocą diod w jeden punkt, i ten punkt zwierany do masy (w przypadku sterowania masą) na czas 10÷15 sekund za pomocą jednego styku przekażniczka, lub za pomocą tranzystora. Oczywiście nie będzie wtedy zmykania po kolei.

    Sposób ten niejako przy okazji zastosowania zwalnia od przecinania czegokolwiek, nie trzeba sięgać do przewodów zasilających silniki i ich przecinać, bo w przypadku niektórych silniczków trzeba by sięgnąć do wnętrza sterowników z nimi zintegrowanych "nie rozdzielnie". Sam doświadczyłem tego problemu budując ten układ "elektrycznych szyb". Trzeba było dostać się do wnętrza silniczków i poprzecinać ścieżki.

    Jedyny "kłopot" wykorzystania przycisków, to dostanie się do przycisków, lub do wiązki idącej do nich.

    Nie neguje zastosowania zabezpieczenia, jest ono bardzo ważne. Z postu tytułowego nie wynikało czy jest naprawdę konieczne, bo po prostu nie znam samochodu, i nie wiem czy przypadkiem zabezpieczenie już tam jest "fabryczne".

    Jest jeszcze jeden, dość ważny szczegół, który warto wziąć pod uwagę. Gdy szyby są domykane kolejno pojedyńczo, maksymalny prąd pobierany w chwili rozruchu jednego silnika wynosi około 10 A, w czasie "pracy" w zależności od obciążenia przeciętnie około 5 A, i tak trwa aż do zamknięcia wszystkich szyb.
    Gdy jednocześnie uruchamiane 4 silniki to jest 40 A i taki trzeba przewidzieć bezpiecznik. Tak duża wartość bezpiecznika, to potencjalne niebezpieczeństwo że w przypadku zwarcia prędzej spalą się przewody za nim niż bezpiecznik. Może trochę panikuję, ale tak może być. Niestety, tego nie da się obejść prostym układem. Uruchamianie kolejne silników komplikuje układ.
  • #25
    Xweldog
    Level 31  
    Pod dwoma względami poruszamy się w innych obszarach.
    Mój temat to "automatyczne domykanie". Moje zainteresowanie wzięło się stąd, że trochę trwało nim rozgryzłem co je grane. Gdzieś dojechałem, wyłączyłem i wyjąłem kluczyk, otwieram, wysiadam i zauważam uchyloną szybę. By ją domknąć, musiałem nie tylko że znów wetknąć i przekręcić kluczyk to zamknąć drzwi. Jeśli zauważyłem uchyloną siedząc w autku, to mogłem ją ręcznie domknąć. Ale i to nie zawsze, wystarczyło że przez chwilę np. czegoś szukałem, grzebałem w torbie czy tp, to znów konieczne było użycie kluczyka. Rozgryzłem że jak wyjmę kluczyk to U do podnośników wyłącza się dopiero po ok. 30-40s a jak wyjmę i otworzę drzwi to natychmiast.
    Ogólnie, to autko zmuszało mnie bym się do niego stosował, wciąż o czymś myślał, pamiętał, sprawdzał, martwił czy nie zapomniałem itd. Jakby narzucało mi swoją wolę. Po wstawieniu tego prostego rozwiązania to ono zawsze dostosowuje się do mnie. O nic nie muszę się martwić itd. Gdzieś podjeżdżam, wysiadam i spokojnie gdzieś sobie idę.
    Ty odbiegasz od mego tematu, szeroko przytaczasz wsio co tyczy sterowania szybami. Np. czytelnik może myśleć że Twoje słuszne przy tworzeniu takiej instalacji od podstaw infa o bezpiecznikach 40A itp. tyczą też tego rozwiązania. Gdy nie ma to nic do rzeczy, to było i jest fabryczne.

    Drugie, chyba nie tylko ja bardziej szukam i cenię tych co konkretnie coś zrobili od tych co doradzają. Bodajże na Hyundai Klub znalazłem "poradę" że "podobno pasuje moduł od ix20". Fajnie, załatw gdzieś czy kup ten moduł i rozgryź co jak. M/w: TY wydaj kasę, poświęć kupę czasu itp. a MY będziemy wiedzieć czy to prawda.
    Dlatego pytałem skąd Twoja pewność że "prościej" jest podpiąć się pod przełączniki. Zrobiłeś to w jakimś konkretnym aucie?
    Owszem, wiele problemów można rozwiązać na różne sposoby ale w mym i20 nie prawda że "prościej". I tak musi się przeciąć jeden fabryczny przewód. Ew. kwestia gdzie jest lepszy dostęp - od silników czy do przełączników. W innych autkach może być inaczej ale to i tak są te same przewody.

    Miłego dnia
  • #26
    Marian B
    Level 37  
    W układzie fabrycznym jaki by nie był, można zastosować domykanie na poziomie przycisków i nic nie trzeba wtedy przecinać i będzie to układ prostszy.
    Nie poruszamy się w innych obszarach. Podałem przykład, schemat w którym to jest rozwiązane w ten właśnie sposób, nie ważne że dotyczy kompletnego urządzenia do szyb. To jest konkretne urządzenie sprawdzone w praktyce przez wiele lat.

    Przecież Kolega może sobie "wykroić" z tego schematu to co jest potrzebne tylko do domykania. Ważna jest przede wszystkim dobrze pomyślana zasada działania. Jaki sens sięgać gdzieś do silników, kiedy można to zrobić prościej.

    Na wszystkich schematach zauważyłem że +12V jest stale doprowadzony do styków włączających silnik, a więc i tym samym do silnika.
    W przecięcie przewodu jest tylko włączony styk przekażnika włączający silnik przez mały rezystor, tylko w kierunku zamykania.
    Ze schematów wynika że napięcie jest doprowadzone do silnika stale. Chyba że jest inaczej, ale z opisu Kolegi w żaden sposób to nie wynika, chyba że ja czegoś nie rozumiem, (bo chyba nie tylko ja narzekam na mało czytelny, nie zrozumiały opis).

    Jeżeli jest napięcie na silniku, jaka jest różnica w zamykaniu przyciskiem naciskanym palcem, a przyciskiem zwieranym automatycznie innym stykiem?

    Tym bardziej że układ elektrycznych szyb już ISTNIEJE i nie potrzeba się martwić rożnymi dodatkami typu zabezpieczenie czy robienie instalacji.
    Już wcześniej pisałem że jedynym problemem jest znikające napięcie po wyjęciu kluczyka, ale to można załatwić dodatkowym układem czasowym. Podobnych układów czasowych jest w tym rozwiązaniu cztery, ten byłby piąty.
    W przypadku dublowania przycisków, układów czasowych jeden, ewentualnie drugi do przedłużenia napięcia.

    Co do bezpiecznika o odpowiedniej wartości, fabryczny układ jest przystosowany do opcji bez domykania jednocześnie wszystkich szyb, inaczej nie trzeba by było go dobudowywać. A więc warto jego wartość przemyśleć po zmianach.

    Jeszcze raz powtórzę, układ Kolegi działa, sprawdza się, i w porządku. Ale jeżeli pojawił się na forum to chyba po to aby aby usłyszeć o nim zdanie innych, i otrzymać ewentualne wskazówki czy wskazanie jakichś tam innych rozwiązań.
  • #27
    Xweldog
    Level 31  
    Widzę że uparcie wracasz do swojego. Pewne, mocne twierdzenie "jaki to by nie był"... Za pewne wiesz to z praktyki? Czy teorii, tak Ci się wydaje? Bo raczej "wydaje". W mym autku każdy silniczek ma fabrycznie swój osobny bezpiecznik topikowy i nie ma znaczenia czy podnosi się jedną i czy jednocześnie kilka szyb. Być może są takie że mają tylko jeden, wspólny, ale w to wątpię.

    Jak wyglądają przełączniki ręczne, nie tylko w moim i20, jest na schemacie na Hyundai Klub. Na tych tutaj jest po prostu odwrotnie (+) i (-) co być może też się komuś przyda. Ale ojebątne, czy w stanie spoczynku oba końce silnika idą do (+) czy (-), te przełączniki nie są NO które można prosto dublować. Musi się coś przeciąć.

    Wciąż zakładasz że jestem na etapie jakichś tam pytań czy tp. Nie bardzo rozumiem po co miałbym cóś sobie skądyś "wykrawywać" skoro od dawna mam swój układ zamontowany i działający bez zarzutu?

    Co mnie tu ew. interesuje lub nie.
    - nie wątpię że można to rozwiązać na wiele innych sposobów ale to mnie nie interesuje. Sądzę że rozwiązałem to "mini-max": minimum elementów dających max efekt. Nie dałem ani jednego elementu za mało czy za dużo.
    - nie interesują mnie teorie że można prościej tylko konkretne takie schematy
    - ew. pytania

    Pokaż mi prostsze rozwiązanie niż - ładować C impulsem zamykającym drzwi i z niego sterować przekaźnik ( lub MOSp i n ). A jak ktoś chce jeszcze mieć możliwość zostawiania czasem szyb uchylonych to dodać podwójny przerzutnik.

    Ale, zainteresowanie tu zerowe, taką automatykę ma coraz więcej aut, z czasem wszystkie a temat umrze śmiercią naturalną.

    Pozdro
  • #28
    Marian B
    Level 37  
    No tak, trochę nie porozumienie wyszło.
    Cały czas gdzieś tam zakodowane było, że styki włączające silniczki to są styki wykonawcze przekażników pośredniczących.
    Trudno było dopuścić myśl że w końcu w nowym samochodzie sterowanie szybami jest tak uproszczone, że niema przekażników pośredniczących.

    Trochę też i wina nie precyzyjnego opisu bo wystarczyła na wstępie wzmianka że silniczki są sterowane bezpośrednio przyciskami i właśnie dla tego takie rozwiązanie. Nie mogłem tego się doczytać.
    Nie każdy musi znać akurat ten samochód.
    W takim układzie to rozwiązanie bardzo dobre.

    Tak poza tematem, w jaki sposób przy takim sterowaniu jest fabrycznie rozwiązane zabezpieczenie przeciążeniowe i czy w ogóle jest?
  • #29
    Xweldog
    Level 31  
    Chyba to ze stykami przekaźników wzięło Ci się z oglądania schematów forumowych.

    Rozważając z rok temu co i jak, doszedłem do wniosku że muszę dać extra bezpiecznik elektroniczny. Nie wiem jak działa fabryczny, czy bierze info z szyny plusowej czy minusowej. Wątpię w polimery, mają powtarzalność kilka tyś razy. Ale, technologie wciąż się ulepsza, może je zastosowano. Nie chciałem ryzykować ew. spaleniem silniczka by to ustalić. Tak ma się święty spokój ojebątnie jak to jest rozwiązane fabrycznie w każdym aucie.

    Ciekawostka z tych co mnie interesują. Zaskoczyło mnie że prototyp podnosił szyby zarówno jak zamykałem i otwierałem drzwi. Mimo, że przy otwieraniu w stosownym przewodzie multimetr czy wskaźnik LED nic nie pokazywał. Zaczął działać prawidłowo dopiero gdy w bramkę MOS wejściowego invertera dałem 100k. Bez najwyraźniej wyzwalały go zakłócenia indukujące się w wiązce.
    Przypuszczam że impuls sterujący siłownikiem jest na tyle "mocny" by ładować bazowe C, ten inverter nie jest potrzebny by robił za bufor a uprościć cały układ. Bez musiałbym każdemu bezpiecznikowi elektronicznemu dodawać po kilka elementów by to co "zmierzył względem plusa" przenieść do masy.
  • #30
    Marian B
    Level 37  
    I schematy z forum, ale przede wszystkim własne rozwiązanie, jakoś nie mieściło się w głowie że jeszcze są w użyciu takie proste metody sterowania.
    Tak czy siak, dla dobrego zabezpieczenia przeciążeniowego powinno być zabezpieczenie każdego silniczka oddzielnie. Gdyby naszła wena twórcza, polecam kontaktrony, są bardzo dokładne, łatwa regulacja, prosty układ, oraz ich cewki w praktyce nie wprowadzają dodatkowej rezystancji, co nie jest bez znaczenia, szczególnie zimą, albo przy nieco nie doładowanym akumulatorze.