Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączenie dwóch silników prądu stałego 12V

09 Sty 2016 22:41 1197 28
  • Poziom 6  
    Witam, buduję pojazd gąsienicowy, który do napędu będzie wykorzystywał dwa silniki 12V wycieraczek od Poloneza. Moje pytanie jest następujące: jak zmienić kierunek silnika nie zmieniając masy? I jak sterować takim potworem?
  • Poziom 20  
    Zrób przekładnię na dwóch kołach zębatych, żeby uzyskać obroty w drugą stronę.
  • Poziom 39  
    Bez zmiany masy to trzeba odizolować cały środek od obudowy. Sterować tranzystorem BUZ11 na przykład. Potem to już z górki.
  • Poziom 6  
    Niema jak odizolować, gdyż gąsienice też będą z metalu.
  • Poziom 38  
    Trzeba zbudować przerwornice z transformatorem, odizolowanie galwaniczne.
  • Poziom 6  
    Przetwornice te zmienią kierunek obrotów, nie zmieniając masy?
  • Poziom 38  
    Jeźeli będą osobne dla każdego silnika to masz niezależne sterowanie silnikami.
  • Poziom 6  
    Chcąc żeby pojazd jechał do przodu muszę ustawić obroty na 1 silniku w prawo a na drugim w lewo.
    gdy będę skręcał czyli dwa silnik będą kręcić się w jedna stronę nie będzie żednych komplikacji . I czy do takiego podłączenia założę jakiś potencjometr ?
  • Poziom 39  
    Coś chyba namieszałeś? Jeżeli pojazd ma się poruszać do przodu lub do tył to silniki muszą pracować w tą samą stronę a jeżeli chcesz skręcać silniki muszą pracować w przeciwnych kierunkach.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    niewolno2 napisał:
    Coś chyba namieszałeś? Jeżeli pojazd ma się poruszać do przodu lub do tył to silniki muszą pracować w tą samą stronę


    Niekoniecznie - zapewne w konstrukcji Empirka99 jeden z silników jest odwrócony w stosunku do drugiego. W takim przypadku propozycja z postu #9 jest rozsądna.

    Empirek99 napisał:
    gdy będę skręcał czyli dwa silnik będą kręcić się w jedna stronę nie będzie żednych komplikacji


    Gdy będziesz skręcał to starczy jeden silnik zatrzymać.

    Empirek99 napisał:
    I czy do takiego podłączenia założę jakiś potencjometr ?


    Dla takich mocy to w grę wchodzi raczej tylko PWM.
    Swoją drogą ta konstrukcja to będzie zapewne niezły smok...
  • Poziom 39  
    jdubowski napisał:
    niewolno2 napisał:
    Coś chyba namieszałeś? Jeżeli pojazd ma się poruszać do przodu lub do tył to silniki muszą pracować w tą samą stronę


    Niekoniecznie - zapewne w konstrukcji Empirka99 jeden z silników jest odwrócony w stosunku do drugiego. W takim przypadku propozycja z postu #9 jest rozsądna.

    Na temat budowy pojazdu i układzie rozmieszczenia silników Empirka99 nic nam nie wspomniał.
  • Poziom 6  
    Na schemacie kolegi niewolno2 masa raz jest plusem, a raz minusem, więc będzie to kolidował z drugim silnikiem. Obudowa będzie wykonana z metalu.
  • Poziom 31  
    Jeśli jedna ze szczotek jest na masie to i tak bez wzajemnego odizolowania silniczków nie będzie to pracowało na jednym zasilaniu bo w układzie jak na rysunku silniczki muszą się krecić w przeciwne strony.
  • Poziom 6  
    Właśnie chodzi mi o to czy jest jakaś inna możliwość podłączenia silników żeby zmieniając obroty nie zmieniał się minus na masie
  • Poziom 38  
    Przeciez pisałem o przetwornicach z izolacją galwaniczną. Masz niezależne sterowanie.
  • Poziom 6  
    Ile takie coś kosztuje /gdzie można kupić ?
  • Poziom 38  
    Poszukam, może znajdę. Cierpliwości.
  • Poziom 43  
    Czy elektryczne odizolowanie mas silników od siebie i od reszty pojazdu to problem?
    Empirek99 napisał:
    Niema jak odizolować, gdyż gąsienice też będą z metalu.
    Wystarczy sprzęgło z nieprzewodzącego materiału a dokładnie dwa.
  • Poziom 39  
    Chyba lepiej dać jakieś plastikowe przekładki i jeden plastikowy tryb w napędzie niż komplikować elektronikę której i tak będzie dużo.
    2 przetwornice mogą pracować z 1 akumulatora bez problemu. Strony pierwotne nie muszą być separowane.
    Pokaż nam te silniki to coś zaproponujemy.
  • Poziom 6  
    Na razie nie posiadam silników bo nie wiem jakie kupić. Myślałem nad silnikami od wycieraczek samochodowych.
  • Poziom 38  
    Silniki od drzwi automatycznych, zasilanie odizolowane od obudowy.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Silniki od drzwi automatycznych, zasilanie odizolowane od obudowy.
  • Poziom 39  
    Empirek99 napisał:
    Na schemacie kolegi niewolno2 masa raz jest plusem, a raz minusem, więc będzie to kolidował z drugim silnikiem. Obudowa będzie wykonana z metalu.

    Aby rozwiać ewentualne wątpliwości związane z masą między silnikami, dowcip polega na odpowiednim połączeniu i dobraniu włączników/przełączników jazdy.
    Podłączenie dwóch silników prądu stałego 12V
  • Poziom 6  
    Chyba zrobię zwykłą przekładnie i po problemie
  • Poziom 32  
    Nie widziałem w praktyce pojazdów gąsienicowych z dwoma silnikami.Zazwyczaj jest jeden silnik napędowy i dwa sprzęgła sprzęgające napęd z poszczególnymi gąsienicami .Można też skręcać poprzez hamowanie jednej z gąsienic.Zmianę kierunku jazdy można zrealizować za pomocą mostka H.
  • Poziom 43  
    L_M napisał:
    Nie widziałem w praktyce pojazdów gąsienicowych z dwoma silnikami
    Chyba "dorosłych pojazdów". W modelarstwie to dość powszechne rozwiązanie.
  • Poziom 32  
    Rzeczywiście miałem na myśli "dorosłe pojazdy",ale mając na uwadze że silnik z wycieraczek ma Poloneza ma 100W może warto rozważyć takie rozwiązania.Zaletą rozwiązania napędu gąsienicowego z jednym silnikiem jest to że nie występuje potrzeba dokładnego sterowania obydwu silników tak żeby nie wystąpiła na nich różnica prędkości co by prowadziło do samoistnego skręcania modelu przy jeździe na wprost.