Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stary prostownik teścia, czy warto robić?

theded 11 Sty 2016 12:26 2646 30
  • #1 11 Sty 2016 12:26
    theded
    Poziom 14  

    Teściu zostawił po sobie prostownik, który służył w gospodarstwie. Teść był mechanikiem więc jest szansa, że sprzęt był dobry. Waży dobrych kilka kg. Ja używam prostownika okazjonalnie, do ładowania aku w aucie, mam swój tani marketowy kupiony kilka lat temu, ale ma on tylko 4A i jest lekki jak piórko.

    Dziś prostownik nie chciał zadziałać ale okazało się, że bezpieczniki były w nieciekawym stanie i teraz już "sikrzy" jak zetknę krokodylki. Bezpieczniki są opisane 8A i 4A a założyłem obydwa o oznaczeniu F8AL 250V, rozumiem, że jeden muszę zmienić. Do wymiany jest amperomierz, który się odkleił (pewnie nieźle się przegrzał), widać też przegrzanie przy jednym z bezpieczników na płytce od tyłu (pewnie dlatego, że był zdrutowany).

    Czy warto robić taki prostownik? W sumie to on pełni swoją podstawową funkcję, z tym że przydałoby się wymienić amperomierz, krokodylki bo te wyglądają tragicznie no te gniazdka bezpieczników na jakieś wygodniejsze albo "automatyczne", bo pastylki to nigdy nie ma pod ręką. Chciałbym też jakoś ogarnąć jakie wartości daje ustawienie pokrętła na daną pozycję, bo w sumie to nie wiem. Na najwyższym to prostownik buczy zadziornie ale zwyczajnie nie mam pojęcia na ile ustawić.

    Kiedyś pewien elektryk mówił, że duża waga jest dobrą prognozą dla prostownika a ten jest ciężki. Jak uważacie, coś takiego jest lepsze do auta niż jakiś nowy za 200zł? Jak sprawdzę jakim prądem ładuję na danych pozycjach? Zastanawiam się, czy nada się do motocyklowego akumulatora na najniższym biegu?

    0 29
  • Pomocny post
    #2 11 Sty 2016 12:47
    anders11
    Poziom 28  

    Najdroższą i najważniejszą część prostownika czyli transformator już masz.
    Sprawdź wizualnie stan uzwojeń czy izolacja nie ponadpalana i podaj pole przekroju rdzenia.

    0
  • #3 11 Sty 2016 13:00
    stanislaw1954
    Poziom 40  

    Nie wszystko co stare, jest złe. Za dużo elektroniki w prostownikach, często powoduje,że nawet błaha usterka staje się powodem do niedziałania.Tu, sądząc po zdjęciach można po niewielkiej naprawie przywrócić do "życia"ten prostownik.Tylko;

    theded napisał:

    Dziś prostownik nie chciał zadziałać ale okazało się, że bezpieczniki były w nieciekawym stanie i teraz już "sikrzy" jak zetknę krokodylki.
    Z takim postępowaniem się nie mogę zgodzić. Czy tak samo postępujesz jak chcesz uruchomić jakieś urządzenie zasilane napięciem 230 V - najpierw zwierasz drutem dwie "dziurki " w gniazdku, by sprawdzić, czy jest czynne?

    0
  • Pomocny post
    #4 11 Sty 2016 13:37
    SKM 1964
    Poziom 31  

    Taki prostownik warto naprawić, nie zawiera żadnej elektroniki oprócz diód w mostku, widać że jest dość mocny i prosty w budowie, ale trzeba pilnować akumulatora po naładowaniu by go nie przeładować. Brak stabilizacji napięć
    na wybranym zakresie. :|

    0
  • #5 11 Sty 2016 15:10
    theded
    Poziom 14  

    Do uzwojenia się nie dobiorę, wszystko jest zasłonięte ale wygląda na dobry stan. Co do iskrzenia to była to forma testu czy w ogóle zmiana bezpieczników coś dała. Prostownik pomimo, że zapalała się dioda i buczał nie ładował aku, chciałem sprawdzić czy bezpieczniki były powodem usterki. Jak by był sprawny amperomierz od razu bym widział że nie ładuje.

    Amperomierz był firmy Alremet ale teraz to Google ich nie pokazuje. Z tego co pamiętam to był wyskalowany do 25a ale stopił się pewnie przez próby rozruchu podczas ładowania. Chciałbym założyć 30A z tym że nigdzie nie widzę takiego, który pasuje w otwór montażowy 40mm. Allegro już obszukałem, zerknę jeszcze na TME, ale może macie pomysł gdzie to dostanę. Niby ten przedni panel to dykta, ale jak kupuję to fajnie żeby był plug and play.

    0
  • #6 11 Sty 2016 15:24
    stanislaw1954
    Poziom 40  

    theded napisał:
    Prostownik pomimo, że zapalała się dioda i buczał nie ładował aku, chciałem sprawdzić czy bezpieczniki były powodem usterki. Jak by był sprawny amperomierz od razu bym widział że nie ładuje.
    Od tego jest woltomierz, lub jeszcze prostsze "urządzenie"jak żarówka samochodowa z dwoma przewodami.

    0
  • Pomocny post
    #7 11 Sty 2016 15:52
    wojtek1234321
    Poziom 29  

    theded napisał:
    Chciałbym założyć 30A z tym że nigdzie nie widzę takiego, który pasuje w otwór montażowy 40mm. Allegro już obszukałem, zerknę jeszcze na TME, ale może macie pomysł gdzie to dostanę.

    Moderowany przez Mirek Z.:

    Link do aukcji usunąłem - to jest dział serwisowy, gdzie obowiązuje regulamin https://www.elektroda.pl/rtvforum/faq.php p.3.1.18.


    Wymiary miernika :
    U ciebie jest 40 mm, a ten ma tyko 39 mm więc się bez problemu mieści tylko odpowiedni umocować.
    Średnica otworu montażowego ok. 39mm
    Wymiary kwadratowego czoła miernika 47x47mm
    Głębokość całkowita miernika ok. 24mm

    0
  • #8 11 Sty 2016 17:30
    theded
    Poziom 14  

    Dziękuję wszystkim. Macie może pomysł jak mogę sobie opisać tą skalę pokrętła? Jakiś test się robi czy coś?

    0
  • #9 11 Sty 2016 18:01
    stanislaw1954
    Poziom 40  

    theded napisał:
    jak mogę sobie opisać tą skalę pokrętła?
    Raczej nic mądrego nie wymyślisz. Masz znaczek- strzałkę oznaczającą zwiększanie prądu ładowania. Możesz chyba jedynie dodać cyferki , które będą oznaczały kolejne stopnie zwiększania prądu ładowania.

    0
  • Pomocny post
    #10 11 Sty 2016 20:04
    Novile
    Poziom 32  

    theded napisał:
    Zastanawiam się, czy nada się do motocyklowego akumulatora na najniższym biegu?
    Oczywiście, ten prostownik ma przecież napięcie 6V i 12V przełączane z przodu.
    Co do jego amperażu, wystarczy spojrzeć na diody w prostowniku, jak widać są tam 4 sztuki prawdopodobnie pracują w układzie Gretza. Zobacz ile ma Amper jedna dioda.
    Jest to stary porządny prostownik, prosty i wytrzymały. Nie ma porównania do marketowych zabawek z Chin. Zawsze warto taki remontować.Tylko go dobrze odczyść z kurzu np.przedmuchaj kompresorem, bo kurz przeszkadza przy odprowadzaniu ciepła podczas pracy urządzenia, zwłaszcza radiatory diod mam na myśli i transformator.

    0
  • #11 11 Sty 2016 20:22
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    Przepraszam, to ,,sikrzy'' prąd stały czy zmienny ? Możliwe jest także, że ten ,,niedoGoglowany'' amperomierz się stopił właśnie przez uszkodzone ,,sikrzeniem '' diody, bo prostownik zamiast prostować, to podawał prąd przemienny na ładowany akumulator. Teściu nie pozostawił multimetra po sobie, skoro tak zabierasz się do pracy ?

    0
  • #12 11 Sty 2016 20:29
    theded
    Poziom 14  

    Dziś rozmawiałem z dziadkiem i te bezpieczniki to jego pomysł (zawsze podchodził niefrasobliwie do takich spraw). Prostownik służył też do rozruchu jak była potrzeba a amperomierz ponoć zepsuł się w trakcie pożaru, który zjarał im klatkę schodową (niezwiązany z prostownikiem). Tak czy siak wiem na czym stoję. Co do motocyklowego aku to miałem na myśli mały aku 12v bo taki mam w moto. Pojemność ok 10ah. Na 6v to nic nie mam i się raczej nie zapowiada.

    0
  • Pomocny post
    #13 11 Sty 2016 21:43
    L_M
    Poziom 32  

    Sprawdź czy diody w mostku nie mają zwarcia ,są to sądząc po zdjęciach diody 10A. Diody jeśli by zaszła taka potrzeba można pozyskać z rozbiórki starych alternatorów diody te mają
    25A/100V na jednej płytce są diody z katodą a na drugiej z anodą na obudowie.

    0
  • Pomocny post
    #14 12 Sty 2016 08:42
    SKM 1964
    Poziom 31  

    Jak była by potrzeba wspomagania rozruchu tym prostownikiem , to proponowałbym zmiane diod w mostku na min 50 A dla pewności . Przy okazji
    przed montażem sprawdzisz dokładnie na przebicie , zwarcie lub przerwę każdą z diod . :|

    0
  • #15 12 Sty 2016 09:06
    theded
    Poziom 14  

    Chętnie bym sprawdził te diody albo nawet wymienił bo na allegro są za grosze ale gdzie one się dokładnie znajdują. Jestem laikiem w tym temacie a foty które wygooglałem nie przypominają żadnych elementów w tym prostowniku?

    1
  • Pomocny post
    #16 12 Sty 2016 09:25
    stanislaw1954
    Poziom 40  

    Tu nie ma co wymieniać bez powodu. Jeśli diody są dobre to niech zostaną, a wymienić je trzeba gdy są zepsute.

    theded napisał:
    gdzie one się dokładnie znajdują.
    Na zdjęciu 5i6 włożone w radiator(obudowę )aluminiowy. Jest ich 4.

    0
  • #17 12 Sty 2016 09:34
    theded
    Poziom 14  

    Nie mają zwarcia, w takim razie zostawiam jak jest, zmieniam krokodylki i amperomierz i może się szarpnę odmalować górną część obudowy bo mocno zniszczona. Dziękuję wszystkim za profesjonalne porady, jak zawsze z resztą.

    Edyta:
    Zmieniłem krokodylki i kupiłem amperomierz. Niestety jak podłączyłem do akumulatora (sprawny, używany codziennie) i zacząłem podwyższać moc to bezpiecznik 8a się przepalił. Pierwszy raz na 4 "biegu", drugi raz na najwyższym. Czy mogę założyć bezpiecznik np 15A na próbę? Aku był zwykły ołowiowy, względnie naładowany bo na co dzień w aucie jeździ, pojemność ok 60Ah.

    Drugi problem to prąd ładowania. Na najniższym biegu pokazuje ok 15v ale na 4tym aż 18v. Jak przełączyłem pokrętło na 6V to startował od 11,5V. Chyba trochę za dużo, co? Czym może być to spowodowane?

    Edyta: Mierzyłem bez podpiętego aku, już doczytałem że wynik jest wtedy błędny. Jutro sprawdzę na aku, bo dziś już mi się nie chce do garażu schodzić.
    Dziś przyszedł dziadek i opowiadał, że z tymi jego "tuningowymi" bezpiecznikami to prostownik robił także jako wspomagacz rozruchu traktora w razie potrzeby tylko coś nie łączyło i dlatego się gniazdo bezpiecznika smażyło. Poprzyginał blaszki i było ok.

    0
  • #18 17 Sty 2016 17:15
    theded
    Poziom 14  

    Podłączyłem prostownik pod mały aku z UPSa i napiecie sa podobne jak zmierzyłem na samych klemach. Doszedłem tylko do trójki, bo pomimo że trwało to kilka sekund na 3 biegu z aku słychać było niepokojący dźwięk. Miernik pokazał 16v. Jak mam sprawdzić jakie na prawdę jest napięcie i czy mogę założyć ten większy bezpiecznik?

    0
  • #19 17 Sty 2016 17:24
    stanislaw1954
    Poziom 40  

    theded napisał:
    Podłączyłem prostownik pod mały aku z UPSa i napiecie sa podobne jak zmierzyłem na samych klemach
    To normalne,że na początku ładownia napięcie będzie niskie. Później będzie w trakcie ładowania się podnosić.
    theded napisał:
    z aku słychać było niepokojący dźwięk
    Intensywne gazowanie, jedna z oznak naładowania akumulatora.I tu przydałby się amperomierz, by ustawić prąd ładowania odpowiedni do wielkości akumulatora.

    0
  • #20 17 Sty 2016 17:32
    Novile
    Poziom 32  

    Aby dobrać bezpiecznik musisz znać parametry diod, bo inaczej przy zbyt dużym bezpieczniku usmażysz diody w mostku!!
    Co do napięcia ma być większe od napięcia akumulatora, bo tylko pod tym warunkiem prąd popłynie od prostownika do akumulatora.Warunkiem przepływu prądu jest różnica potencjałów, czyli napięć.
    Im wyższe napięcie tym bardziej wymusza przepływ prądu. Jednak przy tych nawet 16V musisz uważać aby nie przeładować akumulatora, bo go tym uszkodzisz.To nie jest automatyczny prostownik, jak jest akumulator rozładowany to ładujesz i okresowo odpinasz prostownik i mierzysz napięcie na baterii.Jak uzyskasz te 12.5V to koniec ładowania.I wybij sobie z głowy rozruch czegokolwiek na tym prostowniku!
    To jest urządzenie do ładowania a nie do rozruchu.

    0
  • #21 17 Sty 2016 18:27
    theded
    Poziom 14  

    Jasne, u mnie on raczej będzie miał lekki życie, bo jestem zdania że warto poczekać a zadbać o akumulator ale kilka razy miałem już potrzebę podładować cudzy aku przez chwile aby udało się zapalić. Wtedy fajnie jak potrwa to 10 a nie 30 min. Wiem, że na mnie spoczywa zadanie dopilnowania całego procesu.

    0
  • #22 17 Sty 2016 20:25
    L_M
    Poziom 32  

    theded napisał:
    Wtedy fajnie jak potrwa to 10 a nie 30 min

    Jeśli chcesz ładować 10 a nie 30 minut to jednak bym radził wymienić diody na większy amperaż 30-50A bo te diody mają po 10A z tego powodu że po prostu w tamtych czasach inne nie były dostępne a transformator ma większy potencjał.

    0
  • #23 17 Sty 2016 20:34
    theded
    Poziom 14  

    Nawet się nad tym zastanawiałem, ale w sumie to aku z którymu mam do czynienia to zwykle ok 60ah. Największy miałem 95ah (teraz raczej takiego nie przewiduję) a najmniejsze to motocyklowe ok 10ah. Jeśli dobrze myślę, to lepiej zostawić te diody co mam obecnie bo to chyba zakres bardziej pasujący do moich potrzeb. Sama wymiana wygląda na banalną a kpl diód 50A na alledrogo za 60zł widziałem więc też nie pieniądze. Wyżej ktoś pisał, że z diodami 50A można myśleć o wspomaganiu rozruchu, ale to pewnie i grubsze kable wskazane (krokodylki teraz dałem spore, 150A). W tą zimę pożyczyłem prostownik raz i raz użyłem. W poprzednią chyba ani razu nie był potrzebny. Do tego mam jakiś tani prostownik 4a w razie jakby ten odmówił współpracy. Więc jak jest sprawny to ja chętnie dłużej poczekam- zdrowiej dla akumulatora. Chyba, że wymiana starych diód miałaby w jakiś wymierny sposób wpłynąć na jakość ładowania a co za tym idzie żywotność ładowanych akumulatorów to jestem otwarty na propozycję.

    BTW, na spodzie jest tabliczna znamionowa. To prostownik TB6031 firmy Famor. Jest z roku 1984 czyli starszy ode mnie :) Tu nawet ktoś o taki pytał https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2778221.html#13410581

    0
  • #24 17 Sty 2016 20:49
    Novile
    Poziom 32  

    Z tego co widzę to ma w tym prostowniku być bezpiecznik 8A i taki trzeba dać.

    Stary prostownik teścia, czy warto robić?



    Jak dasz 15A to diody uszkodzisz przy wzroście prądu ładowania.Koledzy tu mogą mieć rację iż transformator może mieć spory zapas mocy- tak w PRL-u robiono - nikt nie żałował drutu ani stali i zapas był. Zatem można dać większe diody albo sam mostek , w sumie masz dwa radiatory to założyć mostek 20A można na radiator.Wcześniej bym sprawdził przekrój drutu uzwojenia wtórnego. Można policzyć też z przekroju rdzenia ile mocy może to trafo przenieść na stronę wtórną.
    Potem tę moc podzielić przez napięcie i orientacyjnie wyjdzie ci ile Amperów ten transformator może dać po stronie wtórnej.

    0
  • #25 17 Sty 2016 21:12
    theded
    Poziom 14  

    A widziałeś te bezpieczniki, które dziadek zdrutował bo się przepalały? Wersja "spirala" szczególnie mi do gustu przypadła :P Teraz siedzi 8A ale przepala się gdy przełączę na najwyższy stopień więc czymś to jest spowodowane. Do uzwojenia się nie dobiorę, bo jest skutecznie zasłonięte. Nie bardzo widzę też ulepszanie tego prostownika, bo potrzeby mam skromne. Po prostu chcę, żeby był sprawny skoro to solidny sprzęt. Nie chce wydawać więcej niż potrzeba, choć przez chwilę miałem myśl, żeby obudowę wypiaskować i pomalować proszkowo na taki zielono-młotkowy klasyk :D

    0
  • #26 17 Sty 2016 21:21
    L_M
    Poziom 32  

    theded napisał:
    Teraz siedzi 8A ale przepala się gdy przełączę na najwyższy stopień więc czymś to jest spowodowane

    Te 8A to trochę za mało ja bym proponował zamontować gniazdo od bezpieczników samochodowych i dał bezpiecznik samochodowy 16A.

    0
  • #27 17 Sty 2016 21:29
    theded
    Poziom 14  

    Też właśnie myślałem nad taką mocą. Tam jest coś w rodzaju PCB, które musiałbym ostro rzeźbić i pewnie po tylu latach to by się rozpadło więc nie byłem skłonny na tego typu mody. Z drugiej strony to jednak wygoda wymiany by była sporo lepsza no i te wygięte blaszki to trochę tandeta. Na razie zobaczę co będzie się działo jak założę 15a i dam pełną moc :)

    0
  • #28 17 Sty 2016 21:58
    L_M
    Poziom 32  

    theded napisał:
    które musiałbym ostro rzeźbić

    Nie przesadzaj trzeba tylko wywiercić parę otworów a resztę dopiłować iglakiem.A wrażenia estetyczne po przeróbce "bezcenne"

    0
  • #29 17 Sty 2016 22:11
    theded
    Poziom 14  

    To już wolę kupić taki okrągły wkręcany, bo wtedy wystarczy tylko wiercić. Iglaka nie mam akurat. W sumie to pomyślę o tym przy najbliższej wizycie w stosownym sklepie. Pastylki mają ten plus, że można ich sporo upchnąć za tą szybką na zapas.

    0
  • #30 17 Sty 2016 22:22
    L_M
    Poziom 32  

    theded napisał:
    To już wolę kupić taki okrągły wkręcany, bo wtedy wystarczy tylko wiercić

    Niestety muszę cię rozczarować też trzeba piłować tylko trochę mniej,zobaczysz o co chodzi jak rozkręcisz to gniazdo obok.

    0