Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nice Robus 1000. Brama nie zamyka się do końca.

13 Sty 2016 16:20 3189 18
  • Poziom 8  
    Witam wszystkich bardzo serdecznie .

    Mam problem z napędem , mianowicie podczas ostatnich mrozów pojawił się problem z zamykaniem bramy ( nie dochodziła ona do samego końca - czasami stawała w połowie a czasami przesuwała się tylko kawałek ) automatycznie nie było możliwości z niej korzystać w związku z tym musiałem ją ustawić na tryb ręczny wyłączając mechanizm z kluczyka wajchą ale dla bezpieczeństwa wyłączyłem także zasilanie - po około tygodniu załączyłem zasilanie ponownie ale teraz po naciśnięciu pilota słychać tylko stycznik a mechanizm nie działa - fotokomórki migają obie co około sekundę - stale ale jak je zasłonie to nic się nie dzieje - na centralce stop świeci się ciągle ( w instrukcji twierdzą że to dobrze :) BlueBUS - miga co około sekundę cały czas ( ponoć też dobrze ) pole L2 świeci ciągle - zasilanie awaryjne mam raczej padnięte bo świeci się cały czas czerwona dioda ale to nie powinno na nic wpływać - po jego wypięciu jest to samo :(
    Czy wiecie może jak mogę sprawdzić czy problemem nie są czasem fotokomórki - po wypięciu ich z gniazda tylko gasną ale ponoć trzeba jeszcze zworki zamienić ale które i gdzie to ni chu chu nie wiem - szukałem ale nie znalazłem :/
    Jedyna ingerencja mechaniczna jaka w tym okresie była to otarcie samochodem o fotokomórkę - pęknięte tylko dwa mocowania pod śrubki środek cały ( ten w przeźroczystej obudowie ) jej pozycja jest taka sama jak wcześniej - dla spróbowania wyciągałem zworki właśnie z nich ale wtedy dioda mruga po 3 razy i przerwa .
    Proszę o pomoc i poradę :)

    Dziękuję :)
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • specjalista -automatyka bramowa
    Cytat:
    fotokomórki migają obie co około sekundę - stale ale jak je zasłonie to nic się nie dzieje - na centralce stop świeci się ciągle ( w instrukcji twierdzą że to dobrze :) BlueBUS - miga co około sekundę cały czas ( ponoć też dobrze ) pole L2 świeci ciągle


    Same fotki mają obie mrygać raz na sekundę ale mogą inaczej - przy zasłonięciu albo same z siebie mogą ale nie muszą przyspieszyć błyskanie albo mogą zabłyskać chaotycznie. Neprawidłowy stan to ciągłe świecenie lub brak świecenia (patrz instrukcja).
    Dioda BlueBus w centralce ma błyskać tak jak u ciebie raz na sekundę, przy zasłonięciu fotek powinna szybko błysnąć 2 razy ( przy zadziałaniu radia tak samo).
    Dioda stop powinna się świecić stale.
    Wszystkie stany i sygnalizacje są w instrukcji od poz. 7.7 - sprawdź dokładnie z tabelkami (lampa 24v Flash też potrafi sygnalizować usterki) .
    Czyli tak zasadniczo poza brakiem reakcji fotek - chociaż nie napisałeś o reakcji diody BLUEBUS na fotki i inne zdarzenia - wszystko OK.
    L2 oznacza włączoną funkcję zamknij po Foto - tzn brama czeka na przejazd auta między fotkami (a dokładnie na zjechanie auta z pomiędzy fotek) i w reakcji na ten przejazd po 5 sek. zamyka bramę.

    Cytat:
    Istotna fotokomórka zwiera/rozwiera przekaźnik przez co informuje sterownik czy można zamknąć bramę.
    Musisz zobaczyć w dokumentacji czy masz fotokomórki typu NO czy NC.


    Co do sprawdzenia fotek - Robus nie ma fotek NO ani NC (ani przekaźników w fotkach) tylko BlueBus, nie musisz nic zwierać tylko wypnij fotki i przeprowadź wykrywanie sprzętu bez nich (instrukcja pozycja 4.3 albo 7.3.6), po tym sprawdź działanie bramy - jeśli wszystko OK to walnięte (i właściwie nienaprawialne) fotki - mogą symulować poprawne działanie ale nie reagować. Przy wymianie fotek musisz ponownie wykryć urządzenia BlueBus.

    Jeśli to nie fotki (po odłączeniu ich brama dalej świruje) to na początek zwiększ siłę bramy (instrukcja pozycja 7.2.3), dla świętego spokoju odpal też funkcję ustawiania czasów (4.4).
    I przy okazji - czy "w trybie ręcznym" brama nie ma ciężko? - Coś nie przyrdzewiało w prowadzeniu albo nie przytarło się łożysko zębatki w samym napędzie - może po prostu napęd nie daje rady.

    Jeśli dalej nic - może być awaria silnika lub centralki. Silnik po prostu trzeba podłączyć bezpośrednio do konkretnych 24V i sprawdzić czy ciągnie bramę. To zwykły komutatorowy silnik prądu stałego - czyli jeśli szwankuje -sprawdzić szczotki, komutator, uzwojenia stojana i wirnika. Części są łatwo dostępne i w miarę tanie.

    Awaria centralki to - jeśli nie jest na gwarancji (ogólnie przy sprzęcie na gwarancji najpierw próbuj załatwić sprawę bezpłatnie w serwisie a nie dłubać samemu) to niestety (jeśli nie jesteś dłubaczem) wizyta u pobliskiego elektronika albo jak go nie ma to odesłanie do Nice i słona zapłata...


    Instrukcja napędu:
    http://www.dopler.pl/download_/7de26483439a4c44d180f13fb115e92b.pdf

    Instrukcja fotek BlueBus:
    http://ftp.nice.pl/nice/instrukcje/akcesoria/fotokomorki/MOFB,%20MOFOB%20wyd.02.pdf
  • Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    A skoro jak się przedstawiłeś jesteś elektronikiem i lutownica nie jest Ci obca , to weź centralkę na "warsztat" i wymień elektrolity...(temat wielokrotnie poruszany na forum). Możesz też dla spokojności wymienić przekaźniki.
  • Poziom 8  
    Dziękuję wszystkim za pomocne informację :) dziś zabieram się do pracy ! - dam znać jak zlokalizuję problem :)
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 8  
    kotbury napisał:
    Cytat:
    fotokomórki migają obie co około sekundę - stale ale jak je zasłonie to nic się nie dzieje - na centralce stop świeci się ciągle ( w instrukcji twierdzą że to dobrze :) BlueBUS - miga co około sekundę cały czas ( ponoć też dobrze ) pole L2 świeci ciągle


    Same fotki mają obie mrygać raz na sekundę ale mogą inaczej - przy zasłonięciu albo same z siebie mogą ale nie muszą przyspieszyć błyskanie albo mogą zabłyskać chaotycznie. Neprawidłowy stan to ciągłe świecenie lub brak świecenia (patrz instrukcja).
    Dioda BlueBus w centralce ma błyskać tak jak u ciebie raz na sekundę, przy zasłonięciu fotek powinna szybko błysnąć 2 razy ( przy zadziałaniu radia tak samo).
    Dioda stop powinna się świecić stale.
    Wszystkie stany i sygnalizacje są w instrukcji od poz. 7.7 - sprawdź dokładnie z tabelkami (lampa 24v Flash też potrafi sygnalizować usterki) .
    Czyli tak zasadniczo poza brakiem reakcji fotek - chociaż nie napisałeś o reakcji diody BLUEBUS na fotki i inne zdarzenia - wszystko OK.
    L2 oznacza włączoną funkcję zamknij po Foto - tzn brama czeka na przejazd auta między fotkami (a dokładnie na zjechanie auta z pomiędzy fotek) i w reakcji na ten przejazd po 5 sek. zamyka bramę.

    Cytat:
    Istotna fotokomórka zwiera/rozwiera przekaźnik przez co informuje sterownik czy można zamknąć bramę.
    Musisz zobaczyć w dokumentacji czy masz fotokomórki typu NO czy NC.


    Co do sprawdzenia fotek - Robus nie ma fotek NO ani NC (ani przekaźników w fotkach) tylko BlueBus, nie musisz nic zwierać tylko wypnij fotki i przeprowadź wykrywanie sprzętu bez nich (instrukcja pozycja 4.3 albo 7.3.6), po tym sprawdź działanie bramy - jeśli wszystko OK to walnięte (i właściwie nienaprawialne) fotki - mogą symulować poprawne działanie ale nie reagować. Przy wymianie fotek musisz ponownie wykryć urządzenia BlueBus.

    Jeśli to nie fotki (po odłączeniu ich brama dalej świruje) to na początek zwiększ siłę bramy (instrukcja pozycja 7.2.3), dla świętego spokoju odpal też funkcję ustawiania czasów (4.4).
    I przy okazji - czy "w trybie ręcznym" brama nie ma ciężko? - Coś nie przyrdzewiało w prowadzeniu albo nie przytarło się łożysko zębatki w samym napędzie - może po prostu napęd nie daje rady.

    Jeśli dalej nic - może być awaria silnika lub centralki. Silnik po prostu trzeba podłączyć bezpośrednio do konkretnych 24V i sprawdzić czy ciągnie bramę. To zwykły komutatorowy silnik prądu stałego - czyli jeśli szwankuje -sprawdzić szczotki, komutator, uzwojenia stojana i wirnika. Części są łatwo dostępne i w miarę tanie.

    Awaria centralki to - jeśli nie jest na gwarancji (ogólnie przy sprzęcie na gwarancji najpierw próbuj załatwić sprawę bezpłatnie w serwisie a nie dłubać samemu) to niestety (jeśli nie jesteś dłubaczem) wizyta u pobliskiego elektronika albo jak go nie ma to odesłanie do Nice i słona zapłata...


    Instrukcja napędu:
    http://www.dopler.pl/download_/7de26483439a4c44d180f13fb115e92b.pdf

    Instrukcja fotek BlueBus:
    http://ftp.nice.pl/nice/instrukcje/akcesoria/fotokomorki/MOFB,%20MOFOB%20wyd.02.pdf



    Dopiero wróciłem do domu i wykonałem odpięcie wtyczki BlueBus - uruchomiłem rozpoznawanie bez fotek i dalej jest to samo - po wciśnięciu pilota zapala się na chwilę P.P słychać cyknięcie przekaźnika i cisza ( na odpiętym mechanizmie napędu ) - dodatkowo zauważyłem , że od momentu awarii nie działa lampa Flash - ani na centralce ani w oprawce pomarańczowej na zewnątrz .
    Wirnik kręci się bez oporów ale nie mam niestety zasilacza 24 aby go sprawdzić :( - może jutro pożyczę ) brama sama w sobie przesuwa się bez zastrzeżeń .
    Reakcja diody BlueBus na zasłonięcie fotek nie występuje - po prostu mruga ale po wykonaniu procedury rozpoznawania mruga stale około 15 razy i po tym błyska 2 razy - w tabeli ,którą mi przesłałeś wynika że jest ok .
    Jutro będę sprawdzał 7.2.3 i 4.4 które mi poleciłeś .
    Jeśli wirnik się kręci bez oporów reszta mechanizmu powinna być sprawna mechanicznie , czy jest tam jakieś przełożenie jeszcze , które jest dołączane po "zapięciu" mechanizmu do prowadnicy ? .
    Jeszcze raz dziękuję za poświęcony czas ! :)
  • Pomocny post
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    Skoncentruj się na centrali....Silnik wbrew pozorom jest na 12V. I jeszcze jedno:
    podczas wszystkich procedur odepnij akumulator, tym bardziej że jak pisałeś jest padnięty.
  • Pomocny post
    specjalista -automatyka bramowa
    Sorry za błąd - faktycznie silnik 12V, pitoli mi się z napędami do skrzydłówek...
    Wystarczy akumulator samochodowy do sprawdzenia...
    W napędzie nie ma żadnych dodatkowych przekładni - ślimak na osi silnika napędza zębatkę wewnętrzną, która przez sprzęgło odpinające jest od razu połączona przez wspólną oś z zębatką napędową bramy.
    Brak świecenia flasha wskazuje jednak na awarię centrali - jak napisał Marek możesz zacząć od wymiany elektrolitów - potem walka z przekaźnikami i tranzystorami mocy i dalej....
  • Poziom 8  
    Super :) pożyczę akumulator od syna z samochodziku :) już się ładuję .
    Zastanawia mnie jednak PowerSupply - bo jest na 24V/4A .
    Pomuki poszły :)
  • Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    Nice tak ma...Zasilanie z trafa 21,5V lub 22,5V , centrala niby 24 V a silniki w cały świat..W robusach 12V, wingo czy xmetro 36V, road jeszcze inaczej...Centrala steruje napięciami i prądem przy zmianach prędkości podczas pracy.
  • Poziom 9  
    Dzień dobry.

    Przypadkowo wczoraj też mnie dotknęła awaria tego napędu, ale mam trochę inne symptomy. Dodatkowo (nie wiem czy to jest istotne), na moim osiedlu są dwie bramy z dwoma napędami, które mogą zamykać się naprzemiennie (tylko jedna jest otwarta).

    Objawy są następujące (w środku mogłem dziś sprawdzić tylko jeden z napędów):
    - żaden z napędów nie da się załączyć pilotem,
    - silnik ani drgnie (nic nie słychać),
    - po wyłączeniu i włączeniu bezpiecznika F2 (strona 127 instr. ) dioda BlueBus miga ok. 1 raz/sek,
    - po wciśnięciu na pilocie „otwórz”, dioda BlueBus miga w cyklu 4 razy i ok. 1 sek. Przerwy (i powtórka)
    - po za tą diodą święcą się wyłącznie diody L2 i L3,
    - fotokomórki migają regularnie.

    Czy to jest problem z wejściem STOP? Czy może to być sygnał pochodzący z tego drugiego napędu(drugiej bramy)?

    Jak to zdiagnozować dalej?

    Będę wdzięczny za pomoc.

    Pozdrawiam
    Mariusz
  • Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    Napędy działają zależnie, czyli zamknięcie jednej bramy powoduje uruchomienie czujnika który podaje sygnał na wejście stop umożliwiając uruchomienie drugiego napędu i odwrotnie...
    Szukaj uszkodzenia czujnika lub przewodu go łączącego z napędem.
    Aby działało bez czujnika odepnij zacisk stop i zastosuj procedurę rozpoznawania urządzeń bluebus.
  • Poziom 9  
    Dzięki serdeczne. Przetestuję i podzielę się wynikami.
  • Poziom 9  
    Sprawdziłem drugi napęd. Spalony bezpiecznik (ten w płaskiej wkładce).
    Po włożeniu nowego bezpiecznika, od razu się przepala :-(.
    Jakieś sugestie?
  • Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    Wyciągnij centralę z gniazda napędu i ponownie włóż sprawny bezpiecznik. Jak się przepali to trafo, a jeżeli po włożeniu centrali to centrala... Trafo nie przepala się bez powodu. Może być uszkodzona też centrala , silnik...
  • Poziom 16  
    Sprawdz mostek gretza ,miałem tez taki sam przypadek paliło bezpiecznik.
  • Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    Faktycznie, za transformatorem a przed centralą jest mostek prostowniczy.
  • Poziom 9  
    Dzięki. Będę sprawdzał. Pozdrawiam.
  • Poziom 8  
    Przyczyną mojej awarii były uszkodzone kondensatory elektrolityczne ( 47uF/35V trzy sztuki i jeden kondensator 220uF/35V )
    Brama hula :)
    Dzięki jeszcze raz wszystkim za pomoc .

    Pozdrawiam .
  • Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne
    Cieszę się że mogłem pomóc...