Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Schemat układu sterowania windą

13 Sty 2016 19:18 1956 2
  • Poziom 5  
    Witam.
    Poprzednio mi pomogliście, więc wierzę w Was kolejny raz.

    Mam do zrobienia sprawozdanie z zajęć na temat "Sterowanie z wykorzystaniem przekaźników", zajęcia zaliczyłam, wejściówkę poprawiłam dzięki Wam. W sprawozdaniu muszę umieścić schemat "windy". Krótko mówiąc, ćwiczenie polegało na podłączeniu windy, aby po naciśnięciu przycisku widna pojechała do góry, wyłącznik krańcowy wyłączał silnik i to samo w dół. W załączniku dodałam schemat który ja zrobiłam i proszę o jego sprawdzenie, również dodam schemat podłączenia widny ze skryptu.

    Proszę o pomoc :please:

    P.S.
    W windzie były dwa przyciski, dwa czujniki, dwa przekaźniki sterujące, każdy trzema stycznikami (chyba dobrze to zrozumiałam), silnik i napięcie 12 V. Przycisk musiał być podłączony z podtrzymaniem, aby winda jechała.

    Opis mojego schematu:
    S1/S2-styczniki
    P-G/P-D-przyciski
    C-G/C-D-czujniki
    żarówka-silnik
    C1/C2-chyba cewki przekaźników, to podpatrzyłam u kolegi
  • Poziom 43  
    W schemacie 2. brak styków wykonawczych silnika tudzież styku NC (awaryjny STOP) Zdecyduj się - s czy k jako cewka stycznika lub przekaźnika? Dziwne to jakieś. Co do schematu 1. nieczytelny jest dla mnie. Zasada Twojego projektu ma być następująca :
    naciśniecie przycisku - załączenie przekaźnika lub stycznika, jego samopodtrzymanie przez styki pomocnicze NO otwarcie styków NC obwodu cewki drugiego stycznika.
    Otwarcie stycznika przez czujnik ,,koniec drogi"
    Drugi obwód (kierunek jazdy ) identyczny
    Teraz najważniejsze - skrzyżowane połączenia styków wykonawczych styczników do zmiany polaryzacji napięcia zasilającego silnik DC celem zmiany kierunku obrotów.
    W prawdziwej windzie stosuje sie rozdzial przekazniki i styczniki to raz, oraz zawsze min TRZY styczniki silnika dla bezpieczeństwa.
    Czy ja musze jeszcze koniecznie schemat rysować :cry:
  • Poziom 5  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    W schemacie 2. brak styków wykonawczych silnika tudzież styku NC (awaryjny STOP) Zdecyduj się - s czy k jako cewka stycznika lub przekaźnika? Dziwne to jakieś. Co do schematu 1. nieczytelny jest dla mnie. Zasada Twojego projektu ma być następująca :
    naciśniecie przycisku - załączenie przekaźnika lub stycznika, jego samopodtrzymanie przez styki pomocnicze NO otwarcie styków NC obwodu cewki drugiego stycznika.
    Otwarcie stycznika przez czujnik ,,koniec drogi"
    Drugi obwód (kierunek jazdy ) identyczny
    Teraz najważniejsze - skrzyżowane połączenia styków wykonawczych styczników do zmiany polaryzacji napięcia zasilającego silnik DC celem zmiany kierunku obrotów.
    W prawdziwej windzie stosuje sie rozdzial przekazniki i styczniki to raz, oraz zawsze min TRZY styczniki silnika dla bezpieczeństwa.
    Czy ja musze jeszcze koniecznie schemat rysować :cry:


    To są tylko ćwiczenia na zajęciach, coś typu wprowadzenie do automatyki. Winda ma dwa przystanki, bez przycisku awaryjnego, przycisk uruchamia windę i jedzie ona do góry/na dół. Po zatrzymaniu trzeba ponownie wcisnąć przycisk, aby winda wróciła skąd przyjechała w tym pomaga zamiana polaryzacji.

    A co do schematu nr 1 jest on z instrukcji do ćwiczenia, z niego uczyliśmy się jak podłączyć windę na zajęciach. K-czujnik, potem cewka, przycisk, styczniki i silnik.

    W załączniku instrukcja do ćwiczenia.