Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kocioł DeDietrich MCR II T - można przerobić?

riat 14 Jan 2016 07:53 2850 34
  • #1
    riat
    Level 6  
    Witam.
    Czy kocioł jednofunkcyjny można przezbroić na dwufunkcyjny, dodając np. płytowy wymiennik ciepła?
    Mam DeDietricha MCR II T.
  • #2
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Tak. Można podłączyć kocioł do zewnętrznego zasobnika.
  • #3
    riat
    Level 6  
    Witam ponownie
    Kolego piracik, nie zrozumiałeś mnie. To jest kocioł jednofunkcyjny już podłączony do zewnętrznego zasobnika 300litrów z 2 wężownicami - bo to zasobnik solarny. Ja chcę odłączyć ten zasobnik i żeby mieć cwu podłączyć do obiegu nagrzewającego zasobnik zwykły wymiennik płytowy, taki jaki jest w każdym kociołku dwu funkcyjnym. Domyślam się, że będzie mi potrzebny jakiś czujnik który jak wyczuje pobór cwu to włączy kocioł, a ściślej obieg nagrzewania zasobnika.
    To tyle
    Chodzi mi o to aby nie wymieniać teraz kotła na nowy dwu funkcyjny bo wiąże się to z przeróbka wszystkich połączeń itd. Poza tym kociołek jest o'k i na moje oko pociągnie jeszcze trochę. Poza tym, przewiduję, że za dwa lata i tak sytuacja u mnie się zmieni i będę musiał ten zasobnik podłączyć z powrotem
  • #4
    dobroslaw

    Level 22  
    Podłącz zasobnik warstwowy :) tam jest wymiennik i dodatkowa pompa i zbiornik wszystko w jednym
  • #5
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Jaki jest sens Twoich przeróbek jeśli masz już zbiornik CWU? Możesz tą ideę bardziej rozwinąć?
  • #6
    piracik
    Moderator of Heating systems
    riat wrote:
    Kolego piracik, nie zrozumiałeś mnie.

    Zrozumiałem. Celowo napisałem o zasobniku ponieważ tego typu przeróbki moim zdaniem są bezsensowne.
    Zrozumiałbym przeróbkę z dwu funkcyjnego na jedno, którą jest zrobić znacznie prościej i opisał ją np. @dobroslaw, który swoją drogą wyskoczył z poradą nie czytając o co chodzi.

    Jeżeli bardzo przeszkadza Ci zasobnik 300l zamontuj jakiś mniejszy. np. 60l znajdziesz nawet wiszący taki.
  • #7
    riat
    Level 6  
    Witam ponownie
    Szanowny Kolego Piracik
    Cenię sobie Twoje zdanie bo przedstawiasz się jako "Specjalista -
    systemy grzewcze"
    Z pewnością dostrzegasz, że różnica pomiędzy kotłami DeDietrich MCR LL T
    i S to płytowy wymiennik + chyba zawór trójdrożny + chyba 2 czujniki. No
    i niewielka modyfikacja firmware płyty głównej, zresztą nie jestem
    przekonany czy cokolwiek tam zmodyfikowano.
    Ponieważ nie chcę grzebać w "bebechach" kotła to wymyśliłem, że
    wymiennik płytowy podepnę tuż przed zasobnikiem (oczywiście odcinając
    zasobnik) i tak samo obieg cwu. Będzie to taki "by pass". Problem jedynie
    jaki czujnik (myślę, że ciśnieniowy) zastosować który da sygnał, że
    spadło ciśnienie w układzie cwu bo otworzono gdzieś wylewkę, w kuchni,
    łazience czy gdziekolwiek.Sygnał ten winien uruchamiać kocioł. Po prostu
    musi robić to co robi czujnik termiczny w zasobniku włączający kocioł
    gdy temperatura wody w zasobniku spadnie.
    Proste?
    To tyle
  • #8
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Proste.
    W jaki sposób określisz przy jakim ciśnieniu kocioł ma się załączyć i co będzie jak ciśnienie w instalacji spadnie.
    Jak zamienisz sygnał z tego czujnika ciśnienia na sygnał impulsowy jaki idzie z czujnika Halla?
    Taka różnica pomiędzy kotłami to przede wszystkim:
    Czujnik Halla - 171 zł
    Czujnik przepływu - 211 zł
    Wymiennik płytowy - 560 zł

    Już masz kwotę prawie 1000zł, a to nie wszystkie akcesoria jakich potrzebujesz.

    Jeżeli wymiennik miąłby być zamontowany wraz z czujnikiem przepływu w kotle to potrzebujesz dodatkowo:
    Blok wodny prawy 670,35 zł
    Blok wodny lewy 714,63zł
    riat wrote:
    Proste?
    To tyle
  • #9
    riat
    Level 6  
    Witam ponownie
    Kilka uwag
    1 żadne grzebanie w kotle czyli żadne bloki wodene lewe lub prawe
    2 wymiennik płytowy - b.dobry - f-my Promag- 125zł
    3 czujnik Halla, czyli tzw hallotron, rzecz pospolita , powszechnie używana choćby
    w samochodach tani i "nic mądrego"
    4 jeden jedyny problem to czujnik dający impuls włączający kocioł linią sygnałową
    czujnika temperatury wody w zasobniku. Przewiduję koszt tego czujnika na max
    20zł + 15 minuj na napisanie stosownego programu w Basicu + jakiś prosty
    sterownik
  • #10
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Jeżeli nie zastosujesz czujnika przepływu to kocioł będzie grzał wodę tak jak w zasobniku czyli powoli.
    Przy zastosowaniu wymiennika płytowego kocioł musi porzucić zasadę różnicy temperatur zasilanie powrót 15*C i grzać na maksa aby zagrzać wodę przepływowo.
    Przy Twoim rozwiązaniu kocioł będzie osiągał temperaturę o 15*C wyższą niż to co wraca z wymiennika. Będzie to zaledwie około 30*C. Temperatura CWU jaką osiągniesz przy tych parametrach to może 20*C.

    Dodano po 4 [minuty]:

    riat wrote:
    2 wymiennik płytowy - b.dobry - f-my Promag- 125zł


    Sprawdziłem. Ma zawrotne 15kW z około 24 - 30kW, które potrzebujesz.
  • #11
    riat
    Level 6  
    No właśnie Kolego.
    I z tego powodu wywołałem ten temat. Nie sądzę aby był nierozwiązywalny. Miałem nadzieję, że ktoś już przetarł szlak. Ale okazuje się, że nie.
    Zrobię tak. Wezmę stary laptop z dos'em (jakaś niecała stówa) jakiś czujnik ciśnieniowy i skupię się na softwerowym przekształceniu sygnału z tego czujnika na analogowy sygnał z czujnika temperatury z zasobnika. A co do "cieplnej wydajności" to wydajność ta nawet przy najmniejszym (5-15kW) wymienniku przy założonym poborze cwu wystarczy aby dostać wypływ na poziomie 50- 60 st C.
    To tyle
    Jak to zrealizuję to się pochwalę
  • #12
    piracik
    Moderator of Heating systems
    riat wrote:
    A co do "cieplnej wydajności" to wydajność ta nawet przy najmniejszym (5-15kW) wymienniku przy założonym poborze cwu wystarczy aby dostać wypływ na poziomie 50- 60 st C.

    Czyli kocioł na zasilaniu musi mieć około 70 - 80*C na powrocie zaś 55 - 65*C
    Czyli przepływ CWU będzie w granicach 10L/h ?

    Czujnik ciśnienia do załączania CWU to niewłaściwa droga. Chyba, że czujnik różnicy ciśnień.
  • #13
    riat
    Level 6  
    Dokładnie Kolego tak. Czujnik różnicy ciśnień. Ja się po prostu nieprecyzyjnie wyraziłem
    A co do wydajności grzewczej to myślę, że będzie to bardziej optymistycznie od tego co piszesz
  • #14
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Zobacz jak teraz kocioł grzeje CWU.
    Wchodzi na wyższą temperaturę dopiero jak temperatura powrotu na to pozwoli.
    Jeżeli temperatura powrotu będzie 30*C to temperatura zasilania 45*. Jeżeli przekroczy 15*C różnicy to obniży moc palnika lub nawet go wyłączy.
    Moc palnika podniesie jeżeli różnica temperatur będzie mniejsza niż 15*C
  • #15
    riat
    Level 6  
    Witam ponownie
    Kolego Piracik, piszę programik przekształcający sygnał z nyplowego czujnika przepływu na sygnał jaki daje beznapięciowy czujnik temperatury podgrzewacz cwu DeDietricha AD212 (nr kat 100000030) i utknąłem bo nie mogę znaleźć charakterystyki tej termopary (bo termistor to chyba nie jest) Żebym choć wiedział co to za termopara, jakie dwa metale na gorącym styku. Może masz krzywą tej charakterystyki? Jak tak to może byś mi podesłał. Chcę uniknąć zdejmowania tej charakterystyki miernikiem bo to nigdy nie jest dokładne.
    Jak skończę to będzie programik którym będzie można dowolnie oszukiwać kociołek i będzie produkował cwu nie jak on chce tylko jak ja. A co do wydajności to uważam, że dla delta 35st C z łatwością wyduszę wydajność 5 l /min z wymiennika 15 kW
  • #16
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Widzę że nie zrozumiałeś tego co Ci napisałem.
    Czujnik to NTC lub PTC nie pamiętam i nie mam jak tego teraz sprawdzic. Na pewno nie termopara.
    Jeżeli już pisać pogram to zasymulowalbym czujnik przepływu.
    Oszukiwanie czujnika nic nie da. Kocioł nie reguluje mocy palnika na podstawie czujnika CWU.
    Widzę że nie masz pojęcia o zasadzie pracy tego kotła.
  • #18
    riat
    Level 6  
    Witam ponownie
    Kolego Irus, dzięki za dane tego czuja. Jeżeli są to wartości prawdziwe to reszta winna być pryszczem.
    Kolego Piracik, nigdy nie mówiłem ani nie udawałem, że mam jakąś wiedzę na temat kotłów gazowych. Nie mam, nie chcę mieć i nie interesuje mnie to. Ja robię w informatyce i mój problem to brak wiedzy jaką właściwie rolę pełni bez napięciowy czujnik (w więc nie terystor!) temperatury wody w zasobniku.
    Doceniam Twoją wiedzę na temat budowy, działania i teorii kotłów gazowych i będę wdzięczny jak byś oświecił mnie jaką właściwie rolę pełni sygnał z tego czujnika na zasobniku.
  • #19
    irus.m
    Heating systems specialist
    Czujnik umieszczony w zasobniku zmienia swoją oporność wraz ze zmianą temperatury.
    Zadajemy oczekiwaną temp cwu. Automatyka korzystając z pomiaru oporności czujnika zasobnika dokonuje pomiaru rzeczywistej temperatury w zasobniku i wtedy wyznacza algorytm pracy (mocy) palnika. Im większa różnica pomiędzy temperaturą oczekiwaną a rzeczywistą, z tym większą mocą będzie pracował palnik. Gdy temperatura rzeczywista wody w zasobniku zacznie zbliżać się do temp zadanej, automatyka zacznie zmniejszać moc palnika aż do minimalnej. Następnie po wyrównaniu się tych dwóch wartości, przy uwzględnieniu histerezy zadanej w automatyce palnik zostanie wyłączony.

    Jak już koniecznie chcesz iść tym torem, to nic nie zmieniaj w sofcie kotła. Jest prostsza droga, prymitywna ale moim zdaniem skuteczna.

    Zamiast wężownicy zasobnika załóż wymiennik woda/woda-dwa razy większy mocą niż moc kotła. Czujnik temperatury zasobnika przytul w odpowiednim miejscu wymiennika-chyba po stronie pierwotnej?. Tak mi się wydaje. Jak czujnik zobaczy małą temperaturę, odpali kocioł na wyjście zasobnika (wymiennika), jak urośnie temperatura na wymienniku to zmniejszy moc palnika lub go zatrzyma.
    Powinno zadziałać, nie wiem tylko co z bezwładnością termiczną poszczególnych elementów tego układu. Ale powinno być dobrze.
    Tylko dalej nie rozumiem po co :?: :D
    pozdrawiam
  • #20
    riat
    Level 6  
    Witam ponownie
    Wielkie dzięki Kolego Irus. Właściwie wyjaśniłeś mi już wszystko. Z całą pewnością nie będę majstrował w sofcie kotła choćby dlatego, że nie ma mowy i nie ma jak skopiować firmware a z całą pewnością DeDietrich mi go nie da. Teraz spróbuję zmajstrować informatyczny model kociołka i zmajstrować taki algorytm pracy czujnika aby poprzez właśnie sygnał tego czuja sterować systemem cwu kotła.
    Właściwie to mam już ten algol w głowie. To co mi potrzebne to ze dwie spokojne noce i tyle.
    Jak zrobię to się pochwalę. Ale to trochę potrwa bo muszę odwalić pilną chałturkę.
  • #21
    GregZorbaEmmanuelYork
    Level 16  
    riat wrote:
    Witam. Czy kocioł jednofunkcyjny można przezbroić na dwufunkcyjny, dodając np. płytowy wymiennik ciepła? Mam DeDietricha MCR II T.
    W tym konkretnym przypadku IMHO TAK. Płyta jest taka sama przy wszystkich, natomiast dość mocno w T są okrojone funkcje, tzn powyłączane. Jak przeprogramujesz go na wersje standard to pojawią się nowe. To co trzeba dołożyć to już Ci napisali koledzy. Wyprowadzę tylko z błędu - w tym kotle hallotron działa bez impulsowo, tzn przepływ jest badany wzniosem. Jak potrzebujesz więcej informacji to daj znać - mam 4 takie kotły w eksploatacji /te bez T/
  • #22
    riat
    Level 6  
    Szanowny Kolego GrekZorba.......
    Może przypomnę;
    Mam MCR II 24T z zasobnikiem cwu 300l. Teraz, na 2 – 3 lata moje zapotrzebowanie na cwu spadło do ok 50l dobę (przy poborze ok
    5 l/min i przy ok 400 C). Dla tego nie chcę zmienić kotła na dwufunkcyjny lub instalować elektrycznych przepływowych podgrzewaczy. Wymyśliłem odłączenie zasobnika i w to miejsce wstawię płytowy wymiennik (5 – 15 kW) i nyplowy czujnik przepływu halla.
    Nie chcę grzebać w sofcie kotła nie mając kodu źródłowego. Zrecztą nie sądzę aby były w nim jakieś programowe „wyłączniki”
    Raczej są pętle do sprawdzania czy kolejne sygnały od poszczególnych czujników są czy nie. Dlatego myślę, że płytę z mojego
    kotła MCR II T spokojnie można przełożyć do MCR II S, odpalić kociołek i będzie o’k.
    Mój problem to brak czasu i pan instalator który nie może do mnie trafić aby zrobić odpowiednie przemontowanie podłączeń. I jeszcze jedno, muszę wymyślić jak przerobić sygnał z czujnika hella na sygnał który linią z czujnika temperatury zasobnika cwu włączy i wyłączy kocioł z np. ¾ max mocy.
    To tyle,
    Jak masz jakiś pomysł to podpowiedz
    Pozdrawiam
  • #23
    GregZorbaEmmanuelYork
    Level 16  
    riat wrote:
    Nie chcę grzebać w sofcie kotła nie mając kodu źródłowego
    Tam siedzi PIC, kodu nie potrzebujesz, potrzebujesz mapkę opcji
    riat wrote:
    muszę wymyślić jak przerobić sygnał z czujnika halla na sygnał który linią z czujnika temperatury zasobnika cwu włączy i wyłączy kocioł z np. ¾ max mocy
    Brak takiej potrzeby, kocioł w trybie CWU działa na zapotrzebowanie, niezależnie od przepływu grzeje do ustawionej T wyj. Pomiń całkowicie zasobnik, zamontuj czujnik przepływu i zawór 3 drogowy na 230V. Oryginalne sterowanie 3 drogowego działa w dwóch stanach ustalonych, za pomoca 2 wyjść. Konieczne może być sterowanie typu wyzwolenie/reset.
  • #24
    riat
    Level 6  
    Witam ponownie
    Szanowni Koledzy, chyba nic nie będzie z mojego zamysłu bo mój kociołek zastrajkował.

    Wygląda to tak
    cwu wyłączona (P1 na 2)

    Kocioł wchodzi w błąd E5

    sekwencja po likwidacji błędu

    wyświetlacz 0, kilka sekund

    wyświetlacz 1, kilka sekund
    wyświetlacz 2, słychać zapłon i widać płomień przez wziernik
    wyświetlacz 3, jest płomień, słychać pompę obiegowej, trwa to kilka sekund

    wyświetlacz 1, kilka sekund
    wyświetlacz 2, słychać zapłon i widać płomień przez wziernik
    wyświetlacz 3, jest płomień, słychać pompę obiegowej, trwa to kilka sekund

    wyświetlacz 1, kilka sekund
    wyświetlacz 2, słychać zapłon i widać płomień przez wziernik
    wyświetlacz 3, jest płomień, słychać pompę obiegowej, trwa to kilka sekund

    wywala błąd E5

    Przy wyświetlaniu błędu E5 dotykiem czuć, że wentylator pracuje

    I tak w kółko po likwidacji E5

    Sam nie wiem co z tym zrobić?
    kocioł po przeglądzie, regulacji i wymianie elektrody (bo wywalał E5 lub E4 w końcu 2015r) Przez miesiąc było o'k
    Acha, jakiś rok temu miał wymieniony wentylator bo padł.
    Teraz obawiam się, że to może być płyta ale na nową za 1700zł nie wydam. Kociołek ma ok 8 lat. Chyba lepiej będzie jednak kupić nowy. Odstrasza mnie od tego tylko fakt, że już nie ma MCR II tylko III i muszę przerabiać wszystkie podejścia a to koszta i kłopot. No i pozostaje problem, jedno czy dwu funkcyjny?
    Teraz potrzebny mi dwu ale za dwa lata jedno funkcyjny. No i co z tym zrobić.
    Najlepiej było by reanimować obecny kociołek z zrealizować mój zamysł pierwotny, ale chyba nic z tego nie będzie.
    To tyle
  • #25
    GregZorbaEmmanuelYork
    Level 16  
    riat wrote:
    Kociołek ma ok 8 lat
    Przeszukaj moje posty, było w nich nt pewnej uszczelki
    riat wrote:
    Teraz potrzebny mi dwu ale za dwa lata jedno funkcyjny
    Możesz rozwinąć myśl, bo IMHO ten zasobnik wyłącznie do solarów potrzebny by Ci był.
  • #26
    riat
    Level 6  
    Witam ponownie
    Dzięki.Zaraz przekopię wszystkie Twoje posty. A co do solarów to mam płytowe i je będę wymieniał na próżniowe. Sąsiad tak zrobił i są dużo sprawniejsze. Ale na razie się tym nie przejmuję bo nie jest mi potrzebne aż tyle cwu. W dodatku zniknę na późną wiosnę, całe lato do wczesnej jesieni i cwu w ogóle nie będzie mi potrzebne. W solarach mam glikol ale i tak trzeba o nich myśleć. W lecie też bo jak słoneczko dobrze przywali to nawet ten glikol (a ściślej samochodowe borygo) potrafi zabujgotać, jak wyłączą prąd i stanie pompa) Faktycznie ten baniak 300l dotychczas pracował głównie z solarami, ale od końca września do początku maja to raczej z kociołkiem
    To tyle
    Teraz będę kopał w Twoich postach
  • #27
    GregZorbaEmmanuelYork
    Level 16  
    riat wrote:
    A co do solarów to mam płytowe i je będę wymieniał na próżniowe.
    Jakaś dotacja? bo tak samo z się to IMO przeinwestowanie
    riat wrote:
    W lecie jak słoneczko dobrze przywali to nawet ten glikol potrafi zabulgotać (jak wyłączą prąd i stanie pompa)
    Zamiast próżniówek doinstaluj fotovoltaiczne, jest słońce = energia potrzebna i jest dostępna, bo jest słońce, w przypadku niedoboru z sieci
    riat wrote:
    Faktycznie ten baniak 300l dotychczas pracował głównie z solarami
    Przerób to w ten sposób, aby baniak służył wyłącznie jako bufor do solarów, z niego wyjście na kocioł. Kocioł załączy się wyłącznie w momencie braku temperatury na wyjściu. Oczywiście kocioł w trybie dwufunkcyjnym. W programie należy wprowadzić opcje pracy z zewnętrznym źródłem. Jeżeli baniak się za mocno zagrzeje to zrzut nadmiaru ciepłej do ogródka (gotowanie truskawek ;) )
  • #28
    piracik
    Moderator of Heating systems
    GregZorbaEmmanuelYork wrote:
    Przeszukaj moje posty, było w nich nt pewnej uszczelki


    Hehe. Zamiast napisać od razu, że uszczelka palnika do wymiany to każesz wertować przez wszystkie posty.
    Chociaż... jest ich tylko 83 :)

    Wracając do tematu.
    Uszczelka na rurze palnika do wymiany
    Numer katalogowy uszczelki: S100308
    Numer uszczelki w katalogu na końcu instrukcji: 215
    Cena około 50zł

    Wymiana: odkręcasz trzy śrubki na deklu, wyciągasz rurę palnika, zmieniasz uszczelkę zwracając uwagę na klin żeby był w dobrą stronę, skręcając uważaj na czerwony oring.
    Na koniec należy sprawdzić szczelność ponieważ w tym miejscu jest pompowana mieszanka gaz/powietrze pod ciśnieniem wyższym od atmosferycznego :)
  • #29
    riat
    Level 6  
    Witam ponownie
    Kolego Piracik, dzięki za podpowiedź z tą uszczelką S100308.
    Tylko skąd masz tą cenę? Na http://zamienne.dedietrich.pl/diagram.php?id_pd=5897 są w kompletach po 5 sztuk za 177zł, chyba netto. Poza tym ponieważ nie jestem serwisantem nawet za tą cenę nie mogę ich kupić. I nie wiem czy potrzebuję jedną czy 5 sztuk?
    To tyle
  • #30
    riat
    Level 6  
    Witam ponowniw
    Szanowni Koledzy, jak to jest z tą uszczelką S100308 do kotła DeDietrich MCR II 24 T? Podobno jest jakiś jej nowy typ tzw "grafitowa"
    Czy ta nowa i stara (biała) są zamienne?
    Może ktoś to już przerabiał
    Pozdrówka
    R