Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VOIP - Kilka telefonów na jednym numerze

14 Sty 2016 10:38 2730 53
  • Poziom 8  
    Dzień dobry,

    chciałbym zapytać czy istnieje możliwość posiadania kilku aktywnych jednocześnie telefonów VOIP mając jedno konto u operatora.
    Czy np. można tego dokonać logując wszystkie na jedno konto SIP?
    Potrzebuję żeby wszystkie dzwoniły w jednym czasie, bez wybierania żadnych numerów wewnętrzych itp.

    Czy da się to osiągnąć?
  • Poziom 11  
    Czy Twojego problemu nie rozwiąże kilka słuchawek zalogowanych do jednej bazy, która to baza będzie wpięta do bramki VoIP ?
  • Poziom 8  
    Właśnie nie posiadam bramki, a w temacie VOIP jestem zielony, więc proszę o propozycje.
  • Poziom 11  
    Jakim sprzętem dysponujesz?
  • Poziom 8  
    Posiadam Grandstream GXV 3240 HD, dziękuję za link @przeqpiciel, w ostateczności zakupię. Podzwoniłem do części operatorów i mówią że są w stanie mi to zrobić, nie wiem jak, ale oferują taką możliwość w ramach indywidualnej umowy ;)
  • Poziom 11  
    Trochę za mało informacji.
    1. Czy masz kilka takich telefonów i chcesz je wykorzystać?
    2. Czy chcesz dokupić jeszcze jakiś sprzęt?
    3. Czy telefony powinny dzwonić jednocześnie w jednej lokalizacji, czy w różnych, np. w różnych miastach?
  • Poziom 31  
    z tego co wiem to:

    rejestrując x urządzeń na ten sam login/hasło do operatora nie stanie się nic złego poza tym, że aktywny będzie tylko jeden telefon (jeden telefon będzie dzwonić w danej chwili), ze względu na to, że co około 60 sekund urządzenie wysyła "pinga" do centrali.

    jeżeli chcesz aby dzwoniło tobie Y telefonów jednocześnie to uważam, że powinieneś albo:
    zainteresować się bazą ze słuchawkami taką jaką np. przedstawiłem
    albo wrzucić sobie centralkę do siebie, na której utworzysz Y kont wewnętrznych z ustawieniem, że gdy dzwoni ktoś na Twój numer to wszystkie numery wewnętrzne dzwonią.
  • Poziom 8  
    servee79 napisał:
    Trochę za mało informacji.
    1. Czy masz kilka takich telefonów i chcesz je wykorzystać?
    2. Czy chcesz dokupić jeszcze jakiś sprzęt?
    3. Czy telefony powinny dzwonić jednocześnie w jednej lokalizacji, czy w różnych, np. w różnych miastach?


    1. Nie, chciałbym raczej dokupić jeszcze kilka prostych
    2. Wolałbym uniknąć
    3. w jednym biurze ;)

    @przeqpiciel dzięki, też się zastanawiam nad centralką
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    jezeli chodzi o centralke:
    Raspberry PI (mini komputerek, koszt 300pln). Wersja b z 512 mb i cpu 1x700mhz obslugiwala do 6-8 jednoczesnych połączeń. teraz jest nowsza 4x 1ghz i 1gb ram
    Asterisk masz jako w pełni darmową softwareową centralkę. Jeżeli nie boisz sie linuksa to pomogę skonfigurować.
  • Poziom 24  
    przeqpiciel napisał:
    z tego co wiem to:
    rejestrując x urządzeń na ten sam login/hasło do operatora nie stanie się nic złego poza tym, że aktywny będzie tylko jeden telefon (jeden telefon będzie dzwonić w danej chwili), ze względu na to, że co około 60 sekund urządzenie wysyła "pinga" do centrali.


    nieprawda, a w zasadzie częściowa prawda. Jest szansa że połączenia wychodzące uda się realizować ze wszystkich aparatów.
    Prawda że połączenia przychodzące będą trafiać tylko na aparat który w danej chwili jest zarejestrowany.
    Nieprawda bo "ping" nie ma znaczenia. Pewnie chodziło o pakiet OPTION ale on nie na znaczenia w tym przypadku. Wszystkie będą go wysyłać. Połączenie będzie trafiać do tego który jako ostatni się zarejestrował (tj od momentu rejestracji którego upłynęło najmniej czasu). A częstotliwość przełączeń będzie uwarunkowana czasem na jaki telefony się rejestrują. Równie dobrze można ustawić czas rejestracji na 60sek jak i na godzinę.


    przeqpiciel napisał:

    albo wrzucić sobie centralkę do siebie, na której utworzysz Y kont wewnętrznych z ustawieniem, że gdy dzwoni ktoś na Twój numer to wszystkie numery wewnętrzne dzwonią.


    To chyba najlepsze rozwiązanie jeśli dzwonić ma więcej niż jeden aparat przy połączeniu przychodzącym.
  • Poziom 11  
    Widzę kilka rozwiązań:

    1. https://fcn.pl/ - kilka dni temu rozmawiałem z ich obsługą techniczną, bo na swojej linii VoIP miałem problem i przez przypadek dowiedziałem się, że można być jednocześnie zalogowanym na wielu urządzeniach. Przy połączeniu przychodzącym dzwonią na raz wszystkie urządzenia, a połączenie zestawia się z tym, w którym jako pierwsza zostanie podniesiona słuchawka. Proponuję jeszcze raz zweryfikować to na ich infolinii, bo do tej pory myślałem, że jest tak jak opisali to przedmówcy.

    2. Bramka VoIP (polecam Fritz!Box, nawet używany 7050 - co prawda jest to router, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystywać go tylko jako bramkę) do której wpinasz bazę telefonu bezprzewodowego i do niej logujesz dodatkowe słuchawki.

    3. Nowsze bramki/routery Fritz!Box mają wbudowaną bazę DECT, więc nie potrzebujesz dodatkowo kupować bazy, tyko same słuchawki dodatkowe, które rejestrujesz bezpośrednio do Fritz'a. Akurat leży mi w szafie Fritz!Box 7360 (jeszcze na gwarancji 3,5 roku), którym mógłbyś to zrealizować. Jeśli byłbyś zainteresowany - PW.

    4. Dawno temu za czasów TP (pewnie jeszcze nie S.A.) w domu miałem podłączone dwa telefony przewodowe równolegle. Przy połączeniu przychodzącym dzwoniły obydwa, a podniesienie słuchawki któregokolwiek z nich zestawiało połączenie. Na elektrodzie jest dużo tematów na ten temat.
    Tak spięte aparaty mógłbyś wpiąć do (a jakże) do Fritz!Box'a. Nigdy nie testowałem takiego połączenia i nie wiem, czy port w bramce udźwignie taki zestaw.

    Jak widzisz rozwiązań jest wiele + to co zaproponowali przedmówcy wyżej. Z tego co widzę i tak musisz zainwestować w sprzęt. Pytanie w jaki. Usiądź (chociaż pewnie właśnie siedzisz :)) i policz sobie co dla Ciebie będzie najtańszą lub najlepszą opcją.
  • Poziom 31  
    czuker napisał:
    Nieprawda bo "ping" nie ma znaczenia. Pewnie chodziło o pakiet OPTION ale on nie na znaczenia w tym przypadku. Wszystkie będą go wysyłać.

    czuker napisał:
    A częstotliwość przełączeń będzie uwarunkowana czasem na jaki telefony się rejestrują. Równie dobrze można ustawić czas rejestracji na 60sek jak i na godzinę.

    - na myśli miałem register
    - OPTION wysyla centrala do urządzenia (chociaz i Ty mozesz do centrali i wtedy to nie ma wiekszego znaczenia poza informacyjnym)
    - nie wysyłać, a odpowiadać chociażby głupim '404 NOT FOUND', liczy się czas po jakiej pada odpowiedź i na tej podstawie jest ustalany status peer'a. UNREACHABLE / REACHABLE. zdzwiłbyś się ile jest zgłoszeń generowanych przez źle ustawiony przez ten parametr
    - ma znaczenie, może nie u wszystkich operatorów ale u tego dla którego pracuje jak najbardziej ma. jeżeli ustawisz sobie taką godzinkę to twój peer dostaje status UNREACHABLE i zaczynasz się skarżyć, że nie zawsze można się do Ciebie dodzwonić
    czuker napisał:
    Połączenie będzie trafiać do tego który jako ostatni się zarejestrował (tj od momentu rejestracji którego upłynęło najmniej czasu).

    Dokładnie tak.
    czuker napisał:
    Jest szansa że połączenia wychodzące uda się realizować ze wszystkich aparatów.

    uda się z każdego telefonu wykonać połączenie

    czuker napisał:
    To chyba najlepsze rozwiązanie jeśli dzwonić ma więcej niż jeden aparat przy połączeniu przychodzącym.

    Oraz dające olbrzymie pole do dalszej rozbudowy w przyszłości. Osoby krążące po forum mogą zaobserwować, iż jestem fanatykiem asteriska. Tutaj też bym go wsadził, miałbym wtedy możliwość doprogramowania chociażby funkcjonalności czarnej listy, odrzucanie połączeń zastrzeżonych czy przyjmowanie połączeń w danych godzinach + to co przyjdzie jeszcze komuś do głowy. Chyba, że faktycznie to ma być wyłączenie dzwoń do wielu to może fritz albo coś co poleciłem wcześniej
  • Poziom 24  
    przeqpiciel napisał:

    - na myśli miałem register
    - OPTION wysyla centrala do urządzenia (chociaz i Ty mozesz do centrali i wtedy to nie ma wiekszego znaczenia poza informacyjnym)
    - nie wysyłać, a odpowiadać chociażby głupim '404 NOT FOUND', liczy się czas po jakiej pada odpowiedź i na tej podstawie jest ustalany status peer'a. UNREACHABLE / REACHABLE. zdzwiłbyś się ile jest zgłoszeń generowanych przez źle ustawiony przez ten parametr
    - ma znaczenie, może nie u wszystkich operatorów ale u tego dla którego pracuje jak najbardziej ma. jeżeli ustawisz sobie taką godzinkę to twój peer dostaje status UNREACHABLE i zaczynasz się skarżyć, że nie zawsze można się do Ciebie dodzwonić
    Osoby krążące po forum mogą zaobserwować, iż jestem fanatykiem asteriska.


    Za Register co minutę operator go nie pokocha :), a urządzenie niie wysyła register co 60 sek, tylko co tyle ile jest skonfigurowane. OPTION i tak zreszta będzie wysyłane do ostatnio zarejestrowanego urzadzenie więc w tym kontekście pisałem że nie ma to znaczenia.

    OPTION wysyła asterisk jeśli ma ustawione qualify=yes. Popraw jeśli sie mylę ale jeśli będzie qualify=no to OPTION nie bedzie wysyłane.

    Dodano po 4 [minuty]:

    servee79 napisał:
    Widzę kilka rozwiązań:

    1. https://fcn.pl/ - kilka dni temu rozmawiałem z ich obsługą techniczną, bo na swojej linii VoIP miałem problem i przez przypadek dowiedziałem się, że można być jednocześnie zalogowanym na wielu urządzeniach.


    4. Dawno temu za czasów TP (pewnie jeszcze nie S.A.) w domu miałem podłączone dwa telefony przewodowe równolegle. Przy połączeniu przychodzącym dzwoniły obydwa, a podniesienie słuchawki któregokolwiek z nich zestawiało połączenie. Na elektrodzie jest dużo tematów na ten temat.
    Tak spięte aparaty mógłbyś wpiąć do (a jakże) do Fritz!Box'a. Nigdy nie testowałem takiego połączenia i nie wiem, czy port w bramce udźwignie taki zestaw.



    Ad 1. być może robią wirtualną centralę, dwa wirtualne konta na kótr logują się dwa różne urządzenia, a potem na ich wirtualnej centrali robi się konfigurację sprawiającą że połaczenie idzie na oba urzadzenia. Ale nie wiem - nie sprawdzałem. Może da się jakoś inaczej

    Ad 4. Pytający pisał o telefonach IP. Z nimi nie da się wykonac takiego połaczenia. Przy użyciu bramki VoIP i normalnych analogów - a i owszem.
  • Poziom 11  
    Wiem o co pytał pytający. Podałem tylko kilka rozwiązań. A jak zauważyłeś pytający ma tylko jedno urządzenie i
    waglik_22 napisał:
    chciałbym raczej dokupić jeszcze kilka prostych

    więc poddałem mu propozycję bo
    servee79 napisał:
    Z tego co widzę i tak musisz zainwestować w sprzęt. Pytanie w jaki.

    Być może okaże się, że zakup bramki VoIP i telefonów stacjonarnych okaże się tańszy od innych propozycji.
    Z reguły nowe telefony przewodowe są tańsze o VoIP i to znacznie (dotyczy ad. 4).
  • Poziom 31  
    czuker napisał:
    Za Register co minutę operator go nie pokocha
    wręcz przeciwnie, u nas sie wymaga inaczej jesteś unreachable i dzwonisz że nie działa
    czuker napisał:
    OPTION i tak zresztą będzie wysyłane do ostatnio zarejestrowanego urządzenia więc w tym kontekście pisałem że nie ma to znaczenia.

    ok
    czuker napisał:
    OPTION wysyła asterisk jeśli ma ustawione qualify=yes. Popraw jeśli się mylę ale jeśli będzie qualify=no to OPTION nie będzie wysyłane.

    tak. dodatkowo zamiast yes możesz wstawić integer, który nadpisuje domyślną wartość

    Dodano po 1 [minuty]:

    servee79 napisał:
    Być może okaże się, że zakup bramki VoIP i telefonów stacjonarnych okaże się tańszy od innych propozycji.
    chyba, że kolega pójdzie w softphone'y
  • Poziom 11  
    O...
    I to jest najtańsza propozycja. Softphone, na PC/smartfonie.
  • Poziom 8  
    Dziękuję wszystkim za pomoc, ostatecznie dzisiaj zakupiłem Grandstream GD 715 i do tego słuchawki GD 710 mam nadzieję że będzie działać :)
  • Poziom 31  
    opis stacji
    Code:

    Liczba obsługiwanych kont VoIP: 5 kont SIP
    Rejestracja maksymalnej liczby słuchawek: 5 słuchawek
    Liczba równoczesnych połączeń: 4 połączenia -

    obsłuży Tobie 4 jednoczesne połączenia - moim zdaniem
  • Poziom 8  
    To też, ale głównie zależało mi na kilku słuchawkach na jednym numerze, a tutaj powinno to być proste :)
  • Poziom 8  
    Skonfigurowałem, wszystko pięknie, słuchawki dzwonią na jednym numerze. Jednak jest problem, działają połączenia przychodzące/wychodzące jednak nikt nikogo nie słyszy. Ani dzwoniący ani odbierający, mówiąc krótko nie ma głosu - nawet na jednej podłączonej słuchawce. Jakieś pomysły?
  • Poziom 31  
    Błędna konfiguracja. Musisz poszperać i ustawić pewnie, że jesteś za NATem lub coś w tym stylu. Ogólnie zestawianie połączenia to jedno, przesyłanie głosu to drugie. :)

    Dodano po 41 [sekundy]:

    Chociaż .... chociaż, kiedyś podobna sytuacja zakończyła się ustawieniem poprawnie kodeków, sprawdź czy korzystasz z ulaw,alaw czy tam 711a, 711u
  • Poziom 8  
    Hehe, zabawnie.

    Wszystko było dobrze, także ustawiłem kodeki, firewall wyłączony
    i właśnie
    okazało się że na FunBoxie z orange pomimo ustawienia firewalla na ten najniższy możliwy poziom (gdzie wg. opisu nie powinien nic filtrować), musiałem dodatkowo wpisać żeby przepuszczał porty w zakresie 5-20000 i dopiero zaczęło działać.

    Patent z tym grandstreamem 715 zdał egzamin, wszystkie 4 słuchawki dzwonią jednocześnie , działa bez zarzutu, polecam - koszta w zasadzie niewielkie :)
  • Poziom 11  
    Sory za odgrzewanie tematu ale jest zbliżony do mojego problemu, a mianowicie w firmie mamy serwer asteriska i telefony VOIP. Chciałbym aby powiedzmy na 3 telefonach dodać 1 ten sam numer numer i żeby podczas dzwonienia dzwoniły wszystkie 3 na raz. Jest taka możliwość, jakie muszę mieć ustawienia astersika, możecie pomóc?
  • Poziom 31  
    Thanan napisał:
    Sory za odgrzewanie tematu ale jest zbliżony do mojego problemu, a mianowicie w firmie mamy serwer asteriska i telefony VOIP. Chciałbym aby powiedzmy na 3 telefonach dodać 1 ten sam numer numer i żeby podczas dzwonienia dzwoniły wszystkie 3 na raz. Jest taka możliwość, jakie muszę mieć ustawienia astersika, możecie pomóc?

    Dial() umożliwia podanie więcej niż jednego parametru:
    https://www.voip-info.org/asterisk-cmd-dial/
    Ale 3 telefony muszą mieć różne numery wewnętrzne (czy inaczej loginy).
  • Poziom 31  
    szwagros napisał:
    Ale 3 telefony muszą mieć różne numery wewnętrzne (czy inaczej loginy).

    I tak i nie. Wszystko zależy od tego jak Asterisk jest skonfigurowany. Jeżeli korzysta ze starego stack'a SIP to faktycznie, każdy klient SIP powinien posiadać swój indywidualny zestaw login/hasło. W takim wypadku, zakładając że masz konta 100, 101, 102 w najprostszej formie wywołasz to poprzez
    Code:

    same => n,Dial(SIP/100&SIP/101&SIP/102)


    Natomiast przy skorzystaniu z PJSIP masz możliwość zdefiniowania ile jednoczesnych rejestracji może odbyć się na podanym login/hasło, wtedy wywołanie wszystkich zarejestrowanych końcówek na tym zrobic poprzez
    Code:

    exten => _6XXX, 1 ,Dial(${PJSIP_DIAL_CONTACTS(${EXTEN})})


    Ja natomiast zrobiłbym to poprzez skonfigurowanie kolejki ze strategią ringall, tylko daltego, że jeżeli dzwoni wiele osób na te 3 stanowiska to 3 zostaną odebrane i prowadzą rozmowę, natomiast 4 osoba zostanie odrzucona, przy kolejce osoba będzie miałą MOH'a i grzecznie będzie czekać na wolny telefon do odebrania połączenia.
  • Poziom 11  
    Może głupie pytanie, ale jak sprawdzic czy jest stack SIP czy PJSIP, mając w dialplanie komędę "exten =>" mam PJSIPa?
  • Poziom 31  
    Nie ma głupich pytań.

    Jako, że Asterisk jest modularny to jest możliwość korzystania jednocześnie i z SIP i z PJSIP. Jednak jako, że PJSIP jest bardziej rozwiniętą wersją SIP'a to najczęściej się rezygnuje z jednego na rzecz drugiego.

    Skoro w dialplanie używasz aplikacji [przypuszczam] Dial, która wykonuje połączenie wykorzystując PJSIP to tak, korzytasz z PJSIP. Możesz sprawdzić jeszcze z poziomu CLI co Tobie odpowie.
    Code:

    sip show peers

    oraz co Tobie odpowie
    Code:

    pjsip show endpoints
    pjsip show transports
    pjsip show contacts

    I wyciągnij wnioski. Również pytanie, gdy konfigurujesz Asteriska, które pliki dotykasz? pjsip.conf czy users.conf/sip.conf ?
  • Poziom 11  
    Qrcze, ogólnie jestem w tym zielony, mam nadzieję, że nie będziecie źli o być może trywialne pytania, ale zaryzykuje :)
    Sprawdziłem, mam zwykłego SIP`a .
    Użytkowników dodaję w pliku phoneusers.conf natomiast dialplan externextensions.conf

    Poniżej fragment instrukcji jaki dostałem co muszę uzupełnić w dialplanie, natomiast nie bardzo wiem co to znaczy, możecie coś objaśnić, co po kolei znaczy, co ewentualnie dopisać i gdzie, żeby na jednym numerze zadzwoniło kilka telefonów.
    Code:
    ;polaczenia wewnatrz asteriska - dlugi numer (wszystkie numery VoiIP) 
    
    ;### dodane 20190326 ###
    exten => _221234XXX,1,NoOp(${STRFTIME(${EPOCH},,%H:%M:%S-%d/%m)} #FORM ${CALLERID(num)} #TO ${EXTEN})
    exten => _221234XXX,2,Dial(SIP/${EXTEN:5},120,tT)
    ;###polaczenia do asteriska (Wszystkie numery)
    ;### dodane 20190326 ###
    exten => _4XXX,1,NoOp(${STRFTIME(${EPOCH},,%H:%M:%S-%d/%m)} #FORM ${CALLERID(num)} #TO ${EXTEN})
    exten => _4XXX,2,Dial(SIP/${EXTEN},120,tT)
  • Poziom 31  
    To jest prostsze niż się wydaje.

    Rzeczą pierwszą jest to, że w dialplanie zachowujesz syntax
    Code:

    [context]
    exten => extension,priority,application

    Teraz musisz wiedzieć, że jeżeli extension poprzedzisz znakiem podkreślenia '_' to wszystko za tym będzie maską. I tak jest w Twoim przypadku. Gdzie X oznacza cyfrę z zakresu 0-9
    Code:

    exten => _221234XXX,1,NoOp(${STRFTIME(${EPOCH},,%H:%M:%S-%d/%m)} #FORM ${CALLERID(num)} #TO ${EXTEN})
    exten => _221234XXX,2,Dial(SIP/${EXTEN:5},120,tT)

    Jeżeli połączenie jest kierowane do numeru 221234XXX to zacznij działać. Dalej masz priority, które jest indexem/liczbą porządkową no i przechodzimy do aplikacji.
    NoOp oraz Dial. Pierwsza z nich to nie jest nic innego jak NoOperation czyli aplikacja/komenda, której zadaniem jest yświetlenie zawartości do wyjścia CLI. Zobaczysz to wyjście gdy ustawisz core set verbose na minimum 3. I przechodzimy do sedna - Dial
    Dial sam w sobie przyjmuje szereg parametrów. Z czego tylko pierwszy jest wymagany. Jest on opisany w formacie.
    Code:

    TECHNOLOGY/EXTEN

    Tak jak u Ciebie jest to SIP/${EXTEN:5}. ${EXTEN} jest to zmienna asteriskowa, która przyjmuje wartość extension czyli w tym przypadku 221234123 (jeżeli ktoś dzwoni do 221234123) natomiast :5 jest to zapis informujący, żeby Asterisk uciął 5 pierwszych cyfr z pokazanej zmiennej co skutkuje tym, że zostaje Tobie 4123. Zbierając wszystko w całość
    Code:

    221234XXX,2,Dial(SIP/${EXTEN:5},120,tT)

    Oznacza tyle, że zadzwoń wykorzystując technologię SIP do końcówki o identyfikatorze 4123, podejmij próbę przez 120 sekund, i pozwól na transfer połączenia każdej ze stron (tT).
    Code:

    t - Allow the called party to transfer the calling party by sending the DTMF sequence defined in features.conf. This setting does not perform policy enforcement on transfers initiated by other methods.
    T - Allow the calling party to transfer the called party by sending the DTMF sequence defined in features.conf. This setting does not perform policy enforcement on transfers initiated by other methods.

    Bibliografia-dokumentacja Dial

    Przechodząc do odpowiedzi na Twoje pytanie.
    Code:

    możecie coś objaśnić, co po kolei znaczy, co ewentualnie dopisać i gdzie, żeby na jednym numerze zadzwoniło kilka telefonów.

    Zależy to naprawdę od tego czego oczekujesz - patrz mój post wyżej.
    Najprościej jak się tylko da.
    Code:

    zostawiamy maskę tak jak było
    exten => _221234XXX,1,NoOp(${STRFTIME(${EPOCH},,%H:%M:%S-%d/%m)} #FORM ${CALLERID(num)} #TO ${EXTEN})
    exten => _221234XXX,2,Dial(SIP/${EXTEN:5},120,tT)
    dopisujemy, zwróc uwagę, że pominąłęm _ oraz podaję konkretny numer telefonu
    jest to w celu aby sprecyzować na którym numerze - bo domyślam się, że masz ich kilka - dzwonienie na kilka numerów jednocześnie działało
    exten => 2212345050,1,Noop(Polaczenie do numeru ${EXTEN}) ; jest to opcjonalne
    same => n,Dial(SIP/4321&SIP/4322&SIP/4323,120)
    i tyle, możesz podać tyle numerów ile chcesz, chociaż nie widzi mi się ta metoda i poszedłbym poprzez skonfigurowanie kolejek