Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

pomysł na Regulator ładowania na tranzystorze

radekzz1 14 Jan 2016 23:26 2169 39
  • #1
    radekzz1
    Level 9  
    Witam :) Od dłuższego czasu szukam w internecie/forum schematu regulatora ładowania, który działałby podobnie jak regulator w alternatorze tzn. załączał by tranzystor lub jakis inny element wykonawczy który działałby jak przekaźnik ale nim nie był wtedy gdy jest spadek napięcia i rozłączał gdy będzie jego wzrost. Napięcie jakie by miał utrzymywać na akumulatorze to 14.4v ( a wytrzymałość prądowa zależała by od elementu wykonawczego). Dodam, że napięcie na wejściu sięga 30v napięcia stałego niefiltrowanego i zmienia się w zależności od obrotów silnika (silnik posiada prądnice z cewkami stałymi) Jeśli ktoś dysponuje takim schematem lub jest skłonny go opracowac byłbym bardzo wdzięczny i napewno nie tylko ja na nim skorzystam( nie zamierzam robić na tym seryjnej,zarobkowej produkcji :) ) całość ma być zamontowana w motorowerze w którym jest przerobiona instalacja i pobierany bedzie prąd około 10A. Z góry dziękuje za odpowiedź i jeśli napisałem w nie tym dziale proszę o przeniesienie
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • #2
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Popatrz na regulator od simsona, zastanów się nad tyrystorem.
  • #3
    radekzz1
    Level 9  
    Regulator od Simsona jest dobry, ale ma jedną wadę (może mój jest uszkodzony, ale tak jest) wraz ze wzrostem obrotów napięcie wzrasta do ok. 16V.
  • #4
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Czyli nie reguluje.
  • #6
    radekzz1
    Level 9  
    wiem wiem ale chciałbym aby nie był stratny, np gdy wyłącze światła zmniejszy sie pobór prądu i cała niewykorzystana moc odłoży sie na radiatorze. dodam że w oryginalnym regulatorze było tak że gdy wyłączyło się zapłon to całe napięcie szło na regulator co w związku z tym niszczyło układ scalony lm393..Regulator reguluje jak jeździ się na pewnych obrotach (4 bieg ok. 50km/h nie posiada obrotomierza) tak to chyba konstruktorzy przewidzieli.
  • #7
    Zbigniew 400
    Level 38  
    W regulatorze tyrystorowym tracimy tylko moc wynikającą ze spadku napięcia i prądu w czasie przewodzenia.
    Napięcie na wyjściu jest w miarę stabilne i nic nie powinno się uszkodzić.
  • #8
    jdubowski
    Tube devices specialist
    radekzz1 wrote:
    Od dłuższego czasu szukam w internecie/forum schematu regulatora ładowania, który działałby podobnie jak regulator w alternatorze tzn. załączał by tranzystor lub jakis inny element wykonawczy który działałby jak przekaźnik ale nim nie był wtedy gdy jest spadek napięcia i rozłączał gdy będzie jego wzrost. Napięcie jakie by miał utrzymywać na akumulatorze to 14.4v ( a wytrzymałość prądowa zależała by od elementu wykonawczego). Dodam, że napięcie na wejściu sięga 30v napięcia stałego niefiltrowanego i zmienia się w zależności od obrotów silnika (silnik posiada prądnice z cewkami stałymi)


    Regulator alternatora działa inaczej - po przekroczeniu napięcia odłacza wzbudzenie. U ciebie wzbudzenia zapewne brak bo masz magnesy stałe.

    Zbigniew 400 wrote:
    Popatrz na regulator od simsona, zastanów się nad tyrystorem


    W starszych simsonach regulator nie był regulatorem a tylko dławikiem szeregowym. W nowszysch był regulator stratny.

    SKM 1964 wrote:
    Np. regulator napięcia od chińskiego quada lub skutera , jest regulatorem stratnym
    i dobrze utrzymuje napięcie w granicach 14 V . Elementem wykonawczym jest tyrystor plus radiator .


    Nie każde magneto zniesie taki regulator. zacząć trzeba od pytania co w oryginale było zastosowane.

    radekzz1 wrote:
    chciałbym aby nie był stratny, np gdy wyłącze światła zmniejszy sie pobór prądu i cała niewykorzystana moc odłoży sie na radiatorze.


    Nie jest to prawda - tyrystor się otwiera i nie cała moc się wydziela w radiator, tylko jej nikły procent.

    radekzz1 wrote:
    dodam że w oryginalnym regulatorze było tak że gdy wyłączyło się zapłon to całe napięcie szło na regulator co w związku z tym niszczyło układ scalony lm393.


    A co to w ogóle jest za silnik/pojazd?
  • #9
    SKM 1964
    Level 33  
    Autor tematu pisze , że będzie pobierany prąd rzędu 10 A przy napięciu 14,4 V .
    To wychodzi około 140 W . Która prądnica w motorowerze da taką moc ??
    Mile widziane były by fotki tego przerobionego ustrojstwa . :|
  • #10
    radekzz1
    Level 9  
    prąd podany to troche na wyrost, ogólnie to 60w(reflektor) + 5w(pozycja tył) + 21w(stop) + 42w(kierunkowskazy) i w przyszłości zapłon bateryjny ale z prądnicy mozna uzyskac 100w na 100% ;) wiem że w samochodzie jest załączane wzbudzenie ale nie chciało mi sie rozpisywać, chodziło o samą zasade działania ;) Pojazd to simson sr50 z silnikiem m541KF cewki będą przewinięte (wiem że mozna uzyskać sporą moc z tego zapłonu bo przewijałem już cewki w innym silniku) regulatory stratne odpadają bo juz mi sie spaliła cewka od tego ustrojstwa za dużo odłożonej mocy na cewkach. Naprawde jestem pierwszy który takie coś wymyślił? :P A nie dalo by się przerobić schematu regulatora z samochodu? W internecie jest dostępny schemat z regulatora od skody.
    ps. jak go kupiłem to nie bylo nic, cała instalacja jest robiona od podstaw i brakuje regulatora
  • #11
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Cewka się spaliła z powodu zbyt wielkiego prądu. Regulator samochodowy ma inną zasadę działania i tu go nie zastosujesz.
  • #12
    jdubowski
    Tube devices specialist
    radekzz1 wrote:
    wiem że w samochodzie jest załączane wzbudzenie ale nie chciało mi sie rozpisywać, chodziło o samą zasade działania


    No to jak o samą zasadę to w samochodzie jest zupełnie inna.

    radekzz1 wrote:
    A nie dalo by się przerobić schematu regulatora z samochodu? W internecie jest dostępny schemat z regulatora od skody.


    Jak niby? Przecie w motorowerze nie ma uzwojenia wzbudzenia.
  • #14
    DJ ANNUS
    Level 31  
    radekzz1 wrote:
    Naprawde jestem pierwszy który takie coś wymyślił?

    Kolego jak zwykle masz nieprzemyślany pomysł i za wszelką cene chcesz go zmaterializować.

    Powiem ci , Da się przerabiałem już takie regulatory na IGBT ale cena wykonania zejdzie z twoimi marzeniami do parteru.

    Jeśli ma być tanio to stratnie na tyrystorze jeśli na bogato to igbt + dodatki.
  • #15
    radekzz1
    Level 9  
    SKM 1964 wrote:
    Można by zbudować układ , który po przekroczeniu 14,4 V odłączał by obwód ładowania, bezstratnie i płynnie . :|


    o to właśnie mi chodzi
  • #16
    DJ ANNUS
    Level 31  
    radekzz1 wrote:
    SKM 1964 wrote:
    Można by zbudować układ , który po przekroczeniu 14,4 V odłączał by obwód ładowania, bezstratnie i płynnie . :|


    o to właśnie mi chodzi


    Pasowało by też załączył łądowanie jak napięcie spadnie poniżej 14,2V i najlepiej żeby to robił z 5 razy na sekundę.
  • #17
    radekzz1
    Level 9  
    Dysponuje ktos takim schematem lub potrafi taki opracować? Ja niestety nie posiadam takich zdolności ale z chęcią będę testerem :)

    Dodano po 3 [minuty]:

    Quote:
    Jak niby? Przecie w motorowerze nie ma uzwojenia wzbudzenia.


    chodziło mi o to żeby zamiast dawać prąd na szczotki to miałby załączać tyrystor
  • #18
    Hektar Zahler
    Level 34  
    Wtrącę swoje 3 grosze.

    Tak jak mówi jdubowski jakby było wzbudzenie, to problem strat mocy rozwiązuje się samoistnie, bo sterujemy wejście. A jeszcze lepiej jakby można go było wyłączać w czasie okresu jak strumień magnetyczny wzbudnicy zmienia polaryzację i prąd nie płynie. Otrzymuje się dodatkową oszczędność mocy sterującej.

    Tak działają alternatory samochodowe i temat zamknięty.

    Ty chcesz natomiast zrobić regulator wyjściowy liniowy, który w motocyklu działać poprawnie nie może. Nikt jeszcze praw fizyki nie przeskoczył i nie przeskoczy.

    Taki regulator nie istnieje i temat zamknięty.

    Jedyna sensowna możliwość to regulator fazowy, względnie konwerter DC/DC.

    Odpowiedz sobie na pytanie czy podołasz trudnościom w pierwszym przypadku.

    Jak nie, to chcąc pobudować coś na własny użytek polecam wykorzystać coś z przetwornic 24V/12V dokonując w nim stosownych przeróbek.
  • #19
    radekzz1
    Level 9  
    a można by to zrobić na mikrokontolerze? badał by napięcie na akumulatorze i załączał tranzystor tak aby było stałe napięcie na nim, niestety nie umiem pisać programów ale mnie to ciekawi, być może kiedyś się nauczę.

    Mozesz rozwinąć zdanie na temat regulatora fazowego?
  • #20
    DJ ANNUS
    Level 31  
    radekzz1 wrote:
    a można by to zrobić na mikrokontolerze?

    A po co , cewki ładują kondensator i następnie przetwornica step down tworzy 14,4V .
  • #21
    radekzz1
    Level 9  
    zaczyna mi sie to podobac :P
  • #22
    radekzz1
    Level 9  
    No dobra a zasilacze w komputerze jak działaja jak nie impulsowo?
  • #23
    DJ ANNUS
    Level 31  
    radekzz1 wrote:
    No dobra a zasilacze w komputerze jak działaja jak nie impulsowo?

    Jakbyś przełączył zasilacz atx na 110V to może by i zadziałał.
  • #24
    Hektar Zahler
    Level 34  
    Nie może, tylko zadziała - pytanie co będzie na wolnych obrotach..
    Do tego najlepiej nadają się przetwornice samowzbudne pozbawione kontrolerów i zbędnych gadżetów.

    Brak regulatora to dosyć poważny problem w motocyklu minionej epoki, gdzie produkcja oryginału przestała istnieć.
    Pozostają zamienniki.
    Jak nie ma zamiennika ostatnia deska ratunku kumaty elektryk.
    Tyle, że im już nie chce się tego słuchać.


    Regulatory były zalewane asfaltem, dlatego naprawa uszkodzonego jest niemożliwa, a co dopiero żeby dojść co tam było.
  • #25
    DJ ANNUS
    Level 31  
    Ale Hektorze ten temat to trochę prowokacja , bo są dostępne 1, 3 fazowe regulatory i regulatory sterujące wzbudzeniem.
    Wszak nigdy nie mam z tym problemu.
  • #26
    Hektar Zahler
    Level 34  
    Owszem da się przerobić regulator z innego motoru, tylko musi pasować. Tyle, że autor topika tego nie wie, albo nie chce, bo o co innego pyta.
  • #27
    radekzz1
    Level 9  
    Mógłbyś coś wiecęj powiedzieć o przerobieniu regulatora z innego motoru?aktualnie mam tak że minus jest na masie(ramie) a plus o zmiennym napięciu po mostku graetza, są owszem regulatory od skutera ale wszystkie są stratne ja szukam regulatora który byłby w pewnym stopniu bezstratny bo zawsze są jakieś straty w postaci ciepła
  • #28
    L_M
    Level 32  
    radekzz1 wrote:
    są owszem regulatory od skutera ale wszystkie są stratne ja szukam regulatora który byłby w pewnym stopniu bezstratny bo zawsze są jakieś straty w postaci ciepła

    Wszystkie regulatory napięcia w prądnicach z magnesami stałymi muszą być stratne bo to wynika z samej zasady ich działania,ale za to są prostsze w konstrukcji i to jest ich zaleta . Właśnie dlatego są chętnie stosowane w motorowerach ,skuterach,Quadach oraz motocyklach.
  • #29
    Hektar Zahler
    Level 34  
    Poszukaj na necie po słowach kluczowych "Regulator 2T przeróbka od chińczyka" czy jakoś tak.
    Ja kiedyś pomagałem w opracowaniu czegoś takiego, ale już nie pamiętam gdzie to leży na elektrodzie, bo jakiś pajac walnął mi bana.

    Dodano po 5 [minuty]:

    O, już sobie zaczanym przypominać - temat podwieszony działu "Motocykle, Motorowery" Pinout regulatora.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2611961.html
  • #30
    radekzz1
    Level 9  
    Myślę że najlepszym rozwiązaniem wg moich "wymagań" było by przerobienie zasilacza ATX. Przytoczę taką historię: pewnego dnia u mnie w mieszkaniu był tak duży spadek napięcia że żarówka ledwo się żarzyła (w gniazdku było chyba ponad nieco 110-130v ale komputer działał i miał poprawne napięcia na płycie głównej. Więc myślę ze idąc tym tropem można by zbudować regulator który działał by tak jak chce, w poprzednich postach mogliście mnie nie zrozumieć za co przepraszam :)