Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat Panda II 1.2 69KM - Padło sprzęgło czy kończy się skrzynia?

15 Sty 2016 19:11 3024 15
  • Poziom 9  
    Witajcie,
    pacjent to Panda II z 2012 (euro 5, 69 KM). Od kilku tys. km hałasuje w trakcie jazdy. Na początku było znośnie, dochodził hałas z okolic skrzyni - takie szuranie przy przyspieszaniu i hamowaniu silnikiem. Nasila się z każdym tygodniem, obecnie głośno przy jeździe na 1 i 2 biegu, ale słychać na każdym, najmniej na 4. Dźwięk to takie głośnie szuranie / terkotanie w każdej fazie jazdy (przyspieszanie, hamowanie silnikiem, jazda ciągła) współmiernie do prędkości obrotowej. Słychać też wyraźnie że szumi na luzie na postoju, po wciśnięciu sprzęgła cichnie. Poczytałem na forum, skonsultowałem z mechanikiem i wyrok - skrzynia. Trochę nie chce mi się wierzyć bo auto ma 32 tys. nalatane i mam je od nowości aczkolwiek przyznaję że go nie oszczędzam :)
    Na logikę wszystko wskazuje na uszkodzone łożyska wałka w skrzyni, bo na wciśniętym sprzęgle cichnie więc skrzynia przestaje pracować.
    Ale... 2 tygodnie temu zauważyłem że słychać ewidentnie głośny szum przy wciśniętym do oporu sprzęgle, zwłaszcza jak się rozpędzę na 2 do powiedzmy 30-40 km/h i przy załączonym biegu wcisnę sprzęgło. Ewidentnie słychać szum łożyska dociskowego i to dość głośno.
    Samochód wstawiam za jakiś tydzień do mechanika.

    I teraz do Was drodzy forumowicze pytania:
    1. Obstawiacie sprzęgło czy skrzynię, może jedno i drugie (może łożysko wyciskowe poleciało jako konsekwencja luzów na wałku). Czy możliwe żeby łożysko wyciskowe było słychać w trakcie jazdy, teoretycznie nie pracuje.
    2. Szukać drugiej skrzyni czy rozbierać tą, ocenić zniszczenia i ewentualnie robić (jak widzę ceny to trochę drogo wymiana łożysk kosztuje)
    3. I najważniejsze - jakie sprzęgło? Nie pytam o producenta a raczej wymiary. Większość ofert z allegro podaje średnicę 180 mm (tańsze, poniżej 300 zł za valeo) ale jak sprawdziłem w ePERze to po VINie wyszły mi numery OEM wg których w mojej pandzie jest sprzęgło o średnicy 200 mm... (drogo, od 480)
  • Poziom 15  
    Według mnie na wina jest po stronie skrzyni biegów. Łożysko oporowe słyszałbyś też przy wciśniętym sprzęgle na postoju. Naprawiać czy nie to zależy od twojego budżetu, naprawa będzie droższa.
  • Poziom 37  
    pmaslany napisał:
    … I teraz do Was drodzy forumowicze pytania:
    Obstawiacie sprzęgło czy skrzynię, może jedno i drugie

    A to jakiś quiz?
    pmaslany napisał:
    … (może łożysko wyciskowe poleciało jako konsekwencja luzów na wałku). Czy możliwe żeby łożysko wyciskowe było słychać w trakcie jazdy, teoretycznie nie pracuje.

    Jak wałek może uszkodzić łożysko sprzęgła, nie wiem i mylisz się sądząc, że łożysko nie pracuje w czasie jazdy.
    pmaslany napisał:
    … Szukać drugiej skrzyni czy rozbierać tą, ocenić zniszczenia i ewentualnie robić (jak widzę ceny to trochę drogo wymiana łożysk kosztuje)

    Szukaj innej skrzyni, chyba że diagnoza nie trafiona.
    pmaslany napisał:
    … I najważniejsze - jakie sprzęgło? Nie pytam o producenta a raczej wymiary. Większość ofert z allegro podaje średnicę 180 mm (tańsze, poniżej 300 zł za valeo) ale jak sprawdziłem w ePERze to po VINie wyszły mi numery OEM wg których w mojej pandzie jest sprzęgło o średnicy 200 mm...

    Będziesz miał czas na szukanie i sprawdzanie średnicy tarczy po zdemontowaniu skrzyni.
    pmaslany napisał:
    …... (drogo, od 480)

    No takie drogie auto, co zrobić.
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Witam. Łożysko oporowe obraca się cały czas podczas pracy silnika ( i cały czas może hałasować), jak wciśniesz pedał sprzęgła wtedy łożysko pracuje pod dużym obciążeniem. Jak mechanik zdejmie skrzynie to i tak na twoim miejscu wymienił bym sprzęgło,(moim zdaniem ono jest uszkodzone). Jak na zdjętej skrzyni nic nie znajdą uszkodzonego to bym ją zamontował na kilka śrub podłączył pedał sprzęgła skrzynię dał na luz i nawet bez oleju w skrzyni na chwilę odpalił i jak puścisz pedał sprzęgła to już wszystko będzie wiadomo czy cicho czy nie, jak nie to ewidentnie jeszcze skrzynia do roboty. Ale myślę że na sprzęgle się skończy.
    I jak ostro jeździsz to nie żałuj na sprzęgło dłużej wytrzyma.
  • Poziom 9  
    nodzy napisał:
    Witam. Łożysko oporowe obraca się cały czas podczas pracy silnika ( i cały czas może hałasować), jak wciśniesz pedał sprzęgła wtedy łożysko pracuje pod dużym obciążeniem. Jak mechanik zdejmie skrzynie to i tak na twoim miejscu wymienił bym sprzęgło,(moim zdaniem ono jest uszkodzone). Jak na zdjętej skrzyni nic nie znajdą uszkodzonego to bym ją zamontował na kilka śrub podłączył pedał sprzęgła skrzynię dał na luz i nawet bez oleju w skrzyni na chwilę odpalił i jak puścisz pedał sprzęgła to już wszystko będzie wiadomo czy cicho czy nie, jak nie to ewidentnie jeszcze skrzynia do roboty. Ale myślę że na sprzęgle się skończy.
    I jak ostro jeździsz to nie żałuj na sprzęgło dłużej wytrzyma.


    Chyba muszę oddać do innego mechanika, ten przekonywał mnie, że w pandzie łożysko wyciskowe się nie kręci jak sprzęgło nie jest wciśnięte... Też obstawiam że to łożysko wyciskowe padło. Od kilku dni też jakby skrócił się pedał sprzęgła, czasami szarpie.
    Jakość - jasne, sprzęgło pewnie kupię Sachsa, jak nie znajdę to Valeo.
    Dzięki!
  • Poziom 39  
    pmaslany napisał:
    sprzęgło pewnie kupię Sachsa, jak nie znajdę to Valeo
    i do tego jeszcze dokupisz skrzynię bo to ona hałasuje. Na pytanie dlaczego podczas jazdy z wciśniętym sprzęgłem też jest prosta odpowiedź. Na postoju część skrzyni stoi a część się kręci, po wciśnięciu sprzęgła stoi cała skrzynia i jest cicho. Podczas jazdy kręci się cała skrzynia a jak wciśniesz sprzęgło to..... też się cała kręci :) tyle że zęby nie przenoszą praktycznie żadnych sił - odłączony jest tylko napęd od silnika a napęd od kół nadal ciągnie skrzynię (to ta część skrzyni która się nie kręci na postoju).
  • Poziom 18  
    pmaslany napisał:
    Od kilku dni też jakby skrócił się pedał sprzęgła, czasami szarpie.

    Może oprócz łożyska oporowego uszkodziło się słoneczko lub tłumik drgań skrętnych i szarpie.

    Dodano po 2 [minuty]:

    kwok napisał:
    i do tego jeszcze dokupisz skrzynię bo to ona hałasuje.

    A jak kolega wytłumaczy hałas na postoju z wciśniętym pedałem sprzęgła.?
  • Poziom 39  
    nodzy napisał:
    A jak kolega wytłumaczy hałas na postoju z wciśniętym pedałem sprzęgła.?

    Nie muszę tłumaczyć bo
    pmaslany napisał:
    Słychać też wyraźnie że szumi na luzie na postoju, po wciśnięciu sprzęgła cichnie.

    I jeszcze
    pmaslany napisał:
    2 tygodnie temu zauważyłem że słychać ewidentnie głośny szum przy wciśniętym do oporu sprzęgle, zwłaszcza jak się rozpędzę na 2 do powiedzmy 30-40 km/h i przy załączonym biegu wcisnę sprzęgło

    Jak można z powyższych cytatów wywnioskować hałas cichnie jak cała skrzynia stoi, a jeśli się kręci to hałasuje niezależnie od tego czy sprzęgło wciśnięte czy nie.
  • Poziom 18  
    Metodą dedukcji. Reszta to przeczucie. Łożyska w skrzyni nie sypją się z prędkością tygodnia na tydzień chyba że brak oliwy w skrzyni a oporowe jak się przegrzeje to tak właśnie jest, smar się wytopi i z dni na dzień coraz gorzej, żęgoli wtedy na luzie i pod obciążeniem. Ponieważ wciskamy sprzęgło mnóstwo razy w ciągu jazdy szczególnie po mieście. Ale oczywiście mogę się mylić. Ukłony dla przedmówców.
  • Poziom 37  
    Udowadnianie sobie co może być uszkodzone nie ma sensu. Można przypuszczać z dużą dozą prawdopodobieństwa, że sprzęgło jest „zajechane”, co w normalnych warunkach eksploatacji jest mało możliwe przy przebiegu 32kkm, a jednak opis może o tym świadczyć, co gorsza nie znamy historii auta. Idąc dalej nic nie szkodzi na przeszkodzie by stwierdzić, że skrzynia też jest uszkodzona /objawy/. Potwierdzenie diagnozy należy do mechanika i nie jest to wielki problem nawet bez stetoskopu. Łożyska mogą zostać uszkodzone w zależności od przyczyny w bardzo szybkim tempie. Z doświadczenia mogę tylko powiedzieć, iż odczucia i opisy właściciela pojazdu trzeba traktować jako wskazówkę, a nie diagnozę, bo dla jednego jest stuk stuk stuk, a drugi słyszy łup łup łup. Reasumując, możemy tylko przypuszczać, wyrok zapadnie po autopsji.
  • Poziom 9  
    pioart napisał:
    co gorsza nie znamy historii auta.

    Historia znana, od nowości u mnie, jeden kierowca. Eksploatowane normalnie, jazda głównie miejska. To nie jest 1 moje auto, najechałem w sumie pewnie > 0,5 mln km. Fakt faktem, że czasem lubię przeciągnąć i dynamicznie polatać, może fiat nie został stworzony do takiej jazdy. Obstawiam, a raczej mam nadzieję że to tylko sprzęgło. Dam znać jak będzie skrzynia zrzucona.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    georgesgr napisał:
    Dziwi mnie cala ta dyskusja.
    Masz za duzo pieniedzy, ze czekasz, az sie rozleci?

    Stać mnie.
    georgesgr napisał:

    Nikt powazny niczego nie bedzie "obstawial". Trzeba zobaczyc, co sie dzieje.
    Na poczatku moglo to byc tylko uzupelnienie oleju, teraz bedzie kosztowna naprawa. Tak msci sie brak regularnej, powaznej obslugi.
    Pozdrawiam,

    O jakiej obsłudze myślisz w aucie które ma 30 tys. km przelatane? Skrzynia i silnik suche. Wymieniasz olej w skrzyni co 10 tys.?
    Nie każdy może sobie pozwolić na odstawienie auta do warsztatu na dłuższy czas a to jest u mnie priorytet. Sprzęgło miałbym w 1 dzień wymienione, remont skrzyni zajmie trochę dłużej.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    georgesgr napisał:

    Okresowej, co 20 tys. km lub 12 m-cy. oraz o kontroli przy jakichkolwiek objawach nienormalnego dzialania.W takim razie podjedz do ASO i kaz naprawic (wymienic sprzeglo i skrzynie). Jesli auto jest juz po gwarancji, mozesz zadac pokrycia czesci kosztow z tytulu rekojmi. Lub zmien auto (tez bez ironii), bo jesli rozlecialo sie po 30 tys. a jak piszesz, musisz jezdzic, to trzeba wziac cos lepszego.

    Dziękuję za bardzo rzeczowe wskazówki dotyczące tego konkretnego problemu, na pewno je zastosuję.


    Problem rozwiązany. Poleciały oba łożyska na wałku głównym.
    Panda śmiga jak nowa.