Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Piramidalny zestaw głośnikowy - kolumna piramida

23 Jan 2016 21:18 19773 60
IGE-XAO
  • #31
    max-bit
    Level 29  
    Specjalnie nie ma znaczenie czy takiego czy innego rzędu...
    Dobra kolumna wymaga wiedzy i doświadczenia ale i też zaplecza....
    Oczywiście istnieje możliwość, a uda się choć nie powiem widziałem głośniki za grube tyś które potrafiły mieć szczątkową zwrotnicę :) nawet w postaci jednego kondensatora w obwodzie głośnika wysokotonowego ... no ale są różne wynalazki.
  • IGE-XAO
  • #34
    panabija
    Level 2  
    Witam.Chciałbym napisać kilka słów do wszystkich poprzedników, którzy mają wątpliwości natury matematycznej i z zakresu fizyki dotyczącej ,, rozchodzenia" się fal akustycznych.
    Po pierwsze, jeśli w konstrukcji zastosowano głośniki Tonsil, to laboranci z Wrześni przez wiele lat , projektując je, dokonali wszelkich potrzebnych obliczeń i wybrali zapewne najlepsze dla tych głośników parametry typu objętość obudowy, częstotliwości pracy, powierzchnia otworu bass reflex, a nawet długość tuby reflex. W związku z tym pytania dotyczące takich wyliczeń można uznać za niepoważne lub dziecinne. Po co porawiać lepszych?
    Po drugie, jeśli ktoś zajmował się kiedykolwiek elektroakustyką, to powinien wiedzieć, że fale odbijają się prostopadle od przeszkody. W przypadku zespołów głośnikowych powoduje to powrót odbitej fali na tylną stronę membrany głośnika a w następstwie jej rezonans. Zastosowanie kształtu piramidy, stożka powoduje, że fala akustyczna nie wraca prostopadle na membranę ale ,,schodzi" ku dołowi obudowy, gdzie ma wręcz idealne ujście otworami bass reflex. I to jest powodem, dla którego najlepsze konstrukcje audiofilskie nigdy nie są prostopadłościanami.
    Od dziesiątek lat znana jest ta zasada, a jej powszechne stosowanie jest ograniczone z powodu znacznie większych kosztów przy produkcji masowej.
    Dopiero na samym końcu pojawiają się względy estetyczne.
    Osobiście uważam, że warto budować konstrukcje inne od wszystkich, bo są po prostu ciekawsze.
    I uwaga na koniec, dla młodzieży uważającej się za znawców tematu.
    Jeśli ktoś twirdzi, że Tonsile to zabytek, to niech spróbuje kupić nowy głośnik niskotonowy w cenie zbliżone do Tonsila, który będzie miał podobne pasmo przenoszenia przy średnicy 30cm i efektywności 93dB. Z góry gratuluję! Dodam jeszcze, że elektroakustyką zajmuję się od ponad 20 lat.
    Dziękuję wszystkim za przeczytanie mojego postu i pozdrawiam.
  • #35
    398216 Usunięty
    Level 43  
    To miło, że aż dwadzieścia lat "zajmowania" się - a ile w tym doświadczenia i (popartej teorią) praktyki? Kolega (a tak mi się wydaje po przeczytaniu postu) wali na oślep - nie czytając tematu od początku.
    Nie chodzi w nim (a w każdym razie w szczególności) o kształt, ale o kilka "niej istotnych" drobiazgów - które moim ( ale chyba nie tylko) zdaniem wpływają w sposób zasadniczy na efekt końcowy; I nie mówię tu o efekcie wizualnym, ale akustycznym.
    Po pierwsze - połączenie głośników różnego typu bez żadnych (prób nawet!) sprawdzenia jak będzie wpływać to połączenie (GDWT z GDWK) na dźwięk.
    Po drugie dwa głośniki średniotonowe - znów to samo - brak sprawdzenia jak naprawdę takie połączenie wpływa na parametry - i to nie tylko akustyczne.
    Po trzecie - BR - ich wielkość spowodowała lawinę postów, ale żaden nie zmieni praw fizyki - są za małe.
    I po czwarte - nie ma ani słowa w opisie o zwrotnicach, a wykonanie zwrotnic DOBRZE to nie tylko polutowanie kilku elementów i przymocowanie ich do jakiejś płytki - to znacznie więcej pracy -ale o tym ktoś kto od dwudziestu lat zajmuje się akustyką wiedzieć musi... chyba?
    Z góry przypominam, ze każda kolumna wykonana samodzielnie dla twórcy będzie idealna - z wiadomych względów.

    Reasumując - nie tylko szata człowieka zdobi i nie tylko sam wygląd zewnętrzny (kształt) ma wpływ na to co najważniejsze w kolumnie - na jej parametry.
  • #36
    marian133
    Level 38  
    panabija wrote:
    Zastosowanie kształtu piramidy, stożka powoduje, że fala akustyczna nie wraca prostopadle na membranę ale ,,schodzi" ku dołowi obudowy, gdzie ma wręcz idealne ujście otworami bass reflex.


    W szczególności że głośnik jest na dole a nie na górze :D
    Mylisz teorię z praktyką.
    Po za tym te kolumny nie mają prawa grać poprawnie i super hiper obudowa tutaj nic nie pomoże.

    panabija wrote:
    I uwaga na koniec, dla młodzieży uważającej się za znawców tematu.
    Jeśli ktoś twirdzi, że Tonsile to zabytek, to niech spróbuje kupić nowy głośnik niskotonowy w cenie zbliżone do Tonsila, który będzie miał podobne pasmo przenoszenia przy średnicy 30cm i efektywności 93dB. Z góry gratuluję!


    93db?
    W jakim paśmie?
    Użytecznym czy już nie użytecznym? :)
    500Hz dla głośnika 12" to pasmo użyteczne?
    No chyba jak ktoś robi buczypudło 3way gdzie głośnik średniotonowy nie domaga na niskich częstotliwościach... daleko takich buczypudeł nie trzeba szukać w stajni Tonsila.

    Tonsil kiedyś był dużą firmą, niestety upadł... dlaczego niektórzy nie mogą się z tym pogodzić i cały czas myślą że głosniki Tonsila są najlepsze na świecie?
    Otórz nie są, przy dzisiejszych głośnikach dostępnych na rynku Tonsile stoją bardzo nisko.

    A argument ceny?
    Prawie każdy głośnik jest dobry w swojej cenie :)

    Dodano po 2 [minuty]:

    PS. teraz takie się robi głosniki: http://audiotransducers.com/pl/30cm-i-wiecej/376-sb-acoustics-sb34swnrx-s75-6.html

    Wiem, sporo droższy od Tonsila, ale nawet nie śmiej ich porównywać.
  • #37
    panabija
    Level 2  
    Witam. Dlaczego niektóre osoby uparcie uważają, że autor tych kolumn wykonał je bez projektu, wcześniejszych prób, wyliczeń itp?
    Czytałem temat od początku i ze zrozumieniem tekstu. Jest napisane, że są to Jego 4-te kolumny, więc gdyby efekty nie były zadowalające, to pewnie nie byłoby kolejnych wykonań.Prawdopodobnie większość osób zabierających głos nigdy w życiu nie słyszała jak grają obudowy, które mają po 5 głośników i zachwycają się subami, które dają super basy w wersji mono...a szczytem ich doznań akustycznych są odsłuchy 3-way.
    Jak można pisać, że otwory są zamałe, skoro nie zna się ich rozmiaru? Nikt też nie napisał, że są to kolumny idealne i że nie ma lepszych. Przedstawiony został ciekawy projekt i nie widziałem, żeby autor prosił kogoś o homologację :)
    Jeśli ktoś nigdy w życiu nie widział czegoś takiego na oczy i nie miał możliwości słuchania 5-way, to niech nie wyskakuje z teorią, bo ona często mija się z praktyką. Poza tym, nie wszystko musi być proste i małe. Być może wielkość tego zestawu wykracza poza wyobrażnię przestrzenną niektótycb osób, które nie potrafią się z tym pogodzić, że nie wiedzą jak to działa?
    Podsumowując, mnie się podobają i sądzę, że zastosowanie sprawdzonych podzespołów może gwarantować przyjemne doznania z odsłuchu, bez najwyższych, audiofilskich osiągów. Ciekawych tematu odsyłam do materiałów na temat firmy Dynaudio, która opracowała mnóstwo zestawów piramidalnych.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Aha, Panie Marianie133, super obudowa właśnie jest po to, żeby był super grający bas. Inne głośniki doskonale sobie radzą bez obudowy. Wysokie nie potrzebują obudowy. Te wszystkie eksperymenty z obudowami są właśnie po to, żeby pomogły w jak najlepszej pracy głośnika niskotonowego. Takiej obudowy nie da się wyliczyć, trzeba po prostu próbować i budować.
  • #38
    398216 Usunięty
    Level 43  
    panabija wrote:
    Dlaczego niektóre osoby uparcie uważają, że autor tych kolumn wykonał je bez projektu, wcześniejszych prób, wyliczeń itp?
    Bo gdyby zrobił projekt i przetestował zwrotnice przedstawiłby wyniki? Autor skrzętnie unikał odpowiedzi, więc?
    panabija wrote:
    Jest napisane, że są to Jego 4-te kolumny, więc gdyby efekty nie były zadowalające, to pewnie nie byłoby kolejnych wykonań.
    A to jakaś norma jest: Pierwsze kiepskie, potem trochę lepsze i na koniec wspaniałe? Znając wszystkie uzależnienia i robiąc to z głową (a nie tylko po to, zęby "wyglądało") można mieć zrobioną tylko jedną parę i to dobrze.
    Żaden argument.
    panabija wrote:
    Jak można pisać, że otwory są zamałe, skoro nie zna się ich rozmiaru?
    Za małe są bo to widać od razu ze zdjęć. Możesz zresztą sam się przekonać - jak pisałem : Optymalna powierzchnia otworów musi wynosić ok. 30% powierzchni głośnika niskotonowego. Przy zbyt małej (zwłaszcza gdy są te otwory nieprofilowane przy końcach) będzie słychać świsty, a poza tym Otwory liczy się na rezonans obudowy. Zastosowanie typowych "Altusowskich" tuneli (a wszystko na to wskazuje) to niewypał z samego założenia.
    Każdy kto miał okazję posłuchać Altusów wie o czym mowa.
    panabija wrote:
    Jeśli ktoś nigdy w życiu nie widział czegoś takiego na oczy i nie miał możliwości słuchania 5-way, to niech nie wyskakuje z teorią, bo ona często mija się z praktyką.
    Mimo, że niezwykle niewielu producentów markowych kolumn bierze się za tak skomplikowane zestawy (ciekawe dlaczego, prawda?) - miałem okazję. Wiem też z praktyki i doświadczenia jak trudno jest wykonać dobrą zwrotnicę do takich (5 way) kolumn.
    Błędnym założeniem jest, że im więcej podziałów, więcej głośników tym lepiej; to, owszem, miałoby sens; ale tylko wtedy gdy zwrotnice są idealnie policzone i wykonane. O wpływie doboru głośników nawet nie wspominam.
    panabija wrote:
    Poza tym, nie wszystko musi być proste i małe.

    Oczywiście.
    Tylko nie mów proszę, że im większa kolumna tym lepsza. Słyszałem i miałem kilka zestawów malutkich, które brzmiały o niebo lepiej, niż np. Altusy z których zostały wzięte głośniki do tematycznej konstrukcji. Słuszałem też kilka zestawów większych (przynajmniej pojemnością) od tych z tematu i wiem jak potrafi zagrać DOBRZE zrobiona kolumna. Z DOBRYMI głośnikami, z DOBRZE wykonaną zwrotnicą i DOBRZE dobraną obudową.
    Nikt nie czepia się wielkości, ale konstrukcji jako całość.
    panabija wrote:
    Być może wielkość tego zestawu wykracza poza wyobrażnię przestrzenną niektótycb osób, które nie potrafią się z tym pogodzić, że nie wiedzą jak to działa?

    Miało to być złośliwe? Ironiczne? Czy po prostu argumentów zabrakło?
    A, że odbiją piłeczkę: Ty słyszałeś jak grają te kolumny ? Więc na jakiej podstawie tak oceniasz innych? Może i miałeś 20 lat okazję "zajmować się" kolumnami/sprzętem, ale to (jak widać po Twoich wypowiedziach) niestety nic z tego nie wynikło.
    panabija wrote:
    super obudowa właśnie jest po to, żeby był super grający bas.

    Mówisz w dalszym ciągu o wyglądzie? Hmmm... może masz i rację, porównując jednak tylko wygląd i skomplikowanie konstrukcji nadal nie wiemy jak to brzmi naprawdę. Ty możesz się tylko domyśleć, a inni, ponieważ mają większe doświadczenie, i większą wiedzę teoretyczną od NIEKTÓRYCH piszących w tym temacie, tym bardziej trafna jest ich ocena całości. I nic na to nie poradzisz niestety...
    panabija wrote:
    Te wszystkie eksperymenty z obudowami są właśnie po to, żeby pomogły w jak najlepszej pracy głośnika niskotonowego. Takiej obudowy nie da się wyliczyć, trzeba po prostu próbować i budować.
    Wybacz, ale ten sposób był jedyny i słuszny 20 lat temu. Od tamtej pory wiele się zmieniło; chociażby poznaliśmy wpływ parametrów TS, i pojawiły się programy do obliczeń POJEMNOŚCI kolumn. Pojemności - bo sam kształt nie jest aż tak znaczący.
    A tylko do wykonania zwrotnic - mimo, że są dostępne wzory - nadal podchodzić trzeba "z miernikiem" bo żaden nie uwzględnia WSZYSTKICH parametrów elektrycznych głośnika.

    To miło, że stajesz w obronie konstruktora tych zestawów, ale lepiej by było gdybyś nie patrzył tylko na wygląd - zresztą ja też przyznałem w swoim pierwszym poście, że mi się podoba wykonanie - niestety tylko wykonanie stolarskie.
  • IGE-XAO
  • #39
    marian133
    Level 38  
    panabija wrote:
    Jeśli ktoś nigdy w życiu nie widział czegoś takiego na oczy i nie miał możliwości słuchania 5-way, to niech nie wyskakuje z teorią, bo ona często mija się z praktyką.


    Miałem i to nie raz.

    panabija wrote:
    Być może wielkość tego zestawu wykracza poza wyobrażnię przestrzenną niektótycb osób, które nie potrafią się z tym pogodzić, że nie wiedzą jak to działa?


    A Pan wie?
    Chyba nie do końca skoro zachwyca się Pan konstrukcją bez odpowiedniej zwrotnicy.

    Prawdą jest to co 398216 usunięty napisał:

    398216 Usunięty wrote:
    Mimo, że niezwykle niewielu producentów markowych kolumn bierze się za tak skomplikowane zestawy (ciekawe dlaczego, prawda?) - miałem okazję. Wiem też z praktyki i doświadczenia jak trudno jest wykonać dobrą zwrotnicę do takich (5 way) kolumn.
    Błędnym założeniem jest, że im więcej podziałów, więcej głośników tym lepiej; to, owszem, miałoby sens; ale tylko wtedy gdy zwrotnice są idealnie policzone i wykonane. O wpływie doboru głośników nawet nie wspominam.


    Konstrukcja 5way ma swoją wadę, a jest nią niepunktowe źródło dźwięku. Dlatego też (choć nie koniecznie tylko dlatego) audiofile tak bardzo lubią szerokopasmówki.

    panabija wrote:
    Takiej obudowy nie da się wyliczyć, trzeba po prostu próbować i budować.


    Takie obudowy Panie kolego się symuluje i mierzy.
    Ktoś kto siedzi w temacie 20 lat powinien o tym wiedzieć.


    Na koniec dodam, że ten głosnik dedykowany jest do obudowy zamkniętej. Z pewnością aplikowany jest do obudów bas reflex z dwóch powodów, bo jest głośniejsze łubu dubu, no i fajnie dmucha.
  • #40
    tojaja
    Level 8  
    Przeczytałem uważnie cały wątek i ...szacun.Prawie 9000 wejść.Czyli zainteresowanie takimi zestawami jest.Tylko ,że autor napisał: Nie opisuję kolumn od strony technicznej, bo na forum napisano już o tym wiele, a dowolne głośniki i zwrotnice są dostępne poprzez kliknięcie myszką i wykonanie przelewu. Moim celem jest pokazanie, że zestawy głośnikowe w naszych domach nie muszą być jednakowe."
    To jakby ucina dyskusję na temat użytych zwrotnic i głośników. Tymczasem większość autorów wpisów miała chyba żyły na czole ...
    Myślę,że pomysł dobry-choć pewnie budżetowy.Głośniki widać,że Tonsil,ale z pewnością w tych skrzynkach grają lepiej niż w oryginalnych.(nie takie próby podejmowali tu z Tonsilami) Przypomnę kolegom,że nowe Altusy kosztują od 2999zł w górę ZA 1 SZTUKĘ. Ja wybrałbym te piramidy.
    I tu uwaga do marian133 :Porównujesz głośnik za 800zł z głośnikiem za 150zł.
    No to marian133 może od razu odeślij autora postu do salonu po zestawy za 8000zł.
    Podsumowując -pomysł ciekawy,estetyka b. wysoka i jak cieszy autora to OK.
    Jak będę zmieniał swoje to się mocno zastanowię-może nad innymi wysokotonowymi i może jako 3way
  • #41
    marian133
    Level 38  
    tojaja wrote:
    Przeczytałem uważnie cały wątek i ...szacun.Prawie 9000 wejść.Czyli zainteresowanie takimi zestawami jest.


    Tak, owszem, więcej ludzi nie ma pojęcia o elektroakustyce, dlatego jest dużo wyświetleń takich tematów.
    Fani głośników Tonsil bez wiedzy, byle wpakować to do jakiejś obudowy i byle hałasowało.
    Jak widać jesteś kolejnym fanem Tonsila, który ocenia pozytywnie taką konstrukcję (nieudaną zresztą), tylko dlatego że są tam głośniki marki Tonsil.
    Brawo.


    tojaja wrote:
    I tu uwaga do marian133 :Porównujesz głośnik za 800zł z głośnikiem za 150zł.
    No to marian133 może od razu odeślij autora postu do salonu po zestawy za 8000zł.


    Jak widać nie do końca czytałeś ze zrozumieniem.
  • #42
    tojaja
    Level 8  
    marian133 napisał: "Fani głośników Tonsil bez wiedzy, byle wpakować to do jakiejś obudowy i byle hałasowało.
    Jak widać jesteś kolejnym fanem Tonsila, "

    No nie wiem dlaczego marian133 wmawiasz mi ,że jestem fanem Tonsila?
    Jakieś kompleksy?
    Napisałem,że podobają mi się te piramidy i że jako rozwiązanie budżetowe to Tonsil jak najbardziej OK. Możnaby w te pudła zamontować JBL,Pionier itd itp i nawet to co zaproponowałeś ale wtedy same niskotonowe to 1600zł. Widać autor tych zestawów takiego kosztu nie zakładał. Chcesz go za to zabić?
    A tak na marginesie, to panabija pyta ciebie o głośniki o takich parametrach i w tej cenie co Tonsil,a nie o 4 x doższe,bo mogę wyszukać jeszcze następne 4x droższe (i takie się teraz też produkuje).
    I na tym proponuję dyskusję zakończyć,bo : od rana mam dobry humor..." i nic tego nie zmieni
    Pozdrawiam forumowiczów
  • #43
    lesławek
    Level 32  
    Był jednak w radioelektroniku artykuł "Piramidalne zespoły głośnikowe" nr 10/1985 str 3 i tam są opisane problemy konstrukcyjne tego typu kolumn... sorry nie są opisane ale w którymś numerze na pewno taką konstrukcję widziałem...
  • #44
    398216 Usunięty
    Level 43  
    tojaja wrote:
    Napisałem,że podobają mi się te piramidy i że jako rozwiązanie budżetowe to Tonsil jak najbardziej OK.

    Kolego sympatyczny... Jeśli Ci się podobają z wyglądu (a na to wychodzi z Twoich postów) to poczekaj z oceną do momentu gdy zaczniesz również zwracać uwagę na prawidłowość wykonania i walory akustyczne - a o tym cała ta "burza" w wypowiedziach traktuje.
    tojaja wrote:
    Możnaby w te pudła zamontować JBL,Pionier itd itp i nawet to co zaproponowałeś ale wtedy same niskotonowe to 1600zł.
    I nadal byłyby w wątku wątpliwości co do sensu takiego rozwiązania - jeśli (tak jak w tym wypadku) nie było przeprowadzonych symulacji, pomiarów i poprawek.
    Przy okazji - porównywanie w jednym zdaniu JBL i Pioneera - Nie znasz innych marek?
    O ile JBL jeszcze może się poszczycić i głośnikami i kolumnami o jakiejś klasie to co do Pioneera mam poważne wątpliwości...
    tojaja wrote:
    Widać autor tych zestawów takiego kosztu nie zakładał.
    Najwidoczniej cel miał zgoła inny: zrobić ładne, nietypowe i rzucające się w oczy obudowy. Obudowy do których wsadził głośniki jakie miał pod ręką - nie zwracając żadnej uwagi na to, co w budowie kolumn jest najważniejsze - o parametry... Czyli: dobranie odpowiednich głośników, strojenia obudowy, wyliczenia zwrotnic, przeprowadzenia pomiarów/poprawek i ... przedstawienia wyników. I jakoś się nie dziwię, bo gdyby nawet się pokusił na pomiary i zamieścił wyniki w temacie - można by się przekonać, czy to o czym tu mówimy jest czy nie jest bezpodstawne.
  • #45
    tojaja
    Level 8  
    marian133 wrote:
    Tak, owszem, więcej ludzi nie ma pojęcia o elektroakustyce, dlatego jest dużo wyświetleń takich tematów.
    Fani głośników Tonsil bez wiedzy, byle wpakować to do jakiejś obudowy i byle hałasowało.

    I prośba do marian133 : nie obrażaj 9000 ludzi,którzy poświęcili swoją uwagę temu wątkowi,bo nie zrobili tego z pewnością z braku pojęcia o elektroakustyce,ani też pewnie nie są fanami Tonsila.
    Kończę dyskusję,bo poziom wypowiedzi i oceny forumowiczów przez marian133 jest żenujący.Widać wszyscy,którzy mają inne zdanie niż on -"nie mają pojęcia o elektroakustyce" Przepraszam w/g niego całe 9000 ludzi nie ma pojęcia o elektroakustyce i dlatego czytali ten wątek. Jaka żółć w jego poście...
  • #46
    398216 Usunięty
    Level 43  
    lesławek wrote:
    Był jednak w radioelektroniku artykuł "Piramidalne zespoły głośnikowe"
    Był...I co z tego?
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=15365593#15365593
    Nie czytałeś Kolego najwidoczniej całego tematu z należytą uwagą:
    398216 Usunięty wrote:
    kiedy to było pisane i w jakich realiach?
  • #47
    lesławek
    Level 32  
    To jest link do artykułu z nr9/85 o normalnym 5-cio drożnym zespole...
  • #48
    398216 Usunięty
    Level 43  
    tojaja wrote:
    Kończę dyskusję
    I nie będziemy płakać.
    tojaja wrote:
    poziom wypowiedzi i oceny forumowiczów przez marian133 jest żenujący.
    Na jakiej podstawie tak twierdzisz? Bo Kolega się ośmielił wytknąć najbardziej wyraźne uchybienia w projekcie i ponadto jeszcze to napisał?
    tojaja wrote:
    Widać wszyscy,którzy mają inne zdanie niż on -"nie mają pojęcia o elektroakustyce"
    I kto to mówi? A jakie Ty masz pojęcie skoro odważasz się polemizować?
    Przedstaw jakiekolwiek merytoryczne argumenty, to można podyskutować. Na razie jedynym "za" w Twoich wypowiedziach było subiektywne odczucie że kolumny ładnie wyglądają.
    tojaja wrote:
    Napisałem,że podobają mi się te piramidy
    Reszta to wyłącznie domniemywania i nadzieje "małego Kazia", który zafascynowany kolorami lizaka wyobraża sobie jego smak... Nawet nie wiedząc czy nie jest to atrapa...

    Dodano po 6 [minuty]:

    lesławek wrote:
    To jest link do artykułu z nr9/85 o normalnym 5-cio drożnym zespole...
    A ilu drożny jest zestaw z tego tematu? Nikt nie kwestionuje obudowy jako takiej - JEST WYKONANA STARANNIE i estetycznie. Wątek podważa jedynie sens budowy tak skomplikowanego zestawu jak zestaw 5-way BEZ należytej uwagi na konieczność wielu testów, wyliczeń, poprawek... I w dodatku z widocznymi gołym okiem wadami projektowymi.
  • #49
    marian133
    Level 38  
    tojaja wrote:
    No nie wiem dlaczego marian133 wmawiasz mi ,że jestem fanem Tonsila?


    Wystarczy przeczytać Twój pierwszy post... zresztą pierwszy na forum.
    Ciekawy zbieg okoliczności... pierwszy post na forum broniący nieudanej konstrukcji na głośnikach Tonsil :)

    tojaja wrote:
    Napisałem,że podobają mi się te piramidy


    Wizualnie?
    Spoko, każdy ma swój gust.

    tojaja wrote:
    i że jako rozwiązanie budżetowe to Tonsil jak najbardziej OK


    Może i by były, gdyby cały projekt był dopracowany, a w tym przypadku jest inaczej.

    tojaja wrote:
    Możnaby w te pudła zamontować JBL,Pionier itd itp


    Jakie głośniki?
    JBL oraz Pioneer produkują głośniki domowe?

    tojaja wrote:
    A tak na marginesie, to panabija pyta ciebie o głośniki o takich parametrach i w tej cenie co Tonsil,a nie o 4 x doższe,bo mogę wyszukać jeszcze następne 4x droższe (i takie się teraz też produkuje).


    Jak już pisałem, prawie każdy głośnik jest dobry w swojej cenie.
    Dla przykładu, znajdź mi lepszy głośnik od tego SBacoustic którego podałem, o rozmiarze 10" i w tej samej cenie :)

    I tak można się sprzeczać cały wieczór :)

    tojaja wrote:
    I prośba do marian133 : nie obrażaj 9000 ludzi,którzy poświęcili swoją uwagę temu wątkowi,bo nie zrobili tego z pewnością z braku pojęcia o elektroakustyce,ani też pewnie nie są fanami Tonsila.


    Co ty masz z tymi 9000 ludźmi?
    Jakieś lobbowanie fanów Tonsila? :D

    Wyświetleń jest tyle ponieważ większość ludzi nie zna się na głośnikach a chcą mieć w domu jakieś kolumny, a że magiczna nazwa firmy Tonsil przyciąga uwagę (bo przecież kiedyś to był Hi-End) i są tanie, to się nimi interesują.
    Proste.

    PS. myślę że po prostu jesteś klonem użytkownika panabija.
  • #50
    tojaja
    Level 8  
    Ani w tytule wątku nie ma nic o Tonsilu,ani też ja nie wychwalałem tego produktu.
    A szanowny kolega tylko w kółko Tonsil i tonsil. Jakiś kompeks?
    Wyrażnie napisałem,że chętnie rozważę w przyszłości takie skrzynki,ale raczej 3-drożne i z innymi przetwornikami. Ktoś wrzucił ciekawy pomysł i można go rozwijać.
    Nie jest doskonały?-i dobrze.Można wnieść coś od siebie.Więcej dystansu.To TYLKO zestawy głośnikowe.Gdyby ktoś skopiował 1:1 jakieś b.dobre kolumny to byłoby lepiej? Może i tak.Ale czy ciekawiej?
    Pozdrawiam i życzę miłego,letniego dnia.
  • #52
    tojaja
    Level 8  
    marian133 wrote:
    Wystarczy przeczytać Twój pierwszy post... zresztą pierwszy na forum.

    Właśnie,jestem nieobyty z tym forum.Przepraszam. Powinienem najpierw przeczytać twój rekomendowany post "3way ala Wilson Audio Sophia 3" oraz specyfikację oryginałów Wilson
    tojaja wrote:
    Gdyby ktoś skopiował 1:1 jakieś b.dobre kolumny to byłoby lepiej? Może i tak.Ale czy ciekawiej?

    I tutaj nieświadomie trafiłem w sedno...
    Powyżej podajesz jako przykład dobrego głośnika SB ACOUSTICS SB34SWNRX-S75-6 za 730 zł a tymczasem sam montujesz mierny STX W.27.400.8.MC za 117zł ("dobry" ale tylko w swoim przedziale cenowym)
    marian133 napisał: "Pomiar był robiony w zbyt małym pomieszczeni abym mógł się pochwalić wykresami niskich częstotliwości, dlatego nie prezentuję tych pomiarów."

    Z pewnością nie ma się czym chwalić-ale należy żetelnie przedstawić wszystkie pomiary,a nie selektywnie tylko te,które wypadły lepiej.

    Swoją drogą tak zajadle krytykować cudzy projekt,(ale jednak własny)-samemu kopiując zaledwie kształt i wygląd skrzynek renomowanej firmy ( bo z oryginałem nie mają poza wyglądem zewnętrznym NIC wspólnego) to jednak żenujące.
    Z 3way ala Wilson Audio Sophia 3 zostało jedynie gołe "3way ala" na STX'ach.To policzek dla Wilsona.Kiedyś pewien gość zrobił replikę Mercedesa CLX. Wyglądał podobnie (ale tylko na fotkach).I nic więcej.Tutaj podobnie.
    Nie potrafisz też uzasadnić dziwnego kształtu skrzynek-czyli usytuowania pod kątem głośników średnio i wysokotonowych.No cóż tak jest w oryginalnych i tak jest ładnie?
    Niskie tony wypadły żle w pomiarach? A może oryginalne kryją w sobie jakieś przegrody?Nie zastanowiła kolegę masa oryginałów (75kg) i malutki BR na tyle obudowy?

    marian133 napisał: "sprzęt towarzyszący kosztował około 10 tyś. zł.
    Nie ukrywajmy, im lepszy wzmacniacz (oraz DAC), tym lepszy dźwięk."

    Moja rada :nie kupuj do tych STX'ów sprzętu za 10tys zł.NIE WARTO.
    Moja prośba: jak już zdobędziesz się na własny pomysł (a nie mierną replikę) to podziel się z nami efektem.Może zastosuj dobry niskotonowy głośnik za 730zł/szt,który z taką łatwością powyżej przytaczasz,a dopiero potem krytykuj innych za to,że użyli jednak o niebo lepszego niż twój STX - Tonsila 30cm
    Łatwo krytykować kogoś za użycie budżetowego głośnika samemu stosując jednego z gorszych-baaardzo budżetowego STX?Jakiego to słowa kolega użył wcześniej? buczypudła?Dlatego nie poznaliśmy pomiarów niskich częstotliwości tych "3way ala"

    Pozdrawiam i życzę kolejnego miłego letniego dnia.
    Forumowiczom polecam : http://www.sklep.megahz.com.pl/wilson-audio-sophia-3-autoryzowany-dealer.html a następnie post marian133 3way ala Wilson Audio Sophia 3
  • #53
    marian133
    Level 38  
    Napiszę tylko tyle, że amatorowi nie będę tłumaczył bo i tak nie zrozumie, tak jak inni amatorzy nie kumają po co jest to pochylenie w oryginałach i co trzeba zrobić aby takie pochylenie miało sens.
    Wystarczy spojrzeć na moje pomiary, a że z pomiarów nic nie kumasz to mamy taki post jaki mamy z twojej strony :)


    tojaja wrote:
    Łatwo krytykować kogoś za użycie budżetowego głośnika samemu stosując jednego z gorszych-baaardzo budżetowego STX?Jakiego to słowa kolega użył wcześniej? buczypudła?Dlatego nie poznaliśmy pomiarów niskich częstotliwości tych "3way ala"


    A wiesz co trzeba zrobić aby zmierzyć pełną skalę częstotliwości, łącznie z basem?
    Nie sądzę :)


    Cała ta krytyka ze strony doświadczonych konstruktorów jest na temat przypadkowo dobranych głośników jak i zwrotnicy, a nie samych Tonsili.
    Ale jak widać Ciebie to boli, można się domyślać dlaczego :)


    W moich obudowach ("ala" Wilson, a wiesz co to słowo znaczy?) były lepsze głośniki, również SBacoustic, ale nie będę wklejał tutaj zdjęć, jak taki z Ciebie detektyw to sam znajdziesz.

    tojaja wrote:
    Niskie tony wypadły żle w pomiarach? A może oryginalne kryją w sobie jakieś przegrody?Nie zastanowiła kolegę masa oryginałów (75kg) i malutki BR na tyle obudowy?


    LOL :D

    http://ultraaudio.com/twbas/pics/200908_wilsonunfinished.jpg
    http://static1.squarespace.com/static/537aa6a...91e/t/571007822b8dde90003eac22/1460668332903/


    Nawet na temat rodzajów obudów nic nie wiesz :)
  • #54
    panabija
    Level 2  
    Witam ponownie Forumowiczów po dłuższej przerwie.Oj, widzę, że dzieje się w tym temacie.
    Dla Pana ,,tojaja" podziękowania za wypowiedzi będące przciwwagą dla malkontentów.Natomiast Pan ,,Marian133", jak widzę, ciągle nie może sobie poradzić z żyłkami na czole i jak katarynka powtarza, że zastosowano byle jakie zwrotnice, chociaż autor nie napisał ani słowa na ten temat. Skąd więc wiadomo ? A może zlecił to profesjonalnej firmie? Jest taka np. w Świebodzinie. Projektuje i wykonuje. Wiem, bo korzystałem. Wystarczy podać częstotliwości podziału. Resztę doradzą i zrobią. Taka zwrotnica 5way na częściach Jantzen Audio Denmark to ok.300zł/szt. Wykonanie zajmuje kilka dni. Żaden problem. Super sprawa, zwłaszcza jeśli potrzebna cewka np. 5mH, a nie ma się korpusu żeby ją nawinąć, ani możliwości żeby ją pomierzyć.A pewnie przy takich kolumnach potrzeba zastosować coś podobnego, a nie 2,4mH. Szkoda czasu na filozofie i własne wyliczenia, pomiary itd. które mogą przynieść wątpliwe efekty (zwłaszcza gdy ktoś montuje niskotonowego STX :) - tu znowu ukłon do ,,tojaja" za świetną robotę i dociekliwość w temacie).

    Zachęcałbym wszystkich, żeby sami eksperymentowali z różnymi obudowami, bo reszta jest dostępna, jak napisał autor tematu, przy pomocy kliknięcia i przelewu.
    Wystarczy wiedzieć jakie podzespoły chcemy zastosować, potem je zamówić , zapłacić i czekać. Jak ktoś będzie miał ochotę na głośniki z najwyższej półki, to sobie takie kupi i zamontuje, jak będzie Go na to stać.
    I pamiętajmy, że forum jest między innymi po to, by przedstawiać ciekawe pomysły, które nie muszą być porównywalne do najlepszych światowych konstrukcji audiofilskich kosztujących wiele tyś. $ Mają dać radość Nie można krytykować kogoś za to, że przedstawia nową koncepcję - amatorską. Zresztą , Autor nie pyta profesorów, czy prawidłowo to wykonał, chyba, że nie doczytałem :)
    Tymczasem pozdrawiam wszystkich.
  • #55
    operator321
    Level 9  
    Do 398216 Usunięty cytat "Optrymalna powierzchnia otworu to ok. 30% powierzchni głośnika niskotonowego"
    .
    Nie wiem skąd kolega pozyskał taką teorię? 30 % powierzchni membrany dla BR NIE JEST ŻADNĄ REGUŁĄ. Jest wiele konstrukcji które temu przeczą (np produkty firm Wilson,Dynaudio,Bang&Olufsen i wiele innych-choć podane przykłady to półka rzędu kilkudziesięciu tys. zł). Po pierwsze to możliwości przetwornika decydują o wielkości BR i długości tuby.I jest jeszcze druga droga-prób i błędów w doborze powyższych parametrów.Szkoda że autor postu nie zapoznał nas ze szczegółami tej konstrukcji ,ale jak pisze chodzi mu tylko o pokazanie wyglądu kolumn.Choć jeśli zastosowane głośniki radzą sobie w skrzynkach -prostopadłościanach to z pewnością o wiele lepiej będą pracowały w konstrukcji . gdzie ściany są w stosunku do nich pochylone. To uważam,że jest OCZYWISTE.Podsumowując-jest to coś nowego/innego-wygląda baaardzo ciekawie i myślę,że warte jest dalszych prób.W wersji 5-cio drożnej MUSI wychodzić dość drogo,ale gdyby pokusić się o wariację 3-drożną może być bardzo ciekawą propozycją... Ode mnie DUŻY PLUS za pomysł i odwagę
  • #56
    marian133
    Level 38  
    panabija wrote:
    Dla Pana ,,tojaja" podziękowania za wypowiedzi będące przciwwagą dla malkontentów.Natomiast Pan ,,Marian133", jak widzę, ciągle nie może sobie poradzić z żyłkami na czole i jak katarynka powtarza, że zastosowano byle jakie zwrotnice, chociaż autor nie napisał ani słowa na ten temat. Skąd więc wiadomo ? A może zlecił to profesjonalnej firmie? Jest taka np. w Świebodzinie. Projektuje i wykonuje. Wiem, bo korzystałem. Wystarczy podać częstotliwości podziału. Resztę doradzą i zrobią. Taka zwrotnica 5way na częściach Jantzen Audio Denmark to ok.300zł/szt. Wykonanie zajmuje kilka dni. Żaden problem. Super sprawa, zwłaszcza jeśli potrzebna cewka np. 5mH, a nie ma się korpusu żeby ją nawinąć, ani możliwości żeby ją pomierzyć.A pewnie przy takich kolumnach potrzeba zastosować coś podobnego, a nie 2,4mH. Szkoda czasu na filozofie i własne wyliczenia, pomiary itd. które mogą przynieść wątpliwe efekty


    Fajnie się czyta takie bzdury w niedzielne popołudnie :D
    Nic tylko pogratulować.

    operator321 wrote:
    Nie wiem skąd kolega pozyskał taką teorię?


    To nie teoria wyssana z palca.
    A to że jacyś tam producenci robią inaczej, znaczy tylko że robią to inaczej, ani lepiej ani gorzej.
    30% to orientacyjna wielkość.

    Srednica otworu BR zależy od wielu rzeczy, a jedną z nich jest parametr Ts. Ciekaw jestem czy jest Panu znany...
  • #57
    398216 Usunięty
    Level 43  
    operator321 wrote:
    Nie wiem skąd kolega pozyskał taką teorię?
    Z praktyki i doświadczeń. Owszem - może się trafić kolumna z otworem o drastycznie innej powierzchni, ale to (jak pisał wyżej Kol.marian133) zależy wyłącznie od parametrów głośnika (TS) oraz... od celu jaki chciał osiągnąć konstruktor.
    operator321 wrote:
    Po pierwsze to możliwości przetwornika decydują o wielkości BR i długości tuby.
    O długości tuby (zakładając stałą wartość jej powierzchni) zależy częstotliwość rezonansowa. A tę dobiera się dość krytycznie do Fr głośnika.
    panabija wrote:
    I pamiętajmy, że forum jest między innymi po to, by przedstawiać ciekawe pomysły, które nie muszą być porównywalne do najlepszych światowych konstrukcji

    I to ma być powód żeby wychwalać bezkrytycznie konstrukcję która jest z założenia zła?
    Na czym mają polegać te "ciekawe pomysły, które nie muszą być porównywalne do najlepszych światowych konstrukcji " ? Na robieniu obudowy i całej kolumny "ot tak", żeby tylko ładnie wyglądało??? Żaden wspaniały wygląd, żadne bałwochwalcze opinie nie są w stanie przezwyciężyć praw fizyki.
    To, że Tobie, Autorowi, czy innemu jeszcze Koledze podoba się ta konstrukcja; OK - nikt nie mówił, że nie może się komuś podobać. Ale większość (przynajmniej tych, którzy chociaż troszkę znają się na akustyce i budowie kolumn) wskazuje tu na ewidentne błędy konstrukcyjne.
  • #58
    operator321
    Level 9  
    marian133 wrote:


    Srednica otworu BR zależy od wielu rzeczy, a jedną z nich jest parametr Ts. Ciekaw jestem czy jest Panu znany...


    To tylko potwierdza,że nie można "z automatu" uznać,że rozmiar BR jest zły,bo jest większy lub mniejszy niż 30%. Takie "pewniaki" nie są wiedzą techniczną i wprowadzają innych w błąd.
    A kartę techniczną produktu umie chyba czytać ze zrozumieniem większość forumowiczów i nie widzę powodu żeby tu kogoś obrażać.Forum jest po to,żeby mniej doświadczonym pomagać a nie licytować się ogólnie dostępną wiedzą.
    Jeśli gdn ma 30cm to z proporcji zestawu wyliczyłem (oczywiście w przybliżeniu),że objętość w jakiej pracuje głośnik niskotonowy (po odjęciu 2x komora dla średniotonowych) będzie blisko 80 litrów.Więc rozmiary tej konstrukcji nie są chyba przypadkowe.Nie ma powodu więc sądzić,że przypadkowe są rozmiary BR.
    Szczegółów już pewnie się nie dowiemy,bo autor (i mam wrażenie,że słusznie) postanowił nie wdawać się w filozoficzno-teoretyczne wywody co mądrzejszych forumowiczów.Nie chcę użyć wulgarnych słów,ale umówmy się ,że pokazał to co chciał i się na te mądrości wypiął.Gdyby ktoś jednak na taką wersję się skusił to jestem przekonany,że 5-cio drożna zwrotnica opisana w RE 9/1985 spokojnie da radę.To może być całkiem udana konstrukcja.GDWT jest tam zasilany przez rezystor 10 ohm ,więc z pewnością nie jest tak nachalny jak w Altusach.Po pomiarach i ewentualnych małych korektach efekt może być ciekawy.Pewnie,że to nie hi-end,ale z pewnością lepsza niż "sieczka" proponowana w marketach.I nie jest tutaj argumentem,że to projekt z 1985 roku,bo to tylko cewki,rezystory i kondensatory-a to się do dzisiaj nie zmieniło.Przy okazji pozdrowienia dla pana Jacka Żuka-autora artykułu w Re.
    Zestawy vintage z tamtych lat nadal cieszą się uznaniem audiofilów i trzymają cenę właśnie dlatego,że są takie jakie są.(pod warunkiem,że nikt ich nie zepsuł "naprawami").
  • #59
    398216 Usunięty
    Level 43  
    operator321 wrote:
    To tylko potwierdza,że nie można "z automatu" uznać,że rozmiar BR jest zły,bo jest większy lub mniejszy niż 30%.
    Można zmieniać powierzchnię otworu - owszem, ale tylko w pewnym stopniu od tych nieszczęsnych 30% optymalnej. Za mała powierzchnia otworu to po pierwsze mniejsze jego promieniowanie, po długie możliwość furkotania powietrza przepływającego otworem ze zbyt dużą szybkością, a po trzecie większe tłumienie samego głośnika niskotonowego w zakresie gdzie jego efektywność zależy najbardziej od pojemności obudowy.
    Przykład - seria ALTUS - skądinąd tak poszukiwana przez... na pewno nie miłośników neutralnego brzmienia.
    Za duża powierzchnia otworu to zbyt duże uwydatnienie częstotliwości rezonansowych w stosunku do reszty - promieniowanych przez głośnik niskotonowy, "mulące" basy (zbyt duża sprawność rezonansowa powoduje łatwiejsze "wpadanie" w rezonans i raz wprawiony w rezonans BR dłużej z niego "wychodzi" po ustaniu częstotliwości rezonansowej w muzyce), i przez to nienaturalne brzmienie basu.
    Przykład - Kolumny zestawów ELTRON - z tym, ze pierwszej serii (potem nieco poprawionych).
    Jak Kolega chce - może się wypinać na prawa fizyki i akustyki. Nie zmieni to jednak nic w tym, że są one nieubłagane.
  • #60
    marian133
    Level 38  
    operator321 wrote:
    A kartę techniczną produktu umie chyba czytać ze zrozumieniem większość forumowiczów i nie widzę powodu żeby tu kogoś obrażać.


    Nikogo nie chcę obrażać.
    Skoro Pan twierdzi że każdy umie czytać parametry Ts (zapewne Pan również), to proszę napisać o jakim parametrze mowa.