Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Monitor studyjny w domowym studiu

Kamien12 16 Sty 2016 20:10 10908 12
  • Witam.

    Chciałbym zaprezentować wykonaną od podstaw kolumnę aktywną do zastosowań w domowym studiu. Poniżej przedstawiono opis obudowy kolumny podzielony na kilka sekcji, zdjęcia podczas wykonywania prac, a na zakończenie pierwsze pomiary akustyczne.

    Materiały

    Z zamiarem budowy monitora studyjnego nosiłem się już od dawna, udało mi się nawet kupić okazyjnie na jednej z aukcji głośniki szerokopasmowe (natomiast w głośniku wysokotonowym wymieniłem cewkę na nową). Z początku przeczytałem kilka lepszych i gorszych książek o konstrukcjach kolumn pasywnych, o doborze odpowiedniego materiału, leżakowaniu, kubaturze, jaką powinny mieć oraz o bass-refkleksie. Sprawdzając ceny, dostępność poszczególnych rodzajów drewna i to, z czego firmy najczęściej wykonują kolumny, wyszło, że odpowiednie są płyty MDF i HDF. Z innych prac pozostała mi płyta MDF, która idealnie pasowała do moich potrzeb.

    Monitor studyjny w domowym studiu
    Rys1. Wstępnie skręcone kawałki płyty MDF.


    Pierwszym etapem prac było wycięcie odpowiednich kawałków płyty, ponawiercanie otworów oraz dodanie pasków wewnątrz obudowy tak, aby swobodnie można było włożyć przód, tył kolumny i poskładanie ich w obudowę. Wszystko proste, gdyby nie otwory na głośniki. Po zmontowaniu i kilku poprawkach przyszedł czas na maskowanie wszelkich otworów i niedoskonałości. Użyłem do tego zwykłej szpachlówki do drewna z jasnym odcieniu. Dzięki temu po późniejszym czyszczeniu i szlifowaniu udało się uzyskać względnie równą i gładką powierzchnię.

    Monitor studyjny w domowym studiu
    Rys2. Obudowa z wyciętymi otworami na głośniki (przed maskowaniem).


    Kolejnym etapem było dobranie panelu tylnego tak, aby zmieścił się do obudowy i tak, aby wystarczyło odpowiednio dużo miejsca na całą elektronikę. Panel tylny został wykonany z płytki aluminiowej 160x100mm.

    Monitor studyjny w domowym studiu
    Rys3. Panel tylni.






    Elektronika

    Układ został wykonany dla dwóch głośników (szerokopasmowego i wysokotonowego). Opierając się na układach zastosowanych w takich monitorach jak Yamaha z serii HS czy Alesis oraz późniejszych poprawkach wykonałem płytkę z filtrami częstotliwości dla obu głośników i ustawieniem odpowiedniego poziomu sygnału na nich.

    Monitor studyjny w domowym studiu
    Rys4. Część schematu filtrów i dopasowania poziomu sygnału.


    Schemat i projekt płytki został wykonany w programie Eagle. Na płytce oprócz gniazda wejściowego potencjometru Volume i wyżej opisanych filtrów znajduję się jeszcze osobna sekcja na wyprostowanie napięcia z transformatora, filtry napięciowe i stabilizację napięcia w zakresie +-12V. Płytka została wykonana za pomocą termotransferu domowym sposobem.

    Monitor studyjny w domowym studiu
    Rys5. Projekt płytki.


    Filtry i wzmacniacze operacyjne pozwalają na ustawienie wszystkich parametrów sygnału wejściowego, ale bez odpowiedniego wzmocnienia i tak mało co usłyszymy. Tak jak na początku pisałem o wielu różnych rodzajach drewna, z którego korzysta się do zrobienia kolumn, odpowiedniej kubatury czy odpowiednio dużego otworu rezonansowego tak samo w przypadku wzmacniaczy można napisać publikację. Czy powinien to być wzmacnacz scalony? A może hybryda? Na tranzystorach bipolarnych? Z symetrycznym zasilaniem? Czy obecnie nie lepiej robić urządzenia w klasie D?

    Pytań jest dużo i każdy wybierze to, co uważa za odpowiednie dla siebie. Sprawdziłem kilka innych produkowanych seryjnie kolumn i najczęściej są w nich wzmacniacze typu TDA7294 lub podobne, LM3886 oraz prostsze np. TDA2050 TDA2052. Prawdopodobnie decyduje o tym cena, chcąc to sprawdzić swój pierwszy wzmacniacz wykonałem na układach TDA1875 (choć ciężko tu pisać o wykonaniu, ponieważ skorzystałem z aplikacji do wzmacniacza podanej od producenta). TDA1875 to prosty wzmacniacz scalony o maksymalnej mocy 20W, zasilany z napięcia symetrycznego. Pomyślicie, że 20W na jeden głośnik to mało, ale prawda jest taka, że taka moc spokojnie wystarczy do domowego studia, a jak trzeba to i sąsiada da radę wnerwić (oczywiście na głośnik wysokotonowy dostarczany jest sygnał wejściowy o mniejszej amplitudzie).

    Monitor studyjny w domowym studiu
    Rys6. Gotowa płytka.


    Jak to działa, czyli testy odsłuchowe


    Powyższy opis wskazuje, że to jest jedna z lepszych konstrukcji na świecie, ale jak jest naprawdę? I co słyszy nasze ucho? No właśnie! Już pierwsze testy kolumny pokazały, że czegoś jej brakuje – dół był płaski i bez charakterystycznego „kicku”, a góra wycięta nie tak jakbym tego chciał. Na całe szczęście powodem jest tylko niedokładne lub w moim przypadku nieumiejętne dobranie odpowiednich filtrów. Kilka poprawek, zmiana kondensatorów i rezystorów na wejściu pozwoliły na zwiększenie efektywności i poprawę jakości tego, co dociera do naszego ucha.

    Monitor studyjny w domowym studiu
    Rys7. Charakterystyka częstotliwościowa.


    Czy to już koniec? Oczywiście, że nie. Tak jak widać chociażby po ostatnim zdjęciu - jest jeszcze co poprawiać. Charakterystykę wykonałem kilka tygodni temu. Obecnie filtry zostały już poprawione – zapewniając dobry/stały poziom w wyższych częstotliwościach - i muzyki słucha się z kolumny miło, nawet gdy obok podłączony jest Alesis czy KRK. Następny etap to zbudowanie takiej samej kolumny z wykorzystaniem innego materiału i innego wygłuszenia. Później pozostanie przejść już z elektroniki analogowej na filtry cyfrowe.

    Monitor studyjny w domowym studiu
    Rys8. Gotowa kolumna.


    Fajne!
  • #4 17 Sty 2016 14:20
    ZawaD
    Poziom 12  

    Jakie głośniki "siedzą" w tym monitorku... mam pewne sugestie co do jednego z nich, ale wolę spytać ;)

  • #5 17 Sty 2016 21:47
    Kamien12
    Poziom 9  

    Witam,

    Co do głośnika wysokotonowego, jest to głośnik wyciągnięty ze starej kolumny od sprzętu Hi-Fi. Natomiast głośnik szerokopasmowy nie ma żadnych oznaczeń/ symboli, dlatego trudno dokładnie stwierdzić z czego został on wyciągnięty. Ze względu jednak na jakość wykonania oraz materiały podejrzewam, że jest to głośnik z kolumny od zestawu Hi-Fi, bądź z jakiejś uszkodzonej kolumny aktywnej.

    Jeżeli bardzo Cię to interesuje, mogę zrobić zdjęcie i wysłać je Tobie na maila. :)

    Pozdrawiam

  • #6 18 Sty 2016 00:28
    pikarel
    Poziom 28  

    Kol.@Kamien12 - Coś Ci się wkleiło nie z tej "parafii":

    Cytat:
    Powyższy opis wskazuje, że to jest jedna z lepszych konstrukcji na świecie, ale jak jest naprawdę ?

    Jaki powyższy i czego opis?
    :)

  • #7 18 Sty 2016 14:16
    Euzebiusz23091998
    Poziom 15  

    Hmm monitory studyjne budowane pewnie "na oko" z głośników "noname"? Bo sam nie wiesz co to za przetworniki także nie miałeś nawet jak wyliczyć obudów.

    Każdy głośnik ma swój wzmacniacz? Na obudowie jest jakaś regulacja na zewnątrz?

  • #8 18 Sty 2016 17:38
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Nie wiem po co zamieszczać takie nieprzemyślane i błędne w wykonaniu konstrukcje.
    Elektronika moim zdaniem nieczytelna i zbyt "rozbuchana" - sam projektowałeś? Bo nie bardzo chce mi się wierzyć, że jakaś firmowa konstrukcja służyła za wzór.
    Obudowa wykonana starannie i na tym koniec; Głośniki z przypadku, pojemność tym bardziej.

    Kamien12 napisał:
    Pierwszym etapem prac było wycięcie odpowiednich kawałków płyty, ponawiercanie otworów oraz dodanie pasków wewnątrz obudowy tak aby swobodnie można było włożyć przód , tył kolumny i poskładanie ich w obudowę.
    Pierwszym etapem powinno być dokładne przemyślenie konstrukcji i zaprojektowanie pod konkretne parametry konkretnych głośników. A tak - charakterystyka (swoją drogą - czego ona dotyczy i w jaki sposób została zmierzona?) pokazuje coś, co na pewno nie można nazwać charakterystyką zespołu głośnikowego; zresztą podobnie jak i cała konstrukcja...

    Kwiecisty opis o wszystkim i o niczym - brak jakichkolwiek szczegółów - nawet nie ma podanych wymiarów obudowy, czy wartości elementów w schemacie.
    A to stwierdzenie:
    Kamien12 napisał:

    Powyższy opis wskazuje, że to jest jedna z lepszych konstrukcji na świecie
    świadczy o poczuciu nieomylności Autora (dalszą część czytałem i nadal tak twierdzę!), niestety nie popartą w praktyce niczym...

    Szkoda pracy i szkoda czasu na czytanie tego tematu moim zdaniem, bo i tak nic z niego (prócz powyższej - mojej - opinii) nie wynika.

  • #9 18 Sty 2016 18:35
    Tremolo
    Poziom 43  

    Robiłeś pomiary po zrobieniu kolumn jakimś programem. Kiedyś do tego celu używało się Speaker Workshop. Dlaczego tylko jeden głośnik a nie STEREO?

    Z drugiej strony mając taki przypadkowy głośnik możesz przetestować jak materiał dźwiękowy będzie działał z przypadkowo wykonaną kolumną...

  • #10 18 Sty 2016 19:06
    Kamien12
    Poziom 9  

    Witam,

    Do robienia pomiarów można użyć dowolnego programu np. 0dB, REW, trueRTA ...
    Użyłem mikrofonu pomiarowego ECM-8000 z wczytanym plikiem kalibracyjnym.

    Dlaczego nie stereo ? Bo dopiero co skończyłem tą kolumnę. Teraz chciałbym wykorzystać wnętrze czyli głośniki i elektronikę i zobaczyć jak zmiana materiału (przy tej samej objętości) wpłynie na charakterystykę częstotliwościową.

    Euzebiusz - Regulacja dotyczy głośności sygnału wejściowego. Nie robiłem potencjometru osobno na tony wysokie i niskie. Fakt nie znałem dokładnych parametrów głośników bo i skąd (tym bardziej że są to głośniki używane a nie nowe), dlatego właśnie dzięki zmianom na wzmacniaczach ostatecznie uzyskałem to co chciałem uzyskać.

    Pozdrawiam

  • #11 22 Sty 2016 11:03
    yogi009
    Poziom 41  

    Choć konstrukcja rzeczywiście wydaje się już w założeniach odbiegać od wykonań profesjonalnych (choćby przez zastosowanie nieodpowiednich przetworników), Autorowi należą się gratulacje za dociekliwość i sam fakt skoczenia na główkę do nieznanej wody. Monitor studyjny to temat-rzeka i wątpię, żeby ktokolwiek od pierwszego "kopnięcia" otrzymał dobre wyniki. Tak więc ścieżka poszukiwań wydaje się ciekawa, zawiła i długa. Osobiście bałbym się stosować nazwę "monitor studyjny".

  • #12 23 Sty 2016 10:40
    Tremolo
    Poziom 43  

    Człowiek uczy się całe życie. Nic tak nie motywuje jak kop we własną d**, jeśli coś nie poszło tak jak trzeba. Niech robi, póki ma siłę i czas. Będzie miał obudowy, potem wsadzi tam Scan Speaki, obliczy obudowę albo zrobi wzmacniacz z aktywną zwrotnicą i będziemy szczeny zbierać z podłogi.

    Przy głośnikach i pomiarach mikrofonem nawet pomiarowym trzeba wziąć pod uwagę akustykę pomieszczenia.

  • #13 17 Cze 2016 14:29
    Tassadar
    Poziom 10  

    Gdybym miał coś zasugerować aby to wszystko poszło w dobrym kierunku to zaproponowałbym aby zrobić próbę obliczenia parametrów T-S dla tych głośników, tak aby to bardziej miało ręce i nogi. A jeśli chodzi o resztę - to zgadzam się z przedmówcami. Pozdrawiam.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME