Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Automatyczna regulacja podświetlania zegarów w Opel Astra G i nie tylko

george2002 17 Sty 2016 23:14 9444 10
  • Automatyczna regulacja podświetlania zegarów w Opel Astra G i nie tylko
    Witam Kolegów forumowiczów,
    już dawno chciałem wrzucić tą prostą przeróbkę do podświetlania zegarów w Oplu Astra G, którą zmajstrowałem parę lat temu (wcięło zdjęcia z przeróbki a ostatnio znalazł się czas to rozebrałem aby zrobić nowe) i do tej pory działa bez zarzutu i bez procesora. :D

    A więc od początku:
    Opel Astra G ma regulację podświetlania deski rozdzielczej wraz z zegarami, która znajduje się po lewej stronie kierowcy poniżej kierownicy, fajna sprawa. Działa dobrze, ale miałem niedosyt, ponieważ w nocy podświetlanie świeciło za mocno (raziło), a w dzień nie było widać np. kilometrów na wyświetlaczu, więc po przemyśleniu, na jakim procesorze zrobić automatyczną regulację, rozebrałem widoczny na zdjęciach moduł odpowiedzialny za regulację jasności. Okazało się, że można dodać prostym, tanim oraz szybkim sposobem automatyczną regulację, nie ingerując zbyt w budowę oraz w starą manualną regulację, nie mam żadnych schematów - wszytko widać na zdjęciach oraz filmie. :)

    Z elementów elektroniki potrzebnych to:
    - oprawka na LED fi 5mm
    - kondensator elektrolit 220uF/25V
    - fotorezystor 10K
    - dwa przewody 15cm wystarczy
    - goldpin oraz precyzyjna żeńska strona do łatwego rozłączania fotorezystora

    Z mechanicznych:
    - wiertło fi 5mm
    - dwie balszki lub dwa noże do wyciągnięcia całego modułu z auta (włożyć z lewej i prawej strony i wyciągnąć za pokrętło włączania świateł)
    - lutownica
    - glugan (aby zamocować fotorezystor w oprawce LED; wiem - mogłem przykleić na kleju, ale nie było pod ręką, a wygląd zachowany także ;) )
    - lutownica

    Układ działa bdb. Jest zachowana regulacja manualna, także mogę polecić, zwłaszcza że szybko prosto i tanio (wiem, wiem, że takich cudów nie ma, ale jednak tutaj się udało) można go zmontować. :)





    Zdjęcia:
    Automatyczna regulacja podświetlania zegarów w Opel Astra G i nie tylko Automatyczna regulacja podświetlania zegarów w Opel Astra G i nie tylko Automatyczna regulacja podświetlania zegarów w Opel Astra G i nie tylko Automatyczna regulacja podświetlania zegarów w Opel Astra G i nie tylko Automatyczna regulacja podświetlania zegarów w Opel Astra G i nie tylko Automatyczna regulacja podświetlania zegarów w Opel Astra G i nie tylko Automatyczna regulacja podświetlania zegarów w Opel Astra G i nie tylko

    Film przedstawiający działanie (nagrany w nocy dla lepszego zobrazowania działania ;) )

    Link


    PS. Zakładam, że ten trik zadziała nie tylko w Astra G, ale w innych pojazdach z podobną regulacją jasności jeśli jest. :)
    Ubiegając pytania, czemu czujnik w tym miejscu: nie chciałem ingerować bardzo w auto, sprawdziłem przez wierceniem otworu na czujnik, że w tym miejscu działa dobrze w dzień i nocy (na 95%), umiejscowienie pod szybą byłoby lepsze, ponieważ czujnik lepiej reagowałby na słońce, ale więcej zabawy, przeciągania kabli, a tak estetyczność zachowana i funkcjonalność zarazem została. :)


    Pozdrawiam
    George2002


    Fajne!
  • #2 18 Sty 2016 12:46
    KRYNIN
    Poziom 14  

    Aż mnie autor podkusił żeby zrobić to w swojej asterce ale najpierw wymiana zegarów na białe bo są czytelniejsze.

    Pytanie gdzie co podpiąć bo słabo widać?

    Odemnie duży +

  • #3 18 Sty 2016 13:58
    george2002

    Poziom 19  

    KRYNIN napisał:
    Aż mnie autor podkusił żeby zrobić to w swojej asterce ale najpierw wymiana zegarów na białe bo są czytelniejsze.

    Pytanie gdzie co podpiąć bo słabo widać?

    Ode mnie duży +


    Swoje zegary miałem takie oryginalne, lubię je bo są czytelne jak wspomniałeś :) odnośnie tego co gdzie wpiąć to hmm, ciężko coś będzie narysować a z zdjęć wszystko widać, starałem się zrobić jak najwięcej zdjęć z różnych ujęć, może wieczorem uda mi się w paincie coś skubnąć ale nie obiecuję :)

  • #4 18 Sty 2016 20:53
    bubu1769
    Warunkowo odblokowany

    Czy aby nie podpiąłeś jedynie tego fotorezystora równolegle do oryginalnego potencjometru a kondensator jest jedynie do filtracji żeby nie świrowało w nocy na latarniach? Nie chce mi się rozbierać swojego żeby to sprawdzić.

  • #5 18 Sty 2016 21:54
    george2002

    Poziom 19  

    bubu1769 napisał:
    Czy aby nie podpiąłeś jedynie tego fotorezystora równolegle do oryginalnego potencjometru a kondensator jest jedynie do filtracji żeby nie świrowało w nocy na latarniach? Nie chce mi się rozbierać swojego żeby to sprawdzić.


    Dokładnie tak to zrobiłem, plus za spostrzegawczość ;) fotorezystor podpięty do potencjometru, kondensator do zmniejszenia szybkości reakcji układu, im pojemniejszy tym wolniej będzie widać zmianę jaśniej/ciemniej, 220uF/25V u Mnie zdał egzamin idealnie :)

    Pozdrawiam
    George2002

  • #6 18 Sty 2016 22:19
    bubu1769
    Warunkowo odblokowany

    Chyba u siebie w Vectrze też sobie takie coś zamontuje, ale korci mnie jeszcze dodać automat zmierzchowy do załączania świateł.

  • #7 18 Sty 2016 22:34
    mkpl
    Poziom 37  

    Nie jestem pewien (też mam AG :D), ale przełącznik posiada chyba wyłącznie potencjometr, który wyprowadzony jest na kablach za złączem i idzie do multitimera.

    Więc wystarczy wlutować ten patent na przewodach a sam czujnik światła umieścić w nawiewie na desce (czy to od szyby czy na górze deski od strony kierowcy.

    Od siebie dodam jeszcze, że masz trochę krótkie czasy reakcji i jazda pod ledowymi latarniami ustawionymi co 100m może być upierdliwa (będzie pulsować podświetlenie).

    Szkoda, że nikt się jeszcze nie pokusił o zbudowanie własnego multitimera. Otworzyło by to wiele możliwości.

    Z prostych i przydatnych modyfikacji polecam wstawienie przekaźnika programowania wycieraczek od skody felici. Na szrocie około 15zł. Trzeba wyciąć oba piny sterujące i wyprowadzić przewodami, które podpinamy pod przewody sygnałów wycieraczek z manetki (zrobiłem tak u siebie).

  • #8 19 Sty 2016 00:30
    george2002

    Poziom 19  

    mkpl napisał:
    Nie jestem pewien (też mam AG :D), ale przełącznik posiada chyba wyłącznie potencjometr, który wyprowadzony jest na kablach za złączem i idzie do multitimera.

    Więc wystarczy wlutować ten patent na przewodach a sam czujnik światła umieścić w nawiewie na desce (czy to od szyby czy na górze deski od strony kierowcy.

    Bardzo możliwe, tak jak wspominałem w pokazanym miejscu dla Mnie działa w 95% :)
    mkpl napisał:
    Od siebie dodam jeszcze, że masz trochę krótkie czasy reakcji i jazda pod ledowymi latarniami ustawionymi co 100m może być upierdliwa (będzie pulsować podświetlenie).

    Szczerze nie zauważyłem tego efektu a w Krakowie już chyba z 80% lamp wymienili, w razie problemów jak pisałem mozna kondensator dać mniejszy lub większy wedle upodobań :)
    mkpl napisał:
    Szkoda, że nikt się jeszcze nie pokusił o zbudowanie własnego multitimera. Otworzyło by to wiele możliwości.

    Nie mów hop, a nóż widelec się pojawi na dniach :D
    mkpl napisał:
    Z prostych i przydatnych modyfikacji polecam wstawienie przekaźnika programowania wycieraczek od skody felici. Na szrocie około 15zł. Trzeba wyciąć oba piny sterujące i wyprowadzić przewodami, które podpinamy pod przewody sygnałów wycieraczek z manetki (zrobiłem tak u siebie).

    Kurcze tego Mi było brak, nawet w polonezie brata pamiętam że miał kombi i taką funkcję - bardzo wygodna, najlepsze było że jak się cykło raz a za chwilę drugi to w takim odstępie czasowym działały wycieraczki aż znów się cykło i wtedy przestawały działać, swoją drogą to tam nawet były ledy w zegarach informujące o spalonym oświetleniu żarówkach itd :D a w asterce brak, chyba że się ma MID ale i tak tam takich bajerów oprócz spalania chyba nie ma ;)

    W sumie koszty się w 5zł zamykają za tą "modyfikację" moją bo zapomniałem wycenić ;)

    Pozdrawiam
    George2002

  • #9 19 Sty 2016 07:10
    mkpl
    Poziom 37  

    Ja sobie Twoją modyfikację zrobię jak tylko podskoczy nieco temperatura bo teraz jest to niewykonalne.

    Co do wycieraczek to działają tak: Włączasz wycieraczki jednokrotnie, następnie czekasz wybrany przez ciebie interwał czasowy i włączasz je na pierwszy bieg. Interwał czasowy jaki czekałeś będzie interwałem działania wycieraczek. Tyczy się to też spryskiwaczy. Krótkie psiknięcie i robi 2 wahnięcia wycieraczkami, dłuższe robi 3 wahnięcia.

    W oryginale przeróbki roboty jest dość sporo i całość wisi na kablach (nie zgadzają się piny). Ja wyciąłem piny sygnałowe z przekaźnika zostawiając tylko te szerokie styki (pasują). Do korpusu przekaźnika dokleiłem złącze HU03 na którym wyprowadziłem sygnał jednokrotny, spryskiwacz i masę. Kable wtyczki wpinasz pod multitimer i koniec ;).

    Hmm jak robisz własny multitimer to mogę się dołączyć do projektu bo mam kilka pomysłów na niego :)

  • #10 09 Lut 2016 14:12
    kris4cars
    Poziom 10  

    Co do przekaźnika to ja zdecydowanie wolę rolkę od omegi, wygodniejsza według mnie. Co do patentu, super, duży plus za pomysł. Wypadało by tylko zrobić tak aby kondensator nie opóźniał działania pokrętła .

  • #11 09 Lut 2016 16:09
    george2002

    Poziom 19  

    kris4cars napisał:
    Wypadało by tylko zrobić tak aby kondensator nie opóźniał działania pokrętła .


    Opóźnienie jest niezauważalne przy takich wartościach jakie podałem :) efektu przy oświetleniu ledowym czy zmianie jaśniej ciemniej też jako tako nie widzę a jak jest to jest tyle powolny że niezauważalny przeze Mnie a tak jak wspominałem bardzo Mi to pomogło bo noc a jasno a w dzień za ciemno było a teraz jest idealnie - samo się dostosowuje :)

    Pozdrawiam
    George2002