Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Arrow Multisolution Day
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak

paweciu 18 Sty 2016 10:44 11196 24
  • #1 18 Sty 2016 10:44
    paweciu
    Poziom 10  

    Witam.
    Chciałbym przedstawić projekt wycinarki do styropianu, który ukończyłem w poprzednim tyg.
    1. Blat roboczy (obudowa, nóżki)
    • Blat roboczy wykonałem z płyty meblowej (18mm), okleiłem go w około okleiną narożną za pomocą żelazka.
    • Nóżki są to oryginalne nóżki od mebli z ikei, które pozostały mi po zakupie jakiejś komody. Przedłużyłem je poprzez tulejkę z gwintem w środku. Jest możliwość ich regulacji (wysokości).
    • Obudowa została wykonana z profilu do montażu stelaży pod płyty karton-gips, oraz oklejona czarną okleiną meblową. Naroża zostały wyspawane z kątowników do łączenia np. belek. Całość ładnie się prezentuje i jest sztywna.
    Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak





    2. Panel kontrolny, złącze z przodu oraz z tyłu obudowy, bezpiecznik i wyłącznik główny
    • Panel kontrolny umieszczony jest z przodu obudowy i znajduje się z w nim kontrolka sygnalizująca pracę wycinarki, potencjometr regulujący temp. drutu oporowego, przełącznik (wycinarka stołowa / ręczna), złącze do podłączenia wycinarki ręcznej,
    • Panel został wykonany z blachy, która została oklejona okleiną meblową (czarna) a na nią przyklejony taśmą dwustronną zalaminowany wydruk z opisem. Całość przykręcona do obudowy.
    • Do złącza na panelu (z przodu obudowy) podłącza się wycinarkę ręczną natomiast do tylnego drugi koniec drutu oporowego z wycinarki stołowej,
    • Z tyłu obudowy umieszczony jest wyłącznik główny oraz bezpiecznik na uzwojeniu pierwotnym transformatora,
    • W otwór na środku w tylnej obudowie wsuwa się uchwyt drutu oporowego,

    Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak

    3. Dolny naciąg drutu oporowego (wycinarki stołowej), otwór w blacie roboczym,
    • W otworze w blacie roboczym została umieszczona śruba fi8, w której wywierciłem otwór o średnicy 5mm. Całość przykręciłem do blatu od spodu. Do śruby tej doprowadzone jest napięcie. Ma to na celu zapobiec ewentualnemu wychładzaniu się drutu oporowego przy kontakcie z tą śrubą (gdyby jej nie było, mógłby się wychładzać od kontaktu z drewnem). Tym samym drut oporowy zasilany może być w tej części w dwóch miejscach (na uchwycie oraz z tej śruby). Udało mi się tak wycentrować drut oporowy w środku tej śruby, że nie styka się z jej ściankami.
    • Podłączenie napięcia do tej śruby ma jeszcze jedną zaletę – w przypadku, gdy mam ustawioną temperaturę drutu na określoną wartość i w pewnej chwili okazuje się że drut jest zbyt chłodny, aby przeciąć styropian, naciągnięcie drutu powoduje styk drutu ze ścianką śruby i tym samym chwilowe podniesienie temperatury drutu.
    • Uchwyt do trzymania drutu to krokodylek pomiarowy przylutowany do kawałka laminatu. Całość złożona i przykręcona do blatu od spodu. Nie będę się rozpisywał. Zdjęcia mówią więcej.
    Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak

    4. Górny naciąg drutu, uchwyt (górne ramię wycinarki)
    • Górne ramię wyspawane jest z profila zamkniętego i pomalowane czarnym sprejem. Wsuwa się je w obudowę od tyłu oraz przykręca śrubami do blatu celem usztywnienia. Początkowo miało być tylko wygięte do odpowiedniego kształtu, ale było zbyt wiotkie i zbyt łatwo się odkształcało. Dlatego konieczne było danie poprzeczki oraz spawania naroży. To usztywniło konstrukcję.
    • Wnętrzem profila przeprowadzone są kable zasilające drut oporowy. Można było zasilić całe ramie, a drut podłączyć bezpośrednio do ramienia, ale z racji tego, że tą wycinarkę miałem zrobić dla kogoś, to wolałem do całej obudowy podłączyć przewód ochronny – uziemienie.
    • Prowadzenie drutu w górnym ramieniu zrealizowałem poprzez mosiężne kółko z magnetowidu (chodził po nim pasek klinowy). Kółko to jest podłączone do kabla zasilającego drut, ale oddzielone od reszty ramienia.
    • Naciąg drutu w ramieniu zrealizowałem poprzez założenie tzw. stroika od gitary klasycznej – jeden element. Ma on w środku dziurkę, przez którą przewleka się drut i kręcąc kluczykiem, obraca się naciągając drut. Nie miałem innego pomysłu na zrealizowania szybkiego naciągu, a teraz mogę powiedzieć, że wymiana drutu zajmować będzie max 1-2 minuty.
    • W ramieniu znajduje się też kawałek taśmy ledowej (wodoodpornej) – miałem jakieś ścinki, więc dałem do oświetlenia blatu. Blat jest ładnie doświetlony.
    • Długość drutu jaka jest podgrzewana to 25 lub 23 cm (od uchwytu lub od śruby).
    Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak

    5. Pokrywa dolna (osłona)
    • Jest to najbrzydszy element tej konstrukcji – to z czego jestem najmniej zadowolony. I wygląda to tak tylko z tego powodu że brakło funduszy na coś lepszego. Nie będę opisywał w szczegółach. Poniżej zdjęcia. Jedyne co dodam że jest to blacha ocynkowana 0,75mm. A pokrywa transformatora jest osłonięta przed przypadkowym zwarciem z transformatorem – wkleiłem w nią cienki kawałek płyty teflonowej,
    Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak

    6. Wycinarka ręczna
    • Wycinarka ręczna to kawałem laminatu wycięty w kształt szerokiej litery U, który trzymany jest z pomocą drewnianego uchwytu. Uchwyt to dwa kawałki listewki drewnianej sklejonej ze sobą. Wywierciłem w niej otwór pod przewód zasilający oraz wyłącznik.
    • Wyłącznik to element z starej drukarki. Jest na nim napisane że wytrzymuje do 10A, więc w mojej konstrukcji też powinien dać radę. Wyłącznik jest przylutowany na stałe z laminatem oraz przewodem.
    • Uchwyt do drutu oporowego to również przylutowany krokodylek a z drugiej strony przykręcona sprężyna do naciągu.
    • Długość drutu jaka jest podgrzewana to 10 cm.
    Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak

    7. Elektronika (podłączenia)
    • Transformator początkowo był mniejszy (taki jak na zdjęciach) – pochodził z ładowarki od wkrętarki ale nie dawał rady, a w testach go ugotowałem. Wstawiłem więc większy – trochę na wyrost bo ma około 8-9 A – szkoda mi go trochę ale nie chciałem kupować innego a lepszego nie mam. Posiada on na wtórnym 24V, ale z racji tego że 24V to zdecydowanie za dużo do tak krótkich drutów oporowych, to podłączony jest pod uzwojenie 450V, co na wyjściu daje dokładnie 13,9V.
    • Wszystkie przewody od drutów oporowych są przekroju 2,5mm/2
    • Zasilanie kontrolki oraz taśmy LED na ramieniu zrealizowałem z układu regulacji temperatury drutu,
    Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak
    Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak
    Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak

    8. Schemat i opis elektroniki (PCB)
    • Układ regulacji temperatury to klasyczny układ regulatora prądu na NE555, tylko że steruje on triakiem. Triakiem, dlatego że nie miałem dużego mostka prostowniczego, abym mógł sterować np. tranzystorem BUZ11, a nie chciałem więcej nic dokupować.
    • Schemat ideowy - Wycinarka ...chenat.pdf Download (30.2 kB)
    • Płytka PCB - Wycinarka ... black.pdf Download (58.99 kB)

    Całość pracowała w na 50% (ustawienia temp.) przez 1h a później na 100% przez 0,5h i transformator nie zmienił temperatury - był zimny. Triak i radiator triaka natomiast zagrzał się nieznacznie. Czuć było, że jest lekko ciepły, ale można było go bez problemu dłużej trzymać w dłoni.

    Czekam na konstruktywne uwagi i komentarze.


    Dołączam filmik:

    Link

  • Arrow Multisolution Day
  • #2 18 Sty 2016 13:00
    Euzebiusz23091998
    Poziom 15  

    Czy do sterowania triakiem nie byłby lepszy jakiś układ z detekcją fazy zamiast NE555?

  • Arrow Multisolution Day
  • #4 18 Sty 2016 13:24
    Euzebiusz23091998
    Poziom 15  

    Tak o to pytałem :) i jeszcze jedno: czy to mosiężne kółko jest jakoś odizolowane od ramy urządzenia? Na zdjęciu widać jakąś czarną rolkę, ale jakoś prąd musi się tam dostać?

  • #5 18 Sty 2016 13:30
    Tototamtotakieto
    Poziom 8  

    paweciu napisał:
    Witam,
    Chciałbym przedstawić projekt wycinarki do styropianu który ukończyłam w poprzednim tyg.
    (......)

    • Wnętrzem profila przeprowadzone są kable zasilające drut oporowy. Można było zasilić całe ramie a drut podłączyć bezpośrednio do ramienia ale z racji tego że tą wycinarkę miałem zrobić dla kogoś to wolałem do całej obudowy podłączyć przewód ochronny – uziemienie.
    (......)


    Czekam na konstruktywne uwagi i komentarze.


    Hej
    Witam serdecznie na forum koleżankę z takimi zdolnościami :) .
    Jednak jeśli to kolega ( co nick sugeruje ) wypadało by poprawić w pierwszym poście.
    Nie czepiam się , ale moją uwagę zwróciło pierwsze zdanie , sądziłem że właśnie mamy nową koleżankę...
    pozdrawiam

  • #6 18 Sty 2016 13:33
    paweciu
    Poziom 10  

    Tak jest odizolowane.
    Kółko ma wew. średnicę 4,2mm i jest osadzone na śrubie 4mm. natomiast otwory w ramie są średnicy 8mm. w otworach są gumowe uszczelki z baterii od kranu wycięta tak aby weszły w ramę z jednej strony a trzymały w osi mosiężne kółko.

  • #7 18 Sty 2016 14:23
    Gizmoń
    Poziom 28  

    paweciu napisał:
    Nie wiem czy o to pytasz ale MOC3021 ma wbudowaną detekcję zera.


    On ma i wszystko byłoby w porządku gdyby to była regulacja grupowa. Widzę jednak, że NE555 pracuje tu z częstotliwością dochodzącą nawet do 6 kiloherców... Jakim cudem to działa?

  • #8 18 Sty 2016 16:27
    bialy20
    Poziom 20  

    Spawanie ocynkowanych elementów to zły pomysł... Opary są dosyć szkodliwe!

  • #9 18 Sty 2016 18:03
    paweciu
    Poziom 10  

    Cytat:
    On ma i wszystko byłoby w porządku gdyby to była regulacja grupowa. Widzę jednak, że NE555 pracuje tu z częstotliwością dochodzącą nawet do 6 kiloherców... Jakim cudem to działa?


    Nie jestem jakimś tam super elektronikiem ani nie posiadam dużej wiedzy z tej dziedziny ale działanie tego układu rozumiem tak: po przejściu przez zero triak jest dostępny i wtedy generowane są impulsy do jego załączenia. Im więcej impulsów w czasie trwania jednego przejścia sinusoidy tym większy prąd dostarczany do odbiornika.

    Podobną wg mnie zasadę działania ma układ z tego kitu AVT3113

    Cytat:
    Spawanie ocynkowanych elementów to zły pomysł... Opary są dosyć szkodliwe!

    Jasne że jest szkodliwe ale nie niemożliwe. A tych kilka elementów spokojnie przeżyłem.

  • #10 18 Sty 2016 19:35
    Euzebiusz23091998
    Poziom 15  

    Zauważ tylko że triak przy pierwszym impulsie zostaje załączony aż do czasu przejścia napięcia przez 0. To że ty mu dajesz kolejne impulsy w tym czasie, nie znaczy że on na nie reaguje. W tym kicie siedzi układ U2008B który jest odpowiedzialny za detekcję 0 i odpowiednie do tego wyzwalanie triaka.

  • #11 18 Sty 2016 20:18
    FlyBoy
    Poziom 28  

    Minus za gniazdo zasilające! Powinno być męskie, aby po stronie wtyku nie było odsłoniętych styków, które mogą być pod napięciem.

  • #12 18 Sty 2016 21:33
    paweciu
    Poziom 10  

    Cytat:
    Zauważ tylko że triak przy pierwszym impulsie zostaje załączony aż do czasu przejścia napięcia przez 0. To że ty mu dajesz kolejne impulsy w tym czasie, nie znaczy że on na nie reaguje. W tym kicie siedzi układ U2008B który jest odpowiedzialny za detekcję 0 i odpowiednie do tego wyzwalanie triaka.

    Możesz mi to narysować na schemacie. Nie mówię że tak nie jest ale chciałbym to zrozumieć.

    Cytat:
    Minus za gniazdo zasilające! Powinno być męskie, aby po stronie wtyku nie było odsłoniętych styków, które mogą być pod napięciem.

    Jaki minus? Jakie gniazdo zasilające i o co chodzi z wtykiem? - Nie rozumiem :(

  • #13 18 Sty 2016 21:49
    Euzebiusz23091998
    Poziom 15  

    Nie mam obecnie dostępu do komputera, pozatym nyślę, że sam schemat dużo by ci nie pomógł w zrozumieniu działania tyryatora i triaka :)

    Pozwolę sobie za to wrzucić link do filmu, który powinien ci wszystko wyjaśnić:


    Link

  • #14 19 Sty 2016 00:38
    Zuliczek
    Poziom 16  

    FlyBoy napisał:
    Minus za gniazdo zasilające! Powinno być męskie, aby po stronie wtyku nie było odsłoniętych styków, które mogą być pod napięciem.

    Albo mi się wydaje, albo rzeczone gniazda na obudowie są żeńskie z tego powodu że są to "WYJŚCIA" zasilania ręcznego noża, a nie do zasilania całego urządzenia napięciem sieciowym.
    Polecam się przyjrzeć opisom koło nich.

  • #15 19 Sty 2016 08:57
    paweciu
    Poziom 10  

    Cytat:
    Albo mi się wydaje, albo rzeczone gniazda na obudowie są żeńskie z tego powodu że są to "WYJŚCIA" zasilania ręcznego noża, a nie do zasilania całego urządzenia napięciem sieciowym.
    Polecam się przyjrzeć opisom koło nich.

    Dokładnie tak. Te gniazda nie są do zasilania urządzenia a do zasilania ręcznej wycinarki (to z przodu) oraz do ramienia (to z tyłu).
    Świadomie nie dawałem męskich bo prawie każdy przewód z wtyczką żeńską ma u siebie w domu i przypadkowe podłączenie mogło by się różnie skończyć. Może też powinienem dać całkiem inne aby nikt się nie pomylił ale po wybebeszeniu kilku UPS-ów mam tych gniazd tyle - że chciałem się ich pozbyć.

    Dodano po 2 [godziny] 24 [minuty]:

    Cytat:
    Nie mam obecnie dostępu do komputera, pozatym nyślę, że sam schemat dużo by ci nie pomógł w zrozumieniu działania tyryatora i triaka :)

    Napisałem schemat a chodzi mi o wykres przebiegu sinusoidy.

    Nie wiem czy dobrze to rozumiem ale ja to widzę tak:
    a) przebieg z transformatora
    b) impulsy sterujące bramką triaka - powiedzmy 1kHz
    c) przebieg załączenia tyrystora - po przejściu przez 0 triak dostaje impuls do załączenia i pozostaje załączony aż do kolejnego przejścia przez zero. W tym czasie wszystkie inne impulsy podawane na bramkę triaka są pomijane.

    Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak

    Mam nadzieje że da się to rozczytać.

    Po za tym nie wiem czemu ma to nie działać. Wzorowałem się na poniższym schemacie z tej strony. Link

    Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak

  • #16 19 Sty 2016 09:58
    tarkan1
    Poziom 16  

    Wzorowałeś się na dobrym układzie, ale u ciebie na schemacie kondensator wpięty do 2 i 6 pinu ne555 ma wartość 240nf, on odpowiada za częstotliwość. Teraz prawdopodobnie masz regulacje >90%, wstaw większy to zmniejszy częstotliwość i zwiększy zakres regulacji.

  • #17 19 Sty 2016 10:34
    Euzebiusz23091998
    Poziom 15  

    Tylko zauważ jeszcze, że nie ma tam żadnej synchronizacji ne555 z siecią. Co jak pierwszy impuls trafi praktycznie zaraz po zerze? Mimo, że będzie regulacja ustawiona jako słaba pójdzie cały przebieg. Kolejną rzeczą jest, że przy sterowaniu grzałkami zazwyczaj robi się sterowanie grupowe a nie fazowe (mniej sieje w sieci) ale nie wiem jak to się ma przy sterowaniu z transformatora. Pozatym urządzenie raczej nie działa na okrągło także można ten problem pominąć.

  • #18 19 Sty 2016 11:41
    barciej
    Poziom 11  

    Z Twojego rysunku wynika, że detekcja przejścia przez zero potrzebna jest do rozpoczęcia odliczania czasu, po którym zostanie włączony triak. Dobra praktyka wymaga aby napięcie na obciążeniu rosło od zera. Włączając je dla wartości <> 0 powodujesz zakłócenia w sieci. Elementy elektroniczne są idealne tylko na papierze. Każdy rezystor czy kondensator charakteryzuje się jakąś indukcją, nawet ścieżki mogą być cewką.
    Idealnie byłoby gdyby również 'w zerze' obciążenie były wyłączane. Ten drugi postulat byłby spełniony gdybyś liczył same przejścia przez zero i włączał/wyłączał triak tylko w tych momentach. Taka jest idea sterowania grupowego. Włączasz prąd na kila pełnych okresów i na kilka wyłączasz. Dla obciążeń rezystancyjnych to jest 'bardzo słuszna koncepcja'. To oczywiście nie oznacza, że zastosowane przez Ciebie rozwiązanie nie będzie sterowało temperaturą obciążenia. To jest tak ja z wierceniem w metalu bez okularów. Dla otworu nie ma to znaczenia. Dla Twoich oczu lepiej byłoby zastosować jakieś zabezpieczenie.
    Ten wywód nie był krytyką Twojej pracy. Jest po jej wrażeniem. Gratuluję.

  • #19 19 Sty 2016 13:39
    tarkan1
    Poziom 16  

    Jeśli kolega zachował by wartości z tego schematu Wycinarka do styropianu (pionowa) - NE555 + triak to częstotliwość pracy ne555 wynosi 1.202246 Hz, więc mielibyśmy sterowanie grupowe.

  • #20 19 Sty 2016 13:43
    Euzebiusz23091998
    Poziom 15  

    Moim zdaniem wartość 1Hz dla takiej maszynki jest za niska. Możemy to zastosować do jakiejś dużej grzałki, ale bezwładność cienkiego drutu zatopionego w styropianie jest za mała i pulsacja będzie zauważalna (to w końcu 1 sekunda).

  • #22 19 Sty 2016 14:14
    tarkan1
    Poziom 16  

    Proponuje wymianę kondensatora C1 na 10uf da nam to prace ne555 z około 2hz z potencjometrem 50k.
    W tym momencie jest chyba 100 hz.
    Podłącz żarówkę zamiast drutu a zobaczysz różnice w regulacji.

  • #23 19 Sty 2016 15:44
    paweciu
    Poziom 10  

    Cytat:
    Moim zdaniem wartość 1Hz dla takiej maszynki jest za niska. Możemy to zastosować do jakiejś dużej grzałki, ale bezwładność cienkiego drutu zatopionego w styropianie jest za mała i pulsacja będzie zauważalna (to w końcu 1 sekunda).

    Dokładnie. W pierwszej wersji kondensator C1 wynosił 1uF ale nie byłem wstanie uzyskać stabilnej temperatury drutu. Po prostu drut bardzo pulsował.
    Zmniejszyłem C1 najpierw do 100nf ale było to za nisko. Tzn częstotliwość pulsowania wzrosła ale jeszcze nie na tyle aby uzyskać w miarę stabilną temp drutu. Dopiero 240 nF pozwoliło uzyskać odp stabilizację temperatury.

    Cytat:
    Proponuje wymianę kondensatora C1 na 10uf da nam to prace ne555 z około 2hz z potencjometrem 50k.
    W tym momencie jest chyba 100 hz.
    Podłącz żarówkę zamiast drutu a zobaczysz różnice w regulacji.

    Pierwsze próby z NE555 robione na płytce stykowej robiłem właśnie na takich wartościach C1 oraz potencjometru i niby żarówka miała działała ok ale patrząc na tą żarówkę przez kamerę z aparatu widać było wyraźne jej pulsowanie - dlatego też zacząłem eksperymentować z innymi wartościami.

    Może wartość C1 nie jest najbardziej optymalna i sterowanie fazowe też nie jest najskuteczniejsze ale jest to moja pierwsza styczność z NE555 oraz triakiem i pierwszy raz jako odbiornika używałem rezystancji (drutu oporowego).
    Dzisiaj postaram się nagrać filmik jak całość działa i zamieszczę w tym wątku.

  • #24 24 Sty 2016 13:30
    FlyBoy
    Poziom 28  

    Zuliczek napisał:
    FlyBoy napisał:
    Minus za gniazdo zasilające! Powinno być męskie, aby po stronie wtyku nie było odsłoniętych styków, które mogą być pod napięciem.

    Albo mi się wydaje, albo rzeczone gniazda na obudowie są żeńskie z tego powodu że są to "WYJŚCIA" zasilania ręcznego noża, a nie do zasilania całego urządzenia napięciem sieciowym.
    Polecam się przyjrzeć opisom koło nich.


    Tylko, że do zasilania urządzenia służy białe gniazdo, które jest również żeńskie, czyli po stronie wtyku są odłonięte styki. Tak czy nie? :)

  • #25 25 Sty 2016 07:42
    paweciu
    Poziom 10  

    Cytat:
    Tylko, że do zasilania urządzenia służy białe gniazdo, które jest również żeńskie, czyli po stronie wtyku są odłonięte styki. Tak czy nie? :)


    Nie. Do zasilania wycinarki doprowadzony jest na stałe przewód z wtyczką.

    Do białego złącza żeńskiego z tyłu obudowy wpina się przewód z ramienia które trzyma drut oporowy.