Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Schemat zasilacza 230VAC / 5VDC - prośba o sprawdzenie schematu

hiszpan5 18 Sty 2016 15:58 930 8
  • #1 18 Sty 2016 15:58
    hiszpan5
    Poziom 11  

Cześć,

Jako, że jestem początkującym elektronikiem chciał bym poznać opinię o wiele bardziej doświadczonych elektroników na temat zasilacza 5VDC przedstawionego poniżej. Czy taka konstrukcja jest bezpieczna (na pewno o wiele bardziej od zasilaczy bez transformatorowych), czy można jej używać na codzień, czy nadaje się do podłączenia mikrokontrolera?

Zasilacz zasilany jest z sieci 230VAC, na wyjściu uzyskuje napięcie 5VCD oraz prąd około 0,6A. Zasilacz kupiłem w sklepie, rozebrałem a następnie stworzyłem poniższy schemat.

0 8
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 18 Sty 2016 16:59
    jarek_lnx
    Poziom 43  

To jest zasilacz impulsowy, a co do zasady działania to przetwornica zaporowa (flyback) samowzbudna (inaczej generator samodławny) za izolację galwaniczną odpowiada transformator, więc w teorii jest to bezpieczne, w praktyce to bardzo "odchudzony" zasilacz, po konstrukcji widać że najważniejsza była niska cena, "zaoszczędzili" na wszystkim na czym sie dało, więc nie zdziw sie jeśli okaże że stabilizachja napięcia jest słaba, tętnienia duze (jeden z użytkowników na forum wrzucał wyniki pomiarów podobnego zasilacza), i do tego generuje zakłócenia radiowe (prawie brak filtów przeciwzakłóceniowych).
    Jeśli "zaoszczędzili" na konstrukcji transformatora, to i bezpieczeństwo użytkowania może być niepewne.

Cytat:

czy nadaje się do podłączenia mikrokontrolera?
    Tak mikrokontrolery nie mają duzych wymagań w stosunku do napiecia zasilania, byle nie wyszło poza dopuszczalny zakres (pomierz z obciązeniem i bez)

Cytat:
    Zasilacz kupiłem w sklepie, rozebrałem a następnie stworzyłem poniższy schemat.