Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jeep Grand Cherokee 2008 WH - Brak świateł długich po montażu DRL01, awaria FCM

pawelski 18 Sty 2016 20:49 3441 14
  • #1 18 Sty 2016 20:49
    pawelski
    Poziom 13  

    Cześć
    Trafił do mnie samochód na wydawało się prosty montaż modułu świateł dziennych.
    Auto to Jeep Grand Cherokee CRD, 2008 rok, WH
    Moduł - popularny DRL01 sterujący światłami drogowymi, po zmniejszeniu jasności do 30%.

    W tym aucie w obwodzie świateł nie ma ani przekaźników, ani bezpieczników. Światłami steruje bezpośrednio moduł FCM, tak jak na schemacie poniżej.
    Zrobiłem wcinkę wg bardzo uproszczonego schematu nr 1.
    Efekt - światła dzienne działają idealnie, ale padły długie.... Najpierw jedna strona, po kilkunastu minutach druga.
    I zrobił się problem.
    Chwilę zajęło szukanie usterki, padł na układy wykonawcze w module FCM, układy MC33888PNB, dwie sztuki, zaznaczone na czerwono.

    Jeep Grand Cherokee 2008 WH - Brak świateł długich po montażu DRL01, awaria FCM

    Jeep Grand Cherokee 2008 WH - Brak świateł długich po montażu DRL01, awaria FCM

    Zamówione, czekam na dostawę, na dniach mają być.

    Przy okazji - poleci ktoś w Trójmieście miejsce do ręcznego montażu SMD? Nie mam sprzętu do takiej roboty.

    Wymiana powinna załatwić sprawę, ale powróci temat montażu DRL.
    I tu zasadnicze pytanie.
    Zastanawiam się nad sposobem zabezpieczenia i FCM i DRL przed wzajemnym wpływem na siebie.
    Przychodzą mi do głowy rozwiązania 2,3, 4.
    Które zastosować?
    Czy jedna dioda wystarczy? Czy może dwie? Czy już w ogóle odseparować od siebie obwody przekaźnikami?
    Co radzicie? Sam poszedłbym w diody.

    Jeep Grand Cherokee 2008 WH - Brak świateł długich po montażu DRL01, awaria FCM

    Jeep Grand Cherokee 2008 WH - Brak świateł długich po montażu DRL01, awaria FCM

    0 14
  • #2 18 Sty 2016 21:19
    milejow
    Poziom 42  

    Robiłeś diagnostykę, siedzi błąd żarówek od długich?
    Miałem to samo w Dodge Caliber tylko z krótkimi, dłuższy czas nie podłączone żarówki na zapłonie i FCM blokuje zasilanie, po skasowaniu świeci wszystko jak na choince.

    1
  • #3 18 Sty 2016 23:11
    pawelski
    Poziom 13  

    Wstyd sie przyznać, ale poważnej to nie.
    Miałem akurat pod ręką elma i torque i to nic nie wykazało.
    Myśląc o przyczynach i całym ciagu wydarzeń, uznałem ze problem jest sprzętowy a nie programowy, stad decyzja - otwieram.
    Teraz zabiłeś mi Kolego ćwieka, bo jeśli masz racje, to wymiana nic nie da skoro nadal będzie blokada programowa.
    Jutro od rana dzwonię i szukam diagnostyki w okolicy.
    A skuchę trzeba wziąć na klatę, jednak całe życie sie będę uczył..


    A co w kwestii podłączenia Drl i zabezpieczenia przed powtórka z rozrywki?

    0
  • Pomocny post
    #4 19 Sty 2016 01:08
    Pawel wawa
    VIP Zasłużony dla elektroda

    W tym nawet nie trzeba sprzętem działać, jak wyjąłeś moduł na dostatecznie długi czas, powinien sam uruchomić światła, bez kasowania błędów. Drugi sposób to zdjęcie klem na minimum 15 minut. Błędy co prawda będą, ale jako "byłe".

    0
  • #5 19 Sty 2016 15:53
    pawelski
    Poziom 13  

    więc tak:
    - moduł był długo odłączony od auta, ponad 24h. Po podłączeniu do auta, usterka nie zniknęła, czyli światła długie jak nie działały tak nie działają dalej.
    - został odłączony akumulator od auta na około 30 minut i tak jak się spodziewałem po pierwszym teście - nic się nie zmieniło, długich brak
    - auto pojechało do serwisu, zostało podpięte pod komputer diagnostyczny, diagnoza uszkodzony FCM. Dokładnego kodu nie zapamiętałem, ani nie zrobiłem zdjęcia, ale nie ruszyły światła. Testy wykonawcze z poziomu komputera także nie ożywiły świateł.

    Jutro wymiana układów MC33888, bo chyba tylko to zostało.
    Jakieś wskazówki do wymiany?

    ponawiam też pytanie odnośnie sposobu na zabezpieczenie układu w przyszłości przy współpracy z DRL. Które rozwiązanie zastosować?

    Koledzy wypowiadający się w tym - dzięki, "pomógł" poleciały

    1
  • #6 19 Sty 2016 16:01
    Pawel wawa
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Sposób 4, tylko musisz inaczej podłączyć i dodać obciążenie widoczne dla FCM. Swoją drogą, zobacz oscyloskopem co wysyła Twój sterownik DRL, pewnie PWM.

    0
  • #7 19 Sty 2016 16:11
    pawelski
    Poziom 13  

    bez sprawdzania wiem, że DRL wysyła PWM, tak jest realizowane ściemnianie oryginalnych żarówek w światłach długich.
    O obciążeniu nie pomyślałem, ale faktycznie bez niego będzie błąd spalonych żarówek..
    a diody prostownicze w takim razie? Czy są jakieś przeciwskazania dla ich zastosowania, poza oczywiście prądem ?

    0
  • #8 19 Sty 2016 16:12
    abart64
    Poziom 29  

    Jaka była przyczyna uszkodzenia? Czyżby FCM wystawiał masę na wyłączonych światłach? Nie, nie masę. Podpowiadam, tu jest układ kontroli żarówek, nie tylko w chwili włączenia świateł działa.

    0
  • #9 19 Sty 2016 16:20
    Pawel wawa
    VIP Zasłużony dla elektroda

    pawelski napisał:
    że DRL wysyła PWM
    Ja też wiem, ale zobacz obraz. Może śmieci, może obaj się mylimy....

    Dodano po 3 [minuty]:

    Jaka była przyczyna uszkodzenia? Czyżby FCM wystawiał masę na wyłączonych światłach? Nie, nie masę. Podpowiadam, tu jest układ kontroli żarówek, nie tylko w chwili włączenia świateł działa.

    1
  • #10 19 Sty 2016 17:19
    pawelski
    Poziom 13  

    spróbuję zorganizować sprzęt i podejrzeć.
    a póki co z instrukcji modułu DRL01 czego możemy się spodziewać na wyjściu układu: "- ograniczenie mocy żarówek do 30% poprzez praktycznie
    bezstratną regulację PWM (możliwość regulacji od 15% do 45%);" i "- częstotliwość prądu wyjściowego 72Hz"

    Swoją drogą czy to co mamy na wyjściu z DLR jest takie istotne w tej chwili? Czy ma to wpływ na to jak zabezpieczyć układy, oczywiście po naprawie (mam nadzieję skutecznej) FCM'a?

    abart64 - przyczyną było podłączenie DRL do auta zgodnie z uproszczonym układem nr 1. Widocznie zastosowany w FCM układ wykonawczy MC33888 nie lubi podanego wstecznie PWM'a.

    0
  • #11 27 Sty 2016 17:20
    pawelski
    Poziom 13  

    W moim temacie cisza, to wprowadzę do niego trochę ruchu ;)

    Zaczynając od końca - sprawa jeszcze nie jest zakończona, auto nie jest w 100% sprawne.
    Ale po kolei.

    Podjęta została próba naprawy modułu, zakupione kości i trafiło do lutowania. Nie poszło Hot air, było zbyt duże odbieranie ciepła przez aluminiową płytę do której moduł był sklejony.
    Płytka PCB została uwolniona (problematyczna sprawa, najpierw wylut złącz, później odklejenie PCB od alu - masakra. Tutaj uwaga dla potomnych - dziś spotkałem się z jednym warsztatem, uznanym serwisem w Gdańsku, który stwierdził, że odklejane płyty uszkadzają się i na ileś tam prób, każda odklejona płyta już nie wróciła do żywych)
    Z luźnym PCB nie było problemów z wymianą układów MC, płyta wróciła została poskładana i próba w aucie.
    Zaczęły się cuda, przysłowiowa choinka na desce rozdzielczej, światła żyją własnym życiem, auto nie odpala...
    Diagnoza - potrzebny nowy moduł.
    Nowy moduł zakupiony, próba w aucie, światła ok, ale auto kompletnie nie reaguje na kluczyk, ani nie działa zdalne sterowanie, ani tym bardziej nie reaguje na kluczyk w stacyjce. Auto nie odpala.
    Laweta - jedzie do uznanego serwisu nieautoryzowanego w Gdyni.
    Wyrok, moduł jest z roku 2006, auto z 2008, inne prędkości CAN, nie ma sił, żeby to się dogadało.
    Moduł został zwrócony i kupiony kolejny, tym razem z 2010 roku.
    Przypominam, moje auto to 2008, WH, po liftingu. Nowy moduł kupiony wg wytycznych serwisu.
    Dziś próba w aucie.
    Tak jak się spodziewano, pojawiły się pewne problemy związane z niezgodnością nr VIN zapisanym w module, a faktycznym VINem auta. Programowanie FCM miało te problemy rozwiązać. Poza tym wszystko działa, auto odpala i jeździ.
    Nie działa radio, świeci się kontrolka AIR BAG.
    Próba przeprogramowania FCM, czyli wgranie do niego nowego, zgodnego z autem nr VIN kończy się sukcesem. Procedura wymaga odłączenia urządzenia diagnostycznego, odłączenia akumulatora, uśpienia auta i po kilku minutach próba.
    Problem nadal istnieje - FCM nie chce przyjąć nr VIN, pomimo teoretycznie zakończonej sukcesem operacji programowania.
    Takie programowanie zostało wykonane dwukrotnie. Wg serwisu mogłoby pomóc odłączenie akumulator na dłużej. Akumulator odłączony na 30 minut - bez zmian, nadal problem z AIR BAG i radiem (kamera cofania także nie działa)
    Niestety na dalsze próby dziś nie było już czasu, wracamy do walki w sobotę, ale... wnioskując z miny Pana Serwisanta - spodziewam się, że problemu może nie dać się rozwiązać.
    Przewinęła sie sugestia, że może trzeba będzie kupić oryginał....

    Pytania.
    Czy ktoś z Was przerabiał coś podobnego?
    Czy spotkaliście się z takim zachowaniem FCM w trakcie programowania, czyli finalnie niemożliwością jego zaprogramowania?
    Czy dalsze próby programowania coś mogą zmienić?
    Czy koniecznym jest zmiana parametrów, ustawień transmisji urządzenia diagnostycznego? Nawet nie wiem co to dokładnie było (z patrzenia przez ramię: interface, laptop DELL, program, login, hasło i połączenie z serwerami JEEP)
    Czy macie wiedzę, że w okresie od faceliftingu do końca produkcji coś uległo zmianie w FCM?
    Będę wdzięczny za każdą sugestię.

    Fakty.
    Oryginalny uszkodzony moduł (2008 rok) ma symbol: P04692163AG
    Moduł z 2006 roku ma symbol: P04692024AK - - kompletnie nie działa.
    Moduł z 2010 roku ma symbol: P04692223AG i taki jest w tej chwili w aucie, nie chce przyjąć programowania

    0
  • #12 27 Sty 2016 20:24
    jarsaw
    Poziom 23  

    Witam, jeśli moduł jest używany może nie dać się zaprogramować , poza tym programowanie to raczej tylko Star Scan a nie jakiś interfejs i laptop.

    0
  • #13 28 Sty 2016 11:35
    pawelski
    Poziom 13  

    Serwis, który z tematem walczy twierdził, że problem jest do rozwiązania.
    W tej chwili nie potrafię powiedzieć jakim dokładnie sprzętem dysponuję, będę wiedział w sobotę, bo wtedy ciąg dalszy.
    podobny wątek znalazłem na forum jeepa, radzą tak:

    -kup uzywany FCM
    -poszukaj "magika" co wkoduje Ci VIN (auta ktore masz)do nowego FCM.
    -poszukaj warsztat ze startscanem lub aso z witechem aby wgrac oryginalna konfiguracje auta (restore configuration mode)
    -auto ma pelna kompunickaje po canie i wszytsko dziala (o ile inne podzespoly nie sa uszkodzone)


    "Mój" serwis nie ma problemu z wgraniem konfiguracji auta (mają sprzęt, mają połączenie do serwerów JEEPa), problemem jest nr VIN
    Czy ktoś może polecić wspomnianego "magika"? Jakim sprzętem powinien dysponować? Czy faktycznie "czyszczenie" starego VIN, to taki kłopot? "Mój" serwis takie operacje przerabiał wcześniej, ale tym razem jest kłopot. Czy 2010 rok produkcji FCM wniósł coś co uniemożliwia taki numer?

    0
  • #14 17 Maj 2016 21:39
    bestler
    Admin DIY, Automatyka

    Jak się zakończyła sprawa z uszkodzonym FCM?

    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, w aucie pierwotnie montowałeś moduł świateł dziennych?
    Przecież ten model auta WK/WH posiada możliwość włączenia świateł dziennych bez żadnej ingerencji w sprawy kablowo modułowe, a jedynie dysponując odpowiednim interfejsem.

    Zmieniamy konfigurację DRL - wybieramy Kanada - koniecznie! Dalej mamy dalsze opcje wyboru rodzaju lamp, jasności świecenia z dokładnością 0,1% i rozróżnieniem na każdą lampę osobno.

    Sprawdzone, działa :)

    0
  • #15 18 Maj 2016 10:27
    pawelski
    Poziom 13  

    Temat generalnie można zamknąć.
    Sprawa skończyła się zakupem w ASO nowego FCM i jego przypisaniu do auta, czyli wkodowaniu VIN i odtworzeniu konfiguracji auta.

    Dlaczego moduł świateł, a nie kodowanie? - wola właściciela auta

    0