Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Analogowy Sterownik WEBASTO THERMO TOP z/c-d

buksolek 18 Jan 2016 21:03 48798 107
SterControl
  • Analogowy Sterownik WEBASTO THERMO TOP z/c-d Analogowy Sterownik WEBASTO THERMO TOP z/c-d Analogowy Sterownik WEBASTO THERMO TOP z/c-d
    Witam.
    Postanowiłem wykonać sterownik do ogrzewania postojowego firmy Webasto. Same sterowniki analogowe są dość drogie - to około 700 zł. Można szukać kompletnych zestawów w cenie do 1000 zł. W Piecach sterowanych cyfrowo po CAN dodatkowo montowanych w innych pojazdach niż fabryczne często zestaw należy doposażyć w przekaźnik, do załączania dmuchawy, sterownik czasowy, tzw. JAJKO, które jest dość drogie - około 300 zł. KOSZT ELEMENTÓW do budowy TO OKOŁO 80 ZŁ PLUS PCB około 30 zł zlecone do wykonania. Sterownik ma kilka zalet. To taka że sterownik posiada wyjście na kontrolkę zewnętrzną sygnalizującą pracę ON/OFF, wyjście na przekaźnik do sterowania dmuchawą nawiewu oraz pompą obiegową.

    Cały sterownik mieści się w oryginalnej obudowie i obsługuje oryginalne złącza. Program napisany w BASCOM na Atmega88 obsługuje 4 kanały PWM. Wyjścia sterowane Tranzystorami IRF: Pompa Paliwa, świeca żarowa, dmuchawa palnika, pompa obiegowa płynu chłodniczego, dwa wyjścia tranzystorowe do Przekaźnika dmuchawy oraz zew. kontrolki LED. Sterownik posiada dwa tryby grzania cieczy 100% mocy do uzyskania 60 st. C oraz około 60 % mocy po przekroczeniu tej temp. Sterownik posiada kontrolę płomienia tak jak w oryginale, na podstawie rezystancji świecy żarowej palnika. Piec wyłącza się po osiągnięciu temperatury cieczy 90 st. C. Piec ponawia próbę zapłonu trzykrotnie, po czym przechodzi w tryb czuwania w razie braku płomienia. Ja kupiłem zestaw webasto za około 250 zł z VW T5 jak na foto, sprzedawcy często sprzedają cały zestaw z pompkami, przewodami oraz wtyczkami. Bardzo łatwo można przerobić również dogrzewacz na pełne - wystarczy przewiercić i wlutować dwa piny na pompkę obiegową. Testuję u siebie w 4 autach od kilku miesięcy przy -18 st. i jest ok.

    Sterownik posiada również jedno niewykorzystane wejście do oprogramowania. Całość pobiera około 4-5 plus około 3A dmuchawy wnętrza kabiny, całość nie powinna przekroczyć 10A. Sterownik oczywiście sprawdza napięcie zasilania w celu zabezpieczenia akumulatora. Piec uruchamiam Modułem GSM CLIP lub SMS lub przyciskiem (100 zł). W wolnej chwili dołączę filmy z pracy.
    Wersja ostateczna SMD z watchdogiem , zewnętrznym rezonatorm i komunikacją rs 232.
    Film z działania załączam pilotem na stole.
    https://www.youtube.com/watch?v=Puoj4agMup4Analogowy Sterownik WEBASTO THERMO TOP z/c-dAnalogowy Sterownik WEBASTO THERMO TOP z/c-dAnalogowy Sterownik WEBASTO THERMO TOP z/c-d

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    buksolek
    Level 11  
    Offline 
    buksolek wrote 70 posts with rating 90. Live in city Bartoszyce. Been with us since 2005 year.
  • SterControl
  • #2
    janek1815
    Level 38  
    Ciekawa konstrukcja czy jest szansa na schemat i program źródłowy?
  • #3
    morozaw
    Level 15  
    Fajny projekt, właśnie coś takiego chciałbym zrobić po sesji :)
    Czy możesz napisać coś więcej na temat sposobu pomiaru rezystancji kołka żarowego?
    Zastosowałeś załączane źródło prądowe i mierzysz spadek napięcia na kołku czy może jakoś inaczej to zrealizowałeś? :)
  • SterControl
  • #4
    electro
    Level 18  
    W jaki sposób realizowany jest program, odpalania, podawania paliwa, regulacji mocy? Czy to jest autorskie podejście czy odtworzony program pracy oryginalnego sterownika?
  • #6
    morozaw
    Level 15  
    Również jestem ciekaw algorytmu rozpalania i sterowania mocą. Nie oczekuję kodu gotowca, ale jakiś opis realizacji? :)
    Rozumiem, że pompką paliwa sterujesz sygnałem PFM (częstotliwością impulsów), a nie PWM, bo z opisu nie wynika :)
    Jak długi powinien być minimalny czas podania zasilania na pompkę (stan wysoki), by zdążyła przetłoczyć dawkę paliwa? :)
  • #7
    grala1
    VAG group specialist
    Można prosić o wytłumaczenie czemu aż 4 kanały PWM?
    Nie to żebym wytykał że coś źle - nie znam się na Webasto.
    Czy nie można załączać świecy czy np. pompy na stałe?
    Można prosić o załączenie chociażby samego schematu?
  • #8
    Wawrzyniec
    Level 38  
    grala1 wrote:
    Czy nie można załączać świecy czy np. pompy na stałe?
    Pompka paliwa musi być sterowana impulsami. To elektromagnes. Świeca nie musi.
  • #9
    morozaw
    Level 15  
    Tak się zastanawiając to potrzebne są tylko dwa wyjścia timerów, jeden dla dmuchawy, a drugi dla pompki paliwa. :)
  • #10
    Wawrzyniec
    Level 38  
    morozaw wrote:
    pompką paliwa sterujesz sygnałem PFM (częstotliwością impulsów), a nie PWM
    Tak powinno być bo sterując sygnałem PWM pompka będzie podawała cały czas taką samą ilość paliwa w jednostce czasu (np 1 min).
  • #11
    morozaw
    Level 15  
    Wawrzyniec wrote:
    morozaw wrote:
    pompką paliwa sterujesz sygnałem PFM (częstotliwością impulsów), a nie PWM
    Tak powinno być bo sterując sygnałem PWM pompka będzie podawała cały czas taką samą ilość paliwa w jednostce czasu (np 1 min).


    Wiem "jak powinno być", pytam tutaj jak to zrealizował autor :)
    Nie wiem tylko jakie wypełnienie powinno być tego impulsu :)
    100ms, 200ms, 50%, więcej, mniej minimalnego czasu podania zasilania na pompkę? :P
  • #12
    Torx75
    Level 10  
    Witam forumowiczów.
    Projekt fajny i na czasie ;-).
    Mam nadzieję, że autor podzieli się kodami lub wsadem.

    Wcześniej (2004r.) była prezentowana konstrukcja oparta na PIC-u (Pic16F876) autora gpql.
    Niestety wówczas autor nie upublicznił kodów i wsadu.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=4530818#3067551

    W 2010 r. pojawił się sterownik na Atmega32 autora owner1, który zamieścił wsad
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1783441-90.html#8652797

    Sterownik rickyjar
    http://www.edaboard.com/thread225880.html

    Miroslav Sekera i jego sterownik na kostkach NE555, TL0852 i układach CMOS
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1783441-120.html#9163853

    W załączniku pdf w języku szekspira traktujący o webasto Thermo Top Z/C
    Pozdrawiam.
  • #13
    morozaw
    Level 15  
    Niestety w tej powyższej wersji brakuje kontroli płomienia - na schemacie brakuje układu odpowiedzialnego za tę funkcjonalność :(
  • #17
    morozaw
    Level 15  
    To nie argument, bo z tego można praktycznie wszystko odczytać (a przynajmniej kluczowe części) - wątpię by był celowo niskiej rozdzielczości :) Nie znam rosyjskiego, schemat pochodzi z trzeciej strony wątku. Jednak z tego co widzę i tutaj brakuje kontroli płomienia :)
    Później postaram się ustalić jego źródło z pomocą translatora :)
  • #18
    buksolek
    Level 11  
    1 świeca 1
    2 dmuchawa palnika na około 40 % mocy
    20 cykli cykli pompy paliwa 0,8 Hz
    3 zał pompy obiegowej
    4 40 cykli pompy paliwa 1,2 Hz
    5 pętla główna
    świeca 0
    T<60
    cykl pompy paliwa ok 2 Hz
    dmuchawa palnika płynnie do 100 % mocy
    T>60
    cykl pompy paliwa ok. 1 Hz
    dmuchawa palnika płynnie do 60 % mocy
    w pętli T załączenia PK nawiewu
    T pieca
    sprawdzanie płomienia
    6 wygaszanie
    pompa paliwa OFF
    cykliczne załączenie świecy
    w celu dopalenia spalin
    przewietrzanie komory spalania
    w pętli około 2 min
    wył pompy obiegowej, dmuchawy palnika oraz PK nawiewu.
    Pompę dozującą paliwo załączam na około 80 ms. Jeżeli chodzi o PWM to:
    1 świeca uruchamiana miękkim startem, jej rezystancja jest na początku równa prawie 0,5 ohm
    2 dmuchawa palnika zmienna prędkość obrotowa silnika DC
    3 pompa dozująca nie koniecznie musi być sterowana PWM bo wypełnienie jest równe 100% lub 0% , zmieniam tylko częstotliwość załączania, to samo z pompą obiegową, po prostu tak zostało z fazy projektów, są pompy obiegowe szczotkowe np. BMW i BLDC więc PWM może się przydać
  • #19
    morozaw
    Level 15  
    Super! Dzięki za opis algorytmu!

    Czy możesz się ustosunkować do mojego pytania na temat sposobu pomiaru oporu kołka żarowego? :)
  • #20
    maliniak80
    Level 17  
    Co sie stanie jak nie zalaczy sie dmuchawa albo ulegnie uszkodzeniu podczas pracy pieca?
    Co sie stanie jak napiecie akumulatora spadnie po nizej 11,5V?
    Co sie stanie jak zgasnie plomien, czy piec bedzie odpalal sie ponownie?
    Jak przebiega rozgrzewanie swiecy zarowej w zaleznosci od temp. zewnetrznej bo na dwoze raz moze byc -5 a moze byc -25, czy jest to uwzgledniane?
  • #21
    buksolek
    Level 11  
    Co sie stanie jak nie zalaczy sie dmuchawa albo ulegnie uszkodzeniu podczas pracy pieca?
    Co sie stanie jak napiecie akumulatora spadnie po nizej 11,5V?
    Co sie stanie jak zgasnie plomien, czy piec bedzie odpalal sie ponownie?
    Jak przebiega rozgrzewanie swiecy zarowej w zaleznosci od temp. zewnetrznej bo na dwoze raz moze byc -5 a moze byc -25, czy jest to uwzgledniane?

    Jeżeli dmuchawa przestanie pracować świeca nie wykryje płomienia i 3 krotnej próbie przejdzie w stan czuwania.
    Sterownik sprawdza napięcie aku przed rozpoczęciem cyklu rozpalania i później w pętli podczas pracy.
    Jeżeli przed startem to nie przejdzie do rozruchu jeżeli w trakcie pracy to przejdzie do wygaszania i przewietrzenia komory. Gdyby dmuchawa pracowała ciągle to "przegrzeje piec" temp wygaszania to 96 st C wrzenia cieczy 107 w ostateczności może dojść do zwarcia , bezpiecznik to 15A to najgorszy scenariusz. Sterownik nie uruchomi się w przypadku braku podłączenia świecy. Czas grzania świecy podzielony na dwa zakresy temperatur poniżej 0 i powyżej ale to raptem około 10 s.
  • #22
    maliniak80
    Level 17  
    A czy jest jakies zabezpieczenie na wypadek zwarcia ktoregos z kluczy np. swiecy zarowej lub klucza pompki paliwa lub zatrzymania zawieszenia sie atmegi?
  • #23
    buksolek
    Level 11  
    Badam tylko prąd w obwodzie świecy ale nawet gdyby zwarcie nastąpiło na tranzystorze to nawet w oryginalnym projekcie nic to nie da bo obwód zamknie, musiałby być jakiś przekaźnik na zasilaniu lub kolejny tranzystor który i tak byłby narażony na zwarcie. Widziałem takie rozwiązania w przetwornicach lub wzmacniaczach ale w oryginalnym projekcie jak zewrę tranzystor np świecy lub dmuchawy to pojawi się błąd , nic poza tym albo rozładuje aku albo przepali bezpiecznik lub np. kołek żarowy. Widziałem wiele oryginalnych pomp obiegowych ze spaloną elektroniką. Robiłem testy z np z maksymalnie zwiększoną dawką paliwa to albo płomień zgasł albo nie trzymał parametrów pomiaru płomienia. Doprowadzałem do sytuacji, że paliwo dosłownie lało się wydechem a po ponownym odpaleniu pojawiło się trochę dymu i wszystko wraca do normy. np. tak jest w oryginale
    https://www.youtube.com/watch?v=kNLAdTlfkz8 lub
    https://www.youtube.com/watch?v=311Qzcz_wy0
  • #24
    maliniak80
    Level 17  
    Pytam bo tez zrobilem taki sterownik ktory dziala juz drugi rok bez awaryjnie, a na poczatku mialem obawy bo troche czytalem i ludzie demonizuja ze spali sie auto itd. i dlatego porobilem rozne zabezpieczenia miedzy innymi tez taki przekaznik na galezi zasilania odbiornikow piecyka, ktory przy wlaczeniu pieca wlacza sie jako pierwszy zasilajac klucze odbiornikow i wylacza sie jako ostatni po wylaczeniu pieca, ale jest tak jak piszesz ze jak jest pozadnie zrobiony uklad wykrywania plomienia za pomoca kolka to raczej ciezko zeby sie cos stalo. Mialem tez przeprawe z pompka paliwa przez ktora na postoju saczylo sie paliwo grawitacyjnie do komory spalania, okazalo sie ze jest to DP41 do wspolpracy z selenoidem a ja mialem palnik bez, bylo sporo dymu i jeszcze wiecej prob ale bylo warto :D a tu poczatki:
    http://youtu.be/2Qp0gCor1gI
  • #26
    maliniak80
    Level 17  
    Musze nagrac film, sterownik wraz z piecem jest zamontowany w golfie 4 tdi, polaczony jest z telefonem siemens c35 ktory pelni funkcje modemu, w srodku karta rok waznosci konta. Oprucz tego jest w sterowniku dolozona funkcja lokalizatora gps, dzwoniac na numer dostajemy odpowiedz o temperaturach wewnatrz, zewnatrz i cieczy, napiecia aku i link google map z polozeniem pojazdu. Wszystkim lacznie z wyswietlaczem, gps, obsluga modemu i sterowaniem pieca zajmuje sie atmega32. Oprucz tego sterownik posiada samodiagnostyke i wysyla ewentualne bledy smsem jesli zaistnieja, przykladowo jak by zgasl plomien. A i jeszcze funkcjia alarmu, podlaczony jest czujnik mikrofalowy i jak ktos wsiadzie nam do auta to dostajemy sms "uwaga intuz" :D
  • #27
    buksolek
    Level 11  
    Model który uruchamiasz to Thermo Top V podejrzewam, że sterownik nie mieści się w oryginalnej obudowie pieca tylko zamontowany jest w innym miejscu pojazdu. Ja również testuję moduł gsm jednak czasem poza miastem potrafi zgubić zasięgi i po odebraniu sms uruchomi piec z kilkuminutowym opóźnieniem.
  • #28
    maliniak80
    Level 17  
    Jest dokladnie tak jak piszesz, sterownik jest w innym miejscu, ma to swoje plusy i minusy. Siemens c35 od zalozenia w aucie pochodzil miesiac i sie zaczal wylaczac, powodem byla jego ori bateria ktora "puchla" na mrozie, od przerobki baterii niemialem zadnych problemow z nim, zasieg jest i dziala w mrozy. Piec thermo top V jest fajna konstrukcja i mozna wyrwac tanio.
  • #30
    tomus2k
    Level 26  
    maliniak80 wrote:
    Pytam bo tez zrobilem taki sterownik ktory dziala juz drugi rok bez awaryjnie, a na poczatku mialem obawy bo troche czytalem i ludzie demonizuja ze spali sie auto itd. i dlatego porobilem

    Taki bezpiecznik termiczny umieszczony na piecu i podłączony na linii zasilania pompki, jak coś się zewrze lub program pójdzie w mailny , piec zacznie szaleć , temperatura przepali bezpiecznik termiczny. Pompka przestanie dawkować , piec zgaśnie.
    Analogowy Sterownik WEBASTO THERMO TOP z/c-dbezpieczni...10st-c.jpg Download (9.42 kB)
    Można też użyć bezpiecznik termiczny na większy amperaż i odłączać całe zasilanie pieca
    Analogowy Sterownik WEBASTO THERMO TOP z/c-d300_250_pr...de3271.jpg Download (4.39 kB)
    Cena od 40gr do 2zł