Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napełnienie pompy zatapialnej olejem, ile oleju nalać.

supchem 19 Sty 2016 00:40 3921 12
  • #1 19 Sty 2016 00:40
    supchem
    Poziom 21  

    Witam,
    posiadam pompę zatapialną, pomiędzy silnikiem pompy, a wirnikiem znajduje się komora, która jest wypełniona olejem. W pompie znajduje się też wziernik do sprawdzania stanu oleju oraz gumowa membrana połączona z komorą olejową na którą naciska woda po zatopieniu pompy i dzięki temu ciśnienie oleju wewnątrz pompy jest równe ciśnieniu otaczającej ją wody. Wziernik znajduje się w połowie wysokości membrany. Ile oleju powinienem wlać do tej pompy? Czy należy nalać tyle by olej pokazał się we wzierniku i pozostała część membrany została wypełniona powietrzem, czy powinienem nalać ile wejdzie, a wziernik służy sprawdzeniu czy nie jest go zbyt mało - widać np. że olej sięga do połowy wziernika tzn. że trzeba dolać. Ja myślę że trzeba wlać do pełna by woda, która naciska membranę naciskała na olej, a nie powietrze, ale nie mam pewności. I jeszcze jedno pytanie, czy jeśli ta komora wypełniona jest olejem tzn. że praca tej pompy na sucho nie jest groźna dla uszczelnień bo i tak mają smarowanie i chłodzenie pochodzące z oleju (uszczelnienia mechaniczne)? Dokumentacja techniczna pompy jest nie do zdobycia. Poniżej zamieszczam zdjęcia, model to ABS V4L 8,2 kW. Może ktoś kto zna niemiecki znajdzie jakieś informacje na temat tej pompy w Internecie.
    Dziękuję i pozdrawiam. Napełnienie pompy zatapialnej olejem, ile oleju nalać. Napełnienie pompy zatapialnej olejem, ile oleju nalać.

    0 12
  • #2 19 Sty 2016 11:15
    kierbedz4
    Poziom 34  

    Te pompy nazywaliśmy Bibo i w kraju były produkowane metalowe natomiast pompy produkowane w bodajże byłym NRD miały korpusy aluminiowe.w instrukcji pisało żeby olej uzupełniać co 500 godzin pracy.Jest to ważna info z tego względu że uszczelnienie w tych pompach było zrealizowane za pomocą uszczelnień porcelanowych gdzie docisk obydwu współpracujących uszczelnień smarowany był właśnie tym olejem.Trzeba zwracać uwagę na znajdującą się między wirnikiem sprężynę która dociska obydwa elementy uszczelnień pod odpowiednim naciskiem aby nie wypłynął olej i nie dostała się woda do wnętrza pompy.Silnik pompy jak również sprzężony z nim agregat pompowy jest chłodzony wodą poprzez kanały wodne zakończony ujściem z pompy za pomocą szybkiego mocowania na wąż strażacki.Pompy które użytkowaliśmy posiadały silniki o mocy 5kW i jedno wyjście na wąż.Ich serwis był prawdopodobnie w Szczecinie.

    0
  • #3 19 Sty 2016 15:06
    ziemek56
    Poziom 20  

    kierbedz4 napisał:
    Ile oleju powinienem wlać do tej pompy? Czy należy nalać tyle by olej pokazał się we wzierniku i pozostała część membrany została wypełniona powietrzem


    Dokładnie - dobrze główkujesz. Jeżeli nie masz specyfikacji to nalej oleju jak w samochodzie do skrzyni biegów; ma się pojawić w korku i tylko pojawić. "poduszka powietrzna" nad olejem spełnia rolę kompensatora ciśnieniowego.

    Pompa oczywiście stoi pionowo !!!

    0
  • #4 19 Sty 2016 23:39
    supchem
    Poziom 21  

    ziemek56 napisał:
    Jeżeli nie masz specyfikacji to nalej oleju jak w samochodzie do skrzyni biegów; ma się pojawić w korku i tylko pojawić. "poduszka powietrzna" nad olejem spełnia rolę kompensatora ciśnieniowego.

    ziemek56 napisał:
    Pompa oczywiście stoi pionowo !!!

    Jeżeli pompa będzie stała pionowo i naleję oleju to nie pojawi się on we wzierniku bo korek jest poniżej wziernika.
    Czyli wyglądało by na to że we wzierniku ma nic nie być i służy on tylko do sprawdzenia czy czasem nie przybywa płynu w tej komorze co oznaczałoby przeciekanie wody.
    kierbedz4 napisał:
    w instrukcji pisało żeby olej uzupełniać co 500 godzin pracy
    a ile powinno być tego oleju?
    Czy byłby Pan w stanie określić mniej więcej w jakich latach produkowano te pompy?

    0
  • #5 20 Sty 2016 16:20
    kierbedz4
    Poziom 34  

    Te pompy produkowano jeszcze za czasów kiedy jeszcze nie obalono muru berlińskiego.W pompach które explatowaliśmy nie było wzierników zabudowanych na ich korpusach.Na pewnej wysokości pompy był korek do uzupełniania oleju wkręcany w pompę kluczem imbusowym.Po odkręceniu korka i położeniu pompy na leżąco zalewaliśmy olej do czasu aż wypływa z otworu a następnie zakręcaliśmy korek.Sam zespół pompy wymagał w trakcie długiej pracy regulacji po odkręceniu dolnej pokrywy i zdjęcia sita regulacji polegała ona na właściwym wyregulowaniu blachy z naniesioną na jej powierzchni mieszanki gumowej do wirnika aby poprawić wydajność pompy po długim przebiegu.Po regulacji należy pokręcić ręką wirnikiem i sprawdzić czy jest szczelina między wirnikiem pompy a gumą naniesioną na blachę a wirnik nie ociera o gumę.

    Dodano po 17 [minuty]:

    Olej jaki był zalewany to LUX 10

    0
  • #6 20 Sty 2016 22:21
    ziemek56
    Poziom 20  

    Jeżeli jest wziernik to ma być oleju do kreski wziernika lub jego połowy (jak nie ma kreski) w pozycji pionowej pompy.
    Ja użytkowałem nieco nowsze (NRD) acz bardzo dobre, gdzie kontrolą był wylew z korka olejowego. Dla ciekawskich przekrój przykładowy (soffel B - króciec wodny 75 mm). Typ A miał 110 mm; typ C 52 mm. Oleju maszynowego było katalogowo:
    A - 1200 ml, B - 500 ml, C - 150 ml. Rzeczywiście bywał też LUX 10 lub 15 He He takie były czasy, że tylko ocet był na półkach... Napełnienie pompy zatapialnej olejem, ile oleju nalać. Napełnienie pompy zatapialnej olejem, ile oleju nalać.

    0
  • #7 22 Sty 2016 00:08
    supchem
    Poziom 21  

    Okej, dziękuję za odpowiedzi. Mam jeszcze takie pytanie, czy dzięki temu że ta pompa jest wyposażona w komorę olejową jest odporna na zniszczenia spowodowane suchobiegiem? Czy np. do sprawdzenia mogę ją włączyć na 5 sekund na sucho bez ryzyka uszkodzenia uszczelnień? Kupiłem nowe uszczelnienia, tanie nie były i wolał bym nie popsuć ich od razu. :D

    1
  • #8 22 Sty 2016 16:13
    kierbedz4
    Poziom 34  

    Nie bardzo a to z tego powodu że korpus silnika jest chłodzony wodą gdzie wirnik pompy pobiera wodę i tłoczy wewnątrz korpusu do ujścia tym samym chłodząc stojan silnika.Dla próby możesz puścić na kilka minut bez zanurzenia w wodzie.

    0
  • #9 23 Sty 2016 00:28
    supchem
    Poziom 21  

    Dziękuję za odpowiedzi. A czy któryś z Panów spotkał się z dokładnie tym modelem który posiadam (ABS V4L, 8,2 kW 3300 l/min), pompa posiada 2 króćce fi 110. Ten model chyba nie był zbyt popularny bo nawet żadnego zdjęcia ani danych nie ma w internecie.

    0
  • #10 24 Sty 2016 12:33
    kierbedz4
    Poziom 34  

    W przebiegu 30 letniej pracy w firmie która się specjalizowała w odwodnieniach oraz odwiertach studni głębinowych w firmie nie spotkałem się z pompami zatapialnymi z podwójną gardzielą.Niewątpliwie jest to pompa o dużej wydajności i wymaga podczas jej pracy nadzoru gdyż silnik wymaga dobrego chłodzenia wodą poprzez odlew aluminiowy który wewnątrz opływa strumień wody.

    0
  • #11 24 Sty 2016 21:48
    ziemek56
    Poziom 20  

    kierbedz4 napisał:
    Czy np. do sprawdzenia mogę ją włączyć na 5 sekund na sucho bez ryzyka uszkodzenia uszczelnień?

    Uważam (praktycznie), że nawet minutowe jałowe kręcenie "na sucho" nie szkodzi ani pompie ani uszczelnieniu. Nieraz moja pompa pracowała na granicy woda / powietrze i było OK. Tak krótki czas bez chłodzenia wodnego nie jest w stanie "zagotować" uszczelnienia.

    0
  • #12 29 Sty 2016 00:21
    supchem
    Poziom 21  

    Pompa gdy pracuje na sucho to też silnik pracuje w stanie jałowym i pobiera mniejszy prąd niż pod obciążeniem, a więc się i mniej grzeje.

    0
  • #13 13 Lut 2016 20:57
    supchem
    Poziom 21  

    Zalałem pompę olejem, do mojej do połowy wziernika weszło 2,5 l oleju.

    0